بازیگر برگزیده جشنواره کن گفت عربستان مشتری پرو پا قرص تسلیحات آمریکا و انگلیس است اما با همه اینها از نظر فرهنگی اعتبار لازم را ندارد. کاربردی که فرهنگ و هنر در دنیا دارد شاید به مراتب توان تسلیحاتی و سیاسی خیلی از کشورها نداشته باشد.

گروه فرهنگ و هنر مشرق - عوامل فیلم «فروشنده» با برگزاری نشست پرسش و پاسخ در محل سالن همایش‌ از ساعت ۹ آغاز شد و شهاب حسینی ، ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی راس ساعت در محل این نشست در در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا  به سوالات آنان درباره حضور این فیلم در جشنواره فیلم کن پاسخ دهند. به گزارش مشرق، فرهادی در ابتدای نشست با ذکر این نکته که تلاش کردم جلسه با نظم برگزار شود گفت: فکر می‌کنم بهتر است وارد مورد موضوع فیلم نشویم. تشکر هم می کنم از همه کسانی که برای ساخت به ما کمک کردند. همچنین یادی کنیم از یدالله نجفی روحش شاد.

نشست پرسش و پاسخ عوامل فروشنده پس از حضور در جشنواره فیلم کن + فیلم‌ها

{$sepehr_media_1575160_400_300}


فرهادی در باره اینکه چطور شد که فیلم فروشنده در آخرین لحظه وارد کن شد گفت:  زمان مشخصی هست برای اینکه فیلم ها ارسال شود فیلم ما آخرین لحظه اماده شد .در مورد تصحیح رنگ کارمان طولانی شد به همین دلیل فیلم با اشکال فنی دیر به جشنواره رسید و آخرین لحظه می توانستند فیلم را ببینند که ان هم با اشکال فنی مواجه شدند. فیلم را می‌خواستیم فیلم را برای اکران عمومی کنیم که مدیر جشنواره تماس گرفت خواست فیلم دوباره ارسال شود که معمولا در سال های گذشته هم این رویه به وجود امده است. خوشبختانه فیلم اماده شد و به کن رسید.

اطبایی نیز در ادامه گفت: فیلم با تاخیر رسید اما زمانی که اسامی اعلام شد هنوز هیئت انتخاب فیلم را ندیده بودند. اما می‌توان فهمید که اخرین زمان برنامه ریزی شده برای نمایش در کن هم به فروشنده رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر مشرق، کارگردان فروشنده نیز در ادامه گفت: یکی از چیزهایی که بعد از فیلم اولم به طور جدی به آن فکر کردم این است که فیلمی بسازم که مردمی که به طور حرفه‌ای سینما نمی‌روند و هم متخصصین دوستش بدارند. به نظر شدنی نمی‌آمد. اما کار در رادیو و تلویزیون این تجربه را به من داد. مثلا سریال داستان یک شهر نمونه آن است. راهش قصه گفتن است این چیز مشترک بین همه مردم است. این تجربه ها کمک کرد تا از چهارشنبه سوری برایم افتاد. بیشتر در مورد جوایز من دیده شده اما پر مخاطب‌بودن برایم مهم‌تر است در چهارشنبه سوری، جدایی نادر از سیمین و حتی «گذشته» این اتفاق افتاد. گذشته و جدایی در فرانسه یک میلیون بیننده داشت. راهی که من پیدا کردم قصه گفتن است.

شهاب حسینی: جایزه‌ام را با افتخار به آستان مقدس جمکران تقدیم می‌کنم +فیلم

شهاب حسینی در بخشی از این نشست گفت در پاسخ به روزنامه عربستانی در مورد خطرناک بودنش گفت: کاربردی که فرهنگ و هنر در دنیا دارد به مراتب توان تسلیحاتی و سیاسی خیلی از کشورها نداشته باشد. عربستان طبعا دارای پیشرفته ترین سلاح های جنگی است. و مشتری پرو پا قرص از آمریکا و انگلیس است و مشتری بزرگ تسلیحات است و با همه اینها اما از نظر فرهنگی اعتبار لازم را ندارد و به همین دلیل برخوردهای ناشایستی با زائرین خانه خدا می کند که جای تاسف فراوانی دارد. شاید این نکته مهم باشد که در سرزمینی با قدمت فرهنگی چند هزار ساله در جهان دارد زیست می کند و آن‌ها تازه متوجه قدمت فرهنگی ایران شده‌اند. فرهنگ این سرزمین از قدیم مورد توجه بوده و این مسئله باعث خوشحالی بنده است و از همه چیز مهمتر برای من شادی و عزت مردم این سرزمین است.

حسینی در ادامه اشاره کرد: تفکر در فیلم های آقای فرهادی حرف اول را می‌زند و روی ما تاثیر میگذارد و دغدغه فردی ماست. شاهزاده عربستانی تازه متوجه شده است که ایران سالها فرهنگ دارد. فرهنگی که همه ملت ها آرزوی آن را دارند.  این کشور مشتری بزرگ تسلیحات است و اعتبار فرهنگی ندارد . حتی با وجود زائران خدا و خانه خداوند هم نتوانسته شکل فرهنگی برای خود دست و پا کند.

شهاب حسینی: جایزه‌ام را با افتخار به آستان مقدس جمکران تقدیم می‌کنم +فیلم

به گزارش مشرق، اصغر فرهادی در ادامه این نشست گفت: برخی نگاهشان اصلا سینمایی نیست و روی صحبتم با آنها نیست و تا امروز هم با آنها کاری نداشته‌ام. روی سخنم با کسانی است که کم اطلاعند و به آنها می‌گویم هیچ سیاه نمایی در فروشنده وجود ندارد. من برای سینمایی هستم که ۴۰ ۵۰ سال پیش فیلم‌های مثل فروشنده دارد. این توهم دایی جان ناپلئونی و تحقیر سینما از ترس و عدم اعتماد به نفس است. سالها پیش کارگردان خارجی فیلم گاو را تحسین کرد اما مفهومش را متوجه نشده بود که من برایش بیان کردم.  خودمان و کشورمان را دست کم نگیریم .

وی در ادامه گفت: با تهیه کننده خارجی پیشنهاد دادم برویم فیلمی ببینیم که ایرانی بود. صحنه ای بود دختری در خیابان فال می فروخت او پرسید دختر چه می فروشد گفتم شعر می فروخت. آنقدر شیفته کشورم شد او باور نمی کرد که در این مملکت شعر می فروشد اما می پذیرم که ممکن است اثاری ببینیم که خوشایند نباشد. من می پذیرم ممکن است صحنه هایی در فیلم ها باشد که دوست نداریم اما این گونه نیست که انها منتظر دیدن این صحنه ها باشند. اما تازه در فیلم های من افراد تحصیل کرده هستند. خبرنگاری پرسید شما در مورد بورژواها فیلم ساختید و من گقتم اینها بورژوا نیستند.


فرهادی نیز در ادامه درباره نمایش آثارش در جشنواره های خارجی و همچنین سرمایه گذار عربی فیلم نیز گفت: همه جشنواره‌ها را نرفتم همه فیلم‌های ایرانی هم در این جشنواره ها ندیدم. اما فکر می کنم باید مثالی بزنم مثلا فیلم گاو که سینمای ما مدیونش است همه ما معتقدیم فیلم خوبی است. فرض کنید امروز می ساخت من معتقدم باز هم جایزه می گرفت آیا باید بگوییم فیلم بدی است؟ آن فیلم در مورد افرادی در روستا است هنوز که می‌بینم به آن فکر می‌کنم آیا این فیلم سیاه هست؟ ظاهر فیلم شاید سیاه است اما معانی درخشانی دارد.


پاسخ غیر مستقیم فرهادی به سخنگوی ارشاد

سازنده فیلم فروشنده در ادامه در مورد همکاری مالی با فستیوال دوحه اشاره کرد: فستیوال دوحه قطر مثل خیلی از جاهای دنیا به فیلمنامه‌های در حال ساخت امتیاز می‌دهند. که بعد از بررسی این فیلمنامه امتیاز دادند که ده درصد از بودجه کل فیلم است و  ۷ فیلم دیگر هم مثل من بودند که این زیاد شد و هی زیاد شد و زیاد شد و به این حرفا منجر شد که قطر و امیر آن تهیه کننده است.


این حرف ها زده می شود و ادامه هم خواهد داشت و تمام نمی شود . گاهی به جدایی نادر از سیمین که به لابی استناد کردند و این بار به فروشنده که خود امیر قطر و همراهانش وقتی شنید خندید. فروشنده پیرامون این گونه صحبت ها که زده می شود نیست. فستیوال قطر را تبدیل کردند به دختر امیر قطر، وقتی به خودشان این صحبت ها را گفتم واکنششان یک خنده دسته جمعی بود. این هم ماجرایی است مثل ماجرای "لابی" که برای فیلم جدایی راه انداختند.

{$sepehr_media_1575358_400_300}



دانلود

توضیح شهاب حسینی درباره بستن گره کراوات

{$sepehr_media_1575361_400_300}

دانلود


{$sepehr_media_1575371_400_300}



فرهادی در پایان خطاب به سخنان سخنگوی ارشاد گفت: کلمه ملاحظات دارای معنی بی حد و مرز است. زمانی که فیلم را ندیدند اظهار نظرشان برایم عجیب بود. من همه فیلم هایم اکران شده است. فراموش نکنیم فیلم‌هایم پر تماشاگر بودند. علیرغم این که برخی می گویند این فیلم‌ها جشنواره‌ای بودند تماشاگر نداشتند.



در پایان نشست  شهاب حسینی گفت به خاطر همزمان دریافت شدن جایزه کن با شب میلاد امام زمان (عج)، این جایزه را با کمال احترام و افتخار به آستان مقدس حضرت صاحب ال
زمان در جمکران  تقدیم می‌کنم . 

گزارش از: احسان عباسی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 43
  • اسفندیار ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 2
    فرهنگ مهم است هنر مهم است اصلا انقلاب ما روحش فرهنگی است ما دنبال این هستیم که نگاه جامعه انسانی در دنیا عوض شود
  • محمد حسین ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 0
    فداییییییی داری شهاب.
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    خاطره مهندس ضرغامی از جشنواره کن خیلی تامل برانگیز است
  • امیر ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    کاشکی چندتا بازیگر مثل شهاب حسینی داشتیم . واقعا از این کارش خوشم اومد
  • پروفسور سعید عالمی نابغه دوران ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    عجب نقره داغم کردی هر 17 کامنت من رو تایید نکردی به خاطر همینه که اینقدر دوستت دارم افسوس که باور نمیکنی من نیازم تو رو هر روز دیدنه
  • ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    1 1
    کاری به ماهیت جایزه ندارم... از یه هنرمند همین قدر ارادت هم واقعا جای تقدیر و تشکر داره...توی جماعت سینماگر و هنرمند جرات میخواد اینجوری پای اعتقادات ایستادن...خداروشکر شهاب حسینی بالاتر از اینهاست که بخوان شبه روشنفکرها حذفش کنن..ولی اگر یه بازیگر کمتر مطرح بود حتما به خاک سیاه مینشوندنش...مثل خیلی از بازیگرانی که در دیدارهای رهبر انقلاب شرکت کردند و حذف شدند...باید قدر دانست اینها را در این کویر برهوت و امواج بی غیرتی‌هایی مثل 50 کیلو آلبالو
  • ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 1
    جناب شهاب حسینی لطف کنید بفرمائید با فیلم «فروشنده» چه پیام فرهنگیی از ایران زمین به دنیا منتقل کردید؟
  • مهران ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    درود به شرفتون آقا سید شهاب الدین
  • ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    سلام هرچند کار ایشون ارزشمنده...ولی اصل فیلم و پشت پرده این فیلم رو نمیتوان عوض کرد در واقع ایشون این جایزه رو بابت کدوم افتخار آفرینی برای کشورمون گرفتند؟؟؟ به پاس بازی در فیلمی که ایران و ارزشهای اصیل اسلامی رو زیر سوال میبره... ایشون به جای تقدیم جایزه شون حیلی بهتر این بود که در این فیلم ایفای نقش نکنند
  • ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    این یک واقعیت است که فقط سیاه نمایی از ایران جایزه میگیرد و در اثباتش شواهد بسیاری وجود دارد که از جمله آنها عدم اقبال به «گذشته» از سمت غرب است. نفی واقعیت نابخردانه است
  • دکتر گاوچرون از کومور ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    =))
  • علي ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 1
    آقاي شهاب حسيني گفتند:جايزه به صاحب الزمان ( ع) در جمكران نه كه جايزه به جمكران . لطفاً تيترت رو اصلاح كن و با دقت تيتر بزن
  • ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    چه سریع و به موقع خبرش رو پوشش دادین! به قول نقی توی پایتخت: رو به رشدی ها مشرق!!
  • دکتر گاوچرون از کومور ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    تو همون تازه مسلمان نروژی نیستی؟ ادبیاتت باهاش مو نمیزنه :))
  • علی1080 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    بابا بخدا امام از همچین جایزه های ماسونی و صهیونیستی بیزاره، شما کی میخواید بفهمید..؟؟
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    آفرين تو جامعه به ظاهر روشن فكر سينماي ما جگر شير ميخواد چنين حرفي رو زدن
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    ماهیت جایزه ای که گرفتی به کنار.. اما وقتی تو این شرایط اعتقاداتت رو سر دست میگیری یعنی یه سرو گردن از بقیه بالاتری..
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    از طرف بچه ولايي ها از آقاي حسيني سپاسگزاريم و اجرتون با امام زمان
  • یک استاد دانشگاه ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    1-چیزی که برای بنده عجیب است اینست که چگونه ایشان و مانند ایشان بین جایزه ای که از جشنواره صهیونیستی کن گرفته اند را با امام زمان (عج) جمع می فرمایند! 2- عکسی از آقای فرهادی دیدم که در جشنواره ای (احتمالا اسکار) در حال بوسیدن زن مجری مراسم بودند. چگونه می توان جایزه فیلمی که با این کارگردان ساخته شده است را به امام زمان (عج) تقدیم کرد؟! 3- اگر ممکن است برای امثال حقیر مبانی نظری این همکاری و اقدامات و رفتارها و تقدیم ها و... را توضیح دهند. مثلا بفرمایند در اسلام و در سیره اهل بیت (عج) و در فقه شیعه و... ما چه منابعی در این زمینه داریم که با مطالعه آن ها این کوچک ترین، راهنمایی و هدایت و روشن شویم و اینقدر دگم و بسته و فناتیک و عقب مانده و تاریک فکر نمانیم. سوال بنده واقعا یک سوال است اگر پاسخ بدهند ممنون می شوم. بنده نمی فهم گوساله سامری را چگونه می توان تقدیم حضرت موسی کرد!
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    آقای فرهادی میگن این جوایز سیاسی نیست! ۱ ساعت خنده!!!!!
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    در فیلم جدایی ما برای فیلمی که در آن به ما توهین شده بود دست زدیم. در آنجا هم آقای فرهادی یک ساعت در دلش بما خندید.
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    وی در ادامه گفت: با تهیه کننده خارجی پیشنهاد دادم برویم فیلمی ببینیم که ایرانی بود. صحنه ای بود دختری در خیابان فال می فروخت او پرسید دختر چه می فروشد گفتم شعر می فروخت. آنقدر شیفته کشورم شد او باور نمی کرد که در این مملکت شعر می فروشد ...... خوب اقای فرهادی اگر میشود چنین پیامهای فرهنگی ای به دنیا پخش کرد چرا اینها را در فیلم هایتان نشان نمی دهید؟ هرچند در این صحنه ها هم ما شعر را می فروشیم برای پول و شکم و باز اینجا پیام فرهنگی خوبی نداریم.
  • مهراد ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    امام خودشون شخصا به شما گفتن؟
  • مهراد ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    شما دو تا از سفیدنمایی های ایران رو با رسم شکل نام ببر . (۲نمره)
  • مهراد ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    ایران و ارزشهای اصیل اسلامی !!! خیلی وقته که زیر سواله. ایشون فقط نشونش دادن. همین.
  • مهراد ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    بچه ها شما همه فیلم رو دیدین؟ چطوری آخه؟ مگه اکران شده؟
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    این جایزه چرا انقدر تقدیم میشه؟
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    مهراد خان اگر ایران سفیدی ندارد و سراسر سیاهی است تو خود یکی از همان سیاهی ها هستی البته به زعم خودت و با این دید آلوده هرگز روشنایی ها را نخواهی دید اما آن کاستی ها و سیاهی های موجود برای چه باید برای غیر، نمایش داده شود آیا قرار است آنها رفعشان کنند؟؟؟؟ در حالی که خود غربیها به سیاه نمایی از جوامع خودشان جایزه نمیدهند چرا اصرار داریم اینگونه مورد تشویقشان قرار گیریم اگر درد اینگونه فیلمسازان اصلاح پلیدیهای جامعه خودی است چرا به بیگانگان نمایشش میدهند و باز هم فقط سیاه نمایی از ایران جایزه خواهد برد
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    آقای مهراد اولا اگر نمی توانید سفیدیها که از مصادیق بارز آن حفظ ثبات و مانایی جامعه ایرانی است را ببینید مشکل از نگاه شماست نه جامعه ایران و ذره ای شعور کافیست تا مستحضر شوید سیاهی مطلق توانایی حفظ بقا ندارد و به خودی خود فرو می پاشد ثانیا اگر به گمان شما ایران فقط سیاهیست چه دخلی به خارجیها دارد یعنی جوامع آنها خیر مطلقند که تا به حال به سیاه نمایی از خودشان جایزه نداده اند آری به غرض که میدان دهیم شعور مرخص میشود
  • ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    ارزش های اصیل اسلامی فقط از جانب کفار زیر سوال میرود جناب
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    مهراد جان شما فیلم و دیدی چطوری آخه مگه اکران شده
  • اسفندیار ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    پشت به زمستان رو به بهار دارد
  • ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
    0 0
    آفرین به اخلاص و ادبت در پیشگاه مقدس امام عصر (عج)
  • علي ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    آقاي شهاب حسيني گفتند:جايزه به صاحب الزمان ( ع) در جمكران نه كه جايزه به جمكران . لطفاً تيترت رو اصلاح كن و با دقت تيتر بزن
  • صادق ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    0 0
    شهاب حسینی که اسم کامل ترش سید شهاب الدين حسینی هست . با این حرکتش دل ما رو شاد کرد . آقا سید شهاب که بسیار با اخلاق هم هست باز هم کاری عالی انجام داد . که واقعا جای شادی داره . واقعا خدا خیرش بده.تو این دوره زمون که امام زمان بسیار غریب و مظلوم هستند خوشا به حال اشخاصی که نام حضرت را میبرند، در مورد ایشان قلم فرسایی میکنند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس