کد خبر 587175
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸

نگرانی از داعش، این دوره از مسابقات جام ملت‌های اروپا را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

به گزارش مشرق، رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های اروپا (یورو 2016) در حالی امشب به میزبانی فرانسه آغاز می‌شود که گزارش‌ها حاکی از افزایش نگرانی‌های امنیتی از احتمال وقوع مجدد حملات تروریستی در این کشور است.

به گزارش دیلی میل، وزارت امور خارجه آمریکا و انگلیس ضمن هشدار درباره مسافرت اتباع خود به فرانسه، از مسابقات فوتبال یورو 2016 به عنوان یک "هدف تروریستی بالقوه" یاد کرده‌اند. دیوید کامرون - نخست وزیر انگلیس – نیز هفته گذشته در سخنرانی خود در پارلمان این کشور، تهدید داعش در این مسابقات را "جدی" خواند. حتی فرانسوا اولاند - رئیس جمهور فرانسه – نیز در مصاحبه با یکی از شبکه‌های رادیویی این کشور اعلام کرد فرانسه تمام تلاش خود را برای مقابله با تروریسم به کار گرفته است؛ اما نمی‌تواند امنیت صد درصدی این مسابقات را تضمین کند.

آنچه بیش از پیش به نگرانی دولت فرانسه در این زمینه دامن زده است، گزارش اخیر مقامات امنیتی اوکراین درباره دستگیری فردی است که گفته می‌شود قصد بمب‌گذاری در مسابقات یورو 2016 را داشته است. علاوه بر این، پلیس فرانسه نیز گزارش داده است با بررسی کامپیوتر شخصی «صلاح عبدالسلام» – یکی از متهمان اصلی حملات تروریستی پاریس - به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می‌دهد عاملان حملات تروریستی پاریس بمب‌گذاری در جریان مسابقات یورو 2016 را نیز در دستور کار خود داشته‌اند.

در این میان، برآوردهای امنیتی کارشناسان اروپایی نیز حکایت از احتمال وقوع حملات تروریستی در جریان این مسابقات دارد. به نوشته سی‌اس مانیتور، «مارگارت گیلمور» - عضو ارشد موسسه مطالعات دفاعی و امنیتی "رویال یونایتد سرویس" انگلیس معتقد است گروه تروریستی داعش در حال حاضر در عراق و سوریه به شدت تحت فشار قرار دارد و به همین دلیل، ممکن است بخواهد به جهانیان نشان دهد که با وجود عقب‌نشینی‌های اخیر هنوز از قدرت کافی برای انجام حملات تروریستی در خارج از مناطق تحت اشغال خود برخوردار است. بویژه آنکه پس از حمله تروریستی اخیر به ایستگاه مترو بروکسل، این احتمال وجود دارد که برخی از عناصر این گروه تروریستی همچنان خود را در اروپا مخفی کرده باشند.

به اعتقاد این کارشناس امنیتی، با توجه به فضای آرام اروپا، کوچکترین حمله تروریستی در این قاره به سرعت مورد توجه جهانیان قرار می‌گیرد و به همین دلیل، گروه‌‌هایی مانند داعش و القاعده برای کسب شهرت بیشتر به دنبال بمب‌گذاری در اروپا هستند و یک رویداد ورزشی بزرگ مانند مسابقات یورو 2016 با توجه به پتانسیل بالای تلفات انسانی یک هدف ایده‌آل برای آنها محسوب می‌شود. حمله تروریستی در نزدیکی ورزشگاه «استادو فرانس» پاریس در نوامبر گذشته نیز این مسئله را تایید می‌کند.

روزنامه سان نیز هفته گذشته در مطلبی به نقل از منابع امنیتی ناشناس، حضور تیم‌های ملی انگلیس و روسیه را در این مسابقات با توجه به حضور انگلیس در ائتلاف آمریکا علیه داعش و حملات هوایی جداگانه روسیه علیه مواضع این گروه تروریستی در سوریه یکی دیگر از انگیزه‌های داعش برای انجام حملات تروریستی در طول این مسابقات عنوان کرد.

بر همین اساس، بسیاری از مقامات امنیتی انگلیس و مقامات یوروپل (پلیس اتحادیه اروپا)، حمله به هواداران انگلیسی و روسی در حین برگزاری مسابقه این دو تیم با یکدیگر در شهر مارسی را یکی از اهداف احتمالی داعش اعلام کرده‌اند. 

مجموع این نگرانی‌ها باعث شده است که فرانسه در آستانه میزبانی مسابقات فوتبال یورو 2016 با انجام رزمایش‌های مختلف، خود را برای رویارویی با هر سناریویی از بمب‌گذاری احتمالی در ورزشگاه‌ها تا حمله شیمیایی با پهپاد آماده کند. دولت این کشور در حال حاضر حالت فوق‌العاده‌ای که از زمان حملات تروریستی پاریس در نوامبر گذشته در این کشور اعلام شده است را تا پایان مسابقات تمدید کرده و اقدامات متعددی را نیز برای افزایش امنیت این مسابقات انجام داده‌ است.

در همین راستا، حدود 220 هزار نیروی پلیس برای حفظ امنیت بازیکنان و هواداران فوتبال در داخل و بیرون از ورزشگاه‌ها، اماکن عمومی و هتل‌های محل اقامت تیم‌های خارجی مستقر شده و کلیه ورزشگاه‌ها و محل اردوی تیم‌های ملی 24 کشور حاضر در این رقابت‌ها نیز منطقه "پرواز ممنوع" اعلام شده است.

دولت فرانسه همچنین در سطح شهرهای محل برگزاری مسابقات اماکن امنی را با ظرفیت ده‌ها هزار نفر (از جمله در زیر برج ایفل) برای پخش زنده مسابقات در نظر گرفته است تا با متمرکز کردن طرفداران فوتبال در نقاط مشخص بهتر بتواند حواشی امنیتی این مسابقات را کنترل کند.

وزارت کشور فرانسه نیز در اماکن عمومی اپلیکیشن رایگانی را برای نصب برروی تلفن‌های همراه عرضه کرده است که با تشخیص موقعیت مکانی کاربران، آنها را از حملات یا تهدیدات تروریستی بالقوه در مناطق مجاور مطلع می‌کند. 

علاوه بر این، مقامات امنیتی فرانسه در اطراف ورزشگاه‌ها فناوری جدیدی را به کار گرفته‌اند که پرواز پهپادهای غیرخودی را شناسایی کرده و آنها را برای به زمین نشاندن یا منهدم کردن به خارج از محل برگزاری مسابقات هدایت می‌کند.

با این حال، با وجود تدابیر امنیتی چندلایه‌ای که مقامات فرانسوی برای مقابله با تهدید تروریسم در این مسابقات در نظر گرفته‌اند، این تنها ورزشگاه‌ها و زمین‌های تمرین تیم‌های ملی و هتل محل اقامت آنها نیستند که با تهدیدات تروریستی مواجه‌اند؛ بلکه با توجه به سابقه فعالیت‌های تروریستی داعش در اروپا، هر نقطه از 10 شهر محل برگزاری این مسابقات می‌تواند یک هدف تروریستی بالقوه برای این گروه محسوب شود. 

به نوشته ایندیپندنت، در حال حاضر عمده نگرانی فرانسه از فعالیت هسته اروپایی داعش در بلژیک است که حملات تروریستی پاریس نیز از آنجا سازماندهی شده بود. گمانه‌زنی نهادهای اطلاعاتی- امنیتی فرانسه درباره احتمال ارتباط بیش از 2 هزار شهروند فرانسوی با شبکه‌های تروریستی فعال در سوریه و عراق نیز به این نگرانی بزرگ دامن زده است. ضمن آنکه پراکندگی محل برگزاری مسابقات در 10 شهر مختلف و طولانی بودن این تورنومنت نیز نگرانی‌های مضاعفی را درباره مدیریت امنیتی این رویداد بزرگ ورزشی برای مقامات الیزه به وجود آورده است.

گروه تروریستی داعش اوایل سال جاری (16 فرودین ماه) با انتشار یک ویدئو برج ایفل فرانسه را تهدید به نابودی کرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند داعش با انتشار این ویدئو در واقع هدف بعدی خود را پیش از شروع مسابقات یورو 2016 مشخص کرده است.

{$sepehr_album_41218}

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس