کد خبر 579997
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۵

حال و هوای فدراسیون جودو در آستانه آغاز المپیک برزیل به قدری این روزها پریشان است که حاشیه‌های خود ساخته علاقمندان به این رشته را به شدت نگران کرده است.

به گزارش مشرق، کمتر از 82 روز تا آغاز بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا یعنی المپیک برزیل باقی مانده است و تقریبا 80 درصد از رشته‌های المپیکی سهمیه‌های حضور در این رویداد بزرگ را کسب کرده‌اند. جودو از جمله رشته‌هایی است که در آخرین فرصت خود توانست مجوز حضور 3 نماینده در المپیک ریو دوژانیرو را قطعی کند، اما گویا حواشی جودو پایانی ندارد و هر روز شاهد هستیم که جنجال‌های زیادی در این رشته رخ می‌دهد.

پس از برکناری یا همان استعفاء محمد علی رستگار از ریاست فدراسیون جودو، رشید خدابخش به عنوان سرپرست فدراسیون هدایت این خانواده را برعهده گرفت. رشید خدابخش پس از جلوس برصندلی ریاست فدراسیون جودو( به عنوان سرپرست) دست به تغییرات زیادی زد و مجید زارعیان سرمربی سابق تیم ملی نیز از جمله افرادی بود که در سونامی خدابخش گرفتار شد و محترمانه از جودو دور شد.

خدابخش در تغییرات پیاپی که داشت، خسروی نژاد و ملک محمدی را به عنوان مربیان اختصاص محجوب و ملایی انتخاب کرد و پس از آن تیم ملی راهی مسابقات گرجستان شد که در آن رقابت‌ها نیز محجوب با شکست دو نفر از حریفان اصلی خود به مدال نقره دست یافت.

تیم ملی جودو پس از مسابقات گرجستان، راهی مسابقات قهرمانی‌ آسیا در ازبکستان شد که محجوب با جودوکاری که دو مدال المپیک را در کارنامه دارد مبارزه کرد و با یک اختلاف امتیاز(یوکو) شکست خورد. پس از بازگشت تیم ملی به ایران با توجه به اختلافاتی که در کادر فنی وجود داشت سرپرست وقت فدراسیون با هماهنگی مدیر تیم ملی تصمیم به برکناری خسروی نژاد گرفتند.

پس از برکناری مربی اختصاصی تیم ملی،‌ مسئولان فدراسیون در حاشیه برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا "نصرت خان" ازبکی را به عنوان گزینه‌ هدایت تیم ملی جودو انتخاب کرده‌ بودند که بلافاصله او را به تهران دعوت کردند و پس یک ماه "نصرت خان" به عنوان سرمربی تیم ملی جودوی ایران منصوب شد. (البته بلافاصله بنا به دلایلی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، خدابخش نیز از سرپرستی فدراسیون جودو استعفا کرد و گواری از سوی مسئولان وزارت ورزش و جوانان جایگزین او شد.)

"نصرت خان ولی‌اف" پس از حضور چند جلسه‌ای در تمرینات تیم ملی و آشنا شدن با شرایط ملی پوشان ایرانی، چراغ سبز را برای هدایت جودوکاران ایرانی به مسئولان فدراسیون نشان داد و به همراه تیم ملی در مسابقات قزاقستان و آذربایجان حضور پیدا کرد. طبق شنیده‌ها پس از بازگشت تیم ملی از مسابقات قزاقستان و آذربایجان، اختلافاتی بین محجوب و مدیر تیم‌های ملی پیش می‌آید که گویا جودوکار سنگین وزن تیم ملی کشورمان خواهان کار کردن با مربی اختصاصی (خسروی‌نژاد) می‌شود و تمایلی برای کار کردن زیر نظر مربی ازبکستانی ندارد و با توجه به مخالفت مسئولان فدراسیون با درخواست مرد المپیکی کشورمان، او نیز به صورت قهر اردوها را ترک می‌کند و دیگر حاضر به تمرین کردن در تیم ملی نمی‌شود. حتی دلیل عدم حضور محجوب در اردوی مشترک با تیم ملی ترکیه نیز به همین موضوع ارتباط داشته است.

گویا پس از اختلافاتی که دوباره وارد بدنه فدراسیون جودو می‌شود، گواری سرپرست جدید فدراسیون جودو، دوشنبه هفته گذشته به همراه جواد محجوب راهی وزارت ورزش و جوانان می‌شوند تا پس از برگزاری یک جلسه دوستانه با معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی مرد المپیکی کشورمان درد و دل‌های خود را در حضور نفر دوم ورزش کشورمان مطرح کند، اما طبق شنیده‌ها در جلسه صورت گرفته، برخورد خوبی با محجوب نمی‌شود و او جلسه را به حالت قهر ترک می‌کند. به همین دلیل بلافاصله پس از اتفاقاتی که رخ می‌دهد، جواد محجوب نیز علیه مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون جودو مصاحبه‌های جنجالی انجام ‌می‌دهد که در مقابل، مسئولان فدراسیون جودو نیز تصمیم می‌گیرند بیانیه بلند بالایی علیه نماینده المپیکی کشورمان صادر کنند که به زعم خیلی از کارشناسان و ورزش دوستان، منتشر کردن بیانیه در مقطع فعلی کار بسیار غیر حرفه‌ای بوده است. پس از حواشی که رخ می‌دهد، واکنش مسئولان فدراسیون نشان از آن دارد که گویا می‌خواهند مرد المپیکی جودوی ایران را از خانه‌اش بیرون کند.

حال پس از اتفاقی که رخ داده، سوال‌هایی ذهن همه ورزش دوستان به ویژه علاقمندان به جودو را درگیر کرده است که آیا معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی حق ورود به مسائل فنی و ریز فدراسیون جودو را دارد؟ آیا برخورد مسئولان ورزش با جواد محجوب در جلسه‌ای که در وزارت خانه صورت گرفته‌ است، کار پسندیده‌ای بوده؟

آیا محجوب نمی‌تواند مثل کیمیا علیزاده در تکواندو، احسان روزبهانی در بوکس و احسان حدادی در پرتاب دیسک مربی اختصاصی داشته باشد؟

اینکه ما با ورزشکار سالاری مخالف هستیم هیچ شک و شبهه‌ای در این موضوع وجود ندارد، اما نباید فراموش کنیم که با قحطی که در جودو از لحاظ بازیکن به وجود آمده است، محجوب می‌تواند با یک مربی اختصاصی تمرین کند و نتایج بهتری را در المپیک کسب کند. به نظر وزارتخانه دولت تدبیر و امید، باید تدبیری بیاندیشد تا مرد المپیکی ما در آستانه اعزام به المپیک با یک مربی اختصاصی با خیال آسوده و راحت تمرینات خود را پیگیری کند.

اما اصل ماجرا و حواشی که اخیرا پس از یک مدت کوتاه که آرامش در جودو حاکم شد بازمی‌گردد به اختلاف نظر‌ مسئولان ورزش با خدابخش سرپرست سابق فدراسیون جودو،‌ به هر حال برای همه ما عجیب است که چرا مسئولان وزارت ورزش و جوانان که رشید خدابخش را برای سرپرستی فدراسیون جودو منصوب کرده بودند، به سرعت با گزینه منتخب خود وارد چالش شدند؟ چرا آنها پس از اینکه مطمئن شدند که خدابخش تمایل زیادی دارد در انتخابات فدراسیون جودو شرکت کند، تغییر موضع دادند و مقابل او قد علم کردند! یادمان نرفته که مسئولان ورزش پرقدرت اعلام کردند که  انتخابات فدراسیون جودو پس از المپیک برزیل برگزار خواهد شد، حال چطور شد که پس از مطلع شدن از تمایلات خدابخش برای کسب کرسی ریاست، زمان ثبت نام کاندیدها برای شرکت در انتخابات فدراسیون جودو را در این شرایط حساس و در آستانه آغاز المپیک برزیل اعلام کردند؟

آیا مسئولان ورزش با این ترفند می‌خواستند خدابخش برای ثبت‌نام در انتخابات ناچار به استعفا شود و دست و بالش بسته شود تا دیگر نتواند با روسای هیات‌ها برای جمع کردن رای لابی کند؟

به هر حال با حواشی خود ساخته‌ای که از سوی مسئولان وزارت ورزش و جوان برای جودو به وجود آمده است، امیدواریم که این رشته المپیکی در برزیل حرفی برای گفتن داشته باشد. امیدواریم حالا که محجوب به اردوهای تیم ملی بازگشته است، مسئولان فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان فضایی را برای او آماده کنند تا در آرامش تمرینات خود را پیگیری کند. به هر حال او یکی از ورزشکاران المپیکی است که شانس کسب مدال در المپیک را دارد.

ما در ایران و در رشته جودو استعدادهای فراوانی داشته و داریم، اما متاسفانه تجربه گواهی می دهد که توجه چندان خوبی به جودو نشده و ضعف مدیریت و شاید هم باند و باندبازی در این حوزه بیداد می‌کند.

روزگاری نه چندان دور در همین جودوی المپیکی ما ستاره‌هایی داشتیم که آنها را با جعل هویت سوار هواپیمای 7908 کردند که با سقوط این پرواز در یک از روستاهای قزوین و از بین رفتن برخی از جودوکاران کشورمان دست‌های پشت پرده‌ای از این رشته رو شد.

بعد از سقوط هواپیما و از بین رفتن چند جودوکار با استعداد کشورمان، در ادامه بازهم برخی از مدیران به ایپون کردن جودو ادامه دادند و همچنان این ضعف مدیریت در حال ضربه زدن به این رشته المپیکی است، بنابراین چنانچه مدیران ارشد ورزش کشور به فکر کمک به جودو هستند، باید از خطاهای گذشته درس بگیرند و با انتخاب مدیری توانمند دوباره این رشته را پویا کنند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس