کد خبر 586056
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۹

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پس از پایان دو روز گفت و گوهای راهبردی و اقتصادی چین و آمریکا در پکن گفت که با این کشور در هیچ زمینه ای توافق نشده است.

به گزارش مشرق، جان کری روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگاران پس از نشست در پکن گفت که علت اصلی، وجود اختلافات میان طرفین است.

وزیر امور خارجه آمریکا بویژه به مسئله دریای جنوبی اشاره کرد و برخی از موضوعات دیگر که موجب شده است دو کشور نتوانند در هیچ موضوعی به توافق برسند.

خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی نیز در همین ارتباط می نویسد که طیف وسیعی از مسائل چون دریای جنوبی، حقوق بشر، فولاد، امور مالی، ‌تحولات اقلیمی و مسائل اقتصادی دوجانبه و ارزهای ملی مورد بحث میان طرفین قرار گرفته است.

این گزارش می افزاید که کری به خبرنگاران تاکید کرده است به غیر از موضوع کره شمالی نتوانسته ایم در مسائل دیگر به توافقی خاص برسیم.

وی تصریح کرد که دو کشور موافقت کرده اند با همکاری مشترک تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی را با جدیت اجرا کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که البته ما خواستار حل صلح آمیز مناقشات دریای جنوبی هستیم اما باید تایید کنیم که اقدامات یکجانبه راه بجایی نخواهد برد.

وی گفت که برای حل مسائل به دیپلماسی و گفت و گو نیاز داریم و اینکه بدانیم حاکمیت قانون در جامعه جهانی ریشه دوانده است و باید مورد احترام قرار گیرد.

ناظران می گویند که این اظهارنظرها نشان می دهد اختلافات میان دوکشور در دریای جنوبی لاینحل مانده است و چین همچنان خود را مالک 80 درصد از کل این منطقه می داند و به ساخت و سازها ادامه خواهد داد.

ارتش آمریکا نیز اعلام کرده است در حال بررسی ارسال تجهیزات و تسلیحات بیشتر از جمله بمب افکن های پیشرفته به منطقه است.

آمریکا همچنین امروز چین را برای کاهش تولید فولاد تحت فشار گذاشت و افزود که مازاد تولید چین ضربات زیادی بر پیکره این صنعت وارد کرده است.

رسانه های گروهی چین از جمله خبرگزاری شین هوا و تلویزیون مرکزی این کشور تلاش کرده اند تا مذاکرات را موفق جلوه دهند و اغلب گزارش هایی با چارچوب بهبود نسبی روابط با آمریکا منتشر کرده اند.

این در شرایطی است که رسانه های غربی امروز بارها اعلام کردند که مذاکرات طرفین در نشست گفت و گوهای راهبردی و اقتصادی نتیجه ملموسی نداشته است.

این مذاکرات برای هشتمین بار برگزار می شد و جان کری وزیر خارجه و «ژاکوب لو» وزیر خزانه داری آمریکا با «وانگ یانگ» معاون نخست وزیر و «یانگ جیه چی» عضو ارشد شورای دولتی چین ریاست آن را در پکن بر عهده داشتند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس