کد خبر 580130
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸

یکی از آمارهایی که می‌تواند وضعیت پایدار یا ناپایدار یک بانک در حوزه خدمات الکترونیکی به مشتریانش را نشان دهد، میزان جریمه‌ای است که هر بانک در ماه برای تراکنش‌های ناموفق خود به بانک مرکزی پرداخت می‌کند.

به گزارش مشرق، با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده به زودی کارمزدی که از بانک صادر کننده کارت بابت تراکنش‌های ناموفق دریافت می‌شود در ساعات شب به مراتب خیلی کمتر از ساعات روز خواهد شد.

اوضاع برعکس است

کسر کارمزد تراکنش‌های ناموفق به عنوان مثال از ساعت دو تا شش صبح باید به مراتب خیلی کمتر از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر یا چهار عصر تا هشت شب باشد، چون مردم در آن ساعات انتظار سرویس دارند و وظیفه‌ی بانک‌ها سرویس دهی بهتر در ساعات پیک است.

 مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، ناصر حکیمی، از محاسبه ساعتی تراکنش‌های ناموفق بانکی تا کمتر از یک ماه آینده خبر داد و گفت: محاسبه تراکنش‌های ناموفق در بانک‌ها به صورت ساعتی محاسبه خواهد شد که در حال حاضر این کار روزانه انجام می‌شود.

بانک‌ها برای تراکنش‌های خطا چقدر جریمه شدند؟


 جریمه تراکنش ناموفق چگونه حساب می‌شود؟

حکیمی گفت: چنانچه نسبت تراکنش‌ موفق یک بانک به کل تراکنش‌های شتابی آن بانک کمتر از ۸۵ درصد باشد، به ازای هر تراکنش ناموفق مبلغ ۱۵۰۰ ریال کارمزد از بانک صادر کننده کارت اخذ می‌شود.

روش محاسبه کارمزد به این صورت است که چنانچه نسبت تراکنش‌های ناموفق یک بانک به کل تراکنش‌های شتابی آن بانک در طول شبانه‌روز کمتر از پنج درصد باشد و به عبارتی تراکنش های موفق بیش از ۹۵ درصد باشد به ازای تراکنش‌های ناموفق کارمزدی از بانک صادر کننده کارت اخذ نمی‌شود.

اما اگر ۹۰ تا ۹۵ درصد تراکنش‌ها در ۲۴ساعت شبانه‌روز موفق باشد و پنج تا ۱۰درصد ناموفق، به ازای هر تراکنش ناموفق مبلغ ۵۰۰ ریال از بانک مربوطه اخذ می‌شود.

مشتری را باید راضی کنیم

داوود محمدبیگی، مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی نیز در همین راستا به فارس گفت:  بر این اساس از سال ۱۳۸۷ تا کنون بانک مرکزی با هدف ارتقای‌ سطح خدمات، از بانک‌ها بابت تراکنش‌های ناموفق هزینه دریافت می‌کند و اکنون نیز دستورالعملی در حال تدوین است که به موجب آن، سقف مجاز تراکنش‌های ناموفق بانک ها از ۵ درصد به ۳ درصد در روز کاهش و در اوج ترافیک پرداخت‌های الکترونیکی میزان جریمه دریافتی افزایش یابد.

محمدبیگی افزود: اخذ هزینه تراکنش ناموفق از سال ۱۳۸۷تاکنون موجب ارتقای کیفیت و پایداری سرویس‌های ارایه شده توسط بانک‌ها و تجهیز آنها به امکانات سخت افزاری و نرم‌افزاری بهتر و در نتیجه کاهش تراکنش‌های ناموفق شده است.

وی اضافه نمود: اصولا تراکنش ناموفق در حوزه پرداخت‌های الکترونیک امری اجتناب ناپذیر بوده و با توجه به پیچیدگی سامانه‌های پرداخت، از آن گریزی نیست، اما نکته حایز اهمیت این است که بخشی از این تراکنش‌ها که منجر به مغایرت می‌شود و در نتیجه مشتری بدون دریافت خدمت برای مدتی امکان دسترسی به پول خود را نخواهد داشت، موجب نارضایتی مشتریان می‌شود. لذا در راستای ارج نهادن به مشتریان و مهم بودن جنبه‌های اخلاقی در نظام بانکداری کشور بانک مرکزی با مصوبه شورای پول و اعتبار به مشتریانی که از انواع خدمات پرداخت الکترونیکی استفاده نموده،لیکن به دلیل ضعف در سامانه‌ها وجوه آنها تا مدت زمانی غیر قابل دسترسی است، مبالغی را پرداخت خواهد نمود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    لطفاً نسبت تراکنش بلاتکلیف به کل تراکنش را اعلام فرمائید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس