رئیس‌جمهوری آمریکا در آستانه سفر به ژاپن ضمن بیان اینکه «باید به دنبال جهان عاری از سلاح‌های اتمی باشیم» بمباران اتمی هیروشیما را تصمیم سخت رهبران وقت دانست و گفت حاضر نیست بابت آن عذرخواهی کند.

به گزارش مشرق، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا ژاپن در آستانه سفر به ژاپن در گفت‌وگو با شبکه «ان اچ کی» این کشور، ضمن ابراز امیدواری برای جهانی عاری از سلاح‌های اتمی، گفت که قصد ندارد بابت اقدام کشور در بمباران اتمی هیروشیما، از عذرخواهی کند.

اوباما توضیح داد: «فکر می‌کنم حائز اهمیت باشد که درک کنیم که در بحبوحه جنگ، رهبران هر نوع تصمیمی را اتخاذ کردند. این وظیفه مورخان است که سؤالاتی مطرح و آن را بررسی کنند. اما من، کسی که در حال حاضر برای هفت و نیم سال گذشته در این جایگاه (ریاست‌جمهوری آمریکا) بودم، می‌دانم که هر رهبری به خصوص در دوران جنگ، تصمیمات بسیار دشواری اتخاذ می‌کند».

رئیس‌جمهوری آمریکا که روز شنبه (دیروز) واشنگتن را به سوی ویتنام ترک کرد، قصد دارد روز چهارشنبه برای شرکت در نشست گروه 7 (G7) در منطقه «ایسه‌ شیما» ژاپن حاضر شود.

طبق این گزارش، وی روز جمعه هفته جاری به هیروشیما سفر خواهد کرد و اولین رئیس‌جمهوری آمریکاست که از این شهر دیدن می‌کند.

اوباما در این مصاحبه در خصوص دلیل تصمیم‌ خود برای دیدار از هیروشیما گفت که هم‌اکنون زمان مناسبی است و ادامه داد: «نشست گروه 7 در نزدیکی هیروشیما و یادبود صلح است. وقتی برای اولین بار از ژاپن دیدار کردم، گفتم که این کاری است که فکر می‌کنم برای انجام آن علاقمند باشم و از آنجایی که چند ماه تا پایان دوران ریاست‌جمهوری من باقی نمانده است، فکر می‌کنم که زمان مناسبی باشد که در خصوص ماهیت جنگ تأمل کنم».

وی با این حال ادامه داد: «هدف من بازبینی گذشته نیست بلکه تأیید این مسئله است که افراد بی‌گناه طرفین در جنگ کشته می‌شوند و ما باید هر اقدام ممکن را برای تقویت صلح و گفت‌وگو در سراسر جهان انجام دهیم و باید به دنبال جهان عاری از سلاح‌های اتمی باشیم. این چیزی است که از زمان آغاز صدارت (تاکنون) بر روی آن کار کرده‌ام».

رئیس‌جمهوری آمریکا وضعیت کنونی خلع سلاح اتمی در سراسر جهان را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: «فکر می‌کنم که پیشرفت‌های بسیار کمی دستکم در عدم مشاهده افزایش چشمگیر ذخایر اتمی به دست آورده‌ایم. در کشورهای مهمی که تسلیحات اتمی دارند، فکر می‌کنم تأکید بر عدم ساخت تسلیحات جدید وجود داشته است».

اوباما در ادامه روسیه را متهم کرد و گفت: «من تلاش کردم با روس‌ها وارد مذاکره شوم و توانستم زمانی که برای اولین بار صدارت را برعهده گرفتم، پیمان «استارت 2» را حاصل آورم که طبق آن ذخایر تسلیحات اتمی روسیه و آمریکا کاهش یافت. فکر می‌کنم ما می‌توانیم فراتر رویم اما روس‌ها تاکنون تمایلی در این زمینه از خود نشان نداده‌اند».

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که قصد دارد در زمان دیدار از هیروشیما در خصوص جهان عاری از تسلیحات اتمی صحبت کند.

یکی از مقامات ارشد آمریکایی می‌گوید که اوباما روز جمعه هفته جاری دیدار مختصری از پارک یادبود صلح در هیروشیما خواهد داشت و در آنجا به قربانیان بمباران هیروشیما ادای احترام می‌کند.

68 سال پیش، ارتش آمریکا با پرواز بر فراز شهر هیروشیما ژاپن، این شهر را هدف بمباران اتمی قرار داد.

با آنکه بمباران‌های اتمی هیروشیما و ناکازاکی با برجای گذاشتن نزدیک به 250 هزار کشته، دهشتناک‌ترین قتل عام تاریخ جهان بوده‌اند و در حافظه جمعی مردم دنیا حک شده است، تا سالهای سال تصاویر این رویداد در دست نبود.

نیروهای اشغالگر آمریکا با اعمال سانسورهای شدید بر ژاپن به آنها هشدار داده بودند، جلوی انتشار هر اطلاعاتی که «ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم، آرامش عمومی جامعه را بر هم بزند» بگیرند. تا سالهای سال تصاویر این دو فاجعه هولناک که آمریکا مرتکب آن شده بود، فوق سری تلقی می‌شد تا اینکه در سالهای اخیر این تصاویر منتشر شد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • Mohammad ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    آمریکایی ها همیشه اولین آزمایشات تسلیحاتی و سلاح های جدیدشان را روی کشورهای مستقل اجرا می کنند . بنابراین ما باید آماده هرگونه تحرک اتمی و الکترومغناطیسی آمریکا باشیم . به ویژه این که اخیرا سرعت گسترش زرادخانه های آمریکا بیشتر شده و سلاح هارپ هم دقیق تر و دقیق تر میشه به جای شعار زدگی باید عمل کرد در جنگ های آینده صدم ثانیه هم تعیین کننده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس