رئیس سازمان حج و زیارت گفت: دو عامل در فاجعه منا با آن همه تلخی باعث شد که ما امروز مقابل خانواده‌های آنها شرمنده نباشیم. یک عامل آزاده‌هایی که اوج زیبای مسئولیت‌پذیری در گروه‌های تفحص و شناسایی شهدای منا را انجام دادند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، روز گذشته  نهم خرداد ماه 95 مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال سید آزادگان حاج سید علی اکبر ابوترابی و پدر بزرگوارشان آیت الله حاج سید عباس ابوترابی و یادواره شهدای آزاده فاجعه منا و مدافعین آزاده حرم اهل بیت(ع) با حضور حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد برادر مرحوم ابوترابی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی شهیدی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت، حجت الاسلام و المسلمین موسوی لارگانی عضو هیئت رئیسه مجلس دهم شورای اسلامی، دهقان و پزشکیان نواب مجلس دهم شورای اسلامی، تعدادی از نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی، موذنی معاون بنیاد شهید، جمعی از خانواده‌های شهدای آزاده فاجعه منا و تعدادی از  آزاده‌های مدافعان حرم به همراه خانواده‌هایشان، برگزار شد.

اوحدی: ابوترابی در دوران اسارت، الگوی مقاومت لقب گرفت/آزاده‌هایی که در تفحص شهدای فاجعه منا نقش داشتند

در ابتدای این مراسم سعید اوحدی آزاده و رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این که توفیق داشتم در زمان اسارت در اردوگاه عراق و بعد از آن، در خدمت سید آزادگان باشم، گفت: انسان ها در طول تاریخ بر اساس نقشی که دارند به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند. یک دسته، انسان‌هایی که به دلیل عدم بصیرت از رخدادهای پیرامون خود عقب هستند که همچین فردی در تاریکی و در زاویه به حرکت خود ادامه می‌دهد و برای خود و جامعه مشکل ساز است. دسته دیگر، هم فاز جامعه حرکت می‌کنند که عموم مردم ما در این گروه هستند و دسته سوم، انسان‌هایی هستند که به دلیل شناخت، بصیرت و تقوی الهی جلوتر از زمان حرکت می‌کنند که این افراد در طول تاریخ، اثرات جدی بر جای می‌گذارند. بیش از 50 سال پیش در همچین روزهایی بود که امام(ره) تشخیص دادند که چگونه مبارزه کنند و بنای انقلاب را پایه گذاری کردند. امام جزء انسان‌های دسته سوم بوده و از زمان خود جلوتر بودند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به این که نماد دیگری از بصیرت، سید آزادگان مرحوم ابوترابی بود، اظهار داشت: وی در دوران اسارت، الگوی مقاومت لقب گرفت.
مقام معظم رهبری باعث سربلندی ما در فاجعه ما شدند

اوحدی درباره شهدای فاجعه منا، تصریح کرد: دو عامل در فاجعه منا با آن همه تلخی باعث شد که ما امروز مقابل خانواده‌های آنها شرمنده نباشیم. یک عامل، نقش انسان‌های جلوتر از زمان و با بصیرت همچون مقام معظم رهبری و دیگری جمعی از برادران همسنگر شما و آزاده‌هایی که اوج زیبای مسئولیت پذیری در گروه‌های تفحص و شناسایی 461 شهید مظلوم زائر را از بین 7 هزار پیکر مظلوم دیگر انجام دادند، بود.

شهیدی محلاتی: مرحوم ابوترابی عارفی خودساخته بود

در ادامه مراسم حجت الاسلام سید محمد علی شهیدی اظهار داشت: توفیقی نصیب بنده شده است تا در این مجلس که به عنوان یادواره سیدی عارف، مومن، پرورش یافته خانه علم و سید آزاده‌ای که همه شما عزیزان آزاده خاطرات زیادی از این بزرگوار دارید، صحبت کنم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به سوره «صف»، گفت: سوره صف جزء 29 قرآن است که خداوند در آیه 10 این سوره خطاب به مومنان می‌فرماید که "می‌خواهیم شما را به یک تجارت بزرگ، هدایت کنیم، تجارتی که سود آن، نجات از عذاب دردناک الهی است." این سوره، دو پیام و دعوت دارد که دعوت به ایمان و جهاد است. ایمان به خدا و رسول خدا، یعنی ایمان یقینا بعد از ایمان به خدا، ایمان به رسول خدا است و نمی توان فقط به خدا ایمان داشت.

شهیدی با بیان این که جهاد کردن در راه خدا با مال و جان است، اظهار داشت: کسی که هم مال و هم جان دارد، باید با مال و جان خود جهاد کند. کسی که مال ندارد، با جان خود برود و کسی هم که سرمایه دارد ولی استطاعت ندارد با سرمایه خود جهاد کند. در آیه فوق، با توجه به این که هم جهاد و هم ایمان یقینا از واجبات قطعی است، ولی آزاد گذاشته شده است که هر کسی می‌خواهد این راه را انتخاب کند.

وی با اشاره به این که تجارت، کسب است که سه رکن دارد، تصریح کرد: تجارتی که خدا اینجا مطرح می فرماید، سه رکن دارد که اولین آن، متاع، جان و مال است و رکن دوم، کسی است که جان و مال خود را در دست گرفته و در راه خدا می‌دهد. خدا خریدار است و در ازای جان، بهشت را می‌دهد. بنده به احترام مرحوم ابوترابی و تعدادی از شهدای آزاده فاجعه منا و مدافعان حرم، می‌خواهم بگویم که همه شما مصداق آیه فوق هستید. جان بهترین سرمایه است که شما فروشنده و خدا خریدار است. خداوند می‌فرماید که گناهانتان با این تجارت بخشیده می‌شود و کسانی که در این مسیر، تجارت کرده‌اند وارد بهشتی می‌کند که در آنجا نهرها و خانه‌های پاک و خوب قرار دارد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به مرحوم ابوترابی، یادآور شد: من ایشان را می‌شناختم. هر آزاده‌ای هم که نزد من می‌آمد از اخلاق، سادگی، ایمان، حمایت از دین، انقلاب، و امام آن مرحوم صحبت می‌کرد. وی عارفی خودساخته بود که از سال 42 که نهضت امام(ره) شروع شد در کنار شهید مصطفی خمینی بود و به قدری نسبت به امام علاقه مند بود که زمان تبعید امام به نجف، به آنجا رفت و در کنار انسانی مثل امام، علم و ایمان آموخت.

شهیدی با اشاره به این مرحوم ابوترابی اولین نفری بود که به همراه عده‌ای به کاخ سعدآباد حمله کرد، اظهار داشت: او انسان متحرک و بسیار ساده و همه عشقش، مبارزه بود. زمان جنگ تحمیلی در کنار شهید چمران قرار گرفت و در جنگ‌های نامنظم شرکت کرد و در آذرماه سال 59 به همراه عده‌ای اسیر می‌شود که فکر می‌کردند شهید شده است.

وی افزود: زمانی که شهید چمران شنیده بود، ایشان شهید شده، گفته بود که:« من شهادت می‌دهم که سید علی اکبر ابوترابی اولین کسی بود که با ما همراهی چریکی کرد و ضربات سختی به دشمن زد و آن‌ها را وادار به عقب نشینی کرد. من شهادت می‌دهم که راز و نیاز شبانه‌اش با خدا و نماز صبحگاهش و دعا و استغفار آتشین او قبل از عزیمت به نبرد، به قدری شورانگیز و خالصانه بود که همه ما را منقلب می‌کرد و در روح دوستانش، آتشفشان به پا می کرد.»

رئیس بنیاد شهید با تاکید بر این که ابوترابی تربیت شده مکتب قرآن بود، اظهار داشت: این مرحوم در سال 69 به همراه سایر آزادگان به کشور بازگشتند که هنگامی که خدمت مقام معظم رهبری رسیده بود، ایشان فرموده بودند که:«خدا را شکر می‌کنیم، دیروز وقتی این خبر خوشحال کننده را دادند که شما آمده‌اید، برای من یک مژده بود. خیلی مدت است که شما را ندیده‌ام. حدود 10 سال می‌شود. همیشه شما را دوست داشته‌ایم و خاطرات با شما را فراموش نمی‌کنیم، موقعی که اعلام کردند ابوترابی با عده‌ای به شهادت رسیده، خیلی غصه خوردم ولی الحمدالله آنچه که شما گذراندید، فضیلت آن کمتر از شهادت نبوده است.»

تجلیل از خانواده آزادگان شهید منا و آزادگان جانباز مدافع حرم/تقدیر از آزاده‌هایی که در تفحص شهدای فاجعه منا نقش داشتند

در ادامه مراسم از خانواده‌های آزادگان شهید فاجعه منا که عبارت بودند از: شهید دکتر عباسعلی جوزی، شهید ابوالقاسم خلیلی، گشتاسب رستمی، حسین سبیانی، رجبعلی شاه رجبیان، غلامعلی شاهین و از آزاده‌های مدافع حرم همچون: نصر الله اکبر زاده که از ناحیه چشم در سوریه نیز به مقام جانبازی نائل شده بود، دکتر فرامرز فرهمند، حسین مروتی، مصطفی میر شجاع و قدرت الله هزاوه، تجلیل به عمل آمد. همچین از 2 تن از آزاده‌هایی که در تفحص شهدای فاجعه منا نقش داشتند به نام‌های محمد شرافتی و حمید حمیدی تجلیل شد.

سپس در ادامه برنامه از کتاب‌های «فلش کارت سرو سیب،»«به سمت پرواز،»«کتاب 61،»«غربت باران،»«آبی تر از آسمان،»«اسیر 78» و «او سلیمان بود» رونمایی شد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس