گروه سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******
بازی منافقانه و عبرت‌آموز BBC با هاشمی/ دستیار سوروس در ایران چه می‌کند؟/ جزئيات نخستين جلسه هيئت رئيسه مجلس/ گاف تروریست‌ها، فرمانده ارشد را به هلاکت رساندکیهان

بازی منافقانه و عبرت‌آموز BBC با هاشمی

شبکه دولتی انگلیس در کمتر از چند ماه، هاشمی رفسنجانی را از بازیگری موثر که باید به فهرست انتخاباتی وی رأی داد، به بازیگری که نباید جدی گرفت تنزّل داد!

بی‌بی‌سی در تحلیل جدید خود با عنوان «چرا نباید هاشمی را جدی گرفت؟» می‌نویسد: معروف  است که مردی خوشبین از بالاترین طبقه یک برج بلند فرو  افتاده بود. در میان راه به هر طبقه که می‌رسید می‌گفت «تا اینجا که خوب بود»، «تا اینجا که به خیر گذشت» این حکایت سیاستمدار کهنه‌کاری است که سقوطش برای اولین‌بار در انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی در بهمن‌ماه 1378 علنی شد. با این حال شاید کمتر کسی به اندازه او تا این حد سوژه مورد علاقه و تیتر یک مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته و البته تا  این حد زندگی پر فراز و نشیبی را تجربه کرده باشد. هاشمی رفسنجانی تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش به گمان بسیاری تاثیرگذارترین چهره سیاسی ایران به شمار می‌آمد.

بی‌بی‌سی با اشاره به اینکه هاشمی تبدیل به امیدی برای اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و خبرگان شد، می‌نویسد: اما اتفاقاتی که در حین انتخابات و سپس در رأی‌گیری برای تعیین روسای این مجالس افتاد مجال خوبی است تا به جای اینکه به بازیگران این ماجراها و جزئیات آن وقایع بپردازیم، یک پله بالاتر به سرنوشت فردی اشاره کنیم که پای ثابت بسیاری از انتخابات سه دهه اخیر بود. هر چند انتخابات دو دهه اخیر، برای او محصولی جز شکست در پی نداشته است.

واقعیت آن است که از دست رفتن جایگاه نمادین هاشمی رفسنجانی و نارضایتی از دولت او صرفا به خاطر درگیری‌های جناحی نبود، بلکه پروژه دولت سازندگی عملا در سه ساحت اصلی سیاست داخلی، سیاست خارجی و اقتصادی شکست خورده بود.

بی‌بی‌سی با اشاره به فراز و فرود هاشمی در دوره اصلاحات و سپس آشوب 88 می‌نویسد: نزدیک به 16 سال شکست‌های پیاپی هاشمی رفسنجانی برای بازپس‌گیری جایگاه پیشینش ادامه پیدا کرد تا اتفاقی که به زعم او پس از دو دهه بزرگترین پیروزی زندگی سیاسی‌اش را رقم زد؛ انتخاب حسن روحانی، همکار و چهره شبیه به خودش. حسن روحانی به صحنه آمد، چهره‌ای شبیه هاشمی، چهره‌ای معتدل و میان‌دار.

اما شاید این پیروزی همان اتفاقی بود که شأن وجودی هاشمی رفسنجانی را در عرصه سیاست ایران بی‌معناتر و البته غیرضروری‌تر کرد. روحانی همان برنامه‌ای را پیاده کرد که هاشمی نتوانسته بود، رابطه با غرب، برنامه‌ای که به تأیید رهبر نیز رسیده بود. روحانی همان کاندیدای مقبولی است که حتی کاندیداتوری خود را نیز مشروط به موافقت رهبر کرده بود و امروز خود می‌داند که شرط پیشبرد برنامه سیاسی‌اش نزدیکی بیشتر با رهبری است. شاید به همین خاطر است که او سبب انتخابش را نه مانور سیاسی هاشمی در دوران انتخابات که رای مردم به اعتدال می‌داند. و شاید درست به علت عدم طرح این موضوع از سوی روحانی و اطرافیانش است که ناچارا خود هاشمی در مصاحبه‌هایش باید بر نقش خودش در انتخاب روحانی تاکید کند.

در ادامه این تحلیل آمده است: بازی آخر هاشمی رفسنجانی به صحنه آوردن کسی بود که مرگ نمادین خود او را رقم زد. اکنون روحانی همان جایی ایستاده است که اکبر هاشمی رفسنجانی سودایش را در سر داشت؛ یک شخصیت سیاسی فراجناحی.

واقعیت آن است که هاشمی دیگر نه قدرت سیاسی پیش برد گفتاری را دارد که در بر ساخته شدنش نقش داشت و نه دیگر جریانی سیاسی را نمایندگی می‌کند. روزگار پسا هاشمی نزدیک دو دهه است که آغاز شده. دل‌ بستن بخشی از منتقدان حکومت به او بیشتر ناشی از ضعفی است که خود برای تغییر احساس می‌کند. افسانه هاشمی امروز تجلی رویای تحقق نیافته همان قدرتی است که قرار بود در پی اعتراضات سال 88، مجلس خبرگان را رو در روی رهبری قرار دهد.

این تحلیل تحریک‌آمیز در حالی است که شبکه دولتی انگلیس چندماه پیش با کنار گذاشتن آداب حرفه‌ای رسانه‌‌ای، خواستار رأی دادن به فهرست مورد حمایت هاشمی شده و از وی به عنوان بازیگری موثر یاد کرده بود. این شبکه در آن تحلیل به قلم یکی از اعضای گروهک ملی مذهبی (مرتضی-ک) نوشت: هاشمی هنوز از بازیگران اصلی در  جمهوری اسلامی  است.

او از 10 سال پیش به صورت محسوس در سوی اصلاح‌طلبان ایستاده است. جدا از کارگزاران -که هاشمی حکم «پدر معنوی» ایشان را دارد - فاصله میان رفسنجانی با مجاهدین انقلاب و مشارکت و اصلاح‌طلبان دوم خردادی و حتی بخش‌های مهمی از اپوزیسیون ملتزم به قانون اساسی (از جمله نیروهای ملی- مذهبی) و دگراندیشان مستقل و منتقد حاکمیت، تقلیلی محسوس یافته است.

بی‌بی‌سی در آن زمان نوشته بود: بازیگری موثر هاشمی ادامه دارد و او جای پاهای محکم‌تر و نفوذ بیشتری در ساختار سیاست ایران یافته است.

یادآور می‌شود شبکه دولتی انگلیس ضمن حمایت از اصلاح‌طلبان طیف هاشمی در انتخابات علنا خواستار رأی ندادن به شخصیت‌هایی نظیر آیت‌الله جنتی شده بود اما انتخاب آیت‌الله جنتی به ریاست خبرگان از سوی نمایندگان منتخب ملت تمام آرزوهای انگلیس و آمریکا را بر باد داد.

دستیار سوروس در انهدام اقتصاد کشورها در ایران چه می‌کند؟

بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در نامه‌ای با اشاره به خبر حضور «جفری دیوید ساکس»، مشاور دبیر کل سازمان ملل در این دانشگاه خطاب به هیئت امنای دانشگاه از جمله فرهادی، معتمدی، صدیقی، باقری و صادقی‌مقدم اعلام کرد: دیوید ساکس برای پاسخگویی نسبت به جنایات اقتصادی که در کشورهای در حال توسعه مرتکب شده است در دانشگاه امیرکبیر حاضر می‌شود یا برای پیاده کردن نسخه‌های اقتصاد آزاد در ایران اسلامی در مقابل دیدگاه اقتصاد مقاومتی؟

به گزارش رجانیوز، در این نامه آمده است: مطابق اطلاعیه صادره از سمت دانشگاه امیرکبیر، خبر حضور «جفری دیوید ساکس»، مشاور عالی دبیر کل سازمان ملل در دانشگاه امیرکبیر و سخنرانی در جمع دانشگاهیان در فضای خبری کشور بازتاب پیداکرده است. نکته اساسی که وجود دارد عملکرد وی در حوزه اقتصادی کشورهای مختلف و ارتباط مستقیم ساکس با جورج سوروس- عامل اصلی انقلاب‌های رنگی در کشورها- و فردی که از هیچ تلاشی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی مضایقه نکرده است. پس از فروپاشی شوروی دیوید ساکس با سرمایه جورج سوروس، ‌به کشورهای مختلف اروپای شرقی مسافرت کرده و اقتصادهای آنان را طراحی می‌کرد و با خریدهای بزرگ مجموعه‌های دولتی این کشورها سودهای سرشار می‌کرد.

بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر اضافه کرد: در مصاحبه انجام شده توسط آزادگان، مشاور ارشد دفتر توسعه پایدار دانشگاه صنعتی امیرکبیر، از ساکس به عنوان یکی از مهم‌ترین اقتصاددانان دنیا یاد شده است. آنچه پوشیده نیست، رویکرد نئولیبرالی اقتصاد جهانی است که مقام معظم رهبری در حرم مطهر امام خمینی(ره) جمهوری اسلامی را از هضم شدن در آن برحذر داشته و این چنین عنوان کردند که «اینکه یک کشوری اقتصادش را ادغام کند در اقتصاد جهانی، افتخار نیست؛ این خسارت است، این ضرر است، این شکست است». حضور دیوید ساکس به عنوان نماد اقتصاد آزاد در تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حالی است که تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی موجود، مسئله اقتصاد مقاومتی است که با اقدامات این چنینی در سطح کشور در حال ذبح شدن در برابر اقتصادهای نئولیبرالی است.

این تشکل دانشجویی اضافه کرد: دیوید ساکس با پرچم مقابله با تورم، افتخار بیکاری 30 درصدی مردم بولیوی، ترک خدمات تأمین اجتماعی برای 61 درصد بولیویایی‌ها، رجوع میلیونی بیکاران بولیوی به کاشت و فراروی ماده مخدر کوکائین را در نتیجه طراحی‌های خود در دهه 80 به بار آورد. در بولیوی حالت فوق‌العاده اعلام شد.

بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: حضور شخص وابسته به قدرت‌های جهانی که به گفته رهبر معظم انقلاب «جمعی صهیونیست و وابسته به صهیونیست هستند» در دانشگاه امیرکبیر چه جایگاهی دارد و به چه علت پس از سخنان صریح مقام معظم رهبری مبنی بر نادرست بودن هضم شدن در اقتصاد جهانی، وی در مادر دانشگاه‌های صنعتی کشور حضور پیدا می‌کند؟

مردودی دولت در عملکرد اقتصادی و فرافکنی روزنامه‌های زنجیره‌ای

نشریات مدعی اصلاح‌طلبی جز انداختن بار مشکلات اقتصادی برگردن دولت قبل، هیچ کارنامه قابل عرضه‌ای درباره عملکرد دولت یازدهم ندارند.

روزنامه‌های آفتاب یزد و اعتماد در مطالب مشابهی سعی کرده‌اند مشکلات اقتصادی را به عملکرد دولت قبل نسبت دهند. اعتماد در این زمینه و پس از 3 سال، مدعی شد «آواربرداری اقتصادی هنوز تمام نشده و عملکرد دولت قبل فاجعه‌بار است.»

روزنامه آفتاب یزد نیز با تکرار همین مضمون کوک شده ادعا کرد دولت قبل اعتماد مردم را از بین برده و ترمیم این اعتماد کار سختی است. آفتاب یزد البته توضیح نداده که اگر ادعای آنها درست باشد، آیا مردم بعد از 3 سال خبر دارند که دولت عوض شده یا خیر؟! و آیا مثلاً مسئول حقوق‌های 70-80 میلیونی، اشرافیگری برخی مسئولان دولتی، تعبیه برخی رانت‌های اقتصادی بزرگ، کوتاهی در امر مقابله با قاچاق کالا، ‌زمینه‌سازی واردات کالاهای لوکس و اشرافی یا دارای مشابه در داخل و... نیز که در دولت فعلی در جریان است، دولت قبل است.

اعتماد در عین حال در چند سطر به شکل سربسته اعتراف کرد: هنگامی که از مردم خواسته شده عملکرد دولت را در دو زمینه بیکاری و تورم و گرانی ارزیابی کنند، شاخص به دست آمده برای تورم و گرانی 17/7 بود و برای بیکاری 14/6 (اگر این شاخص برابر صد می‌شد، به منزله ارزیابی متوسط از عملکرد دولت بود) و این ارزیابی برای بهداشت و درمان حدود 99 (یعنی به اندازه متوسط) است و این نشان می‌دهد که ارزیابی از عملکرد دولت درباره تورم و بیکاری پایین‌ترین نمرات را داشته و در میان این دو مورد نیز بیکاری نمره منفی‌تری گرفته است.

آفتاب یزد نیز درباره عملکرد اقتصادی دولت اذعان کرد: تحریک تقاضا موضوعی بود که روحانی در مورد خودرو بکار گرفت و با پرداخت وام‌های بحث‌برانگیز خواست تا تکانی به اقتصاد دهد و عملاً موفق نشد. این تحریک تقاضا در حوزه مسکن را هم انجام داد و با پرداخت‌های وام خواست تا جذابیتی در بازار مسکن ایجاد کند که باز هم حرکتی دیده نشد.

بالا نگه داشتن نرخ ارز موضوع دیگری بود که دولت تن به آن داد تا بدین ترتیب صادرات برای صادر کنندگان داخلی جذاب باشد و باز هم اتفاق خاصی نیفتاد. کم کردن نرخ سپرده‌های بانکی نیز راه دیگری بود که روحانی برگزید و حتی اخیراً خبرهایی حاکی از کاهش بیشتر آن نیز دارد تا بدین ترتیب پول‌های انباشته شده از بانک‌ها خارج شده و وارد بازاری مثل بازار سرمایه شود که این موضوع نیز نتوانسته آنچنان حرکتی در اقتصاد ایجاد کند و فضای اقتصادی جامعه خمودتر از این حرف‌هاست که به این تغییرات پاسخ دهد. تزریق پول نیز به اقتصادی که تورمش با زحمت به زیر 10 درصد رسیده است سم مهلکی است که تمام تلاش‌های دولت را بر باد می‌دهد. برجام نیز هنوز به مرحله اجرایی شدن آنچنانی نرسیده است.

تحرکات وکیل‌الدوله‌ها برای تجزیه فراکسیون اکثریت مجلس

برخی نمایندگان وکیل‌الدوله برای انشقاق در فراکسیون اکثریت دست به کار شدند.

این طیف که با اصلاح‌طلبان نیز در ارتباطند در ماجرای انتخاب نواب رئیس مجلس با وجود تعهد فراکسیونی برای رأی دادن به حاجی‌بابایی و دهقان، به پزشکیان و مطهری رأی دادند، حال آن که اصولگرایان در عمل به تعهد فراکسیونی، رأی به ریاست لاریجانی داده بودند. بنابراین در حالی که فراکسیون فراگیر ولایت قریب 180 عضو دارد، نامزدهای فراکسیون برای نایب رئیسی رأی نیاوردند چرا که جریان لابیست همسو با دولت 30 تا 40 نماینده را از رأی به حاجی‌بابایی و دهقان منصرف کرده بود.

اکنون نیز همین طیف با طراحی تشکیل فراکسیون اعتدال و ایجاد انشعاب در فراکسیون اکثریت، درصدد است نگرانی‌های دولت و فراکسیون اقلیت (امید) را برطرف کند؛ چه اینکه محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب اردکان دیروز به آفتاب یزد گفت «بی‌تدبیری کنیم، فراکسیون ولایت منسجم می‌شود. اما اگر عاقلانه رفتار کنیم آنها منسجم نخواهند شد».

در این میان جعفرزاده امین‌آبادی از نمایندگان همسو با دولت در مصاحبه با سایت دولتی خبر آن‌لاین، گفت: ما برای تشکیل فراکسیون اعتدال، نشست‌های اولیه را برگزار کردیم و تا یک ماه دیگر این فراکسیون اعلام موجودیت می‌کند.

وی گفت: در شرایط کنونی، یک فراکسیون امید در مجلس وجود دارد که بخش قابل توجه آن از دوستان اصلاح‌طلب هستند و یک فراکسیون ولایت وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن دوستان پایداری هستند. اما نمایندگانی در مجلس حضور دارند که مشی اعتدالی دارند یا مستقل به مجلس آمده‌اند، این افراد نه اصلاح‌طلب هستند و نه عضو جبهه پایداری، ‌تکلیف آنها چه می‌شود؟

جعفرزاده درباره نمایندگانی که در نشست‌های فراکسیون اعتدال حضور داشتند، از کسی نام نبرد و تنها به بیان عبارت «دوستانی که دارای مشی اعتدال هستند»، بسنده کرد.

جعفرزاده در اظهار نظری قابل تأمل گفت: در ابتدای مجلس ما نیاز داشتیم که برای رئیس مجلس به اجماع برسیم ولی بعد از آن دیگر نیازی به این اجماع نداریم(!) و از این به بعد هم فراکسیون جدیدی پا می‌گیرد.

نماینده رشت اظهار کرد: ما هنوز وارد مرحله عضوگیری نشده‌ایم اما از همه طیف‌ها در این فراکسیون حضور خواهند داشت و از هر دو فراکسیون عضوگیری می‌شود.

جعفرزاده درباره حضور لاریجانی در فراکسیون امید نیز اظهار کرد: ما تمایل داریم که ایشان به فراکسیون اعتدال بپیوندند اما هنوز با ایشان صحبتی نکرده‌ایم. چرا که در این مرحله به پختگی کامل نرسیده‌ایم. البته به این معنا نیست که ایشان از تشکیل کمیسیون بی‌اطلاع باشد. ایشان در جریان همه حرکت‌های مجلس هست.

به نظر می‌رسد این قبیل تحرکات بیش از هر چیز، درصدد دامن زدن به دلخوری و بدبینی اصولگرایان نسبت به علی لاریجانی است که در ماجرای ریاست مجلس تلخ زبانی و طلبکاری و اهانت‌های دوباره مدعیان اصلاح‌طلبی را تجربه کرد.

درباره تحولات مجلس این خبر نیز قابل تأمل است که کاظم جلالی در جمع خبرنگاران گفته است: نام آقای عارف زیبنده ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس است و اگر تصمیم هیئت رئیسه مجلس انتخاب ایشان باشد، از هم اکنون برای آقای عارف آرزوی موفقیت می‌کنم.

وی در عین‌حال گفته که «تا اعلام حکم جدید و تصمیم‌گیری در این باره، با قوت مسئولیت ریاست مرکز پژوهش‌ها را ادامه می‌دهم.

گفتنی است نمایندگان همسو با دولت در مجلس نهم بارها ادعای تشکیل فراکسیون حامی دولت یا اعتدال را مطرح کردند اما به جای عملی کردن این کار، ترجیح دادند فراکسیون رهروان ولایت را از مشی اصولگرایانه دور سازند.

بازی منافقانه و عبرت‌آموز BBC با هاشمی/ دستیار سوروس در ایران چه می‌کند؟/ جزئيات نخستين جلسه هيئت رئيسه مجلس/ گاف تروریست‌ها، فرمانده ارشد را به هلاکت رساندخراسان

هشدار درباره استخدام غیرمستقیم کارمندان جدید

بر اساس ابلاغیه جدید یک مقام مسئول در دولت به تعدادی از دستگاه ها و ادارات دولتی، تاکید شده است که حسب درخواست برخی مسئولان دستگاه ها برای استخدام نیروهای جدید در سال 95، مدیران مربوطه توجه داشته باشند که اولویت و گزینه اول، باید استفاده از ظرفیت های انسانی به وجود آمده از حذف واحدهای موازی و غیرضروری در سال های گذشته باشد و تا مشخص نشدن وضعیت این نیروها، به کارگیری هرگونه نیرو با هرنوع رابطه حتی غیرمستقیم، حقیقی یا حقوقی مجاز نخواهد بود و پرداخت حقوق به این افراد نیز تصرف در منابع دولتی محسوب می شود.

مجوز 5 میلیاردی دولت به ظریف بابت "دیپلماسی مجازی"

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به محمدجواد ظریف، مقرر شده به استناد ماده 55 قانون محاسبات عمومی برای پرداخت مبلغ پنج میلیارد ریال از محل ردیف 510000 اعتبارات قانون بودجه سال 1395 کل کشور با عنوان هزینه های پیش بینی نشده، به منظور تامین هزینه های وزارت خارجه در حوزه هایی چون سایبر دیپلماسی (دیپلماسی مجازی) در اختیار این وزارتخانه قرار بگیرد.

بازی منافقانه و عبرت‌آموز BBC با هاشمی/ دستیار سوروس در ایران چه می‌کند؟/ جزئيات نخستين جلسه هيئت رئيسه مجلس/ گاف تروریست‌ها، فرمانده ارشد را به هلاکت رساندجمهوری اسلامی

فرزند کروبی: رفع حصر فعلا بعید است

 فرزند ارشد حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی در گفتگو با سایت «انتخاب» خبر، رفع حصر را حداقل تا انتخابات سال 96 بعید دانست. به گزارش انصاف نیوز، «محمدحسین کروبی» در این گفت وگو گفته است:شخص آقای کروبی از روزی که در حصر قرار گرفتند چندین بار اعلام کردند که باید به اتهامات ایشان در یک دادگاه صالحه رسیدگی شود، اما گویا رضایتی به تشکیل دادگاه نبوده است.

 وی تاکید کرده است که رفع حصر در شرایط کنونی کشور بسیار بعید است. همچنین قطعاً وجود مجلس دهم و حضور اشخاصی مانند آقای علی مطهری که به صورت جدی رفع حصر آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد را دنبال می‌کنند می‌تواند نقش اساسی برای پاسخگویی به افکار عمومی داشته باشد.

مجوز مفتی عربستان به ارتش برای روزه خواری

مفتی کل عربستان به نیروهای ارتش این کشور در مناطق جنوبی گفت می‌توانند در ماه رمضان روزه نگیرند. «عبدالعزیز آل الشیخ» به نظامیانی که در مناطق جنوبی این کشور مستقر هستند گفت در صورت ناتوانی به دلیل حضور در صحنه‌های نبرد، می‌توانند روزه نگیرند. این فتوا برای نظامیانی است که درحال تجاوز به خاک یک کشور اسلامی و کشتار مردم روزه‌دار هستند.

 مفتی کل عربستان با این حال به کسانی که برای تحصیل به کشورهای غربی رفته‌اند تاکید کرد، وقتی می‌توانند ساعات روز و شب را از هم تشخیص دهند، باید کل روز را روزه بگیرند، حتی اگر طول روز 22 ساعت باشد.این توصیه مفتی کل عربستان سعودی به نیروهای ارتش، درحالی مطرح می‌شود که این کشور بیش از یک سال است با هدف کشورگشائی حملات همه جانبه و گسترده‌ای را علیه مردم مسلمان یمن ادامه می‌دهد. عربستان همچنین برای تحت فشار قرار دادن مردم یمن، آنان را از زمین، دریا و هوا محاصره کرده است. این حملات خسارتهای فراوانی را به تاسیسات شهری و زیرساختهای یمن وارد کرده است و تا کنون هزاران یمنی شهید و یا مجروح شده‌اند.

گاف تروریست‌ها، فرمانده ارشد جبهة النصرة را به کام مرگ کشید

عناصر گروه تروریستی جبهه النصره به گمان اینکه تجمع رزمندگان سوری و حزب‌الله را هدف قرار می‌دهند، موشک تاو خود را اشتباهاً به تجمع تعدادی از فرماندهان و اعضای ارشد این گروه تروریستی شلیک کردند! در این حمله موشکی، «عمر الداغستانی» از فرماندهان و سه تن دیگر از تروریست‌های جبهه النصره در مناطق جنوبی شهر «حلب» به هلاکت رسیدند.

ترور یکی از مسئولان دفتر همسر «بشار اسد»

 علا مخلوف از مسئولان دفتر «اسماء اسد» همسر «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در انفجار بمبی دست ساز در مسیر حرکت خودروی شخصی خود، در دمشق کشته شد. گروهی موسوم به «احرارالعلویین»(!) در پیامی که در توئیتر منتشر کرد مسئولیت این عملیات را برعهده گرفت.

بازی منافقانه و عبرت‌آموز BBC با هاشمی/ دستیار سوروس در ایران چه می‌کند؟/ جزئيات نخستين جلسه هيئت رئيسه مجلس/ گاف تروریست‌ها، فرمانده ارشد را به هلاکت رساندآرمان

تسليت رهبرانقلاب براي درگذشت والده‌فلاح‌زاده

مقام معظم رهبري در پيامي درگذشت والده حجت‌الاسلام والمسلمين فلاح‌زاده را تسليت گفتند. متن پيام حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي به شرح زير است: بسم‌ا...‌الرحمن‌الرحيم. آقايان اخوان محترم فلاح‌زاده دامت توفيقاتهم؛ درگذشت والده مكرمه‌تان را به شما آقايان محترم و پدر بزرگوارتان و ساير بازماندگان محترم تسليت مي‌گويم و رحمت و غفران و رضوان الهي براي آن فقيده سعيده و حشر با فرزند برومند شهيدش را از خداوند متعال مسالت مي‌نمايم. سيدعلي خامنه‌اي ۱۶‌خرداد ۱۳۹۵.

جزئيات نخستين جلسه هيئت رئيسه مجلس

يك عضو هيات رئيسه مجلس گفت: در نخستين جلسه هيات رئيسه مجلس كه بعد از ظهر دوشنبه برگزار شد جايگاه ۶دبير در هيات رئيسه به قيد قرعه تعيين شد. محمد قسيم عثماني از انتخاب بهروز نعمتي به عنوان سخنگوي هيات رئيسه مجلس خبر داد. وی اضافه كرد‌: در اين جلسه پزشكيان به عنوان عضو هيات رئيسه در هيات نظارت بر رفتار نمايندگان انتخاب شد. اين عضو هيات رئيسه مجلس ياد آور شد: بر اساس آيين نامه داخلي مجلس حداقل اعضاي هر كميسيون ۱۹ و حداكثر اعضاي هر كميسيون ۲۳ نفر خواهد بود.

وام روسيه در راه تهران

معاون وزارت اقتصاد روسيه گفت: طي ۲ هفته آينده كابينه روسيه پرداخت دو وام با ارزش مجموع ۲/۵ ميليارد يورو به ايران را تصويب مي‌كند. سرگي استورچاك اعلام كرد شرايط پرداخت وام ۲/۵ ميليارد يورويي به ايران طي چند هفته آينده فراهم خواهد شد. روسيه قصد دارد ۲/۵ ميليارد يورو وام را در قالب دو وام مجزا به ايران ارائه دهد. به گفته استورچاك، وام اولي از نظر حجم مالي از وام دومي بيشتر خواهد بود. پيش بيني مي‌شود وزارت اقتصاد روسيه طي ۲ هفته آينده اجازه ارائه اين دو وام را از كابينه اين كشور دريافت كند. استورچاك اعلام كرد: ما به زودي كار پرداخت اين دو وام به ايران را به اتمام خواهيم رساند.

تيپ‌هاي «واكنش سريع» سپاه در راهند

فرمانده نيروي دريايي سپاه گفت: شهيد ناظري آموزش را در دانشگاه امام علي (ع)، دانشگاه امام حسين (ع) و بعد در يگان هوابرد ادامه داد و از زماني كه يگان ويژه را در ندسا تشكيل داديم، اين شاخصه بروز عيني و كامل داشت. سردار علي فدوي افزود: يگان ويژه ما هم عملياتي و هم آموزشي بود، آن هم آموزش در طيف وسيع براي نيروهاي مختلف داخل كشور و خارج كشور و همه كساني كه توسط شهيد ناظري در ايران آموزش ديدند از محور مقاومت بودند و انواع آموزش‌هايي كه نياز داشتند با محوريت نيروهاي ويژه را مي‌ديدند. قرار است چند يگان در سپاه رسما به عنوان تيپ واكنش سريع معرفي شوند كه يكي از آنها يگان ويژه ندسا است كه به عنوان تيپ ويژه واكنش سريع اين نيرو معرفي مي‌شود. وي افزود: البته يگان ويژه ندسا خصوصيت تيپ واكنش سريع را هم دارد و مقاطع مختلفي پيش آمده كه ما ظرف چند ساعت براي اعزام به مكان‌هاي بسيار دور آماده شده‌ايم.

فروش تجهيزات دفاعي روسي به ايران

سفير روسيه در تهران درباره فروش جنگنده سوخو ۳۰ و تانك تي ۹۰ به ايران گفت: تجهيزات نظامي كه روسيه به ايران مي‌فروشد جنبه دفاعي دارد و ما براي فروش اين تجهيزات براساس تعهدات بين‌المللي عمل مي‌كنيم. «لوان جاگاريان» درباره سفر سرگئي لاوروف وزير خارجه اين كشور به تهران اظهار داشت: آقاي ظريف از آقاي لاوروف براي سفر به ايران دعوت كرده‌اند و توافقات اوليه براي انجام اين سفر صورت گرفته است، اما زمان دقيق اين سفر هنوز مشخص نيست و پس از مشخص شدن از مجاري ديپلماتيك اعلام خواهد شد. وي همچنين درباره گفت‌وگوهاي تهران و مسكو براي خريد ۴۰ تن آب‌سنگين از ايران عنوان كرد: مذاكرات در اين زمينه ادامه دارد و توافقات اصولي درباره اين موضوع صورت گرفته است و بايد درباره جزئيات آن از جمله جزئيات مالي و فني كه مسائل پيچيده‌اي است، صحبت شود.

توضيحاتي درباره فساد ميلياردي در شهرداري تبريز

مديركل اطلاعات آذربايجان‌شرقي با بيان اينكه در سال گذشته برخوردهايي در زمينه فساد صورت گرفت كه رسانه‌اي نشد، گفت: موضوع شوراي شهر و شهرداري هم قرار نبود قبل از صدور حكم رسانه‌اي شود كه با دستگيري عضو شوراي شهر اين موضوع علني شد. عليرضا رضايي با اشاره به اينكه شهرداري هم مانند بسياري از سازمان‌هاي ديگر كارمندان زيادي دارد، ابراز داشت: دستگيري يا بازپرسي ۳۰ نفر از ۱۵هزار نفر در زمينه فساد شهرداري، عدد زيادي نيست و نبايد شهرداري و كاركنان آن را زير سوال ببريم، ضمن اينكه تعداد افراد برخورد شده در پرونده شورا و شهرداري زياد بود ولي رقم فساد حدود ۵ ميليارد بوده، در حالي كه در برخي پرونده‌ها تعداد كم بوده ولي رقم ريالي آن بالا بوده است. رضايي با تاكيد بر اينكه برخي افراد دستگير شده در اين پرونده، از گذشته آلودگي و پرونده‌هايي داشتند، ابراز داشت: فضاي شهرداري به فضاي آلودگي مالي تبديل شده بود. وي در پاسخ به سوالي مبني بر ادامه دستگيري‌ها، ابراز داشت: ادامه دستگيري‌ها در صورت دستيابي به اسناد خاص، ممكن است تداوم يابد و برخوردها تا وجود فساد ادامه خواهد داشت.

بازی منافقانه و عبرت‌آموز BBC با هاشمی/ دستیار سوروس در ایران چه می‌کند؟/ جزئيات نخستين جلسه هيئت رئيسه مجلس/ گاف تروریست‌ها، فرمانده ارشد را به هلاکت رساندایران

وام میلیاردی روسیه در راه ایران

معاون وزارت اقتصاد روسیه گفت: «طی چند هفته آینده، کابینه روسیه پرداخت دو وام با ارزش مجموع 5/2 میلیارد یورو به ایران را تصویب می‌کند.»

به گزارش فارس به نقل از تاس، سرگی استورچاک اعلام کرد: «شرایط پرداخت وام 5/2 میلیارد یورویی به ایران طی چند هفته آینده فراهم خواهد شد.» روسیه قصد دارد 5/2 میلیارد یورو وام را در قالب دو وام مجزا به ایران ارائه دهد. به گفته استورچاک، وام اولی از نظر حجم مالی از وام دوم بیشتر خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود وزارت اقتصاد روسیه طی 2 هفته آینده اجازه ارائه این دو وام را از کابینه این کشور دریافت کند. استورچاک اعلام کرد: «ما بزودی کار پرداخت این دو وام به ایران را به اتمام خواهیم رساند.»

کمک ایران به تشکیل سپاه پاسداران عراق

یکی از فرماندهان اسبق سپاه با اشاره به تشکیل سپاه پاسداران عراق اظهار داشت: «اگر عراق بخواهد سپاه پاسداران تشکیل دهد، ایران حاضر است تجربیات خود را در تشکیل سپاه پاسداران عراق به این کشور انتقال دهد.»  به گزارش باشگاه خبرنگاران، «محسن رفیقدوست» افزود: «سپاه پاسداران ما یک الگوی بسیار خوب، موفق و امتحان داده در عرصه‌های بین‌المللی است و می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای کشورهای منطقه باشد.»

تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس

فراکسیون اعتدال در مجلس دهم تشکیل شد. به گزارش عصر ایران، فراکسیون اعتدال در مجلس دهم به ریاست کاظم جلالی برای اولین بار روز یکشنبه  در تالار آیینه بهارستان برگزار شد. این فراکسیون با حضور لاریجانی و در غیاب عارف برگزار شد. اصولگرایان نزدیک به دولت و نمایندگان اعتدالی از اعضای این فراکسیون هستند. پیش از این هم غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت به «ایران» گفته بود که معتدلین و مستقلین مجلس دهم فراکسیون جدید را تأسیس خواهند کرد. همچنین یک نماینده مجلس نیز به «ایران» گفته بود که علی لاریجانی رهبر معنوی و کاظم جلالی رئیس این فراکسیون خواهند بود. با این حال مجتبی ذوالنور، نماینده قم و از چهره‌های شاخص فراکسیون ولایت روز گذشته به «ایران» گفت که از چنین موضوعی اطلاع ندارد و بنای اصولگرایان، حفظ فراکسیون ولایت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    بی بی فارسی سایت وابسته به حکومت بریتانیا و انگلیس هست نه ایران! برای این رسانه حتی جدایی بحرین از ایران 10 سال قبل از انقلاب هم هیچ ارزشی نداره بلکه یک برد هست برای سیاست های خارجی بریتانیا....عجیب هست از مردمان داخل ایران که توپ بازی رسانه های روسی انگلیسی امریکایی و..می شوند
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    مرگ بر بی بی سی ملعون
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    کیهان عالی
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    کیهانیهای عزیز بالاخره حرف های بی بی سی راگوش کنیم یانه؟آیاتحلیلهایشان بین ارکان جامعه اختلاف می اندازدیانه؟
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    آقای رفسنجانی چرا کاندید ریاست خبرگان نشد؟!
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    مرگ بر انگلیس
  • دانشجو ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    درود بر حسین شریعمداری عزیز
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    چون رای نداشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس