کد خبر 584963
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۰

جیم جاتراس از دیپلمات‌های ارشد سابق امریکایی است که معتقد است جبهه النصره عنصر کلیدی واشنگتن برای سرنگونی نظام سوریه است و به همین علت هم امریکا در مذاکرات اخیر برای آتش‌بس در حلب بر قرار گرفتن این گروه تحت آتش‌بس اصرار داشت.

به گزارش مشرق، سیدرحیم نعمتی طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت:

آتش‌بس در سوریه از نیمه‌شب 27 فوریه شروع شد، هرچند موارد نقض آن کم نبوده اما توانسته در طول این چهار ماه به صورتی نیمه‌جان به حیات خود ادامه بدهد. این مدت زمان از تداوم آتش‌بس قابل انتظار نبود اما از اول هم معلوم بود که توافقات به عمل آمده مشکلات اساسی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها مربوط می‌شود به گروه تروریستی جبهه النصره. این گروه در توافقات استثنا شده بود و قرار بر این بود که علاوه بر داعش، این گروه هم مشمول آتش‌بس نشود و حملات علیه آن ادامه پیدا کند.

امریکا از زمان حملات 11سپتامبر که همواره القاعده را دشمن شماره یک خود دانسته و سال‌هاست بر سر این موضوع تبلیغات به راه انداخته، نمی‌توانست این گروه را در فهرست گروه‌های به اصطلاح معارضان میانه‌رو در سوریه قرار بدهد و مجبور بود تا به صورت رسمی و در توافق خود با روسیه این گروه را در فهرست سیاه قرار بدهد اما حالا معلوم شده که امریکا راضی به هدف قرار دادن این گروه نیست و از روسیه خواسته تا به مناطق تحت تصرف آن حمله نکند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با یک رسانه محلی روسی گفته که «امریکا از روسیه خواسته تا از حملات هوایی علیه یکی از شاخه‌های القاعده در سوریه موسوم به جبهه‌النصره اجتناب کند زیرا بیم آن دارد که اعضای مخالف میانه‌رو دولت بشار در این حملات هوایی مورد هدف قرار بگیرند.» لاوروف بعد از بیان این درخواست امریکا تأکید کرده که برای حل بحران سوریه، باید اتخاذ تدابیر ویژه و مؤثرتر در مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره در اولویت اول روسیه و امریکا باشند.

او با این تأکید به نحوی پاسخ آن درخواست امریکا را داده تا معلوم شود که روسیه جبهه النصره را از اهداف نظامی خود حذف نمی‌کند و حملات خود به این گروه را ادامه می‌دهد اما مسئله اساسی در چنین درخواستی از سوی امریکاست در حالی که مدعی دشمنی با القاعده است. دلیل این درخواست امریکا را می‌توان از دو زاویه میدانی بیان کرد؛ نخست از زاویه وضعیت میدانی در سوریه و دوم از جهتی مهم‌تر که به اصل تشکیل و وجود این گروه در سوریه مربوط می‌شود.

وضعیت میدانی نبرد در سوریه مشکل اصلی آتش‌بس چهار ماه پیش بود چرا که تقسیم دو فهرست از تروریست‌های خوب و بد توسط امریکا به معنی کشیدن خطی در وضعیت میدانی نبود تا بتوان تروریست‌های خوب را در این سوی خط و تحت حمایت آتش‌بس قرار داد و تروریست‌های بد را آن سوی خط. جدای از اینکه پراکندگی گروه‌های تررویستی در سوریه مانع اصلی برای کشیدن چنین خطی است، ارتباط نزدیک این گروه‌ها به یکدیگر در عمل کشیدن این خط را غیرممکن می‌کند.

اگر داعش در رقه مرکزی ایجاد کرده و خود را در مقابل دیگر گروه‌های تروریستی هم قرار داده، جبهه‌ النصره این وضعیت را ندارد بلکه در مناطق مختلف سوریه با دیگر گروه‌های معارض ارتباط دارد تا آنجا که نمی‌توان تفاوت قابل توجه و خط مشخصی بین نیروهای آنها تعیین کرد.

یکی از این نوع ارتباط‌ها تحت عنوان جیش‌‌الفتح انجام شد که جبهه النصره به همراه هفت گروه تروریستی دیگر از جمله احرارالشام و جندالاقصی در 24 مارس 2015 تشکل واحدی به همین نام تشکیل دادند و با این تشکل بود که توانستند با تصرف شهرستان اریحا اکثر استان ادلب در شمال سوریه را تصرف کنند.

وضعیت در دیگر مناطقی که نیروهای جبهه‌ النصره حضور دارند هم به همین صورت است و به همین جهت بود که روسیه اصرار داشت گروه‌های متحد جبهه النصره هم از شمول آتش‌بس خارج بشوند اما امریکا فقط با عبارت مبهم «گروه‌های متحد القاعده» حاضر نشد گروه‌هایی نظیر احرار الشام را از آتش‌بس خارج کند. حالا که روسیه به نیروهای جبهه‌ النصره حمله می‌کند به صورت طبیعی نیروهای گروه‌های متحد آن هم مورد هدف قرار می‌گیرند و امریکا برای حفظ این نیروها هم که شده از روسیه خواسته تا از حمله به جبهه النصره خودداری کند.

اگر از زاویه دوم به موضوع نگاه بشود باید به حمایت امریکا از جبهه النصره توجه کرد که در اصل توسط امریکا و برای سرنگونی نظام سوریه تشکیل شد. تشکیل جبهه النصره توسط فرماندهان اردنی و از خاک اردن نشانه‌ای از حمایت اولیه و اساسی امریکا برای تشکیل آن است.

عقیده بر این است که نام ابومحمد جولانی، فرمانده جبهه النصره، جعلی است و او و فرماندهان رده بالای آن اصالتی اردنی دارند که باید گفت از سوی پایگاه امریکایی در اردن برای تشکیل این گروه حمایت شده‌اند.

جیم جاتراس از دیپلمات‌های ارشد سابق امریکایی است که معتقد است جبهه النصره عنصر کلیدی واشنگتن برای سرنگونی نظام سوریه است و به همین علت هم امریکا در مذاکرات اخیر برای آتش‌بس در حلب بر قرار گرفتن این گروه تحت آتش‌بس اصرار داشت. او گفت: «واقعیت این است که دولت اوباما به رغم اینکه گروه‌های افراطی را دشمنان مرگبار امریکا عنوان می‌کند، اما همواره از آنها به نحوی حمایت کرده است.» به این ترتیب، باید گفت که امریکا با آن درخواست از روسیه قصد حفظ جبهه النصره را دارد تا به قول جاتراس «خرگوشی را از کلاه سحرآمیز بیرون بیاورد» و روسیه را موافق رفتن بشار اسد از قدرت بکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس