رئیس فدراسیون جهانی روئینگ ابراز امیدواری کرد تا مسابقات یورو ۲۰۱۶ در امنیت کامل برگزار شود و همه شاهد مسابقات جوانمردانه باشند.

به گزارش مشرق، جان کریستف رولاند رئیس فدراسیون جهانی روئینگ برای نخستین بار راهی ایران شده تا از نزدیک مسابقات کاپ آسیا را که به میزبانی کشورمان برگزار می‌شود تماشا کند.

وی در خصوص امنیت در ایران، وضعیت روئینگ ایران در آسیا دوپینگ و همین طور مسابقات فوتبال یورو 2016 که به میزبانی فرانسه برگزار خواهد شد صحبت کرد. رولاند که اهل فرانسه است خودش از قهرمانان روئینگ در المپیک و مسابقات جهانی بوده است. وی در قایق دو نفره در المپیک 1996 آتلانتا مدال برنز و در المپیک 2000 سیدنی به مدال نقره دست پیدا کرد.

رئیس فدراسیون جهانی روئینگ همچنین دو مدال نقره و برنز را در مسابقات قهرمانی جهان در کارنامه دارد. مشروح صحبت‌های جان کریستف رولاند را با خبرنگار فارس در زیر می‌خوانید:

برای نخستین بار است که به ایران می‌آیی تصورتان از حضور در این کشور چیست؟

وقتی می‌خواستم به ایران بیایم همه شوکه بودند و می‌گفتند که این کار را انجام ندهم. اما وقتی آمدم باید بگویم زمانی که دوستان خوب و مردمان خوب ایران را دیدم احساس امنیت و راحتی می‌کنم. عدم احساس امنیت در ایران شایعاتی است که توسط رسانه‌های جهانی مطرح شده اما من در اینجا همانند زمانی که در پاریس هستم احساس امنیت می‌کنم و خوشحالم که در ایران هستم. دوست دارم دوباره به ایران برگردم و شاید این بار با خانوده‌ام باشد می‌دانم که اخیرا این کشور شرایط سختی داشته است اما حالا تفاوت‌هایی را می‌بینم و دوست دارم ایران پیشرفت کند. همان طور که می‌دانم کشورهای دیگر برای مقاصد اقتصادی وارد ایران می‌شوند و درهای کشور شما به روی جهان باز شده است.

نظرتان در مورد میزبانی ایران در کاپ روئینگ آسیا چیست؟

ایران برای اولین بار این کار را شروع کرده من خوشحالم که میزبانی را گرفته است و حضورم در ایران به خاطر حمایت از این کشور و همین طور روئینگ است. ایران کشوری قوی با ورزشکاران زیاد است بنابراین چرا نباید در آسیا و جهان در رشته روئینگ جزو قدرتمندان باشد.

به نظر می‌رسد از نظر تجهیزات ایران نیازمند امکانات بیشتری است؟

البته مسئله این است که روئینگ مثل ورزش‌های دیگر نیست که یک توپ به آن بدهیم و بگوییم بازی کنند بلکه این رشته به تجهیزات زیاد مانند آب و رودخانه نیاز دارد. روئینگ سخت‌تر از ورزش‌های دیگر است اما مطمئنم که ایران امکانات خوب را فراهم خواهد کرد و حمایت ما را هم خواهد داشت. اصلی ترین هدف فدراسیون جهانی این است که روئینگ را گسترش دهد اما این هدف به معنای این نیست که امکانات را به تمامی کشورها بدهیم بلکه ما کمیته گسترش روئینگ را داریم که روی این مسئله تمرکز کرده‌ایم.

اخیراً صحبت‌های زیادی در مورد دوپینگ شده و این نگرانی‌ها برای المپیک ریو هم وجود دارد برنامه شما در رشته قایقرانی چیست؟

کاملا مشخص است که فدراسیون جهانی روئینگ شدیدا با این موضوع مقابله می‌کند خوشبختانه این ورزش پاک است اما مانند رشته های دیگر ما هم مواردی را داشته‌ایم. اما به سختی با این موضوع برخورد می‌کنیم برای مقابله با دوپینگ فدراسیون جهانی روئینگ قبل از اینکه به عضویت آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) در بیاید قوانینی را داشت حالا هم مدتهاست ما عضو وادا هستیم و د ر این دامنه فدراسیون در بحث دوپینگ پیشگام است و از خبرهایی که شنیدم ناراحت هستم چرا که این اتفاقات ارزش‌های اصلی ورزش را زیر سوال می‌برد و ما به ورزشکاران تاکید داریم که بدون دوپینگ قهرمان شوند.

 فرانسه میزبان مسابقات فوتبال یورو 2106 است،شما شخص فوتبالی هستید و ورزشکار مورد علاقه‌تان کیست؟

من فوتبال را خیلی دوست دارم و بیشتر به بازی توجه دارم اما طرفدار بازیکن خاصی نیستم. پسرانم هم به فوتبال علاقه خاصی دارند.

اتفاقات اخیری که رخ داد نگرانی‌هایی را در خصوص حملات تروریستی در یورو 2016 به وجود آورد. نظرتان در این باره چیست؟

چون من هیچ سمتی و هیچ پستی در این مسابقات ندارم نمی‌توانم صحبت کنم اما نظر شخصی‌ام این است که در این دوره کشورهای  اروپایی شرایط سختی را پشت سر می‌گذارند و فکر می‌کنم در هیچ جای دنیا ریسک صفر وجود ندارد. ورزش امروزه بهترین راه حل برای جمع کردن مردم دور هم است و نباید از آن برای مقاصد جنگی استفاده کرد. فکر می‌کنم مسابقات یورو 2016 با موفقیت انجام شود و ما شاهد بازی‌های خوب و جوانمردانه باشیم. مسابقاتی که در خاطر همه بماند و کسی فکر مسائل امنیتی نباشد.

 فکر می‌کنید کدام کشور قهرمان شود؟

دوست دارم فرانسه قهرمان شود اما این کشور فراز و نشیب‌های زیادی داشته است به عنوان مثال در سال 1998 قهرمان شد اما در 2006 در همان ابتدای مسابقات کنار رفت. اما در حالت کلی سخت است که بگوییم کدام کشور قهرمان می‌شود من واقعا نمی‌دانم و این موضوع غیرقابل پیش بینی است. اما حامی ورزش جوانمردی هستم. ترجیح می‌دهم یک مسابقه خوب را ببینم تا اینکه فرانسه ببرد اما خسته کننده بازی کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس