علاوه بر حمایت 100 هزار دلاری از رادیو ان‌پی‌آر، حدود 120 بسته مالی، هر یک با هدفی مشخص و اعلام‌شده از سوی بنیاد «پلاشیرز» به آدرس دهها مؤسسه و نهاد اعم از رسانه‌ها، گروه‌های مدنی، سیاست‌گذاران دولتی و اتاق‌های فکر ارسال شده است.

گروه بین‌الملل مشرق- بنیادی که اخیراً کاخ سفید از آن به عنوان حامی کلیدی موفقیت مذاکرات هسته‌ای با ایران یاد کرده بود، در گزارش خود از کمک 100 هزار دلاری به رادیو ملی آمریکا (NPR) با هدف پوشش مناسب اخبار برجام حکایت کرده است.

حمایت مالی از رادیو ملی آمریکا برای پوشش برجام

تصویر اعضای بنیاد پلاشیرز در پایگاه اینترنتی این مؤسسه آمریکایی

اگر چه بنیاد پلاشیرز (Ploughshares Fund) رسماً با هدف «حمایت از نخبگان و سازمانهای اثرگذار جهت کاهش کلاهک‌های هسته‌ای، جلوگیری از شکل‌گرفتن دولت‌های هسته‌ای جدید و تقویت امنیت جهانی» فعالیت می‌کند، اما حمایت آن از رسانه‌ای که توسط کنگره نیز حمایت مالی می‌شود، خبرساز شده است.

جمهوری‌خواهان که اکثریت کنگره را در دست داشته و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از امضای برجام توسط رئیس‌جمهور اوباما به کار گرفتند، نسبت به اثرگذاری حمایت مالی پلاشیرز از ان‌پی‌آر در سوگیری خبری آن به نفع برجام حساس شده‌اند، از جمله مایک پامپئو نماینده جمهوریخواه از کنزاس و منتقد برجام، روابط مالی پلاشیرز با رسانه‌ها را «فوق‌العاده نگران‌کننده» دانسته است. او مدعی است ان‌پی‌آر درخواست‌های وی را برای مناظره با آدام‌ شیف نماینده دموکرات در مورد توافق هسته‌ای رد کرده است در حالی که همفکران شیف و رئیس بنیاد پلاشیرز بارها به روی آنتن رفته‌اند.

حمایت مالی از رادیو ملی آمریکا برای پوشش برجام

دانلود گزارش سالانه پلاشیرز و جزئیات بسته‌های مالی این بنیاد

پیش‌تر بن رودز از دستیاران اوباما در حوزه سیاست خارجی با اشاره به بنیاد پلاشیرز اذعان کرده بود دولت با سازمان‌های غیردولتی، متخصصان هسته‌ای و حتی برخی گزارشگران برای حمایت از روند مذاکرات هسته‌ای و تخفیف محدودیت‌های مالی بین‌المللی علیه تهران همکاری می‌کرده است. اظهارات او که در نیویورک‌تایمز منتشر شده است، علناً به «شکل‌گیری یک بلندگو» با حمایت دولت و برای حمایت از دولت حکایت دارد.

حالا جمهوری خواهان کنگره، این‌گونه اقدامات دولت را تلاشی جهت سرپوش‌گذاشتن بر سوءمدیریت‌ها در حوزه سیاست خارجی دانسته‌‌اند، در حالی که دولت نیز تبلیغات حزب مخالف علیه همکاری دولت با رسانه‌ها را تلاش برای جبران شکست در جلوگیری از امضای برجام توسط رئیس‌جمهور نامیده است.

{$sepehr_media_1554077_400_300}
دانلود

تحلیل‌گر آسوشیتدپرس می‌گوید طبیعی است این پول‌ها بر جهت‌‌گیری خبری بی‌اثر نیست

به گزارش آسوشیتدپرس، انتقال چنین مبالغی در عرصه رسانه‌ای آمریکا امری عادی است، اما تنها برخی رسانه‌ها می‌توانند استقلال خبری خود را با وجود دریافت حمایت مالی حفظ کنند.

بنیاد پلاشیرز و رادیو ان‌پی‌آر هر یک به جنجال شکل‌گرفته واکنش نشان داده‌اند. جنیفر آبراهامسون سخنگوی بنیاد تأکید کرده «حمایت مالی بنیادها از رسانه‌ها با هدف پوشش روندهای خبری که کمتر مورد توجه قرار می‌‌گیرند، امر رایجی است». او ادعا کرده چنین اقدامی بر محتوای خبری به هیچ‌وجه تأثیر نگذاشته و ما هم چنین چیزی را نمی‌خواهیم».

ان‌پی‌آر نیز در ایمیلی یادآور شده فراتر از سیاست کلی عدم اشاعه هسته‌ای و تقویت امنیت ملی و هسته‌ای، حمایت‌های مالی از این رادیو اثری در جزئیات خبر ندارد زیرا «فرآیندهای سختگیرانه نظارت و سردبیری برای اطمینان از استقلال خبری و عدم اثرپذیری از حامیان مالی و منافع شخصی و گروهی در این رسانه وجود دارد».

حمایت مالی از رادیو ملی آمریکا برای پوشش برجام

در گزارش سالانه پلاشیرز، از دولت آمریکا به دلیل اختصاص حدود 1 تریلیون دلار جهت نگهداری از انبار کلاهک‌های هسته‌ای و تولید زیردریایی‌ها، موشک‌ها و جنگنده‌های هسته‌ای طی 30 سال آینده انتفاد شده است


علاوه بر حمایت 100 هزار دلاری از ان‌پی‌آر، حدود 120 بسته مالی، هر یک با هدفی مشخص و اعلام‌شده از سوی بنیاد پلاشیرز به آدرس دهها مؤسسه و نهاد اعم از رسانه‌ها، گروه‌های مدنی، سیاست‌گذاران دولتی و اتاق‌های فکر ارسال شده است. شبکه‌ای که پلاشیرز با استفاده از دریافت حمایت مالی و تقسیم آن میان حامیان دیپلماسی و مخالفان رقابت تسلیحاتی و هسته‌ای در سیاست خارجی آمریکا به راه انداخته، تأثیر غیرقابل‌انکاری بر روندهای تصمیم‌سازی در ایالات متحده داشته است.

حمایت مالی از رادیو ملی آمریکا برای پوشش برجام

حمایت مالی پلاشیرز شامل ده‌ها مؤسسه و نهاد می‌شود که فقط یکی از آنها، رادیو ملی آمریکا است. بروکینز، شورای آتلانتیک، گروه یهودی J-Street، شورای ملی ایرانی‌آمریکایی‌ها، گروه بین‌المللی بحران، مؤسسه رند، پروژه امنیت ملی ترومن، چند مؤسسه حامی حقوق زنان، انجمن کنترل تسلیحات و مرکز پیشرفت آمریکا از نهادهای نام‌آشنایی هستند که بسته‌های دلار پلاشیرز را دریافت کرده‌اند.

منابع



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    1 0
    مثل روز روشن بود که برجام دسیسه ای برای متوقف کردن گفتمان انقلاب اسلامی است بود از طرف شیاطین طراحی شده بود . تاریخ این زیان بزرگ را فراموش نخواهد کرد
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 1
    خخخخ ترسیدی؟ دیدی حق با منه؟ پس دوباره بیا یه چیز در گوشت بگم: ببین مشرق نابغه و بصیر، این که نوشتی به ضرر خودته. یعنیییی برجااام حقیقتا به ضرر آمریکاست ولی دولتمردانش برای اینکه وانمود کنند که به نفعشونه، به رسانه ها پول میدن که ازش حمایت کنه. حلا هیس هیچی نگو منم قول میدم صداشو درنیارم.
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    1 0
    سکه بگیر دارودسته کلیددارها باز پیداش شد. فقط بنفع آمریکا نظر میده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس