کد خبر 579848
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷

مسؤول بهداشت محیط مرکز توسعه سلامت کیش گفت: سالانه صدها هزار نفر غیرسیگاری در اثر استنشاق دود سیگار مبتلا به مرگ می‌شوند.

مرگ صدها هزار نفر غیرسیگاری در اثر استنشاق دود سیگاربه گزارش مشرق، خلیل علیرضایی‌زاده اظهار داشت: سیگار و تنباکو به‌عنوان دومین علل مرگ و میر در دنیا شناخته شده است و آمار نشان می‌دهد نصف افراد معتاد به سیگار در اثر استفاده از آن جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته وی، آمار وحشتناک‌تر حاکی از آن است که سالانه صدها هزار انسان غیرسیگاری در اثر استنشاق دود سیگار مبتلا به مرگ می‌شوند.

علیرضایی‌زاده افزود: مضرات محیط‌های آلوده به دود سیگار تا حدی است که سازمان بهداشت جهانی شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات را محیط‌های عاری از دخانیات انتخاب کرده است.

وی ادامه داد: محیط آلوده به دود سیگار در کودکان و افراد بالغ باعث بیماری‌هایی چون سرطان و دیگر بیماری‌های تنفسی بدخیم می‌شود که در نهایت منجر به مرگ آنان خواهد شد.

مسؤول بهداشت محیط مرکز توسعه سلامت کیش با تشریح هفته ملی بدون دخانیات گفت: روز شنبه هشتم خردادماه 1395 و پنجمین روز از هفته ملی بدون دخانیات، روز عاری از دخانیات اعلام و با ارسال نامه به صنوف مختلف ارائه هرگونه مواد دخانی در این روز ممنوع شده است.

علیرضایی‌زاده ادامه داد: مصرف بی‌رویه محصولات دخانی به ویژه قلیان در نوجوانان، جوانان، زنان و متأسفانه در برخی از محافل خانوادگی بزرگترین دغدغه متولیان سلامت در این زمینه را فراهم آورده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه میزان مواجهه با دود در هر وعده مصرف قلیان معادل استعمال 80 تا 100 نخ سیگار است و آلودگی تنباکوهای معطر به ترکیبات سرطان‌زای قطعی هم‌چون فلزات سنگین و آلودگی تنباکوها حین آماده‌سازی به برخی از مواد روان‌گردان، این دغدغه را دو چندان ساخته است.

مسؤول بهداشت محیط مرکز توسعه سلامت کیش خاطرنشان ساخت: از این رو مقرر شده است فعالیت‌ها و اقدامات روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات در سال جاری بر موضوع قلیان، عوارض ناشی از مصرف و راهکارهای کنترل و کاهش این محصول متمرکز شود.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به اهمیت موضوع شعار امسال، روز جهانی بدون دخانیات با عنوان «قلیان، سمی برای سلامت خانواده»، نامگذاری شده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مهگانه ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    0 0
    از همه روحانیان بزرگوار تقاضا می کنم هرچه سریع تر استعمال هر نوع دود و مواد دخانی و مخدر را حرام اعلام کنند
  • بی نام ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    0 0
    برای همین مغازه های قلیان فروشی مثل قارچ زیادمیشود؟؟؟؟؟!!!!!!!برای همه چیزمالیات های گزاف دریافت میشود!!!!امامواددخانی نه!!!!!!! برای همین اجازه میدهندفروشگاه های موادغذایی انواع توتون سیگار داشته باشند وحتی به خردسالان هم بفروشند!!!!!و..........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس