شبکه‌های ماهواره‌ای جم که آغاز به تبلیغات فیلم‌های سینمایی ایرانی در شبکه خود کرده‌اند واکنش های بسیاری را به دنبال داشته که می توان به جریان‌سازی آن پی برد.

به گزارش مشرق، هنوز چند روزی از پخش تیزرهای تبلیغاتی دو فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» و «رسوایی2» در شبکه ماهواره‌ای جم نمی گذرد. رخدادی که پس از آن صورت گرفت که مسئولان وزارت ارشاد در خصوص تبلیغات فیلم‌های ایرانی در ماهواره واکنش نشان داده و این اتفاق را محکوم کرده و برای آن جریمه‌هایی قائل شده بودند. اما از زمان پخش این خبر تا کنون شاهد اظهارنظرها و طرح مسئله هایی در شبکه های اجتماعی در این رابطه هستیم که گاهی درباره نیت مسئولان این شبکه در چرایی پخش این تبلیغات بوده و این موضوع را مورد سئوال قرار می دهد.

اما واقعیت موضوع چیست؟ چرا جم دست به چنین کاری می زند؟ چه دست‌هایی در این موضوع نقش بازیگران اصلی را ایفا می کنند؟

واقعیت این است که در دو سال اخیر و به واسطه افت محسوس کیفیت برنامه های تلویزیون ملی ایران، رقبای جدی ای برای رسانه ملی پیدا شد. حضور جدی و پررنگ شبکه های اجتماعی و پویش هایی که از این شبکه ها نشأت می‌گیرند، و افزایش روز به روز ضریب تاثیرگذاری این شبکه ها از یک طرف و ورود جدی‌تر شبکه های ماهواره ای فارسی زبان به حوزه سریال سازی و صدالبته تلاش موفق این شبکه ها در خبرسازی و جلب توجه افکار عمومی با اتفاقاتی نظیر جذب بازیگران درجه چهارم و پنجم به خود، و چندین رخداد این چنینی نشان داد که تلویزیون نسبت به قبل باید کمی هوشیارتر عمل کند تا در برابر رقبای خود در میان لایه های مختلف اجتماعی بازنده نباشد.

اما تلویزیون به جای آن که موضع فعالی اتخاذ کرده و به تلاش جدی برای حفظ جایگاه دست نیافتنی خود بپردازد، در طوفان خبرسازی ها گم شده و اسیر دست ادبیاتی شد که او را بازنده میدان مسابقه با این رقبا می‌کرد. سردرگمی، ندانم کاری و حتی عدم قدرت تصمیم سازی درباره موضع رسمی تلویزیون پیرامون این موضوعات باعث آن شد که حتی در رابطه با اجازه اسم بردن از شبکه هایی نظیر تلگرام و اینستاگرام هم دچار یک بام و دو هوایی شده و یک روز از پیج های رسمی برنامه ها سخن بگویند و یک روز اجازه اسم بردن از اینها را هم نداشته باشند. یک تصمیم سازی باری به هر جهت و بی پایه که طبیعی است موجب سلب اعتماد مخاطب از آن می شود.

بسیاری بر این باورند که یکی از دلایل عمده استقبال گسترده مردمی از سینماها در نوروز امسال هم این بود که تلویزیون نتوانسته بود مخاطبان را همراه خود نگاه دارد و مخاطبی که نیاز به پُر شدن اوقات فراغت داشت و از تلویزیون هم خیر آن چنانی ندیده بود ناگزیر به سینما آمد و با فیلم‌های جذابی روبرو شد که می توانست او را راضی کند. و حالا ادامه بازی سه گانه ماهواره، تلویزیون و سینما در سناریوی جدیدی به نام تبلیغات فیلم های سینمایی ارزشی.

طبعا مهمترین دلیل اینکه سازندگان فیلم‌های نوروزی را به تبلیغات ماهواره‌ای آوردند میزان مخاطبان این شبکه‌ها بود. مخاطبی که شاید کمتر تماشاگر تلویزیون ملی ایران است و از طرفی هم هیچگاه تبلیغات فیلمها را از تلویزیون ملی ندیده. پس شاید طبیعی است که تهیه کننده فیلم خلأ تبلغات تلویزیونی فیلم خود را با تبلیغات در شبکه های ماهواره ای پر کند. از طرفی هم واکنش قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به این موضوع طبیعی است. چرا که شبکه های ماهواره ای هیچگونه تطابقی با قوانین ایران نداشته و هرگونه فعالیت این چنینی با آنها جرم محسوب می شود.

گل طلایی را اما این وسط شبکه جم با پخش تبلیغات فیلم‌های ارزشی مانند «ایستاده در غبار» و «رسوایی2»، آن هم بدون اطلاع سازندگان این دو فیلم زد. درست زمانی که زمزمه توقیف فیلم «عادت نمی کنیم» بخاطر همین موضوع به گوش می رسید، جم در اقدامی پیش دستانه تبلیغات فیلم‌های ارزشی را هم به طور سرخود و بدون خواست و بلکه بدون اطلاع سازندگان این فیلم ها شروع می کند تا از این رهگذر علاوه بر استفاده از موج رسانه ای این موضوع که برای تبلیغ برند این شبکه برای نفوذ اجتماعی بیشتر میان ایرانیان مفید است، قوه قضائیه ایران را نیز دچار اشتباه کند. چرا که حالا دیگر معلوم نمی شود که چه کسی از جم درخواست تبلیغ کرده و بابت این موضوع به این شبکه پول پرداخت کرده، و کدام فیلم بدون خواست و اطلاع سازندگانش روی آنتن ماهواره رفته است.

حال باید دید ادامه بازی تبلغات ماهواره ای چه خواهد شد و تصمیم و موضع قوه قصائیه در برابر سینماگران چه خواهد بود...


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    مشرق این مشکل فقط با کوتاه آمدن صدا و سیما از مواضعش در قبال سینما و همکاری با آن حل می شود . ان شاء ا...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس