کد خبر 546803
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸

دانشمندان هوافضای چین برای اولین بار موفق به ساخت یک ماهواره «کمیت سنج» با تجهیزات ویژه اندازه گیری شده اند که می گویند برای ساخت آن 30 سال وقت صرف کرده اند.

به گزارش مشرق، ماهواره مخابراتی کمیت سنج چین که موسوم به ماهواره های کوانتومی است، بر اساس برنامه اعلام شده قرار است در ماه جولای (تیر - مرداد) امسال به فضا پرتاب شود.

مرکز تحقیقات علوم فضایی چین روز چهارشنبه اعلام کرد که یک خط ارتباطی مخابراتی و اطلاع رسانی میان پکن و شانگهای از شمال به جنوب در نیمه دوم امسال راه اندازی خواهد شد و پرتاب این ماهواره به همین موضوع ارتباط دارد.

این مرکز علمی در گزارش خود خاطرنشان کرده است که دانشمندان چینی برای ساخت چنین ماهواره ای نزدیک به 30 سال زمان صرف تحقیقات کرده اند.

«پان جیان» از اعضای این آکادمی می گوید که دریافت علائم ارتباطی و مخابراتی در هر نقطه از دنیا از طریق مرتبط شدن این ماهواره ها با زمین از جمله مزیت های ماهواره های کوانتومی است.

وی افزود که اصولا این ماهواره ها از امنیت بسیار بالا برخوردار بوده و با فن آوری های نسل جدید مورد پشتیبانی قرار می گیرند و به همین دلیل علائم مخابراتی باکیفیتی ارسال می کنند.

روزنامه «جوانان» پکن نیز در گزارشی اعلام کرد که ماهواره های کوانتومی قابلیت شبیه سازی ندارند و به همین دلیل می توان اطلاعات حساس را از طریق آنها در امنیت کامل ارسال و برنامه های مهم و ویژه مخابراتی را اجرا کرد.

چین بخشی از شبکه فیبر نوری مخابراتی کوانتومی پکن و شانگهای را سال 2013 میلادی تکمیل کرد و از سال 2011 میلادی نیز در حال ساخت ماهواره مذکور بوده است.

مسئولیت این شبکه فیبر نوری مخابراتی چین بر عهده بخش خصوصی است که نزدیک به 2 هزار کیلومتر فضا و چندین شهر در شمال و شرق این کشور را تحت پوشش می گیرد.

مرکز ماهواره مهندسی شانگهای اعلام کرده است که آزمایش بر روی بخش های الکتریکی، برقی و حرارتی ماهواره به پایان رسیده و آزمایش های مغناطیسی و مکانیکی آن در حال انجام است.

در طول یک دهه دیگر همه مشتریان و کاربران می توانند با استفاده از مزایای ماهواره ها و داده های مخابراتی کوانتومی، برنامه های انتقال داده ها و پرداخت های آنلاین را به آسانی انجام دهند.

چین پس از اجرای 19 ماموریت فضایی در سال 2015 میلادی، قصد دارد بیش از 20 ماموریت فضایی در سال 2016 انجام دهد.

پرتاب فضاپیمای سرنشین دار «شن جو ـ 11» با دو سرنشین تا پایان سال جاری میلادی به فضا، مهمترین ماموریت این کشور در راستای توسعه فعالیت های فضایی محسوب می شود.

چین که از عقب ماندن در زمینه فناوری های فضایی شکایت دارد، برنامه فضایی پرهزینه اش را نماد ظهور خود در بین قدرت های جهان تلقی می کند.

این کشور تاکنون و در همین راستا بین 2 تا 3 میلیارد دلار در زمینه توسعه فناوری های فضایی خود سرمایه گذاری کرده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس