کد خبر 588068
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران گفت: شرکت در بازی های المپیک استانداردهایی دارد که باید به آن پایبند بود. او با این وجود پذیرفت که تا زمان آغاز این بازی ها نمی توان توقع زیادی از برآورده کردن امکانات مورد نیاز داشت.

به گزارش مشرق، «محمد بنا» یکی از راهکارهای موفقیت ورزشکاران المپیکی ایران را ترنم فصل همدلی و حمایت ذکر کرد و با واکاوی شرایط فنی شاگردانش ،گفت: در این دو ماه باقیمانده تا بازی های المپیک 2016 ریو هیچ کار خاصی نمی توان انجام داد، هیچ توقعی هم نباید داشت، باید توقعات را پایین آورد، البته نه تا آن حد که از ابتدایی ترین امکانات نیز محروم باشیم.

آقای خاص کشتی ایران همچنین درد امروز ورزش ایران را «مشکل مالی» دانست و مقایسه ای از روند آماده سازی تیم ملی کشتی فرنگی ایران و مراکش با هدایت یک سرمربی ایرانی کرد و از استانداردهایی سخن گفت که ورزش های المپیکی باید داشته باشند.

مرد سرد و گرم چشیده کشتی فرنگی ایران و جهان همچنین از سختی های مسیر کسب سهمیه المپیک برای سه وزن 59، 66 و 130 کیلوگرم گفت و تاکید کرد: سخت ترین دوران زندگی 57 ساله ام همین دوران بوده است.

او از منظر خود سوال بزرگ سیاستمداران ورزش کشور را اینگونه ذکر کرد که «آیا ایران نیاز به ورزش قهرمانی دارد»؟ معمار کشتی ایران توضیح داد تا وقتی به این سئوال پاسخ روشن داده نشود، نمی توان امید داشت که مشکلات ورزش قهرمانی حل شود.

بنا همچنین بزرگترین مشکل قهرمانان ورزش ایران را «آینده تاریک» و «شرایط بازنشستگی ورزشکاران» توصیف کرد و با واکاوی قوانین موجود در ورزش کشور، نقبی به عملکرد 12 سال گذشته اش در مسیر هدایت تیم ملی کشتی فرنگی ایران زد و گفت: صادقانه بگویم به شاگردانم دروغ گفتم.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران تکرار تاریخ را در المپیک 2016 ریو بسیار سخت دانست، اما گفت: این ظرفیت را داریم که به تعداد المپیک 2012 لندن مدال بگیریم، اما اینکه رنگ مدال هایمان زرین باشد را نمی توانم از همین الان پیش بینی کنم.

او البته آرزو کرد که الهه احمدی تیرانداز المپیکی ایران در ریودوژانیرو مدال المپیک بگیرد و به 30 میلیون زن ایرانی عزت بدهد.

بنا این را نیز گفت که «در ذهن خود به جمع بندی در مورد مسافران ریو رسیده است»، اما اکنون وقت بیان آن نیست زیرا در کشتی هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.

سکاندار کشتی فرنگی ایران در این گفت و گو آشکارا از اختلاف نظر با اعضای شورای فنی فدراسیون کشتی سخن گفت و با قاطعیت اعلام کرد: از نظر من هنوز هیچکس برای شرکت در المپیک به صورت قطعی انتخاب نشده است.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران که به همراه «عزیزالله اطاعتی» داور بین المللی کشتی و «فرشاد علیزاده» دستیار خود با گروه خبرنگاران ایرنا گفت و گو می کرد، از همه اهالی ورزش، رسانه ها و مسئولان خواست در دو ماه باقیمانده به المپیک 2016 ریودوژانیرو با همدلی، وفاق و حمایت یک بار دیگر موجب موفقیت کاروان ورزشی ایران در بازی های المپیک شوند تا در نتیجه عملکرد ورزشکاران اعزامی ایران، دل مردم نیز شاد شود.

بنا گفت: باید در دو ماه باقی مانده تا المپیک تیم ها در مسیر آماده سازی خود با آرامش حرکت کنند و امیدوارم در این مدت، مسیر آماده سازی کشتی نیز همراه با آرامش و همدلی باشد.
وی در توضیح عملکرد شاگردانش در روند برگزاری مسابقات انتخابی المپیک گفت: وقتی رقابت های انتخابی المپیک قاره آسیا در قزاقستان در اواخر اسفند ماه گذشته شروع شد، ایمان داشتم که به غیر از وزن 130 کیلوگرم، سهمیه های وزن های 59 و 66 کیلوگرم را راحت بدست می آوریم.

معمار کشتی فرنگی ایران توضیح داد: شرایط فنی حمید سوریان و امید نوروزی خوب بود، اما در 130 کیلوگرم به دلیل میزبانی قزاقستان و حضور «تینالیف» از کشتی گیران عنوان دار این کشور مطمئن بودم که سهمیه این وزن را در قزاقستان نمی توانیم بگیریم.

بنا گفت: البته در آن مسابقات فقط امید نوروزی سهمیه گرفت و با شکست غیرمنتظره سوریان روبرو شدیم، این موضوع سبب بروز برخی حواشی شد و برای بازگشت آرامش به اردوی تیم ملی محدودیت هایی تا پایان مسابقات انتخابی مغولستان و ترکیه در نظر گرفتیم تا با کسب دو سهمیه باقیمانده شرایط عادی شود.

وی افزود: سال گذشته در پیکارهای جهانی سه سهمیه المپیک گرفتیم و سه سهمیه را در وزن هایی که دو نفرشان قهرمان المپیک بودند نگرفتیم و در حقیقت این دو وزن را از دست داده بودیم. نکات مثبتی در مسیر آماده سازی فراهم شد تا بتوانیم سهمیه این سه وزن را با قدرت بگیریم و در نهایت موفق شدیم به اهداف خود برسیم.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران گفت: با برنامه ریزی و تلفیقی از کشتی گیران با تجربه ها و جوان در مسابقات آسیایی به مقام قهرمانی رسیدیم و در جام جهانی کشتی فرنگی در شیراز نیز به 16 کشتی گیر فرصت دادیم تا خود را نشان دهند.

بنا گفت: در مجموع این مسیر را خوب آغاز کردیم و با برنامه ریزی های گسترده، اکنون یک تیم قوی و 34 کشتی گیر با انگیزه و آماده داریم که وقتی تمرین می کنند، لذت می بریم. اکنون شرایط به گونه ای است که همه در اردوی تیم ملی مدعی هستند.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران گفت: بازی های المپیک شرایط خاص خود را دارد، باید با آگاهی گام در میدان المپیک گذاشت، گاهی چشم و گوش بسته ورود می کنیم و این اشتباه است.

وی افزود: در المپیک باید با آمادگی بالا و کمترین اشتباه شرکت کرد. در این میدان، البته موضوعات داوری نیز مهم است، اگر در این مدت آرامش و امکانات خوب باشد، قطعا یکی از شانس هایی هستیم که می توانیم یک کار بزرگ انجام دهیم.

بنا گفت: باید در چند جبهه بجنگیم. ما به گونه ای تمرین کردیم که با هر سبکی می توانیم مبارزه کنیم و هر چند برای موفقیت شانس زیادی داریم، اما تکرار نتیجه لندن بسیار سخت است. از همین جا می گویم که سه مدال می گیریم، اما نمی توانم بگویم رنگش چیست.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران گفت: در حال حاضر تا المپیک ریو هیچ کار خاصی نمی شود انجام داد و هیچ توقعی نیز نمی توان داشت و باید بپذیریم که شرایط کشورمان از نظر اقتصادی سخت است و به همین دلیل باید توقعات را پایین بیاوریم، اما نه تا آن حد که ابتدایی ترین امکانات را نیز نداشته باشیم.

وی افزود: برای همه ورزش ها باید شرایطی فراهم شود که معنی المپیک را بفهمند تا کاروان ایران در همه رشته ها موفق شود. در کشتی نیز این شانس را داریم که موفق شویم. در این راه به همدلی، همراهی و کمک همه بخش ها نیاز داریم .

آقای خاص کشتی ایران به انتقاداتی که در هفته های اخیر درمورد شرایط کشتی مطرح کرده، اشاره و گفت: هیچگاه در مسیر انتقاد کردن، نگرش سیاسی نداشته است. مشکلات دولت را در مسیر همراهی با ورزشکاران می دانم و امیدوارم با همکاری دولتمردان وضعیت اقتصادی روز به روز بهتر شود.

بنا گفت: من یک حد معمول و معقول هایی را برای ورزش و کشتی در نظر می گیرم و وقتی می گوییم المپیک، معنی آن این است که باید به استانداردهای آن نیز توجه شود.

وی افزود: البته امکانات باید در ورزش به صورت متوازن توزیع شود، اما وقتی صحبت از المپیک و ورزش های المپیکی می شود، باید با استانداردهای المپیکی به آن نگریسته شود.

سکاندار کشتی فرنگی ایران تعریف خود از استانداردها را اینگونه واکاوی کرد: نباید با یکدیگر با تعارف سخن بگوییم، وقتی از المپیک و مشکلات می گوییم، درد، مشکلات مالی است. ما یک خانه کشتی داریم که البته امکانات خوبی دارد، اما وقتی مجبور می شویم فقط در خانه کشتی تمرین کنیم، خسته کننده می شود، البته وقتی هدف بزرگ است، با همه این مشکلات باز هم صبوری می کنیم.

بنا گفت: برای شما مثالی می زنم، تیم ملی کشتی فرنگی مراکش که حسن رنگرز مدیریت فنی و سرمربیگری آنرا به عهده داد و هیچ جایگاهی در کشتی آفریقا ندارد، برای گرفتن دو سهمیه در کشتی فرنگی و یک سهمیه کشتی آزاد، در مدت سه ماه و در هر ماه 100 هزار دلار هزینه می کند. در ایران تمرینات خود را انجام می دهد و درکنار برگزاری دو اردوی خارج از کشور در مسابقات مختلف شرکت می کند و دو سهمیه کشتی فرنگی را می گیرد.

وی افزود: اما تیم ملی ایران در فاصله دو ماه به المپیک باید فقط در خانه کشتی باشد و حتی اردوی خارج از تهران ندارد. همین تیم مراکش بعد از گرفتن سهمیه المپیک، اردوی دو هفته ای را در لهستان برگزار کرد، به آذربایجان رفت و بار دیگر در ایران تمرینات خود را دنبال کرد. ما کدامیک از این کارها را برای تیم ملی و ملی پوشان انجام داده ایم.

آقای خاص کشتی ایران که تلاش داشت، با آرامش سخن بگوید، اما درد ناگفته داشت، گفت: این موارد به هیچ عنوان مهم نیست، ما به خانه کشتی هم راضی هستیم، اما کشتی گیران من زن و بچه دارند، چه گناهی کرده اند که باید چندین ماه در اردو باشند.

بنا باز هم مثالی زد و گفت: یک شاگرد آهنگر بعد از 20 تا 25 سال، یک آهنگر می شود و با بازکردن یک مغازه برای خود درآمد کسب می کند و یا یک پزشک پس از تحصیل با تاسیس یک مطب، هزینه های زندگی خودش را در می آورد ولی ورزشکار من، 15 سال و سالی هفت تا هشت ماه در اردوی تیم ملی زحمت می کشد و به بالاترین درجه یک ورزشکار می رسد و در آخر پا ندارد، راه برود و به او می گوییم به خانه ات برو.

معمار کشتی فرنگی ایران توضیح داد: بسیاری از فرنگی کاران عضو تیم ملی، زن و بچه دارند. خانواده های آنان انتظاراتی دارند، چند روز پیش یکی از کشتی گیران مطرح پیام داد که «بریده ام، دیگر نمی توانم ادامه دهم».

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران افزود: من 10 سال با این جوانان در خانه کشتی زندگی کردم و اکنون اعتراف می کنم که فقط به آنها دروغ گفته ام. من اینها را فقط با وعده به جنگ فرستاده ام.

بنا گفت: من دیگر هیچ حرفی ندارم به آنها بگویم. گاهی اوقات برایشان از امید، گذشت و ایثار سخن می گویم. تا چه زمانی می توانم با این کلمات «امید» را در آنها زنده نگه دارم.

وی در خصوص راهکارهای منطقی تدوین قوانین مربوط به بازنشستگی ورزشکاران گفت: سال ها در این زمینه گفت و گو شد، در هر دوره که به فصل المپیک می رسیم، این موضوع مطرح می شود، اما بعد به فراموشی سپرده می شود.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در تحلیلی از علت های به نتیجه نرسیدن این موضوع گفت: ما به ورزش اهمیت نمی دهیم، بلکه به سرگرمی ها اهمیت می دهیم. با موضوعاتی چون قرمز و آبی، فقط دنبال سرگرم کردن مردم هستیم.

بنا افزود: پشت خوشحالی مردم در مقاطعی چون المپیک یک دنیا زجر، مشقت و سختی وجود دارد، آیا کسی این مشکلات را می بیند؟ ما فقط به دنبال آن هستیم تا مردم سرگرم باشند.

«چرا باید در طول سال، همه روزنامه های ورزشی فقط به فوتبال بپردازند، آیا الهه احمدی تیرانداز المپیکی ایران کم برای کشور افتخار آفرید. او در صورت کسب مدال در المپیک به 30 میلیون زن ایران عزت می دهد، عزتی که همه ایرانیان از آن احساس غرور خواهند کرد».

محمد بنا در همین راستا پیشنهاد کرد وزارت ورزش و جوانان طرحی جامع در خصوص وضعیت آینده ورزشکارانی که در بعد قهرمانی فعالیت می کنند، تهیه و از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی بدهد تا مشکلات ورزشکاران و قهرمانان برای همیشه حل و فصل شود.

وی افزود: قرار است به مدال آوران پاداش هایی از جمله کفش طلا اهدا شود، اما من می گویم تا شرایط لازم برای تامین آینده ورزشکاران مهیا نشود، نمی توان به این وعده ها دلخوش بود.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران گفت: ادعا داریم که تیم ملی کشتی فرنگی خیلی قوی است، اما تیمی که در المپیک پکن بود 10 برابر از تیم فعلی قوی تر بود، قرعه و شرایط به گونه ای بود که می توانستند چند مدال بگیرند،‌اما فقط یک برنز و یک طلا نصیب کاروان ایران شد. یعنی پاداش ها فقط برای این دو نفر باشد و بقیه به خانه بروند. کسی به بقیه کاروان و یا نفراتی که ماه ها در اردوی های تیم ملی زحمت کشیده اند، توجه نمی کند، کسی به الهه احمدی نگاه کرد که ششم المپیک شد و اکنون از او انتظار داشته باشیم برای عزت ایران بجنگد. او البته عزتمند است و همچنان غرور ایرانی را حفظ کرده و همه تلاش خود را خواهد کرد. اما چرا نباید به «الهه احمدی» ها در چهار سال پیش توجه می شد.

بنا در خصوص مسافران ریو و نظرات شورای فنی کشتی فرنگی گفت: با هیچکس تعارف ندارم. شورای فنی می خواست تعیین کند که چه کسی در اردو باشد و چه کسی نباشد، این موضوع در مقطع فعلی عقلانی نبود و با آن مخالفت کردم.

آقای خاص کشتی ایران گفت: هنوز هیچ کشتی گیری برای بازی های المپیک مشخص نشده است، هر لحظه ممکن است اتفاقی رخ دهد و باید تا روز مسابقه، همه ملی پوشان را آماده نگه داریم. حمید سوریان نیز وقتی سهمیه المپیک گرفت، یعنی به المپیک ورود پیدا کرده است و سامان عبدولی که رقیب اصلی سوریان است، نیز اعتقاد دارد که سوریان یکی از 100 درصدها برای المپیک است، اما من باید او را هم باانگیزه کنار سوریان نگه دارم و به همین دلیل برای وزن 59 کیلوگرم نام سه نفر را داده ام.

وی افزود: من به ایرادات فنی و قابلیت های شاگردانم اشراف دارم، فرنگی کاری که چندین مدال جهانی و آسیایی دارد، امتحانش را پس داده است. اینها مواردی است که از نظر کادر فنی به صورت کارشناسانه بررسی می شود. اعضای شورای فنی همه از بزرگان کشتی ایران هستند و من دوستشان دارم، اما آنها هنوز حرف های من را نشنیده اند.

«عزیزالله اطاعتی» داور بین المللی کشتی نیز در این گفت و گو از اینکه برنامه ای برای حمایت از قهرمانان جهان و المپیک نداریم، انتقاد کرد و گفت: حتی در کشورهای آفریقایی نیز برای قهرمانان خود حقوق ماهیانه در نظر می گیرند.

وی مثالی زد و گفت: در کره جنوبی پیش از المپیک 1988 سئول اعلام شد که هر فردی در المپیک مدال بگیرد، ماهانه هزار و 500 دلار حقوق می گیرد، کشتی گیری به نام «پارک» در وزن 68 کیلوگرم در المپیک 1988 سئول مدال طلا گرفت. او این انگیزه را داشت تا به روند موفقیت های خود در المپیک 1992 و 1996 نیز ادامه دهد و یک طلا و یک نقره دیگر نیز برای کشورش به ارمغان آورد.

این داور بین المللی کشتی پیشنهاد کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی طرحی جامع در خصوص حمایت از ورزشکارانی که در حوزه قهرمانی فعالیت می کنند، تهیه کنند تا ورزشکارانی که در حوزه قهرمانی فعالیت می کنند، در دوران بازنشستگی دغدغه مالی نداشته باشند.

اطاعتی به یکی از تصمیمات خوب برای حمایت از ورزشکاران مدال آور نیز اشاره کرد و گفت: اکنون مدال آوران آسیایی، جهانی و المپیک می توانند بدون آزمون ورودی، وارد دانشگاه شوند. این از جمله طرح های خوبی است که سبب شد تا جمع زیادی از ورزشکاران به مدارج عالی دانشگاهی برسند.

وی افزود: اکنون بسیاری از کشتی گیران تحصیلات دانشگاهی دارند.

این داور بین المللی کشتی ارزیابی خود را از وضعیت روبه رشد فرنگی کاران ارائه داد و پیشنهادی نیز به سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ارائه کرد. او گفت: روند رو به رشد کشتی فرنگی ایران را از پیکارهای قهرمانی سال 2015 لاس وگاس آمریکا تا جام جهانی سال 2016 در شیراز بسیار مثبت می بینم.

اطاعتی افزود: در زمینه تغییر تاکتیک کشتی گیران خیلی کار شده، ملی پوشان وقتی حریف را خاک می کردند، نمی توانستند روی وی کار کرده و فن اجرا کنند. اما اکنون اینگونه نیست. ملی پوشان در جهانی سال 2015 آمریکا یک فن بالا تنه نداشتند، اما اکنون این فنون را خوب اجرا می کنند، قبلا دست های شان کار نمی کرد، اما الان شرایط فرق کرده است، در آمریکا نمایندگان کشورمان از دقیقه چهار و پنج به بعد دیگر توانی نداشتند، اما اکنون تا ثانیه های آخر حمله می کنند.

وی گفت: تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات جهانی آمریکا شش کشتی را به دلیل ناآگاهی از مقررات واگذار کرد، اما در جام جهانی سال 2016 شیراز این اتفاق رخ نداد.

داور بین المللی کشتی گفت: اکنون یک روحیه جنگندگی، هماهنگ با رعایت مقررات در کشتی گیران ایجاد شده است و احساس می کنم اگر در 60 روز آینده محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی به سمت انجام تمرینات و هماهنگی با مقررات برود، به آن چیزی که می خواهد می رسد.

«فرشاد علیزاده» دستیار سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران نیز شرایط روحی و جسمانی ملی پوشان را در اردو مناسب ارزیابی کرد و گفت: سهمیه المپیک «حمید سوریان» در مسابقات ترکیه سبب شد تا روحیه و شادابی اردونشینان بیشتر شود.
وی با بیان اینکه شکست و پیروزی «حمید سوریان» تاثیر روحی
زیادی در ملی پوشان دارد، گفت: ملی پوشان در حال حاضر تمرینات فشرده را در دستور کار دارند و بدون توقع، سختی ها را تحمل می کنند، امیدوارم بتوانند نتیجه چهار سال پیش را در المپیک پیش رو تکرار کنند.

دستیار سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران گفت: پس از مسابقات بین المللی لهستان و تا 15 روز به آغاز بازی های المپیک عملکرد کشتی گیران در اردوها مورد ارزیابی دقیق کادر فنی قرار می گیرد و در نهایت شش نفر برای حضور در بازی های المپیک 2016 ریو انتخاب خواهند شد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس