تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: نماینده‌های مستقل به دو بخش اصولگرا و مستقلین تقسیم می‌شوند و نماینده‌هایی که گرایش اعتدالی دارند نیز به دو بخش تقسیم می‌شوند یعنی آنهایی که با ریاست لاریجانی موافق هستند در فراکسیون اصولگرایان جای می‌گیرند و نماینده‌هایی که با ریاست عارف موافق هستند در فراکسیون اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرند.

به گزارش مشرق، مهدی محمدی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در تحلیل خود از پیامهای انتخاب آیت‌الله جنتی به عنوان رئیس مجلس خبرگان، گفت: اولین پیام انتخاب آیت‌الله جنتی به‌عنوان رئیس مجلس خبرگان این بود که جریان اصلاحات و همچنین جریان اعتدال که مدعی پیروزی در انتخابات هفتم اسفند بودند، متوجه شدند که پیروز انتخابات نیستند.

وی افزود: برای اینکه مشخص شود چه گروهی پیروز انتخابات شده نیازمند یک آزمون بودیم. انتخاب آیت‌الله جنتی به‌عنوان رئیس مجلس خبرگان نشان داد که بیش از سه چهارم نمایندگان مجلس خبرگان مخالف دیدگاه‌های آقای هاشمی هستند.مشخصاً ترکیب رأی آیت‌الله جنتی و آیت‌الله هاشمی شاهرودی نشان‌دهنده میزان آرایی است که به کاندیدای مدّ نظر هاشمی داده نشد.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: زمانی که جریان اعتدال و اصلاحات حرف از پیروزی در انتخابات می‌زدند، صرفاً در حال انجام عملیات روانی بودند. در حالی که مردم به یک مجلس خبرگان انقلابی‌تر از مجلس گذشته، رأی داده‌اند.

محمدی افزود: پیام دوم این بود که هاشمی طی چهار، پنج سال گذشته تلاشهای زیادی کرد تا خودش را به‌ عنوان اپوزسیون نظام جمهوری اسلامی در جامعه مطرح کند. فرض آقای هاشمی و حامیانش این است که این نوع موضع‌گیریها در بخشهایی از جامعه محبوبیت ایجاد کند. متقابلاً این رفتار ساختارشکنانه در مقابل حاکمیت هزینه‌های هم دارد که از جمله آن از دست دادن جایگاه خود در سطوح عالی حاکمیت است که خودش را در انتخابات ریاست خبرگان نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: بالاخره از آقای هاشمی که دخترش با  سران بهائیت دیدار می‌کند، مقاومت در سوریه را زیر سؤال می‌برد، در مقابل دیدگاه‌های رهبری به‌ صراحت می‌ایستد و علاقه‌مند به مذاکره با آمریکا در موضوعات بیشتر است، نباید انتظار داشته باشد که اعضای مجلس خبرگان او یا نماینده‌اش را به‌ عنوان رئیس مجلس خبرگان برگزینند. اینها هزینه‌های موضع‌گیری هاشمی رفسنجانی در چند ساله گذشته است.

عضو سابق شورای سردبیری روزنامه کیهان در ادامه گفت‌وگوی خود درباره آرایش سیاسی مجلس دهم شورای اسلامی هم گفت: مجلس دهم از دو گرایش اصلی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تشکیل می‌شود و سایر گرایشها مانند معتدلین و مستقلین چندان موجودیت واقعی در مجلس ندارند.

وی تصریح کرد: نماینده‌های مستقل به دو بخش اصولگرا و مستقلین تقسیم می‌شوند و نماینده‌هایی که  گرایش اعتدالی دارند نیز به دو بخش تقسیم می‌شوند یعنی آنهایی که با ریاست لاریجانی موافق هستند در فراکسیون اصولگرایان جای می‌گیرند و نماینده‌هایی که با ریاست عارف موافق هستند در فراکسیون اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرند.

محمدی متذکر شد: تعداد اعضای این دو فراکسیون ثابت نیست و متغیر خواهد بود که البته بستگی به این دارد که چه موضوعی در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

وی در خاتمه با اشاره به انتخاب ریاست مجلس بین عارف و لاریجانی گفت: مشخص است که صلاحیتها، گرایشهای سیاسی، توانمندیها، وابستگیها، تعلقات و دیدگاه‌های لاریجانی درباره مسائل کلان کشور قابل مقایسه با آقای عارف نیست. عارف شخصیت سیاسی مستقلی ندارد و اگر رئیس مجلس شود بعنوان نماینده دولت و جریان اصلاحات عمل می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس