نمی‌شود بازگشت بربریت و ظهور چهره واقعی اروپا در خونین‌ترین درگیری‌های خیابانی در دهه گذشته را ندید و از کنارش در سکوت و بی خبری گذشت و حتی بی خبر از همه جا باز هم از فرهنگ بالای مردمی گفت که همیشه از همه بهترند و برتر!

ویژه‌نامه یورو 2016 مشرق - رقابت‌های یورو 2016 کلید خورده و مرحله گروهی آن تا پایان این هفته به پایان می‌رسد. مردم جهان در وسعتی قابل تامل این رقابت‌ها را دنبال می‌کنند و حرفه‌ای ها خوب می‌دانند که فوتبال آن‌هم در سطح یورو چه ابعاد پیچیده و متنوعی دارد.

نگاه ساده به چمن سبز و نوع پاسکاری و هیجان ناشی از پیش بینی نتیجه بازی و تهیه خوراک اطلاعاتی برای کری خواندن با همکار و دوست، همه یورو 2016 نیست و نمی‌شود گریه های لوکاکو برای فقر کودکی در آفریقا و خاطرات تلخش از مهاجرت به بلژیک را ندید.

نمی‌شود بازگشت بربریت و ظهور چهره واقعی اروپا در خونین‌ترین درگیری‌های خیابانی در دهه گذشته را ندید و از کنارش در سکوت و بی خبری گذشت و حتی بی خبر از همه جا باز هم از فرهنگ بالای مردمی گفت که همیشه از همه بهترند و برتر!


نمی‌شود بی لیاقتی نیروهای امنیتی یک کشور به ظاهر قدرتمند در غرب اروپا را دید و به نعمت بالای امنیت در کشور خود توجه نداشت، حتی چهره زیبای یورو 2016 را هم نمی‌شود در میان انبوهی از سیاهی‌ها و بی فرهنگی‌ها نادیده گرفت، کمک‌های گردشگران به سازمان‌های مردم نهاد که به امید جمع آوری کمک‌های نقدی مردم در اطراف استادیوم میز و صندلی می‌چینند و هنگام کمک به هم‌نوع، دیگر نه ملیت و مرز مهم است و نه فقیر و غنی و نژاد و اصالت.

خشونت، درگیری‌های خونین، فحاشی، نژادپرستی و مستی در خیابان‌های شهرهای مهم فرانسه کلکسیونی از بی فرهنگی و فقر اجتماعی را به نمایش گذاشته است، کشوری که مدعی کامل‌ترین قوانین انسانی و معتبرترین راهکارهای جامعه شناسی است، در جریان یورو 2016 نتوانست ویترین از قبل طراحی شده خود را حفظ کرده و مجبور شد پشت پرده و البته واقعیت خود را در نمایشی تلخ و تکان دهنده تایید کند.


هواداران روسیه، در این میان سردمدار خشونت بوده اند اما این را در اوج بزرگ‌نمایی می‌توانید در رسانه‌های بریتانیایی و آلمانی مشاهده کنید، رسانه‌هایی که رسالت اولشان در این روزها تخریب روسیه است تا خوراک حملات رسانه‌های بعدی را تهیه کرده باشند، هر مقاله‌ای علیه روسیه در این روزها، درست یا غلط، سندی می‌شود برای اثبات یک شایعه بی اساس در آینده تا ذهن مردم جهان نسبت به روسیه به عنوان میزبان جام جهانی 2018 مخدوش و بدبین شود.

در این میان شاید رتبه دوم خشونت حتی به استناد رسانه‌های انگلیسی، هواداران و البته هولیگان انگلیس است. مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر و قرص‌های توهم‌زا نقش قابل توجهی در درگیری‌های خونین خیابان‌های اطراف استادیوم‌های مهم فرانسه داشته است.

درگیری و زد و خورد هواداران انگلیس و روسیه پیکارهای یورو 2016 را به خصوص در مراحل آغازین تحت تاثیر قرار داده بود و این زد و خوردها در رسانه‌های مختلف جهان بازتاب فراوانی داشت.


راشا تودی، به نقل از روابط عمومی و سخنگوی کرملین از قول پوتین نوشت: درگیری میان هواداران روسیه و انگلیس تاسف‌بار است؛ اما نمی‌دانم چطور می‌شود که 200 هوادار روسی 1000 هوادار انگلیس را مورد ضرب و شتم قرار می ‌دهند؟

نکته جالب در این درگیری‌ها این بود که پلیس فرانسه عملکرد ضعیفی داشت و نتوانست مانع وقوع این درگیری‌ها بین هواداران دو تیم شود. در حالی که کشور فرانسه پس از کشتار 130 شهروند این کشور در حملات تروریستی در وضعیت اضطراری به سر می‌برد، نیروهای امنیتی فرانسه در اولین آزمون جدی خود مردود شدند.


خشونت و نژادپرستی در مارسی و میان روس‌ها و انگلیسی‌ها محدود نشده و گویا شهرهای دیگر هم از این سیاهی و بی اخلاقی سهم می‌خواهند. شهر نیس یکی از شهرهای میزبان فرانسه در یورو 2016 صحنه درگیری‌های خونین بین مردم ایرلند شمالی و فرانسوی‌ها بود.

هواداران سه تیم ولز، انگلیس و روسیه نیز در شهر لیل فرانسه به جان هم افتادند و درگیری شدید بین آنها 25 زخمی روی دست اورژانس شهری و نیروهای پلیس گذاشت.

در حالی‌که یوفا به روسیه هشدار جدی داده، این کشور را جریمه نقدی کرده و با تعلیق مشروط این کشور را تهدید کرده است، هواداران روسیه نه تنها دست بردار نبوده‌اند بلکه بر شدت حملات خیابانی خود نیز اضافه کرده‌اند. البته در این میان نمی‌شود به قدرت رسانه‌ای بریتانیا اشاره نکرد که توانسته به راحتی بر کمیته انضباطی یوفا اثر بگذارد، گویا هیچ اتفاقی از سوی هولیگان انگلیس رخ نداده و این بار مردم ولز به عنوان دیگر نماینده بریتانیا به این درگیری‌های خونین دامن زده‌اند و مشخص نیست پلیس فرانسه، یوفا، نیروهای ناتو و مقامات امنیتی اروپا تا چه زمانی تنها تماشاگر این بربریت تازه احیا شده در اروپای غربی هستند.


روزنامه گاردین در این رابطه می‌نویسد: فرانسه شکست خورده، این امنیت متزلزل در شان یک کشور قدرتمند و صاحب دستگاه اطلاعاتی نیست، پلیس فرانسه دیگر سرش را پایین انداخته و توان مقابله با جمعیت را ندارد، مشخص است که اگر در میان این هیاهو و درگیری‌های خیابانی، تروریسم بین الملل هم دست به کار می‌شد، چه فاجعه‌ای پیش می‌آمد.

اصرار یوفا و فیفا به اقلیت بودن هولیگان چندان منطقی به نظر نمی رسد، در هر حال هم اتحادیه فوتبال اروپا یوفا و هم فدراسیون بین‌المللی فوتبال فیفا٬ وقوع حوادث خشونت‌آمیز میان هواداران تیم‌های ملی انگلستان و روسیه قبل از برگزاری دیدار دو تیم را محکوم کردند. یوفا اعلام کرد: درگیری در مارسی را محکوم می‌کنیم. افرادی که در چنین رویدادهای خشونت‌آمیزی شرکت می‌کنند نمی‌توانند در جامعه فوتبال جایی داشته باشند.



فیفا نیز این حوادث را شرم‌آور دانست و اظهار داشت: هرگونه خشونت را محکوم می‌کنیم. چنین صحنه‌هایی ناشی از رفتارهای احمقانه یک گروه اقلیت بوده هیچ رابطه‌ای با فوتبال و هواداران آن ندارد و غیرقابل قبول است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • کاوه حسنی ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    چه ربطی داره یادتون رفته تو اهواز تماشاچیای اهوازی با پرسپولیس چه کردن اینها بعدازبازی عصبانی بودن درحین بازی که اخلال ایجاد نکردن
  • محمد ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    تو اینا رو میگی مشرق؟ اون لخت هایی که تو زمین فوتبال شروع به دویدن می کنند چی؟ اون دوچرخه سوارهای معترض لخت مادرزاد تو خیابون های اروپا چی (اعم از مرد و زن)؟ میدونی بهانشون برای لخت بودن چیه مشرق؟ میگن انسان لخت به دنیا اومده. براشون نوشتم سگ و گربه و خر هم لخت به دنیا میان تفاوت شما با اونا چیه؟ به اصطلاح انگلیسی ban شدم!. مردمی که شراب میخورن و میرن تو خیابون واسه خودی نشون دادن که این روزها همزمان شده با بازی ها یورو 2016. من از اولش از اینا متنفر بوده و هستم ولی بعضی داخلی ها ... چی بگم ولش کن. ولی اینا همون سگ و گربه و خوک هم تو لیاقتشون نیست. گرچه طبقه متفکر هم دارن که خیلی کم و زیر فشار لابی ها هستن. مردمی که حمایت از LGBT افتخارشونه!. روی هر چی خوک و میمون رو سفید کرده ان اینا.
  • مهدیار ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    درودبه شرفتون محمدآقا
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    روسا وحشين دمه بقيه اروپاييا گرم لذت بردم از بازيا... شما بشينين ليگه جذابه ايرانو ببنيد با ورزشگاه هاي فوق مجهز :))
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    خودشون رو برتر نشون میدهند ولی بربریت و لختی جزو ذاتشونه .
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    از اینا بدترش در مملکت خودمون هست با اینکه من به اروپا نقد دارم ولی مقاله شما بیشتر عقده گشایی هست تا نقد
  • ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    بله این حرفهایتان درست است اما بدانید اروپاییان به طور کلی هر چند باهوش و باسوادند اما شعور کمی دارند اما همین اندازه که می فهمند کاری بد است آن را انجام نمی دهند و بر عکس. در ایران ما هر چه را بد می دانیم انجام می دهید و آنچه را خوب می دانیم انجام نمی دهیم. پس مستحق عذاب هستیم.
  • ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    آخه هیچکی اندازه اینا منتسب به فرهنگ و از این جور چیزا نیستند البته به قول روشنفکرهای ما
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    فهمیدن ربطش به سطح فهم و شعور تو بستگی داره
  • حسین ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 1
    وقتی میگن انگلیس به دریا دست بزنه اون دریا نجس میشه بی دلیل نیست!
  • مجتبی ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    اینا بازی ملیه. بفهم اونم تو کشوری که خودشو مهد تمدن می دونه زکی، مهد تمدن !!!!!
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    فعلا که انگلیسی ها وحشی ترن
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    ایران هم معضل داره اما بد تر نیست. چرند نگو
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    داعش بره اونجا می گه وااای اینا چقدر وحشین :))
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    وقتی کاخ پادشاهی فیفا با فوتبال تجارت جهانی راه انداخته وسازمان تبهکاری ومافیایی فیفا به محلی برای کاسبی سپ بلاتر ودار دسته اش تبدیل بشود یکسری ادم احمق چه در خارج وچه در داخل این کارها رامیکنند یکعده طفیلی هم از راه دلالی فوتبالیست ومربی وسرمربی کسب درامد میکنند
  • امیر ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    هیجان و تلخیه انرژی و دعوا و زد و خورد و ایجاد تنش بین هوادارها همه جای دنیا هست و نمیشه سلیقه ای در مورد ملت های دیگه نظر بدیم!
  • سید جواد ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    این دسته از آدمها را حتی نمی شود با حیوانات مقایسه کرد. به قول آیت الله جوادی آملی خداوند هیچ حیوانی را به جهنم نمی برد.
  • محمود ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    یه جوری زده بربریت تواروپا مثل اینکه توایران تماشگران خیلی با ادب وباکلاس فوتبال میبینن طرفدارهای استقلال وپرسپولیس ابروی کل کشوررو تودنیا بردن
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    بغض یعنی سابقه طولانی وحشی گری انگلیسیها را ندیدن و به روسها گیر دادن بغض یعنی بی تمدنی غربیان را به کاستی های تجهیزات داخلی حواله دادن
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    مشکل ادعایشان در فرهنگ است در حالی که بی فرهنگ ترین انسانها هستند و این بی فرهنگیشان را با افتخار ترویج میکنند
  • علیا ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    بیست و چند ساله میرم رزشگاه. هیچوقت درگیریهایی در این سطح ندیدم و نشنیدم. درگیریهای ایران خیلی کم بودند و در برابر این درگیریها در حد دادن فحش هایی نظیر بی شعور و کثافت هست. در حالی که اونها ما رو بی فرهنگ و خدشون رو دارای بالاترین فرهنگ میدونند. بحث دیگه هم نیروهای امنیتی هست. این اتفاقات در شرای ویژه ی امنیتی اتفاق میفته. نه در شرایط عادی.
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    شما تخریب رو با انتقاد اشتباه گرفتی. شما الان کشورت روتخریب و بهش توهین کردی.
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    باشه شما متمدنید. هفته ای یه کشته تو بازیهای لیگ داخلی داریم. میزبانی از ملت ها که پیشکش.
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    تیترو که خوندم ناخوداگاه یاد سفارت تسخیر کنا افتادم! نمیدونم چرا!
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    کاملا موافقم. در سطح جامعه خود وقتی نگاه می کنی، هیچ عرصه ای نمی بینی که مستثنی باشه. فقط هم برخوردهای فیزیکی نیست. از دعوای در مجلی برای زمین، ابلیمو، رنگ فرش در مواد خوراکی، فیش های حقوق، وضعیت و تعداد زندانیها، روابط اقتصادی و کلاهبرداریهایی که امار درستی ازشون ارایه نمی شه، حتی در روابط خصوصی (در کدام مجلسی بوده اید که در اون غیبت و تهنت نباشه)، رانندگی ها و ... مثالهای بالا هم انهایی هستند در رسانه های ما عنوان شده اند و خودمان هرروز می بینیم. نکته مهم اینه که تنها بخشی مربوط به حکومت و سیاسته و عمده اونها بر میگرده به خود مردم!!!! در مسئله ادعا هم از این اروپایی هایی که اینجا (بعضا بحق) متهم می کنید، هیچ و اصلا کم نداریم!!!
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    سفارت تسخیر کن ها برای استقلال و شرف یک ملت خشمگین بودند نه برای گل شدن یا گل نشدن یا توپ.
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    آقای کاملا موافق ادعای آنها که با استعمار شروع شد و با ترویج فحشا ادامه یافت را با کدام ادعای ما مقایسه میکنید
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    برای ارائه آمارت از کدوم منبع استفاده کردی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس