کد خبر 584145
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۰

«زلزله» طی دو روز گذشته در برخی استان‌های کشور از تهران گرفته تا سیستان و بلوچستان و کرمان خبرساز شد تا لزوم آمادگی مردم و مسئولان برای مقابله با حوادث احتمالی را یادآور شود.

به گزارش مشرق، ایران به لحاظ لرزه‌خیزی در زمره کشورهای با خطر بالای زلزله قرار داشته و حضور کشورمان بر روی کمربند زلزله وقوع زمین‌لرزه‌های روزانه با ریشتر پایین و زلزله‌های با ریشتر متوسط و بالا در طول سال را برای مردم این دیار به پدیده‌ای طبیعی تبدیل کرده است.

برخی بررسی‌های انجام‌شده توسط زمین شناسان نشان می‌دهد که حدود ۳۵ درصد از مساحت ایران با تهدید زلزله روبرو است و به‌طور متوسط هر هشت ماه یک زلزله با شدت مطلق بزرگ‌تر از ۵ ریشتر، هر سه سال یک زلزله با شدت مطلق بزرگ‌تر از ۶ و هر ۲۰ سال یک زلزله با شدت مطلق بزرگ‌تر از ۷ ریشتر در کشور ما اتفاق می‌افتد.

کدام استان‌ها طی ۴۸ ساعت گذشته لرزیدند؟

این امر لزوم آمادگی هرچه بیشتر مردم و مسئولان برای مقابله با زلزله‌های احتمالی را نشان می‌دهد، هرچند که خوشبختانه طی سال‌های اخیر میزان آمادگی برای مقابله با بروز زمین‌لرزه ارتقای خوبی داشته و در کمتر زلزله‌ای شاهد وقوع خسارات جانی بوده‌ایم، اما همچنان روستاها و مناطق فرسوده شهری در حوادث مختلف شاهد خسارات جدی هستند.

و اما طی ۴۸ ساعت گذشته وقوع زمین‌لرزه در فیروزکوه تهران و پس‌ازآن کرمان و سیستان و بلوچستان نشان داد که باید هرروز آماده وقوع زلزله در مناطق مختلف کشورمان بود.

زمین‌لرزه در فیروزکوه

یکی از مناطقی که طی دو روز گذشته شاهد وقوع زمین‌لرزه‌های متعدد و البته با ریشتر پایین بود فیروزکوه از توابع تهران است که زلزله نخست در ساعت ۱۸ و ۴۰ دقیقه روز چهاردهم خرداد با شدت ۲.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری به وقوع پیوست.

کدام استان‌ها طی ۴۸ ساعت گذشته لرزیدند؟

پس‌ازاین زمین‌لرزه فیروزکوه بازهم در ۵ نوبت دیگر تکان خورد که بزرگ‌ترین زمین‌لرزه با شدت ۲.۹ ریشتر در ساعت ۲۰ و ۸ دقیقه روز جمعه و در عمق هشت کیلومتری زمین ثبت‌شده است.

زمین‌لرزه در کرمان

کرمان هم طی دو روز گذشته ساعات پر زلزله‌ای را پشت سر گذاشته است، بعد ۴ زمین‌لرزه صبح جمعه که در فاصله زمانی ۵ ساعت با ریشترهای بین ۲ تا ۲.۳ رابر و راین را تکان داد طی ۴۸ ساعت گذشته کهنوج، جیرفت و سیرچ در این استان نیز تکان خورده‌اند.

بزرگ‌ترین زلزله در کرمان امروز شنبه در سیرچ به وقوع پیوست. زلزله‌ای که با شدت ۴.۷ ریشتر در ساعت ۱۴ و ۲۴ دقیقه و ۱۴ ثانیه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوست. زلزله‌ای که پس‌لرزه ۳.۷ ریشتری نیز به دنبال داشت.

کدام استان‌ها طی ۴۸ ساعت گذشته لرزیدند؟

زلزله‌های کرمان ازآن‌جهت موردتوجه رسانه‌ها و مسئولان قرار می‌گیرند که این استان تجربه زلزله مخرب بم را در پرونده دارد و تحرکات گسل‌های فعال در کرمان به‌طورجدی رصد می‌شود.

درمجموع کرمانی‌ها طی دو روز اخیر شاهد وقوع ۸ زمین‌لرزه بوده‌اند که به گفته مسئولان این زلزله‌ها هیچ‌گونه خسارتی به همراه نداشته است.

محمد صالحی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان در این رابطه از اعزام گروه‌های ارزیاب به مناطق مختلف بخش سیرچ خبر داد و افزود: نزدیک‌ترین مکان به کانون زمین‌لرزه روستای هشتادان بوده است.

صالحی با اشاره به اینکه این روستا چهارتا پنج کیلومتر با کانون زمین‌لرزه فاصله دارد، اظهار کرد: ارزیابی‌ها در این روستا در حال انجام است و اکیپ اعزامی تاکنون گزارشی مبنی بر خسارت زمین‌لرزه اعلام نکرده است.

زلزله در سیستان و بلوچستان

و اما امروز شنبه سیستان و بلوچستانی‌ها هم شاهد وقوع یک زلزله بالای سه ریشتر بوده‌اند. این زمین‌لرزه در سفیدآبه این استان با شدت ۴.۱ ریشتر در ساعت ۱۴ و ۵۳ دقیقه و ۵۲ ثانیه به وقوع پیوست.

کدام استان‌ها طی ۴۸ ساعت گذشته لرزیدند؟

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه تأکید کرده است: تاکنون گزارشی از بروز خسارات مالی و جانی احتمالی ارائه نشده و تیم‌های ارزیاب در حال بررسی محل حادثه هستند.

بخش سفیدآبه از توابع شهرستان هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و در مسیر زاهدان - بیرجند واقع‌شده است.

زلزله در هرمزگان

هرمزگان دیگر استانی بود که طی دو روز اخیر شاهد وقوع زلزله بالای سه ریشتری بود تا پارسیان در این استان با زمین‌لرزه ۳.۳ ریشتری تکان بخورد. این زمین‌لرزه روز چهاردهم خردادماه و در ساعت ۱۸ و ۸ دقیقه و ۱۱ ثانیه و در عمق هشت کیلومتری به وقوع پیوست و خسارتی هم به همراه نداشت.

کدام استان‌ها طی ۴۸ ساعت گذشته لرزیدند؟

علاوه بر این زمین‌لرزه، گوهران در استان هرمزگان نیز شب گذشته با زلزله ۲.۵ ریشتری تکان خورد.

کدام استان‌ها زلزله داشتند؟

علاوه بر زلزله‌های یادشده که به سر خط رسانه‌ها رفت طی دو روز اخیر زلزله‌های با ریشتر پایین‌تر از سه نیز در برخی استان‌ها ثبت‌شده است که البته مطابق نظر کارشناسان وقوع این زمین‌لرزه‌ها به‌صورت روزانه در نواحی مختلف کشور طبیعی است.

سربیشه در خراسان جنوبی، خوی در آذربایجان غربی، قلعه تل در خوزستان، بیرجند در خراسان جنوبی، مورموری در ایلام، کازرون در فارس، گرمسار در سمنان، کلاله در گلستان، میمه در اصفهان و دیهوک در خراسان جنوبی ازجمله مناطقی بودند که طی دو روز اخیر با زلزله‌های ۲ ریشتری تکان خوردند، زمین‌لرزه‌هایی که به دلیل شدت پایین چندان توسط مردم احساس نشد.

۹۵۰ زلزله در اردیبهشت‌ماه

وقوع زلزله‌های متعدد در مناطق مختلف ایران در حالی است که مطابق آخرین آمار مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در اردیبهشت‌ماه سال جاری تعداد نزدیک به ۹۵۰ زمین‌لرزه در ایران و نواحی مرزی روی‌داده است.

کدام استان‌ها طی ۴۸ ساعت گذشته لرزیدند؟

 فراوانی زمین‌لرزه‌های کشور بر اساس بزرگی در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵

در این ماه تعداد ۹ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۴.۰ در کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده است که بزرگ‌ترین آن‌ها در تاریخ ۱۳۹۵/۰۲/۳۱ با بزرگی۴.۴ حوالی محمدآباد واقع در استان کرمان، رخ‌داده است.

کدام استان‌ها طی ۴۸ ساعت گذشته لرزیدند؟

 نقشه زمین‌لرزه‌های کشور در اردیبهشت‌ماه

و اما در فروردین ماه امسال نیز  شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری تعداد نزدیک به ۷۵۰ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۱.۰ (در مقیاس امواج درونی) که در ایران و نواحی مرزی روی داده است را ثبت و تعیین محل کرده‌اند.

کدام استان‌ها طی ۴۸ ساعت گذشته لرزیدند؟

 فراوانی زمین‌لرزه‌های کشور بر اساس بزرگی در فروردین‌ماه ۱۳۹۵

در این ماه تعداد شش زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۴.۰ در کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده است كه بزرگ‌ترین آن‌ها در تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱۲ با بزرگی۴.۹ حوالی ناغان واقع در استان چهارمحال و بختیاری، رخ داده است.

مجموع آمار و اطلاعات وقوع زمین‌لرزه‌ها در دو ماه ابتدایی سال جاری و همچنین سال گذشته نشان می‌دهد که ضمن ایجاد آمادگی در میان مردم و مسئولان برای مقابله با حوادث احتمالی باید کار نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و غیر مقاوم شهری و روستایی و همچنین فرهنگ‌سازی و ارائه آموزش‌های لازم به مردم برای واکنش مناسب در جریان وقوع زمین‌لرزه در دستور کار قرار گیرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس