انتشارات «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» پنج اثر را به عنوان کتاب‌های پرفروش خود در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران معرفی کرد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، کتاب‌های پرفروش انتشارات «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مشخص شدند. در این گزارش نگاهی به این کتاب‌ها داریم.
 
«راه»
جلد نخست کتاب «راه» نوشته دکتر حسین اردستانی یکی از این آثار بود. این کتاب حاصل 21 جلسه گفت‌وگوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با محسن رضایی است.
 
مباحث این کتاب «از تولد تا نوجوانی» و «مبارزه و شرایط بعد از انقلاب و مسائل امنیتی سال‌های 58 تا 60 » در هفت بخش سازماندهی شده‌اند. مصاحبه‌های این کتاب از 28 بهمن 88 شروع شد و تا 23 تیر 94 ادامه دارد و در برگیرنده خاطرات دوران کودکی و نوجوانی، دوران مبارزه و اطلاعات سپاه است.

«آماده‌سازی عملیات والفجر 4»
کتاب «آماده‌سازی عملیات والفجر 4» اثری بود که از این مرکز در مقام دوم پرفروش‌ها قرار داشت. این کتاب مهم‌ترین رویدادهای 53 روز از دوران جنگ تحمیلی شامل روزهای یکم شهریور تا بیست‌ودوم مهر 1362 را در برمی‌گیرد. جلد 27 کتاب روزشمار جنگ ایران و عراق در 852 گزارش و 1223 صفحه، اصلی‌ترین وقایع بازه زمانی مذکور را در حوزه‌های گوناگون جنگ ازجمله نظامی، سیاسی، اقتصادی و... بررسی کرده است.
 
«طراحی عملیات‌ها»، «گلوله‌باران شهرها و حملات هوایی ارتش عراق به مناطق مسکونی ایران»، «حملات عراق به کشتی‌های تجاری ایران در خلیج‌فارس»، «عملکرد گروه‌های مسلح ضدانقلاب و اقدامات نیروهای خودی»، «آغاز مراحل اجرایی طرح لبیک یا خمینی»، «تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق، تهدیدات ایران و احتمال گسترش دامنه جنگ»، «درخواست‌های پایان جنگ و مواضع جمهوری اسلامی»، «اقدامات دادگاه بین‌الملل اسلامی» و «دیپلماسی ایران» برخی از مهم‌ترین رویدادهای کتاب را تشکیل می‌دهد.

«تحرکات دیپلماتیک عراق»، «بهبود نسبی وضعیت اقتصادی ایران»، «وخامت اوضاع اقتصادی عراق»، «مهار نشت نفت از چاه شماره 3 حوزه نفتی نوروز»، «مهم‌ترین رویدادهای داخلی ایران»، «مواضع شورای همکاری خلیج‌فارس و برگزاری مانور نظامی مشترک»، «درگیری‌های داخلی لبنان» مهم‌ترین حوادث و مسائل نظامی، سیاسی و اقتصادی که در کتاب بیست‌وهفتم روزشمار به آن پرداخته شده است.
 
«تجزیه و تحلیل استراتژی نظامی عراق»
کتاب «تجزیه و تحلیل استراتژی نظامی عراق» دیگر اثر پرفروش این انتشارات بود. این کتاب، اثری پژوهشی است که به بررسی استراتژی عراق در جنگ با ایران پرداخته است. نویسنده با استفاده از اسناد و مدارک به جای مانده از جنگ ایران و عراق و همچنین گفت‌وگو با برخی از فرماندهان دوران جنگ کوشیده است، استراتژی رژیم بعث عراق در جنگ با ایران را تجزیه و تحلیل کند و به ارزیابی آن بپردازد.
 
این کتاب شامل پنج بخش و در مجموع شامل یازده فصل است. در پایان هر فصل منابع ذکر شده است. همچنین برای درک و فهم بیشتر خوانندگان این کتاب، سعی شده است که  از نقشه های نظامی استفاده شود.

«اطلس فشرده نبرد‌های زمینی»
کتابی که در ردیف چهارم پر فروش‌های انتشارات «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» قرار داشت، «اطلس فشرده نبرد‌های زمینی» بود.

در این کتاب، با یک مقدمه و هفت فصل، آمار و تصاویر هشت سال دفاع مقدس و دو سال قبل از آغاز رسمی جنگ ارائه شده است. در ابتدا خلاصه‌ای درباره انقلاب اسلامی ایران و عکس‌العمل عراق و نظام بین‌الملل نسبت به انقلاب بیان شده است. سپس، تجاوز همه جانبه ارتش عراق، بن‌بست در جنگ، آزادسازی مناطق اشغال شده، عبور از مرز برای تعقیب دشمن، گذر از موانع عبورناپذیر، پیشروی در شرق بصره و در آخر، پایان جنگ تشریح شده است.

در ادامه کتاب و پس از مقدمه مذکور فشرده‌ای دربار نبردهای زمینی همراه با نقشه، نمودار و جزئیات نام مناطق، نام عملیات، تاریخ و هدف و وسعت منطقه آزادشده، همراه شرحی مختصر در زیر هر نقشه ارائه شده است. هفت فصل کتاب، مقاطع مختلف جنگ را (از قبل از انقلاب تا پایان جنگ) در برمی‌گیرند. فهرست مندرجات و مقدمه به زبان انگلیسی و فارسی و نمونه قطعنامه 598 سازمان ملل متحد به زبان انگلیسی ارائه شده است.
 
 «جنگ ایران و عراق از دیدگاه فرماندهان صدام»
آخرین کتاب پرفروش «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» در نمایشگاه کتاب «جنگ ایران و عراق از دیدگاه فرماندهان صدام» نام داشت.

کتاب «جنگ ایران و عراق از دیدگاه فرماندهان صدام» دومین مجلد از مجموعه کتاب‌هایی به شمار می‌رود که با حمایت شورای اطلاعات ملی آمریکا تهیه شده تا برخی مسائل مربوط به عراق در زمان صدام را از طریق گفت‌وگو با مقامات رژیم سابق عراق روشن کند.

این کتاب، با محوریت گفت‌وگو با چهار نفر از افسران عالی رتبه عراقی درباره عملیات‌های دریایی، هوایی، اطلاعات نظامی و توسعه توانمندی‌های نظامی ارتش سابق عراق ترجمه شده است.

سرلشکر میسر رشید الطرفه العبیدی، افسر ارشد و یکی از فرماندهان اطلاعات عراق در بخش مرتبط با ایران در طول جنگ، سرلشکر بازنشسته علاءالدین حسین مکی خمس، رئیس ستاد سپاه سوم و فرمانده اداره توسعه رزمی عراق در زمان جنگ با ایران، سپهبد عبید محمد الکعبی فرمانده نیروی دریایی ارتش عراق در سال های 1982 تا 1988 و سرلشکر علوان حسون علوان العبوسی فرمانده اسکادران و تیپ هوایی در جنگ با ایران افرادی هستند که در این کتاب سخن گفته‌اند.
*ایبنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس