یکی از کاربردهای کوره VAR در حوزه ذوب مجدد سوپر آلیاژها و «فولادهای ویژه» است که این فولادها در بخش ساخت زیردریایی های جدید یک عنصر مهم محسوب می شوند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، تولید آلیاژها و سوپر آلیاژها از جمله موارد بسیار حساس و کلیدی در تولید سامانه های نظامی به شمار می آیند و تجهیزات مهم و مدرنی چون انواع هواپیماها، زیردریایی ها، ماهواره ها و موشک ها از جمله سامانه هایی هستند که به انواع مختلفی از آلیاژها و سوپر آلیاژها نیاز دارند.

آلیاژ و سوپر آلیاژ چیست؟

آلیاژ مخلوط یا محلول جامد فلزی متشکل از یک فلز اصلی که آن را فلز پایه می‌گویند با یک یا چند عنصر فلزی و یا غیرفلزی است. آلیاژ معمولا خواصی متفاوت از عناصر تشکیل دهنده خود دارد. بسته به میزان همگنی در اختلاط عناصر، آلیاژ می‌تواند تک فاز یا چند فازی باشد. هدف از آلیاژسازی، تغییر و بهبود خواص ماده مانند چقرمگی، استحکام، سختی و غیره است.

اَبَرآلیاژ یا سوپر آلیاژ، آلیاژی است که از نظر اکسایش و حفظ استحکام در مقابل حرارت بیش از یک‌سوم نقطهٔ ذوب خود مقاوم باشد. ابرآلیاژ استحکام زیادی در دماهای بالا دارد و در برابر خزش، خوردگی و اکسایش مقاوم است.

توليد سوپر آلياژها در اواخر 1930 در كشورهاي فرانسه، آلمان، انگليس و آمریکا آغاز شد. در طول سالهای جنگ سرد و به دلیل نیاز روز افزون به هواپیماهای سریع تر و زیردریایی های با قابلیت قوص به عمق بیشتر نیاز به این مواد بیشتر شد. یکی از راه های تولید این مواد استفاده از کوره های VAR است.

کوره VAR (ذوب مجدد با استفاده از قوس الکتریکی در خلا ) یک فرآیند دوباره ذوب تحت خلا می‌باشد که هدف آن افزایش یکنواختی و همگنی در ساختار شمش فلزات است. با استفاده از این روش می‌توان مشخصات فیزیکی و شیمیایی فلزات را بهبود بخشید. مهمترین کاربردهای این تکنیک در صنایع هوایی، فضایی و بیومدیکال است. معمولا خواص فلزاتی مانند تیتانیوم، نیکل، استیل و سوپر آلیاژها با استفاده از این روش بهبود می‌یابد.

آلیاژ
یک مدل کوره VAR

طی هفته گذشته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از بومی سازی و ساخت این کوره ها در داخل خبر داد که اگرچه موضوع مهم و قابل تحسینی بود اما به علت تخصصی بودن این اتفاق مهم و بی توجهی مسئولان بخش رسانه ای این وزارتخانه در تبیین و تشریح دستاوردهای دفاعی، توجهی به آن نشد.

اما این کوره دارای چه خواصی بوده و چه کمکی به صنایع دفاعی کشورمان خواهد کرد؟

کوره VAR؛ کلید تولید آلیاژهای استراتژیک

با یک جستجوی ساده در منایع علمی به اسم های جالبی می رسیم؛ کوره های مورد نظر توان تولید آلیاژها و سوپرآلیاژهایی را دارند که در صنایع هوایی، موشکی و نظامی کاربرد فراوانی دارند.

ویژگی‌های روش VAR عبارتند از: در روش VAR سرد شدن فلز مذاب بصورت منظم انجام شده كه سبب انجماد جهت‌دار مي‌ شود، شرایط خلا باعث خروج گازهای اضافی حل شده در ماده مذاب می‌شود، یکنواختی بهتری در ساختار فلز بوجود می‌آید و امکان ذوب موادی مانند تیتانیوم که در مجاورت هوا امکانپذیر نیست در روش VAR ممکن می‌شود.

نحوه عملکرد کوره VAR بدین صورت است که ابتدا فلز مورد نظر برای ذوب مجدد قبلا بصورت یک استوانه آماده می‌شود. این کار با استفاده از روش VIM و یا سایر روشهای ذوب انجام می‌گیرد. این استوانه همان الکترود در سیستم ذوب با استفاده از قوس است و کلیه این فرآیندها در محیط خلا انجام می‌گیرد.

 در ادامه به برخی از مهمترین این مواد که در کوره های فوق قابل تهیه است و موارد استفاده آن اشاره می کنیم.

آلیاژ

وزیر دفاع در مراسم رونمایی از 3 دستاورد فناورانه دانشگاه صنعتي مالك اشتر


تیتانیوم؛ کلید ساخت هواپیماهای رزمی مدرن

وزیر دفاع در مراسم افتتاح این کوره ذوب مجدد قوسی تحت خلاء که برای نخستین بار در کشور توسط دانشگاه صنعتی مالک اشتر طراحی و ساخته شده تصریح کرده بود که "این کوره برای ذوب و تصفیه آلیاژهای تیتانیوم، ذوب مجدد سوپر آلیاژها و فولادهای ویژه مورد بهره برداری قرار می گیرد."

تیتانیوم یکی از شناخته شده ترین فلزها در جهان هوانوردی و محصولات نظامی به شمار می آید. تیتانیم فلزی است که به نسبت بالای مقاومت به وزن شناخته شده است. تیتانیوم فلزی قوی با چگالی کم و کاملا شکل‌پذیر به خصوص در محیط بدون اکسیژن است. این فلز براق و به رنگ سفید (سفید براق) است. نقطهٔ ذوب تیتانیم نسبتا بالا (بیش از ۱۶۵۰ درجهٔ سانتیگراد یا ۳۰۰۰ فارنهایت) است و این ویژگی باعث می‌ شود که از آن به عنوان فلز دیرگداز استفاده شود. از لحاظ مغناطیسی پارامغناطیس است و رسانایی الکتریکی و گرمایی نسبتا کمی دارد.

بخش بسیار زیادی از هواپیماهای رزمی، خصوصا نمونه هایی که نیاز به پروازهای با سرعت بالا و در ارتفاع بالا دارند، نیاز فراوانی به این فلز دارند و در عین حال، موشک ها در رده های مختلف از گونه های هوا به هوا تا بالستیک های دور برد نیز در بخش های مختلفی از این فلز استفاده می کنند.

Aermet 100

این ماده یک نوع فولاد بسیار سخت با مقاومت بسیار بالا در برابر فشار و حرارت است و در ساخت قطعاتی مثل سکان فرود هواپیما و شفت موتور جت به کار می آید.

HY-100؛ راهی برای استحکام بیشتر زیردریایی ها

همانطور که سردار دهقان نیز در سخنرانی مراسم افتتاح این کوره اشاره کرده بود، یکی از کاربردهای این دستگاه در حوزه ذوب مجدد سوپر آلیاژها و "فولادهای ویژه" است. بررسی ها نشان می دهد فولاد سری HY-100 یکی دیگر از آلیاژهای بسیار استراتژیک و ویژه خصوصا در بخش ساخت زیردریایی به حساب می آید که می توان از این کوره جدید، آنرا استحصال کرد. این فولاد آلیاژی که در حقیقت نمونه پیشرفته تر سری HY-80 به حساب می آید در پروژه گران قیمت ترین زیردریایی تهاجمی جهان یعنی Sea Wolf در آمریکا به کار رفته است.

آلیاژ
زیردریایی یو اس اس سی ولف

تخمین زده می شود که این زیردریایی آمریکایی با استفاده از این آلیاژ می تواند تا عمق نزدیک به 500 متری زیر آب نیز پایین برود که نشان دهنده اهمیت ویژه این محصول مهم کوره جدید برای ارتش های مهم جهان است که هم اکنون امکان استفاده از آن در ساخت تجهیزات جدید زیرسطحی در نیروهای مسلح کشورمان نیز فراهم شده است.

نیوبیم؛ عنصر حساس موتور موشک و جنگنده

این ماده فلزی نیز که در اصل در طبیعت موجود بوده و با استفاده از کوره مورد نظر توان به دست آمدن آن به شکل مواد قابل کار بدست می آید از جمله مواد بسیار حساس و مهم در ساخت موتور به حساب می آید. یکی از آلیاژهایی که بر پایه این این ماده تولید می شود C-103 نام دارد که در نازل راکت ها و همچنین موتور جنگنده ها کاربرد داشته باشد. آلیاژهای ساخته شده بر پایه این ماده می توانند عمدتا تا دمای 1300 درجه سانتی گراد را نیز تحمل کنند.

آلیاژ

به گزارش مشرق، اگرچه پیش از این نیز امکان دستیابی متخصصان دفاعی کشورمان به این کوره فراهم بود اما این اولین بار است که صنایع دفاعی ایران و بخصوص بخش دانشگاهی آن یعنی دانشگاه مالک اشتر وزارت دفاع، توانسته است به دانش بومی سازی ساخت کوره VAR در داخل کشور دست پیدا کند که این مهم ضمن قطع وابستگی به خارج، امکان افزایش راندمان و تنوع خروجی های انرا برای نیروهای مسلح کشورمان فراهم می کند.

با توجه به اینکه برخی دولت های غربی بارها اعلام کرده اند با تحریم اشخاص و شرکت ها، تلاش خواهند کرد جلوی پیشرفت های دفاعی کشورمان در حوزه های مهمی چون موشکی را بگیرند اما طراحی و ساخت چنین تجهیزات مهمی، داغ این تلاش ها را بار دیگر به دل آنها خواهد گذاشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 18
  • دکتر گاوچرون از کومور ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    9 2
    از اخبار فروش قوی الاحتمال اس 400 و موشک دقیق و فوق پیشرفته ی عشقت روسیه به عربستان خبر نمیزنی؟ یعنی اونقدر که تو به امید روسیه نشستی، فرهاد به پای شیرین ننشست. دشمن صریح چون آمریکا نزد من- گاوچرون حکیم و کبیر - صد مرتبه محترم تر از منافقی چون روسیه اس.
  • مهران ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 1
    هنوز نمیتوانیم ارابه فرود بسازیم مشرق حرف از جنگنده مدرن میزنه!!!
  • مهران ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 1
    ما با داشتن صنایع فولاد چرا تا حالا هیچ تانکی تولید نکردیم اونوقت مشرق میاد کاربردهای یه تکنولوژی که تازه بهش دست یافتن میگه ما میتونیم فلان و فلان بسازیم البته زمانش معلوم نیست
  • ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    2 0
    تا چشم دشمنان داخلي و خارجي كور شود
  • ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    11 0
    اين يعني ساخت بعضي از آلياژهاي آلومنيوم و منيزيم كه در خودرو سازي نيز بسيار كاربرد داره ،با توجه به اينكه وزير دفاع تخصص متالوژي داره كار را از نقطه بسيار خوبي شروع كرده و گلوگاه صنايع نظامي و خودرو سازي به خوبي توسط ايشان شناسائي شده و قدم بسيار موثري در جهت توليد موتورهاي هوايي و زميني برداشته شده و جاي تبريك فراوات
  • ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    اين يعني ساخت بعضي از آلياژهاي آلومنيوم و منيزيم كه در خودرو سازي نيز بسيار كاربرد داره ،با توجه به اينكه وزير دفاع تخصص متالوژي داره كار را از نقطه بسيار خوبي شروع كرده و گلوگاه صنايع نظامي و خودرو سازي به خوبي توسط ايشان شناسائي شده و قدم بسيار موثري در جهت توليد موتورهاي هوايي و زميني برداشته شده و جاي تبريك فراوات
  • حسین ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    مهمترین چیزی که باید کار بشه صنایع هوایی‌ هست، به هر طریقی که شده باید این تخصص فنی را کسب کرد.
  • حسین ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    باید سایپا و ایران خودرو رو بدن دست صنایع دفاع
  • محمد ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    خود کفایی این دستگاه توی صنعت ایران هم میتونه تاثیر گزار باشه. قدم بزرگی هست. انشالله حالا نوبت به طراحان کشور میرسه که ببینیم چی میسازن با این.
  • ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    بسیار جالب بود
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    2 0
    احسنت. برسد به دست اقای نعمت زاده بزباشیان...
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    احسنت بر جوانان با غیرت ایران
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    این روش درست تحمیل خواسته ها و بزانو در اوردن آمریکا است
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    1 0
    مهندسی مواد پاشنه آشیل صنایع نظامی ایران بود که به لطف خدا در چند سال اخیر رشد بسیاری داشته است... با برطرف شدن محدودیت های موادی ... ساخت دستگاه ها وسیستم های پیشرفته امکان پذیر شده است.
  • امیر ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    دم جوونای این مرز و بوم گرم که با کمترین امکانات و کمترین توجه مسئولین دارن پابه پای تکنولوژی روز دنیا قدم برمیدارن...
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    لطفا یه سری به دانشکده مواد دانشگاه شریف بزنید امکانات صفر اکثر دانشجوهاش هم یا میرن خارج مخصوصا امریکا با این که دوست دارن در کشور خودشون بمونن
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    متاسفانه به رشته مواد در ایران اصلا اهمیت داده نمیشه من خودم تو دو تا از بهترین دانشگاه های ایران مهندسی مواد خودم و میگم که کمترین امکانات از قبیل تجهیزات و ساختمان متعلق به رشته مواد و متالورژیه
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    بابا اینها را گوش نده خود وزارت دفاع هنوز نتوانسته یک تانک یا یک خودروی تاکتیکی ضد گلوله تحویل نیروهای مسلح بده بقیه بماند
  • سبحان ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    درود ما میتوانیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    1 0
    لطفا در پاراگراف 4 واژه قوص را به غوص اصلاح فرمایید
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    جناب مشرق نیوز فقط یک فروند موتور جت 100 ها از این کوره ها می خواهد...شما با یک کوره این همه آرزو به صف کردید!؟؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    پاشنه آشیل ایران بی پولی هست که تولید گاری زرهی رو هم متوقف کرده
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    به جایگزینی خشت در معماری ایران با درک عمیق در سطح نانو(نانو تکنولوژی) از خاک فکر کن ......خودم که فکر میکنم ما باید در تولید الیاف شیشه با روشی بسیار ارزان حماسه بیافرینیم.....(دلیل عقب افتادگی.... برباد رفتن زحمت های گذشتگان و پدران(خشتهای 6 هزارساله)....از سخنان گهربار خودم)
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    خودروسازهای ما دفتر نمایندگی خارجی ها هستن
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    فولاد داریم تا فولاد آلیاژ داریم تا آلیاژ سوپر آلیاژ داریم تا سوپر آلیاژ...ما فعلا اول راهیم جوان...
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    مسئله مهم این است که این نوآوری و اختراع نبوده بلکه صرفا کپی یا مهندسی معکوس از نمونه های خارجی است که افتخار محسوب نمیشود چیزی که در صنعت ایران بسیار است افتخار برای کسی است که اولین بار این را ساخت!
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    بیمار گاوچرون از کومور
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    اگه دوس داشته باشن میمونن.فقط بهانشونه میخوان برن
  • محمد عاشق پیامبر ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    شما گویا هنوز در تبیین مفهوم دشمن دچار اشکال هستی، خوب هست کمی مطالعاتتو بیشتر کنی
  • بي نام ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    نوشتي اروپايي ها سال 1930 ساختن ما بعد از 85 سال تازه ذوق داره نه .....
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    اختراع نبوده ولی همین کپی یا مهندسی معکوس هم خودش کلی کاره تو جایی که هیچ چیزی نمی دن بهش و تا می تونن سنگ می اندازن جلوی پاشون کلی افتخار هست
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    خیلی از مهندسای متالورژی دانشگاه های برتر ایران در شغل هایی مشغول به کارن که هیچ ارتباطی با رشتشون نداره بی اهمیتی به یک رشته تا کجا باید ادامه پیدا کنه سر فصل هایی که وزارت علوم برای این رشته گذاشته 70 درصدش ارتباطی به رشته مواد نداره
  • نهضت جهانی صلوات ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم برای همه عزیزان خادم نظام بخصوص گرامیان صنایع دفاعی وموفقیتشان 14 صلوات هدیه مینمائیم
  • رودرو ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    نفوذی ها برای خوش خدمتی به آمریکا اگر بتوانند فعالیت این واحد مهم را متوقف میکنند.
  • محمد حسین ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    از حرف تا عمل خیلی فاصله هست.خدا کنه اینجوری ما سلاح بسازیم.
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    انشاالله پاسخ این رو 3 یا 4 سال دیگه مشاهده میکنین
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    گفتگو با آمریکا قبح هر گفتگویی را شکست ما هم قبلا به روسیه حساس بودیم ولی بعد از برجام دیگه اصلا این حرفا برامون ارزش نداره
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    شما یک تشتک در نوشابه بسا بعد بیا ایراد بگیر ....گالیور کجائی یادت بخیر
  • عرشیا ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    مشرق جان گاوچرون چی مگه راسته؟؟/ روسیه میخواد سامانه اس 400 بده عربستان ؟؟؟؟؟ یعنی چی لطفا پیگیری کن ببین جریان چیه ؟؟؟؟؟
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    با تدبیر و امید تفاوت را لمس کنید روحانی عشق منی دیگه اون مرد که همه چیزو تعطیل میکرد رفته است.
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    خدا شفا بده ان شاءالله...خودت فهمیدی چی گفتی؟!!
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    جووونی که بعد اون درس خوندن کسی تحویلش نمیگیره وایسه دعواهای سیایسیه اقایونو نگاه کنه؟نه اقاجان..میزاره میره
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    برو ببین سال 1930 وضعیت ایران چطور بوده
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    دوستان کوره ذوب خلا 20 سال هست تو شرکت ماشین سازی اراک با ظرفیت 12 تن ذوب وجود داره.میتونید برین سایت شرکت هم عکس و مشخصاتش هست.مشرق بچاپ لطفا
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    اگه ی خورده سرچ کنی ها ، چیزی ازت کم نمیشه داداش.... ارابه بومی ساخته شده....
  • ایمر ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    جناب پرفسور موارد کاربردش رو بخون مگه چون ما توانایی ساخت فولاد پیدا کردیم باید فردا هواپیماش بیاد ساخت هواپیما و ...به خیلی عوامل دیگه هم بستگی داره
  • Reza ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    ما توی متالوژی خیلی عقبیم کشور های دیگه آلیاژ مورد نظرشونو از کشور های پیشرفته میگرن و بقیه ی صنایعشون جلو میفته ولی ما بخاطر عقب موندگی تو این زمینه صنایع مرتبطمون مثل موتور سازی عقب میمونه
  • محمد ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    کلیه صنایع یک کشور باید به صورت یکنواخت رشد کند تا اینده صنعت کشورتضمین شده و هزینه تمام شده کاهش پیدا کند و الا جمع کردن تجهیزات در یک مجتمع , تولید ,غیر اقتصادی بوده و اینده روشنی نخواهد داشت .
  • الف ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    پاشنه آشیل ما مدتهاست که اقتصاد است؛ مدیران بی کفایت است ؛ فساد اداری و اقتصادی است ؛ساختار فشل و غیر کارآمد سازمانی؛قوانین ضعیف و مربوط به سال ها قبل است؛.... نمی شود که همه توان و انرژی کشور را در بخش نظامی متمرکز کرد. توازن در تمام زمینه ها موجب رشد و توسعه میشود. ......
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    با این نظرات میخوای خودنمایی کنی؟
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    اشتباه مثبت دادم
  • علیا ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    بنده خدا اس 400 رو به چین هم سال 2018 گفته احتمالن میدیم. بعدشم نوبت هند هست و کلی کشور دیگه. اونوقت عربستان؟ اگه عربستان بخره خب میدونی نفر چندم صف هست؟ میره واسه ی 2025 به بعد. تا اون موقع ما خودمون
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    داداش مواد چی میزنی انقد داغونی به منم بگو خمارم
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    خخخخخ حتما برو چشم پزشکی! اگه دیر نشده باشه و چشمات درست بشن یه نگاه به دور و برت کن یه سری به اخبار بزن و تعطیلی یکی پس از دیگری کارخانجات و کلا صنعت و تجارت و بازار و فرهنگ و ......ببین.
  • دکتر گاوچرون از کومور ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    ناشناس 17:06 صب بخیر ایران. تازه فهمیدی میخوام خودنمایی کنم؟ وقتی زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست، چرا من با هنرمندیم خودنمایی نکنم؟ کسایی که منفی میدن روسیه رو از وطنشون بیشتر دوست دارن؟ حاش لله که کسی به اندازه من وطنشو دوست داشته باشه.
  • ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    سخت در اشتباهید در بخش نظامی با بودجه هایی بک دهم بودجه هایی که در بخش های نفت نیرو آموزش و..خرج شد خرج شد پیشرفت کردیم که دلیلش ساختار سازی درست بود که در این بخش ایجاد شد بخش های دیگر هم باید از بخش دفاعی الگو بگیرن وگرنه مثل همین الآن با بودجه هایی 30 هزار میلیارد تومنی در سال که 10 برابر بودجه 3 هزار میلیارد تومنی وزارت دفاع هست هر سال مثل وزارت آموزش پرورش و...فقط درجا می زنن..که دلیلش هم مشخصه 10 برابر کشورهای دیگر کارمند و ساختارهای در هم تنیده دولتی بدون خروجی مفید!
  • ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    در هسته ای هم تعطیل کردیم اقتصاد درست شد؟ امثال شما که می خواهند بفهمند که جایی که خراب هست رو باید درست کرد نه جایی که درست هست رو بزنیم خراب کنیم تا جایی که خراب هست هم خراب بمونه..!
  • ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    اتفاقا ایران از نظر درصد هزینه نظامی نسبت به کل بودجه در خاورمیانه یکی مونده به آخر هست و الآن با بحرین برابری می کنه در دنیا جز پنجاه کشور اول دنیا هم نیست ایران حتی در بخش خریدهای خارجی هم از بعد از انقلاب هیچ خرید سنگینی نداشته برعکس همسایگان اون که بعضا در یک سال به اندازه بودجه نظامی بیست سال ایران از غرب و شرق تسلیحات خریدن و می خرن!..پاشنه آشیل ایران خود باختی و مرغ همسایه غازه و اصلا تولید برای چی در اکثر بخش های دیگر به جز بخش دفاعی هست که این بلا رو سر کشور آورده...
  • ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    کوره ذوب خلاء با کوره ذوب سوپرآلیاژها و ریخته گری اونها فرق فوکوله...
  • ناصر ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    از مشرق نیوز چنین مقاله ای و چنین تیتری بعید بود! ساخت زیر دریایی فوق سنگین و موتور جت با یک کوره آزمایشگاهی داخل واحد تحقیقات یک دانشگاه!!! ین هم مثل جریان ساخت راکتور اتمی مینیاتوری شکافت و راکتور اتمی گداخت مینیاتوری در چند دانشگاه کشور برای کارهای تحقیقاتی کشور 10 سال پیش بود که صداوسیما و رسانه های اصول گرا کلی تیتر زدن ایران در ساخت راکتورهای اتمی تولید برق خودکفا شد! ساخت نیروگاه اتمی 160 مگاواتی دارخوین ساخت نمونه بومی نیروگاه اتمی بوشهر!..که تازه بعد از ده سال مشخص شد داستان چی هست و این نمونه های تحقیقاتی اصلا برای کاربرد صنعتی ساخته نمیشن بلکه برای آموزش نیروی کار نخبه و ماهر برای اعزام به خارج ساخته میشن!... شما برید راستی چه خبر از اون موتور جت ملی و ماهواره بر قائم که 5 سال پیش فارس نیوز گفت رونمایی شد!!
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    خفه بابا.
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    خواستی که ذهن ما از این خبر خوب رو جای دیگه ای ببری؟ حرف شما ربطی به این خیر نداشت، چرا مشرق منتشر کرده با خودش ولی بالا رفتن اطلاعات ایران از آلیاژها کجا و اس 400 احمقانه تو کجا.
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    لطفاً ارتباط ها رو درست برای خودتون تفهیم کنید
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    دقیقا ساخت موتورهای احتراقی
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    قربان آن چشمانت !!!
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    خود وزیر دفاع ارشد متالوژی و دکترا مدیریت داره
  • ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
    0 0
    گور بابای آمریکا و هم پیمانانش چه داخلی و چه خارجی علی الخصوص مزدوران داخلیش
  • علیا ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    همیشه توی ذهنم این بوده که چرا دکتر حسابی به ایران اومد. تو آمریکا تمام امکانات مخصوصن ار زیر نظر نابغه ی تاریخ انیشتین رو داشت تجربه میکرد. اما اومد ایرانی که نه دانشاه داشت نه حتی فرستنده ی رادیو و خیلی چیزای دیگه. ازنظر خیلی ها عمش رو تلف کرد. اما خواست با برگشتنش به ایران راه رو برای نفرات بعدی هموار کنه. با خودش گفت یک نفر باید اولین باشه تا راه رو بسازه تا بقیه ی دانشمندای ایران بتونند بهونه ای برای موندن داشته باشند. تفکر دکتر حسابی کجا و تفکر اونی که میره غرب کجا
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    برای اینکه بجای اینکه امکانات در دانشگاه و قرار داد در دانشگاه باشد امکانات در وزارت دفاع و کار در وزارت دفاع است. باید امکانات در دانشگاه و سفارش از وزارت دفاع باشد
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    یعنی ما در سال 2016 به تکنولوژی 1930 دسترسی پیدا کردیم. یعنی 86 سال عقبیم.
  • omid ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    آب نبوده که شنا کنیم
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    رفتی 2 تا کتاب متالوژی خوندی از این نظرات مضحک دادی بچه جان! اکثر پیشرفت های نظری و تحقیقاتی و آزمایشگاهی تا دهه ها بعد صنعتی شدن
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    برو ببین سال 1930 وضعیت ایران چطور بوده
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    کدوم صنعت خودروسازی جدیدا فرمان رو از هم به قطعه سازان چینی سفارش میدن!
  • کوشا ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 0
    اقایان یا دوستان چرا مرغ همسایه غازه.مگه روند تولید لوازم نظامی از جنگ جهانی اول تا دوم چه فراز و فرودی داشت وبکجا رسیدند که بنظرم تمام صنایع بزرگ کشورهای بزرگ با دزدی از المان ودانشمندان المانی به اوج رسید پس صبر کنید.درضمن مگر یادتون رفته چقدر از فن و علم مشرق زمین دزدی کردندوغارت حالا شدند متمدن.خخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس