فرانسه تلاش می‌کند در این رقابت بزرگ اروپایی لبخند بر لب داشته باشد و امنیت ویترینی خود را به رخ بکشد اما آیا واقعیت پنهان شده در این سرزمین شش ضلعی در همین لبخند مغرورانه خلاصه می‌شود؟

امنیت واژه‌ای پنهان شده در شش ضلعی مغرورویژه نامه یورو 2016 مشرق -  رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ آغاز شده و هیچ انسان عاقل و دوست‌دار بشریت هرگز نمی‌پسندد که تروریسم بین الملل در این عرصه موفق عمل کرده و به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا کند.

ترور اما کابوس این روزهای مقامات سیاسی و حکومتی کشور فرانسه است. کافه‌های شلوغ و رستوران‌هایی که مملو از گردشگران از سراسر جهان هستند. استادیوم‌هایی شلوغ و پر سر و صدا که حتی سگ‌های متخصص پلیس فرانسه را هم گیج و عصبانی می‌کند.

مردمی که با رنگ‌های مختلف پوست و نژادهای متفاوت در دوربین‌های مدار بسته ورودی استادیوم‌ها، متروها، اماکن عمومی و حتی منازلی مشکوک رویت می‌شوند و هیچ تضمینی در این خصوص وجود ندارد یکی از آنها فرد قسم خورده‌ای نباشد که قرار است به زودی با یک اتومبیل پر شده از مواد منفجره به قلب مردم بزند.

فرانسه تلاش می‌کند در این رقابت بزرگ اروپایی لبخند بر لب داشته باشد و امنیت ویترینی خود را به رخ بکشد اما آیا واقعیت پنهان شده در این سرزمین ۶ ضلعی در همین لبخند مغرورانه خلاصه می‌شود؟

فرانسه به همراه اسپانیا و مراکش سه کشوری هستند که هم با مدیترانه و هم با اقیانوس اطلس مرز آبی دارند. کشوری که مساحتش کمابیش به اندازه مساحت افغانستان است، البته در مبحث امنیت، قابل مقایسه با همسایه بحران زده ایران نیست اما در این روزها دست کمی از آن ندارد. حادثه تلخ پاریس و استادیوم سنت دنیس فرانسه مردم عادت کرده به سکوت و آرامش و رفاه را بدجوری ترسانده و این ترس تا مغز استخوان نیروهای امنیتی فرانسه نیز پیش رفته است.

در این میان کنایه‌های دیگر کشورها هم جالب توجه است، روسیه یکی از کشورهایی است که دل خوشی از خوش خدمتی فرانسه به اتحادیه اروپا ندارد و بدش نمی‌آید به بهانه یورو ۲۰۱۶ نواقص یک میزبان اروپایی را به رخش بکشد. امنیت البته بهترین بهانه!

پوتین زیردریایی خود را به آبهای آزاد ارسال کرده و البته این موضوع نخست، خشم انگلیس را در آستانه بازی بزرگ روسیه و انگلیس برانگیخته است.

پوتین پا را فراتر از این نهاده و قرار است زیر دریایی مرموز و عجیب خود را به سمت سواحلی روانه کند که به بندر مارسی فرانسه ختم می‌شوند و این یعنی دقیقا محل برگزاری مسابقه بین دو تیم ملی فوتبال روسیه و انگلیس، این اتفاق رخ بدهد یا خیر مهم این است که کنایه تمسخرآمیز روسیه به فرانسه در فضای خبری منتشر شده و پوتین نگران امنیت تیم ملی فوتبال کشور است و این نگرانی برای فرانسه یک توهین مسلم تلقی می‌شود.

انبوهی از مهاجران عرب از کشورهای شمال آفریقا بیش از ۴ دهه است که به سمت فرانسه روانند و امروز بسیاری از فرانسوی‌ها به خصوص در مناطق مرکزی این کشور بر رگه‌های آفریقای شمالی خود معترفند و پلیس فرانسه نیز خیلی خوب می‌داند که در بسیاری از خانه‌های به ظاهر آرام مسلمانان، البته هستند جوانان فریب خورده‌ای که اسلام واقعی را رها کرده و به وعده‌های پوچ تروریسم بین الملل دل بسته‌اند و این جوانان فریب خورده مانند بمب‌های عمل نکرده‌ای هستند که ممکن است در میان هواداران یک تیم ملی فوتبال در جریان یورو ۲۰۱۶ منفجر شوند.

بعد از اواخر قرون وسطا، فرانسه تبدیل به یکی از قدرت‌های برتر در منطقۀ اروپا شد به طوری که در قرون ۱۹ و ۲۰ دارای کلونی‌ها و مناطق تحت استعمار بسیاری بود. همچنین در طول تاریخ طولانی این کشور، فرانسه تبدیل به مهمترین کانون پرورش بسیاری از هنرمندان، متفکران و دانشمندان در عرصه‌های گوناگون گردید تا جایی که این کشور را مرکز پیدایش و شکوفایی فرهنگ مدرن جهان می‌پندارند.

اما از این خانه فلسفه و تفکر، از این مرکز قدرت نظامی در غرب اروپا امروز چه مانده است؟ بوی تعفن نژادپرستی در خیابان‌های اطراف سوربون، کلاس‌های نورپردازی شده و زیبای فلسفه این دانشگاه قدیمی را نیز تحت تاثیر قرار داده و امنیت هرگز آغوش امنی در میان نیروهای نظامی سردرگم و ابهام زده فرانسه پیدا نمی‌کند، تا جایی که این کشور از نیروهای ناتو درخواست کرده امنیت مرزهای هوایی و آبی فرانسه را نیز در جریان برگزاری یورو ۲۰۱۶ در اختیار داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پروفسور سعید عالمی نابغه دوران ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
    0 0
    به شخصه دوست دارم تیم آلمان قهرمان شود چون باعث بالارفتن قیمت نفت میشود و در هوای گرم بستنی باید خورد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس