کد خبر 582844
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵

رئیس جمهور ترکیه در یک گفتگوی تلفنی با صدر اعظم آلمان درباره بدتر شدن روابط دو کشور در صورت رای گیری در خصوص قطعنامه ای که قتل عام ارامنه توسط نیروهای عثمانی را به عنوان نسل کشی توصیف می کند هشدار داد.

هشدار اردوغان به مرکل درباره قطعنامه نسل کشی ارامنهبه گزارش مشرق به نقل از روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، "رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهور ترکیه در این باره هشدار داد که پارلمان آلمان بر اساس برنامه ریزی های قبلی نسل کشی ارامنه را محکوم کند.
 
علی رغم هشدارهای جدی ترکیه، پارلمان آلمان روز پنجشنبه در خصوص قطعنامه‌ای که قتل عام ارامنه توسط نیروهای عثمانی را به عنوان "نسل کشی" توصیف می‌کند، رای گیری خواهد کرد.
 
ترکیه و ارمنستان مدت‌هاست که بر سر قتل عام دوران جنگ جهانی اول با یکدیگر اختلاف دارند.
ارامنه می‌گویند، 1.5 میلیون از هموطنانشان بین سال‌های 1915 و 1917 همزمان با فروپاشی امپراتوری عثمانی به قتل رسیدند و قصد دارند این قتل عام از سوی جامعه بین‌الملل به عنوان نسل کشی به رسمیت شناخته شود.
 
اردوغان در یک گفتگوی تلفنی با صدر اعظم آلمان درباره بدتر شدن روابط دو کشور در صورت رای گیری در خصوص قطعنامه ای که قتل عام ارامنه توسط نیروهای عثمانی را به عنوان نسل کشی توصیف می کند هشدار داد.
 
اردوغان روز گذشته در مقابل خبرنگاران در شهر ازمیر ترکیه اظهار داشت که اگر آلمان در این دام بیافتد روابط آِینده ما از جمله روابط دیپلماتیک، اقتصادی، سیاسی، تجاری و نظامی بین دو کشور آسیب خواهد دید. این همه باید در نظر گرفته شود.
 
وی همچنین در گفتگوی تلفنی با مرکل نگرانی خود را درباره جمله بندی هایی که در این قطعنامه آمده است ابراز کرد. روابط بین دو کشور در حال حاضر در بالاترین سطح قرار دارد. اما  بعد از رای گیری روز پنج شنبه در پارلمان آلمان درباره نسل کشی ارامنه ترکیه درباره واکنش های احتمالی به این امر می اندیشد. بر اساس قوانین بین المللی این قطعنامه الزام آور نیست.
 
اردوغان از مرکل خواسته است که عقل سلیم خود را در تصمیم گیری در این باره به کار گیرد.
 
رای گیری پارلمان آلمان در این باره  یک سال پس از آن صورت می‌گیرد که یوآخیم گائوک، رئیس جمهوری آلمان به عنوان بالاترین مقام رسمی این کشور این قتل عام را به عنوان یک "نسل کشی" توصیف کرده و واکنش‌ تند ترکیه را برانگیخته است.
 
زمان برگزاری رای گیری در خصوص این قطعنامه نیز نامناسب است چرا که درست همان موقعی که تنش‌ها میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر یک سری از مسائل از جمله حقوق بشر بالا گرفته، آلمان و اتحادیه اروپا به آنکارا برای کمک در ریشه کن کردن سیل مهاجران نیاز دارند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    خب اردوغان وقتی کشته اند تو چرا میخواهی حاشا کنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس