به گفته محمد‌رضا مسجدي، دبيركل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات در حال حاضر به راحتي مي‌توان در كمتر از چند دقيقه و با يك تماس تلفني يا زدن اس‌ام‌اس قليان كشيد، آن هم در طعم‌هاي مختلف.

سیگاری‌های امریکا نصف شدند «فست‌دود» زنانه در ایران چاق شد!به گزارش مشرق، حتي اگر 4 هزار پزشك متخصص و فوق‌تخصص در نامه‌اي به رئيس‌جمهور خواهان توقف سونامي سرطان ناشي از قليان شوند، اين ماده دخاني آنقدر فراگیر شده  كه هر روز خدمات جديدي براي عرضه قليان ارائه مي‌شود تا جايي كه اصلاً نيازي نيست شما براي چاق كردن قليان به خودتان زحمت بدهيد يا تا نزديك‌ترين قليان‌سراي محله كه احتمالاً زياد هم دور نيست برويد بلكه با يك تماس تلفني و حتي يك پيامك قليان آماده مصرف در خانه تحويل‌تان مي‌شود؛ ‌روشي كه با توجه به محدوديت خانم‌ها براي حضور در قهوه‌خانه‌ها بهترين روش براي قليان كشيدن آنهاست.

دسترسي آسان به قليان موجب شده استعمال دخانيات از جمله سيگار و قليان نه فقط در ميان اقشار عادي جامعه بلكه حتي در ميان دانشجويان رشته پزشكي به شكل نگران‌كننده‌اي افزايش يابد، به طوري كه بيش از 20 درصد دانشجويان پسر سيگار و قليان مي‌كشند.

عرضه به تناسب تقاضا شكل مي‌گيرد؛ اين را مي‌توان از رويش قارچ‌گونه چاي‌سرا و قهوه‌خانه‌ها با رديفي از انواع و اقسام قليان‌ها در طعم‌هاي مختلف و حتي با روش‌هاي عرضه متنوع متوجه شد.

حالا هم روز به روز روش‌هاي عرضه اين روش سنتي مصرف دخانيات متنوع‌تر مي‌شود تا جايي كه به گفته محمد‌رضا مسجدي، دبيركل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات در حال حاضر به راحتي مي‌توان در كمتر از چند دقيقه و با يك تماس تلفني يا زدن اس‌ام‌اس قليان كشيد، آن هم در طعم‌هاي مختلف.

اين قليان‌هاي سفارشي اما ظاهراً بسته به محدوده‌اي كه عرضه مي‌شوند، قيمت‌هاي مختلفي هم دارند و سفارش‌دهندگان اين «فست دودها»هم بيشتر خانم‌هايي هستند كه دور هم جمع شده‌اند تا تفريحي سالم داشته باشند!

علاقه دانشجويان پزشكي به دخانيات

پيدا كردن فست‌دودها كار سختي نيست؛ از تراكت‌هاي خياباني تا تبليغات تلگرامي و اينستاگرامي.  فست دودها هم در طعم‌هاي مختلف عرضه مي‌شوند؛ قليان‌هاي معطر و طعم‌داري كه به خاطر افزودني‌هاي مضر و مواد آرومايتك سرطانزا هستند. آنطور كه پرويز افشار، معاون كاهش تقاضاي ستاد مبارزه با مواد مخدر فاش كرده اين تنباكوها از جمع‌آوري پسمانده تنباكوهاي سيگار و خواباندن آنها در ماده‌اي معطر در لبنان به تنباكوهاي ميوه‌اي و معطر تبديل مي‌شوند. افزودن شيشه به تنباكوهاي قليان هم موضوعي است كه مدت‌ها پيش از سوي وزارت بهداشت و مراجع ذي‌ربط تأييد و نسبت به آن هشدار داده شد. با وجود اين همچنان شاهد رويش قارچ‌گونه قليان‌سراها و تحويل قليان دم در منزل هستيم.

متاسفانه  اين روش استعمال دخانيات قبح سيگار را ندارد و حتي يك پدر و دختر در كنار هم مي‌نشينند و قليان مي‌كشند. از سوي ديگر نفوذ قليان و سيگار در بين اقشار تحصيلكرده جامعه و حتي دانشجويان رشته پزشكي كه خود به مضرات آنها اشراف دارند، امري قابل تأمل است. به باور دبير‌كل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات استعمال سيگار در بين دانشجويان ما نگران‌كننده است.

3 درصد دختران و كمتر از 12 درصد پسران دانشجوي سال اول رشته پزشكي سيگار و قليان مي‌كشند. اگر فكر مي‌كنيد به تناسب بالا رفتن سن و تحصيلات اين دانشجوها از آمار گرايشات دودي آنها كم مي‌شود سخت در اشتباهيد چراكه به گفته مسجدي اين آمار براي دانشجويان سال هفتم پزشكي در دختران 8 درصد و در پسران به بيش از 20درصد مي‌رسد.

  فست دود زنانه

افزايش تمايل زنان به مصرف دخانيات و به ويژه قليان به خاطر وظايف و نقش‌هاي زنان و دختران در جامعه نگران‌كننده‌تر است، به خصوص اينكه با اقداماتي نظير راه انداختن فست دودها و تبليغات آن در فضاي مجازي دسترسي به قليان آسان‌تر هم شده و با يك تلفن يا پيامك قليان آماده با قيمت‌هايي متنوع از حدود 10 تا 100 هزار تومان در منزل در اختيار مصرف‌كننده قرار مي‌گيرد.

مسجدي با تأكيد بر جدي بودن خطر استعمال دخانيات در كشور و با اشاره به ترويج مصرف قليان نسبت به افزايش اقبال نسل جوان به خصوص دختران به قليان آن هم به عنوان تفريح نگران است.
 به باور وي اگر در رابطه با وضعيت استعمال مواد دخاني در بين زنان جامعه زودتر به راه‌حلي نرسيم، متأسفانه در آينده بايد منتظر عواقبي غير‌قابل‌جبران باشيم.
 
تجربه كاهش مصرف دخانيات

آنطور كه دبير‌كل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات مي‌گويد كشورهاي ديگر نيز تجربه‌هاي خوبي در زمينه كنترل مصرف دخانيات داشته‌اند، به عنوان مثال در امريكا در سال ۱۹۶۸ ميلادي ۵۲ در‌صد مردان و ۱۸ درصد زنان سيگار مصرف مي‌كردند اما با مبارزه ۶۰ ساله، موفق شدند اين درصد را به نصف برسانند. پس اگر قانون مبارزه با استعمال دخانيات را اجرا كنيم و اراده‌اي بر كاهش مصرف دخانيات وجود داشته باشد، اين كار شدني است./روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس