وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز سه شنبه اعلام کرد که شرکت بوئینگ موفق شده است برنده مناقصه قرارداد فروش تجهیزات نظامی به دولت قطر به ارزش 668 میلیون دلار شود.

به گزارش مشرق، بر اساس اعلام پنتاگون، 24 بالگرد آپاچی ای اچ 64 ای و سیستم آموزشی کادر پروازی از نوع لانگبو و نیز تجهیزات پشتیبانی زمینی شامل دستگاه های رادیویی از نوع تالیس، اجزای این قرارداد چند صد میلیون دلاری است.

در ماه های اخیر، قطر و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با اتکا به درآمدهای سرشار نفتی اقدام به خرید گسترده تسلیحات از کشورهای غربی کرده اند.

حدود دو ماه پیش 10 قرارداد همکاری نظامی برای توسعه و تجهیز ارتش قطر با کشورهای آمریکا، آلمان و فرانسه به امضا رسید.

این قراردادهای نظامی در دومین روز برگزاری پنجمین نمایشگاه بین المللی دفاع دریایی که حدود نیمه فروردین ماه گذشته در دوحه برگزار شد، با موسسات شرکت کننده در این نمایشگاه و در زمینه های هوایی و دریایی به امضا رسید.

این قراردادها عمدتا در زمینه های فروش و ساخت سلاح، آموزش، نگهداری و خرید سیستم های دفاعی پیشرفته و تولید هواپیماهای بدون خلبان منعقد شد.

براساس یکی از این قراردادها، شرکت لاکهید مارتین آمریکا به مدت سه سال امور نگهداری و تعمیرات هواپیماهای سی 130 را به ارزش 50 میلیون ریال قطر انجام خواهد داد.

همچنین قرارداد دیگری بین نیروی هوایی قطر و شرکت «دی سی آی» فرانسه برای آموزش خلبان ها به ارزش 33 میلیون یورو امضا شد.

قرارداد خرید سیستم دفاعی نیز به ارزش 2.6 میلیارد ریال قطر با شرکت اروپایی «ام.بی.دی.آ» امضا شد.

قطر همچنین قرارداد نگهداری و تعمیرات کامل موتورهای قایق های جنگی به ارزش 95 میلیون ریال را با شرکت «ام تی یو» آلمان امضا کرد.

قرارداد همکاری برای ساخت هواپیماهای بدون خلبان نیز از سوی قطر با شرکت «سی.آ.اس.آی.سی» چین به امضا رسید.

قطر همچنین قراردادهای همکاری نظامی دیگری با برخی شرکت های لهستانی و فرانسوی دیگر شرکت کننده در این نمایشگاه برای تولید بدنه هواپیما و نیز خرید رادارهای فرانسوی امضا کرد.
کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در کمتر از یکسال بالغ بر 33 میلیارد دلار سلاح از آمریکا خریداری کرده اند.

خبرگزاری 'المسله' عراق اخیرا به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی و نظامی که در نشریه آمریکایی (اخبار دفاعی Defence News) منتشر شده آورده است: کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ظرف 11 ماه گذشته (تا پیش از نیمه فروردین 1395) بیش از 33 میلیارد دلار سلاح از آمریکا خریداری کرده اند.
دیوید مکبی گفت: این تسلیحات شامل موشک های بالستیک، تسلیحات دفاعی، بالگردهای هجومی، ناوچه های پیشرفته، موشک های ضد زره به علاوه 4500 مهمات هدایت شده دقیق است.
این سخنگوی آمریکایی یادآور شده است: فروش این تسلیحات در جهت تعهدات آمریکا نسبت به کشورهای عربی خلیج فارس که در اجلاس سران در 2015 واقع در 'کمپ دیوید' توافق شد، صورت گرفته است.

روزنامه آمریکایی اخبار دفاعی آورده است که جنگ یمن، مشارکت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در ائتلاف سعودی مدعی مبارزه با تروریسم و برگزاری 5 مانور نظامی ظرف یک ماه، باعث کاهش ذخیره تسلیحات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شده و خرید تسلیحات جدید در این راستا بوده است.

براساس اعلام این روزنامه آمریکایی، کشور قطر در طول سال 2014 با خرید 10 میلیارد دلار بزرگترین خریدار تسلیحات آمریکا در منطقه به شمار می رود.

به نوشته این گزارش، دو کشور قطر و کویت در انتظار موافقت آمریکا برای خرید 40 هواپیما از نوع F/A-18 سوپر هورنیت و72 فروند هواپبیمای F15 هستند.

بر اساس این گزارش، شیخ نشین های حوزه خلیج فارس از زمان جنگ خلیج فارس در 1991 همچنان در صدر کشورهای جهان در خرید سلاح بویژه تسلیحات آمریکایی قرار دارند، هرچند این کشورها تاکنون تجربه یک جنگ جدی را نداشته اند.

اگرچه این امیرنشین ها بزرگترین ذخیره تسلیحاتی را در طول 25 سال گذشته در منطقه داشته اند، اما در مقابل مقاومت مردم فقیر یمن با وجود گذشت یکسال تاکنون نتوانسته پیروزی چشمگیری داشته باشند بلکه برعکس، نیروهای نظامی و مردمی یمن توانسته اند حتی به داخل خاک عربستان سعودی نیز پیشروی کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد حسین ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    ما هم نه چیزی تولید انبوه میکنیم و نه میخریم.متاسفم.
  • میلاد ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    یه ذره تو واحدای پولیتون تجدید نظر کنین.
  • حقگو ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
    0 0
    قطر با کجا جنگ دارد؟ کدام کشور قطر را تهدید می کند؟ قطر اگردست از حمایت ا ز طالبان و داعش بردارد هیچ دشمنی ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس