گروه فرهنگی مشرق - ابوالحسن داودی، از کارگردانهای صاحب سبک سینمای ایران، در سال 93 فیلم سینمایی «رخ دیوانه» را در سینما اکران کرد. وی درباره رسیدگی خانه به وضعیت معیشتی هنرمندان گفت: «اگر بخواهیم اصولی و قانونمند به این خانه نگاه کنیم، میبینیم که خانه سینما تشکیل شده است تا مشکلات فرهنگی و معیشتی را تا اندازهای که میتواند رسیدگی کند و با استفاده از توانی که هویت جمعی برای آن ایجاد کردهاند در مسیر خود به سوی اهدافش حرکت کند»
وی ادامه داد: «متأسفانه ساختار خانه سینما از ابتدا اشتباه بود و من بارها این مسئله را گوشزد کردم. در همه جای دنیا چنین سندیکاهایی وظیفهای بر عهده دارند و با رویکردی کاملاً روشن شکل میگیرند. اول باید تعریف سندیکا روشن شود و هر عضوی بداند که از این خانه چه میخواهد و چه وظایفی در قبال آن برعهده دارد. اگر افراد از هر دو سو به این تعهدات پایبند باشند، آن زمان است که میتوانند ادعا داشته باشند.»
کارگردان فیلم سینمایی «رادیوم» در ادامه درباره این مسئله که آیا خانه سینمایی که حتی ساختمانش متعلق به دولت است میتواند ادعای خصوصی بودن کند یا نه، توضیح داد: «اگرصادقانه با این مسئله برخورد کنیم، میبینیم که این خانه نمیتواند ادعای خصوصی بودن داشته باشد. مبنای خصوصی بودن، مشارکت مستقیم واقعی اعضاء در همه امور است و وقتی چنین اتفاقی نمیافتد و خانه در موارد زیادی وابستگیهای دولتی و ... دارد، نمیتواند چنین ادعایی کند»
در آخر داوودی در پاسخ به این سوال که مافیای سینما چقدر در بیکاری برخی از هنرمندان اثرگذار است، گفت: «شاید مافیایی هم وجود داشته باشد، اما نه به این شکل رسمی و حقیقی که برخی افراد از آن یاد میکنند. دلایل دیگری هم در بیکار شدن برخی از هنرمندان موثر است. برخی تنگ نظریها وجود دارد که آنقدرها هم قدرتمند نیست که باعث بیکاری کسی شود. سینما در هر حال کار خودش را میکند و برخی مواقع افراد خودشان باعث بروز مشکلات برای خودشان میشوند. هنرمندان باید شایستگیهای خود را نشان دهند و سیر صعودی داشته باشند و نمیتوانیم هر موقعیت نامناسب کاری را به مافیا و هر جریان واقعی و غیر واقعی دیگری ربط داد.»
وی ادامه داد: «متأسفانه ساختار خانه سینما از ابتدا اشتباه بود و من بارها این مسئله را گوشزد کردم. در همه جای دنیا چنین سندیکاهایی وظیفهای بر عهده دارند و با رویکردی کاملاً روشن شکل میگیرند. اول باید تعریف سندیکا روشن شود و هر عضوی بداند که از این خانه چه میخواهد و چه وظایفی در قبال آن برعهده دارد. اگر افراد از هر دو سو به این تعهدات پایبند باشند، آن زمان است که میتوانند ادعا داشته باشند.»
کارگردان فیلم سینمایی «رادیوم» در ادامه درباره این مسئله که آیا خانه سینمایی که حتی ساختمانش متعلق به دولت است میتواند ادعای خصوصی بودن کند یا نه، توضیح داد: «اگرصادقانه با این مسئله برخورد کنیم، میبینیم که این خانه نمیتواند ادعای خصوصی بودن داشته باشد. مبنای خصوصی بودن، مشارکت مستقیم واقعی اعضاء در همه امور است و وقتی چنین اتفاقی نمیافتد و خانه در موارد زیادی وابستگیهای دولتی و ... دارد، نمیتواند چنین ادعایی کند»
در آخر داوودی در پاسخ به این سوال که مافیای سینما چقدر در بیکاری برخی از هنرمندان اثرگذار است، گفت: «شاید مافیایی هم وجود داشته باشد، اما نه به این شکل رسمی و حقیقی که برخی افراد از آن یاد میکنند. دلایل دیگری هم در بیکار شدن برخی از هنرمندان موثر است. برخی تنگ نظریها وجود دارد که آنقدرها هم قدرتمند نیست که باعث بیکاری کسی شود. سینما در هر حال کار خودش را میکند و برخی مواقع افراد خودشان باعث بروز مشکلات برای خودشان میشوند. هنرمندان باید شایستگیهای خود را نشان دهند و سیر صعودی داشته باشند و نمیتوانیم هر موقعیت نامناسب کاری را به مافیا و هر جریان واقعی و غیر واقعی دیگری ربط داد.»