کد خبر 585201
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه ایرلاین‌ها پس از دستور شرکت فرودگاه‌‌ها در حال اسقاط تدریجی هواپیماهای فرسوده و خروج آنها از فرودگاه‌ها هستند، گفت: اسقاط هواپیما هزینه‌بر است،بنابراین ایرلاین‌ها تلاش می‌کنند با کمترین هزینه این کار را انجام دهند.

به گزارش مشرق، مقصود اسعدی سامانی درباره برنامه‌‌های سازمان هواپیمایی برای اسقاط هواپیماهای فرسوده و خروج آنها از فرودگاه‌ها و افزایش ظرفیت پارکینگ هواپیما،‌ اظهار داشت: شرکت‌های هواپیمایی به تدریج به دنبال از رده خارج کردن هواپیماهای غیر عملیاتی‌ و اسقاط این هواپیماهای فرسوده هستند.

وی اضافه کرد: البته خروج هواپیماهای زمین‌گیر از فرودگاه‌ها، اقدامی تدریجی است و‌ یک‌باره امکان پذیر نیست.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود:‌ معمولاً اسقاط کردن هواپیماها هزینه‌بر است بنابراین شرکت‌های هواپیمایی تلاش می‌کنند با کمترین هزینه این کار را انجام دهند.

اسعدی سامانی ادامه داد: با توجه به تأکید شرکت فرودگاه‌های کشور مبنی بر خروج هواپیماهای فرسوده از فرودگاه‌ها در راستای افزایش ظرفیت پارکینگ فرودگاه‌ها، شرکت‌های هواپیمایی هم‌ به تدریج در حال خارج سازی هواپیماهای از رده خارج خود و اسقاط آنها هستند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: در گام اول، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران‌ اقدام به خروج هواپیماهای فرسوده‌ از فرودگاه‌ها ‌کرده است، دیگر ایرلاین‌‌ها نیز به تدریج در حال جمع‌آوری هواپیماهای فرسوده خود از فرودگاه‌‌های کشور هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر غیر از 20 فروند توپولف زمین‌‌گیر، تعدادی هواپیمایی بوئینگ 747، بوئینگ 727 و بوئینگ 737 و همچنین تعدادی فوکر 28 در فرودگاه‌ها وجود دارد که زمین‌گیر بوده و از رده خارج هستند و باید به تدریج اسقاط شده و فروخته شوند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: اگر بخش خصوصی این هواپیماهای اسقاط را خریداری کند می‌تواند از آن استفاده‌های دیگر داشته باشد اما‌ هواپیماهایی که متعلق به ایران‌ایر است اموال دولتی محسوب می‌شود و اسقاط کردن آنها پروسه طولانی مدت دارد.

اسعدی سامانی درباره میزان پرداخت هزینه پارکینگ برای هر هواپیمای زمین‌گیر در 24 ساعت توضیح داد:‌ هزینه پارکینگ هواپیماها‌ به نوع، وزن و دیگر مشخصات هواپیما بستگی دارد، تعرفه پارکینگ برای هر هواپیما متفاوت است و طبق فرمول براساس وزن هواپیما محاسبه می‌شود.

 اردیبهشت‌ماه امسال بود که مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از مهلت 4 ماهه به ایرلاین‌ها برای اسقاط هواپیماهای‌ غیرعملیاتی خبر داد و گفت: در ‌ازای هر روز تأخیر از تاریخ مذکور ایرلاین‌‌ها جریمه می‌شوند.

بنا به گفته رحمت‌الله مه‌آبادی همه علامت‌های ثبت (رجیسترهای) هواپیماهای زمین‌گیر و غیرعملیاتی با هماهنگی‌ شرکت‌های هواپیمایی استخراج و به صورت رسمی تقدیم سازمان هواپیمایی کشوری شد و این سازمان‌ هواپیماهای فرسوده را به عنوان ناوگان از رده خارج٬ مستهلک و غیرقابل بازگشت به حوزه عملیاتی تعریف می‌کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت که شرکت‌های هواپیمایی باید طی حداکثر 4 ماه آینده نسبت به خروج هواپیماهای زمین‌گیر و غیر قابل بازگشت اقدام کنند؛ به ازای هر روز تأخیر در خروج این هواپیماها از فرودگاه‌ها جریمه‌های سنگین برای ایرلاین‌ها در نظر گرفته می‌شود.

بنا به گفته مه‌آبادی با جمع‌آوری این هواپیماها، در فرودگاه مهرآباد 10 تا 12 محل پارک هواپیما ایجاد می‌شود که می‌تواند فضای پارک هواپیما در این فرودگاه را تا حدودی افزایش دهد.

بنابراین گزارش با توجه به رشد پروازهای فرودگاه مهرآباد، تا 5 سال آینده این فرودگاه در مجموع به 75 محل پارک هواپیما نیاز دارد؛ علاوه بر فضاهای پارک موجود، برای تحقق این هدف، 15 محل پارک در زمین‌ (صنایع هواپیمایی ایران) صها و 12 محل پارک با خروج هواپیماهای زمین‌گیر و اسقاطی در فرودگاه ایجاد خواهد شد.

هم اکنون حدود 40 هواپیمای اسقاطی در فرودگاه مهرآباد وجود دارد، احتمالاً در صورت امکان٬ قطعات مورد نیاز این هواپیماها برای سایر هواپیماها مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین بدنه این هواپیماها می‌تواند برای کاربری‌های آموزشی، توریستی، گردشگری، رستوران یا سایر موارد استفاده شود.

به عنوان نمونه هفته گذشته بود که یک فروند ایلوشن 62 ‌یکی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی، که به دستور سازمان هواپیمایی کشوری به دلیل فرسوده بودن، متوقف شده بود، از مجموعه مهرآباد خارج و برای مباحث آموزشی با کامیون به پارک فناوری پردیس منتقل شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    نننننهههههههههههه تو رو خدا این کارو نکنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس