کد خبر 584969
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۱

کوه با همه ستبری و سختی و بلند قامتی‌اش در برابر قرآن کریم،فروتن و تسلیم است. اما برخی انسانها که قرآن به آنها عرضه شده و در برابر آن به سرسختی و لجاجت می‌پردازند گویا دلهایشان از سنگ سخت‌تر و کم فایده‌تر است!

به گزارش مشرق، روزنامه«رسالت» در سرمقاله شماره امروز خود به قلم سیدباقر پیشنمازی نوشت:

بلندقامتی رجال و شخصیتهای تصمیم ساز را، از فروتنی آنان در برابر تعالیم قرآن کریم می توان دریافت. آن گونه که بیان کنایه آمیز آیه21 سوره حشر می گوید کوه با همه ستبری و سختی و بلند قامتی اش در برابر قرآن کریم،فروتن و تسلیم است.

اما برخی انسانها که قرآن به آنها عرضه شده و در برابر آن به سرسختی و لجاجت می پردازند گویا دلهایشان از سنگ سخت تر و کم فایده تر است! چرا که سنگ گاهی می شکافد و از آن جویبارها جاری می شود.(1)و همین سبک سری و سخت دلی و لجاجت در برابر تعالیم قرآن است که نقطه اشتراک بین جاهلیت قدیم و جاهلیت مدرن است.

هر انسان مدعی تعقلی که مصلحت اندیشی خود را از مصلحت اندیشی آفریدگار عقل نسبت به انسان و جهان، برتر و کارآمدتر تشخیص دهد و در برابر وحی ، شیوه دیگری را برگزیند، به ورطه جاهلیت مدرن غلتیده است.

اگر راهنمای حکیمی مثل قرآن کریم در دسترس ما نبود، حتما مقهور تکثر و تعارض نظریه های برخاسته از گرایشهای نفسانی و تنزل یافته در افق طبیعت انسانی می شدیم و نتیجتا هر نظریه ای که از پشتوانه قدرت ،ثروت یا شهوت بیشتری برخوردار بود خود را تحمیل می‌کرد.

اما اکنون که از چنین مرجع مطمئن و پشتوانه مهمی برخورداریم شایسته نیست فرصتهای گرانقدر یک ملت در ترسیم نقشه راه پیشرفت کشور معطل سرگردانی و حیرت تصمیم سازانی شود که در برابر خط مشی سیاسی اقتصادی، فرهنگی، و دفاعی قرآن تغافل کرده یا تکبّر می ورزند.

قرآن به عنوان منشور تعالی و سند تمدن و محور یکپارچگی و همبستگی ما فراتر از آن است که در حد تحسین و ستایش تلاوتها و تکریم گفتارها متوقف شده و در قفس غربزدگی انسانهای کوتاه قامت محدود شود.

پایبندی مسئولان نظام در تعیین مواضع فرهنگی سیاسی اجتماعی و اقتصادی به تعالیم قرآن، رفتار ما را در منظر ملتهای اسلامی قابل پیش بینی و طناب جمهوری اسلامی را در عرصه های خطر،قابل اعتماد معرفی می‌کند و در صورت عدم پایبندی، با هر ارتباط یا مذاکره ای با قدرتها در سطح بین الملل، دوستان و هم پیمانان، نگران تغییر مواضع ما و در معرض تهدید واقع شدن خود خواهند شد.

قرآن آن دسته از مدّعیان کتاب خدا، که آن را تنها در کلام یا حافظه خود حمل می کنند اما به تعالیم آن عمل نمی کنند سرزنش کرده و به مرکبهای کوتاه قامتی تشبیه می کند که کتابها را حمل می کند اما هیچ بهره مفهومی و معنایی از آن نمی برد!. (2) سعدی شیرازی نیز جاهل مدرن عصر ما را این گونه توصیف می کند:
نه محقق بود نه دانشمند                    چهار پایی بر او کتابی چند!

برخی که در سالهای دور همواره از تریبونها و منابر خود به استناد آیات قرآن کریم مردم را علیه حامیان غربی شاه می شوراندند اکنون که در مناصب و مسئولیتها قرار می گیرند، مبانی و شاخص‌های دستگاه حسابگری شان از خدا محوری به غرب محوری تغییر جهت می دهد! و در مواجه شدن با مشکلات و موانع، به جای کسب تکلیف از قرآن کریم(3) ، گردش کار امور را در درجه اوّل برای خوشنامی و درخشش خود مهندسی می کنند و البته گاهی هم نتیجه عکس می گیرند.غافل از این که خوشنامی را هم باید از حاکم مطلق طلب کرد.

  تغییر مبانی گاهی ناشی از خطا رفتن در تشخیص حقایق و عدم اطلاع از آن روی سکه است. سراسیمگی در مواجه شدن با پدیده هایی که "مانع" یا مزاحم تصور می شوند و غفلت از این که بسیاری از آنها موانع خداساخته و هدفمندند و نیازمند معامله با خدا( آیه11 سوره تغابن)، معمولا موجب حسابگری نادرست و نتیجه گیری غلط می شود.

آن گونه که حافظ شیرازی (براساس قرآن شناسی خود) می گوید، پنهان سازی حقایق  زیر پوشش برخی رویدادها کار خداست و برای این که رابطه بین مسائل را آن گونه که هستند ، هر کسی نتواند ببیند ،نظم ظاهری جهان را برهم می زند.

عقل می‌خواست کز آن شعله چراغ افروزد
 برق غیرت بدرخشید و جهان برهم زد

این برهم خوردگی عمدی،با هدف سوق دادن انسان به تلاش و کسب شایستگی برای تصمیم در مورد کیفیت عبور از واقعیت به حقیقت است، نه خامی در بسنده کردن به مفهوم ظاهری اشیا و رویدادها.

در فرازی از دعای بعد از نماز عشاء که از امام صادق ( علیه السلام) برای آموزش ما نقل شده چنین می خوانیم:  "خداوندا! واقعیت حق را به من نشان بده تا از آن پیروی کنم، و باطل را به من بنمایان تا از آن دوری ورزم، و حق و باطل را برای من مبهم و نامشخص نکن، که در نتیجه از هوای نفس خود به دور از راه هدایت تو، پیروی نمایم".(4)

مجاهدت در جهت کسب شایستگی های لازم برای فهم حقیقت و تبعیت از آن و شناخت باطل و مبارزه با آن و پذیرش هزینه ها و مشقّت های این تبعیت و آن مبارزه، از لوازم حتمی بدست آوردن یا از دست دادن امتیاز در پیشگاه خدای متعال است. چرا که نابرده رنج گنج میسر نمی شود. و نابرده رنج، صلاحیت رفتن به تماشاگه راز حاصل نمی گردد.

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز
دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد

کسانی که از طریق مبارزه با دشمنان خدا و تحمل سختی ها و مشکلات و فشارها(آیه214 سوره بقره) و محدودیت های آن، شایستگی بهره مندی از یاری ها وحمایت های الهی و دسترسی به اسرار و حکمت های حوادث را در خود ایجاد نکرده اند از نظر حافظ "نامحرم" تلقی می شوند، و لذا نمی توانند به آن روی  ظواهر اشیاء و رویدادها آگاهی پیدا کنند و به همین دلیل گاهی آزمون ها را "مصیبت" ، و مراحل رشد و اعتلا را، "مانع" تصور می کنند و آنگاه با عقل گسیخته از وحی خود درصدد یافتن راه گریز بر می آیند! و با ساده اندیشی در برابر نقشه و نیرنگ  دشمن (و همسوئی برخی مشاوران نفوذی یا نا اهل)، ممکن است با روش های مغایر با عزت و سربلندی نظام اسلامی، یک ملت را به پرتگاه سقوط  و شکست و سرافکندگی بکشانند.(5)

  پی نوشت ها:
1-قرآن کریم: «ثم قست قلوبکم من بعد ذلک فهی کالحجاره او اشد قسوه و ان من الحجاره لما یتفجر منه الانهار و ان منها لما یشقق فیخرج منه الماء و ان منها لما یهبط من خشیه الله »:سپس دل های شما بعد از این ماجرا سخت شد، همچون سنگ ! و یا سخت تر! چرا که پاره ای از سنگ ها 
می شکافد و از آنها نهرها جاری می شود، و پاره ای از آن ها شکاف بر می دارد و آب از آن تراوش می کند و پاره ای از خوف خدا به زیر می افتد./ آیه 74 سوره بقره
2-قرآن کریم سوره جمعه آیه5
3-مقام معظم رهبری: «وقتی انس با قرآن پیدا شد، آن وقت این مجال به وجود خواهد آمد که انسان از قرآن استفتاء کند و سخن  قرآن را در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مسائل گوناگون زندگی بخواهد و بشنود». 31/5/88
 4-   بحارالانوار ، ج 86، ص 120
5-مقام معظم رهبری: کشور امروز خوشبختانه درگیر جنگ نظامی نیست، اما درگیر جنگ سیاسی است، اقتصادی است. درگیر جنگ امنیتی است. و بالاتر از همه درگیر جنگ فرهنگی است ، یعنی یک جنگ است. یعنی این را اگر کسی نداند آن وقت خواب خواهد ماند. همین قدر که ندانید دشمن درصدد حمله است و این حمله از کجاست و چگونه است، باید مطمئن باشید که شکست می خورید.باید بدانید که دشمن چه کار می کند (14/12/94)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس