کد خبر 575610
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰

سازمان ملل در گزاشی ابعاد جدید از فساد اخلاقی نیروهای کلاه آبی را منتشر کرد.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری فرانسه از نیویورک، سازمان ملل متحد روز سه شنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد از ابتدای سال دو هزار و شانزده، چهل و چهار مورد سوء استفاده جنسی بر ضد غیرنظامیان توسط نیروهای کلاه آبی این سازمان گزارش شده است.

طبق اعلام سازمان ملل بیست و نه مورد از این اتهامات به نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد مستقر در جمهوری آفریقای مرکزی (مینوسکا) وارد شده است. دو مورد از این اتهامات بر ضد نیروهای صلحبان بین المللی در هائیتی و موارد دیگر بر ضد نیروهای بین المللی پاسدار صلح مستقر در ساحل عاج، سودان جنوبی و به ویژه مالی مطرح شده است. اکثر این موارد به وقایعی که در سالهای گذشته اتفاق افتاده است، بر می گردد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، بیشتر نیروهای صلحبان بین المللی که با چنین اتهاماتی روبرو شده اند از جمهوری دموکراتیک کنگو، کنگو برازاویل، نیجر، مغرب و آفریقای جنوبی هستند.

استفان دوژاریک سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد گزارش جدید سازمان ملل متحد موارد فساد جنسی نیروهای صلحبان سازمان ملل را که اوایل آوریل بر ضد نیروهای فرانسوی مستقر در آفریقای مرکزی (سانگاری) و همچنین صلحبانان بروندی و گابن در آفریقای مرکزی مطرح شد، شامل نمی شود.

در سال دو هزار و پانزده نزدیک به هفتاد مورد سوء استفاده جنسی توسط نیروهای صلحبان بین المللی به سازمان ملل گزارش شد. عمده این موارد نیز در جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو اتفاق افتاده بود و کلاه آبیهای بیست و یک کشور در آن دخیل بودند.

سازمان ملل متحد برای  مقابله موثر با پدیده رسوایی جنسی نیروهای صلحبان تدابیر جدیدی به اجرا گذاشته است. سازمان ملل متحد پیش از این اسامی برخی از کشورها را که نیروهایشان در این پدیده دخیل هستند، افشا کرده است با این حال مسئولیت تحقیق و مجازات کیفری مجرمان این پرونده ها بر عهده کشورهایی است که نیروهایشان مرتکب چنین جرایمی شده اند. در خصوص جرایم احتمالی صلحبانان جمهوری دموکراتیک کنگو و نیجر سازمان ملل متحد تحقیقات خاص خود را انجام می دهد چرا که  این دو کشور درخواست سازمان ملل را برای پیگرد قضایی مجرمان قبول نکرده اند. سازمان ملل متحد پیشنهاد کرده است پیش از اعزام نیروهای صلحبان نمونه هایی از دی ان ای آنها گرفته شود تا در صورت وقوع سوء استفاده های جنسی توسط صلحبانان تحقیقات درباره آنها آسانتر شود.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس