کد خبر 580922
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: با تلاش کمیته صلح و سازش ستادهای دیه شعب استانی شکات و اولیاءدم از مجموع طلب 7 هزار و 221 میلیارد ریالی خود با رضایت کامل از دریافت مبلغی معادل 278 میلیارد تومان گذشت کرده‌اند.

به گزارش مشرق، اسدالله جولایی در تشریح آمار زندانیان آزاد شده از سوی ستاد گفت: از رمضان سال 69 تا پانزده اردیبهشت ماه امسال تعداد 93 هزار و 842 زندانی واجد شرایط کمک به همت ستاد دیه ازاد شده‌اند که سال 90 با استخلاص 12 هزار 783 زندانی بیشترین آزادی و سال‌های 75 و 77 به طور مشترک با آزادی 159 زندانی دیه کمترین میزان آزادی را داشتیم.
 
جولایی در تفکیک جرائم این محکومان آزاد شده گفت: از ابتدای فعالیت این مجموعه 44 هزار و 821 مددجوی ناتوان در پرداخت دیه و 49 هزار و 21 محکوم مالی با حمایت نیکوکاران آزاد شدند.
 
سال 92 بیشترین اخذ گذشت را داشتیم
 
مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به نقش مهم شکات و طلبکاران در تسریع روند آزادی‌ها گفت: شاکیان پرونده‌های خصوصی همواره به عنوان اولین نیکوکاران این نهاد مردمی تسهیل کننده بسیاری از امور در راستای آزادی زندانیان به شمار می‌آیند که این راستا در سال 92 حتی تا 64 درصد کل بدهی زندانیان را شامل می‌شود.
 
وی با مرور آمار 10 سال ستاد دیه در زمینه جلب رضایت از شاکیان تصریح کرد: در سال‌های 90 تا 92 ما همواره بیش از نصف مبلغ بدهی را از شکات گذشت رضایتمندانه اخذ کرده‌ایم.
 
گذشت 38 درصدی شکات از بدهی 722 میلیارد تومانی
 
مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به آزادی 8 هزار و 565 نفر از زندانیان نیازمند تحت حمایت این ستاد در سال گذشته، تصریح کرد: با تلاش کمیته صلح و سازش ستادهای دیه شعب استانی شکات و اولیاءدم از مجموع طلب 7 هزار و 221 میلیارد ریالی خود با رضایت کامل از دریافت مبلغی معادل 278 میلیارد تومان گذشت کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه در تأمین این بدهی خانواده‌های زندانیان تنها 5 درصد نقش داشتند، گفت: ستاد دیه از دو سال گذشته تاکنون حتی ریالی اعتبار دولتی برای آزادی مددجویان خود دریافت نکرده است.
 
خراسان‌رضوی بیشترین و سمنان کمترین آزادی‌ها را دارند
 
جولایی با تشریح آمار عملکرد ستاد‌های دیه استانی در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در سال 94 گفت: به ترتیب خراسان رضوی با 917 زندانی، تهران با 815 مددجو و استان گیلان نیز با آزادی 629 محکوم نیازمند بیشترین آمار آزادی را به خود اختصاص داده و در مقابل بنا به کمیت محکومان و ظرفیت‌های استانی به ترتیب استان سمنان با 86 محبوس و استان ایلام و خراسان‌جنوبی به طور مشترک با فراهم کردن زمینه رهایی 88 زندانی کمترین آزادی‌ها را در سال گذشته داشتند.
 
مدیرعامل ستاد دیه کشور با تفکیک جنسیت محکومان آزاد شده گفت: از جمع 8 هزار و 565 نفری زندانیان آزاد شده 278 مددجو را مددجویان نسوان شامل می‌شدند که از این تعداد استان‌های خراسان‌رضوی و قزوین به طور مساوی با 22 زندانی زن بیشترین و خراسان‌شمالی تنها با یک بانوی محبوس در سال 94 کمترین تعداد زندانیان زن را به خود اختصاص داده‌اند.
 
اردبیل و چهارمحال و بختیاری  فاقد زندانی نفقه
 
وی خراسان‌رضوی، تهران و فارس را استان‌های شلوغ به لحاظ میزبانی از محکومان مهریه و نفقه در سال گذشته اعلام کرد و گفت: در مقابل ازدحام تا 2500 نفری این دسته از محبوسان مالی در این استان‌ها جالب است در طول سال 94 هیچ زندانی در سطح استان‌های اردبیل و چهارمحال و بختیاری میزان حتی یک زندانی نفقه نبوده‌اند.
 
جولایی محکومان مالی را همچنان در صدر زندانیان تحت حمایت ستاد دیه عنوان کرد و افزود: هرچند رسالت ستاددیه بر مبنای دستگیری از زندانیان ناتوان در پرداخت دیه ترسیم شد و در 5 سال نخستین فعالیت خود نیز تمام توجه آن به آزادی گرفتاران این نوع از محکومیت‌ها بود اما متاسفانه به دلیل نبود فرهنگ اسلامی و سبک درست زندگی تنها برای نمونه سال گذشته از مجموع 8 هزار و 500 زندانی آزاد شده، 6 هزار و 700 مددجو بابت محکومیت‌های مالی روانه زندان شده بودند که این آمار 78 درصدی هرگز شایسته ایران اسلامی با آن سابقه تمدنی هفت هزار ساله نبوده و نخواهد بود.
 
جولایی در پایان با تقدیر از همیاری همیشگی خیرین تصریح کرد: جلب کمک‌های مردمی در 5 سال اخیر به جز سال 91 همواره رشد کمی داشته و به طور تفکیکی در سال 90 حدود 26 درصد، در سال 92 با 2 درصد افزایش و در سال 93 هم با رشدی 66 درصدی جذب بالایی مشارکت‌های مردمی را نسبت سال‌های قبل داریم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس