به گزارش مشرق، علی اصغر عمیدیان دوره گذشته مخابرات را مانند قفلی بر حوزه دسترسیهای ارتباطی دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه آقای مهندس خسروی در شرکت ارتباطات زیرساخت، ظرفیتهای این حوزه را تا شش برابر افزایش داده بود، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هم مصوبه کرد تا شرکت مخابرات ایران با ارائه برنامه توسعهای منطبق با سرمایهگذاریهای از پیش انجام شده، امکان تعدیل تعرفههای ارتباطی را داشته باشد.
وی با بیان اینکه هدف از چنین الزامی توسعه بخش مخابرات کشور بود، درباره تعدیل تعرفه تلفن ثابت عنوان کرد: افزایش تعرفههای ارتباطی معقول و منطقی خواهد بود و به نحوی صورت میگیرد که برنامههای توسعهای این شرکت عمل شود.
رگولاتور ارتباطی در پاسخ به این سوال که آیا این برنامه توسعهای همان برنامه دوره قبل هیات مدیره مخابرات است؟، گفت: خیر؛ منظور برنامهای است که با نظر ما اصلاح شد. تأکید ما این بود که درصدی از درآمدهای تلفن ثابت از طریق ارائه خدمات ارزش افزوده محقق شود.
معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه نباید تنها از محل یک خط تلفن ثابت از مردم پول زیاد دریافت کنیمف ابراز کرد: به شرکت مخابرات ایران گفته بودیم که اگر توسعه با فناوریهای مورد نیاز را انجام دهند و سرویس ارزش افزوده ایجاد کنند، اجازه افزایش تعرفه را به آنها میدهیم.
عمیدیان تصریح کرد: سادهترین کاری که در ارتباط با تعدیل تعرفههای تلفن ثابت میتوانستیم انجام دهیم، این بود که نرخهای 30 و 330 ریال برای ارتباطات درون استانی و بین استانی را به ارقام بالاتری میرساندیم.
وی ادامه داد: اما در حال حاضر مجموعهای از سه فاکتور آبونمان، حق اتصال و تعرفه متناظر با خدمات و سرویسها را ملاک تدوین نرخهای جدید ارتباطی در این حوزه قرار دادهایم.
او معتقد است با توجه به اینکه ارائه همه نوع خدمات تلفن ثابت در تمامی شهرها به شکل یکسان نیست، باید مدلی فعال و داینامیک جهت تدوین تعرفهها و توسعه برنامههای این شرکت در نظر گرفت.
عمیدیان درباره نحوه اجرای چنین الگویی که میتواند در عمل بسیار پیچیده باشد، گفت: بازه زمانی مشخصی برای عملیاتی شدن در نظر میگیریم تا اگر در اجرا موفق بودند، ادامه دهند در غیر این صورت جلوی اجرا گرفته میشود.
وی عنوان کرد: قطعا تعرفههایی که در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب میشود همسو با برنامههای توسعهای کشور است. در دوره قبل هیات مدیره مخابرات هم آماده ارائه و تدوین تعرفههای ارتباطی بودیم اما برنامه توسعهای نیاوردند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بار دیگر با تأکید بر اینکه دولت سرمایهگذاری عظیمی در بخش Core و Edge انجام داده که باید به بخش Aggregation و Access نیز منتقل شود، اظهار کرد: اینترانت استانی دست مخابرات است و با فرض اینکه تمامی سرمایهگذاریهای لازم تا مرحله Edge صورت گرفته باشد اما مخابرات توسعه نبافته باشد، تمامی سرویسها و اپلیکیشنها قبل از رسیدن به منازل مردم با در بسته مواجه میشود.
وی در پایان گفت: مخابرات باید به سمتی برود که منوی ارائه خدمات در اختیار مردم قرار دهد و مردم حق انتخاب داشته باشند.
وزیر ارتباطات روز گذشته در حاشیه همایش سراسری روابط عمومی مجموعههای تابعه وزارت ارتباطات در ارتباط با تعیین تکلیف تعرفههای تلفن ثابت گفته بود که این موضوع امروز در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بررسی خواهد شد.
وی با بیان اینکه هدف از چنین الزامی توسعه بخش مخابرات کشور بود، درباره تعدیل تعرفه تلفن ثابت عنوان کرد: افزایش تعرفههای ارتباطی معقول و منطقی خواهد بود و به نحوی صورت میگیرد که برنامههای توسعهای این شرکت عمل شود.
رگولاتور ارتباطی در پاسخ به این سوال که آیا این برنامه توسعهای همان برنامه دوره قبل هیات مدیره مخابرات است؟، گفت: خیر؛ منظور برنامهای است که با نظر ما اصلاح شد. تأکید ما این بود که درصدی از درآمدهای تلفن ثابت از طریق ارائه خدمات ارزش افزوده محقق شود.
معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه نباید تنها از محل یک خط تلفن ثابت از مردم پول زیاد دریافت کنیمف ابراز کرد: به شرکت مخابرات ایران گفته بودیم که اگر توسعه با فناوریهای مورد نیاز را انجام دهند و سرویس ارزش افزوده ایجاد کنند، اجازه افزایش تعرفه را به آنها میدهیم.
عمیدیان تصریح کرد: سادهترین کاری که در ارتباط با تعدیل تعرفههای تلفن ثابت میتوانستیم انجام دهیم، این بود که نرخهای 30 و 330 ریال برای ارتباطات درون استانی و بین استانی را به ارقام بالاتری میرساندیم.
وی ادامه داد: اما در حال حاضر مجموعهای از سه فاکتور آبونمان، حق اتصال و تعرفه متناظر با خدمات و سرویسها را ملاک تدوین نرخهای جدید ارتباطی در این حوزه قرار دادهایم.
او معتقد است با توجه به اینکه ارائه همه نوع خدمات تلفن ثابت در تمامی شهرها به شکل یکسان نیست، باید مدلی فعال و داینامیک جهت تدوین تعرفهها و توسعه برنامههای این شرکت در نظر گرفت.
عمیدیان درباره نحوه اجرای چنین الگویی که میتواند در عمل بسیار پیچیده باشد، گفت: بازه زمانی مشخصی برای عملیاتی شدن در نظر میگیریم تا اگر در اجرا موفق بودند، ادامه دهند در غیر این صورت جلوی اجرا گرفته میشود.
وی عنوان کرد: قطعا تعرفههایی که در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب میشود همسو با برنامههای توسعهای کشور است. در دوره قبل هیات مدیره مخابرات هم آماده ارائه و تدوین تعرفههای ارتباطی بودیم اما برنامه توسعهای نیاوردند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بار دیگر با تأکید بر اینکه دولت سرمایهگذاری عظیمی در بخش Core و Edge انجام داده که باید به بخش Aggregation و Access نیز منتقل شود، اظهار کرد: اینترانت استانی دست مخابرات است و با فرض اینکه تمامی سرمایهگذاریهای لازم تا مرحله Edge صورت گرفته باشد اما مخابرات توسعه نبافته باشد، تمامی سرویسها و اپلیکیشنها قبل از رسیدن به منازل مردم با در بسته مواجه میشود.
وی در پایان گفت: مخابرات باید به سمتی برود که منوی ارائه خدمات در اختیار مردم قرار دهد و مردم حق انتخاب داشته باشند.
وزیر ارتباطات روز گذشته در حاشیه همایش سراسری روابط عمومی مجموعههای تابعه وزارت ارتباطات در ارتباط با تعیین تکلیف تعرفههای تلفن ثابت گفته بود که این موضوع امروز در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بررسی خواهد شد.