کد خبر 576349
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱

رئیس مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی تاکید کرد: مقابله با محور تهران – بغداد – دمشق – بیروت و رفتن بشار الاسد رئیس جمهوری سوریه از این کشور یک ضرورت راهبردی است و اقدامات اسرائیل باید بر این راهبرد متمرکز شود».

به گزارش مشرق، « عاموس یادلین» که پیشتر رئیس بخش امنیت در ارتش صهیونیستی بوده در مقاله ای که در روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحرونوت منتشر شده است، افزود: تا زمانی که بشار الاسد در سوریه باشد این کشور تهدیدی برای تل آویو است.

وی با این ادعا که « اسرائیل با توجیهاتی سیاسی از پنج سال قبل تصمیم گرفت تا در آنچه در سوریه جریان دارد، دخالت نکند»، اضافه کرد: اما اکنون زمان آن رسیده تا در این تصمیم تجدید نظر و بر راهبرد رفتن نظام بشار الاسد که به نفع اسرائیل است، تمرکز کنیم.

رئیس مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی نوشت: محوری که از تهران رهبری و شامل بشار الاسد و حزب الله می شود، بزرگترین تهدید ملموس برای امنیت اسرائیل است و اما کسانی از تهدید داعش سخن می گویند.

یادلین تاکید کرد: مقابله با محور تهران – بغداد – دمشق – بیروت باید اولویت راهبردی باشد و دلیل آن این است که جامعه جهانی برمقابله با پدیده داعش متمرکز است.

رئیس سابق بخش امنیت در ارتش صهیونیستی با بیان اینکه « با حل بحران سوریه ، اسرائیل در مقابل محور ایرانی تقریبا تنها باقی می ماند و نمی تواند بر طرفی بجز خودش تکیه کند»، افزود: اسرائیل باید اولویت اصلی خود را جلوگیری از تقویت محور تهران – بشار الاسد و سید حسن نصرالله و همپیمانان آنان قرار دهد زیرا بسیارخطرناک تر از داعش برای ما هستند.

وی اضافه کرد: اسرائیل باید راهبردی چند وجهی ارائه کند و شرط اساسی آن ایجاد یک همپیمانی منطقه ای بویژه با طرف های سنی جهان و در راس آنها سعودی و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، ترکیه ، اردن و مصر است.

رئیس مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی با بیان اینکه « ایالات متحده آمریکا هم باید در این همپیمانی مشارکت کند»، نوشت: این همپیمانی باید با روسیه هم به تفاهم برسد.

یادلین ادعا کرد: ایران ، وجود بشار الاسد در سوریه را یک مولفه ضروری در حل و فصل آینده بحران سوریه می داند اما روسیه این گونه نمی اندیشد.

رئیس سابق بخش امنیت در ارتش صهیونیستی در ادامه ادعای خود گفت: کشورهای سنی خاورمیانه در رویاروئی با محور تهران – بغداد – دمشق – بیروت منافعی مشترک با اسرائیل دارند.
وی در مقاله خود به هفت مولفه برای ایجاد راهبردی همه جانبه به منظور تضعیف این محور که آن را « تندرو» می خواند و همپنین ساقط کردن بشار الاسد اشاره کرده است.

1- تشویق برای برداشتن گام هائی سیاسی علیه نظام بشار الاسد و کمک به کشاندن او به دادگاه به بهانه استفاده از سلاح شیمیائی.

2- شروع گفت وگو با ایالات متحده در خصوص اهمیت نابود کردن زرادخانه سلاح بشار الاسد

3- اسرائیل باید ثابت کند که خطوط قرمز و اصول اخلاقی را رعایت می کند و همزمان باید نشان دهد به اقدامات نظامی محدود مانند نابود کردن بالگردهائی که از بشکه های انفجاری استفاده می کنند، فکر می کند و این عملیات نیازی به وارد شدن به یک نبرد گسترده هوائی ندارد.

4- جلوگیری از تهدید داعش در جنوب دشت جولان ، این گونه می توان ثابت کرد که جنگ علیه بشار الاسد می تواند همزمان با مقابله با داعش صورت گیرد.

5- تشویق به ارائه کمک های انسان دوستانه در جنوب سوریه در طول مرزهای اردن و اسرائیل (فلسطین اشغالی) با کمک های منطقه ای و بین المللی

6- ایجاد تفاهم ها با روسیه در خصوص گام های فوق در مقابل محافظت از منافع راهبردی روسیه در شمال سوریه

7- تشویق تداوم اقدامات عربی علیه حزب الله و ایران و تایید آنها تا جائیکه ممکن است.

رئیس مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی نوشت: ایجاد ساختار و آرایش جدید خاورمیانه از پنج سال قبل شروع شده و احدی نمی تواند نهایت آن را به روشنی ببیند اما با این وجود خوب است احتمال داده شود همه طرف ها به دنبال یک آرایش جدید هستند.

یادلین افزود: منفعت اصلی اسرائیل این است که ایرانی ها و حزب الله، در خاورمیانه جدید دارای قدرت نباشند.

رئیس سابق بخش امنیت در ارتش صهیونیستی اضافه کرد: دورانی که اسرائیل می توانست در مقابل آنچه جریان دارد فقط نظاره گر و آرزوی موفقیت طرف های دیگر را داشته باشد، گذشته است و بهتر است فرصت ها را از دست ندهد تا دشمنانش قدرتمندتر شوند.

وی گفت: باید از همه گزینه ها حتی اخلاق ، سیاست ، خلاقیت و ابتکار علیه محور تندرو (مقاومت) استفاده کنیم و خیال ما زمانی راحت می شود که بشار الاسد ساقط شده باشد.
رئیس مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی افزود: مهم این است که جهان سنی بداند اسرائیل در کنار آن قرار دارد و با آن تعاملی راهبردی دارد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    0 0
    تحلیلی دقیق.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس