کد خبر 586511
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷

وزرای دفاع روسیه، قرقیزستان، چین، تاجیکستان و ازبکستان،‌ به منظور شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای (SCO) وارد آستانه پایتخت قزاقستان شدند.

به گزارش مشرق،  ایگور کوناشنکو سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: انتظار می رود شرکت کنندگان در این جلسه به تبادل نظر در مورد مسائل جاری امنیت بین المللی و منطقه ای و ارائه راه حل هایی برای مقابله با تهدیدات و چالش های منطقه ای بپردازند.

وی اضافه کرد: وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای علاوه بر موارد ذکر شده، گزارش نتایج اقدامات سال گذشته این سازمان را تجزیه و تحلیل کرده و در مورد همکاری بین وزارتخانه های دفاع این سازمان بحث و تبادل نظر می کنند.

کوناشنکو گفت: وزیران دفاع در این جلسه، همچنین در مورد آمادگی برای انجام رزمایش صلح که سپتامبر سالجاری میلادی و برای انجام تمرینات ضدتروریستی در قرقیزستان برگزار می شود تبادل نظر می کنند.

در این جلسه هیات های نمایندگی از شش کشور عضو سازمان همکاری شانگهای، یعنی روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، چین، تاجیکستان و ازبکستان حضور دارند.

براساس این گزارش، وزیر دفاع روسیه در طول اقامت خود در قزاقستان، نشست دوجانبه با همتای قزاق خود خواهد داشت و به بحث در مورد مسائل مربوط به همکاری های نظامی و فنی بین دو کشور خواهد پرداخت.

قزاقستان در روزهای اخیر شاهد برخی ناآرامی ها در شهر «آقیتپه» بوده و افراد مسلح با حمله به یک مغازه سلاح و همچنین یک واحد نظامی این کشور حدود 15 نفر را کشتند.

مقامات قزاقستان می گویند، در این حملات12 مهاجم نیز از سوی نیروهای امنیتی این کشور کشته شده ‌اند‌.

نشست سران کشور‌های عضو سازمان شانگهای اواخر ماه آینده میلادی،‌ در تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار خواهد شد.

در نظر است در نشست سران کشور‌های عضو سازمان شانگهای اعلامیه 15 سالگی تاسیس سازمان همکاری‌های شانگهای تصویب و مسائلی نظیر دورنمای توسعه این سازمان و موضع شانگهای در قبال وضعیت فعلی بین‌المللی، منطقه ای و مسائل امنیتی بررسی شود.

همچنین در این نشست موضوع اجرایی شدن عضویت رسمی هندوستان و پاکستان در سازمان همکاری‌های شانگهای مطرح می‌شود.

احتمال می رود که ارتقا جمهوری اسلامی ایران به عضویت رسمی این سازمان نیز از موضوعات این نشست باشد. بیشتر کشورهای عضو سانگهای، حمایت خود را از عضویت رسمی ایران در این اجلاس اعلام کرده اند.

چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو همکاری های شانگهای که تیرماه پارسال در «اوفا »ی روسیه برگزار شد شاهد الحاق دو رقیب قدیمی یعنی هند و پاکستان به عضویت این سازمان بود. جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز که سال هاست برسر مالکیت «قره باغ کوهستانی» با یک دیگر اختلاف دارند از مقام شریک این سازمان برخوردار شدند.

سازمان همکاری شانگهای، 25 خرداد 1380 هجری خورشیدی (15 ژوئن 2001) با عضویت چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.

جمهوری اسلامی ایران، هند، افغانستان، مغولستان و پاکستان در این سازمان عضو ناظر هستند.
اعضای سازمان همکاری شانگهای با داشتن مساحتی معادل 30 میلیون و 189 هزار کیلومتر مربع، سه پنجم از مساحت آسیا و با جمعیتی حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر، نزدیک به یک چهارم جمعیت کره زمین را در اختیار دارند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس