کد خبر 572881
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸

در حالیکه حزب الله با صدور بیانیه ای اعلام کرده است تا روشن شدن نتیجه تحقیقات نمی توان در باره چگونگی و علت انفجار بزرگ و شهادت فرمانده بزرگ «سید مصطفی بدرالدین» نظر قاطعی داد، اما روزنامه لبنانی الاخبار ادعا کرد که « مشخص شده این انفجار ناشی از اصابت یک موشک بسیار پیشرفته حدود دومتری ذوالفقار بوده است».

 به گزارش مشرق، الاخبار در روایت خود از شهاد ذوالفقار حزب الله نوشت: براساس اطلاعات بدست آمده، قبل از نیمه شب پنجشنبه شهید مصطفی بدرالدین پایان یک نشست میدانی را در مقر حزب الله نزدیک فرودگاه بین المللی دمشق اعلام کرد.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه « همه کسانی که در نشست بودند، آنجا را ترک کردند و هنگامی که صدای انفجاری بزرگ شنیده شد تنها او همچنان در حیات ساختمان بود»، افزود: مشخص شده که این انفجار ناشی از اصابت یک موشک بسیار پیشرفته حدود دومتری ذوالفقار بوده است.
الاخبار اضافه کرد: این موشک که شبیه « بمب خلاء » عمل کرده به انفجار داخلی در نزدیک ترین هدف خود منجر می شود بدون اینکه ترکشی به بدن او اصابت کند.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: بعداز انتقال پیکر شهید به مرکز درمانی، مشخص شده ترکش هائی ریز درشکم و پشت سر او اصابت کرده و خون از چشم و بینی او خارج شده که ناشی از فشار ایجاد شده در نتیجه انفجاری بزرگ است.

الاخبار تصریح کرد: این موشک از یک سکوی پرتاب و یا توپخانه و مشابه شلیک نشده است و می تواند با عملیات رصد و کنترل دقیق مکان مرتباط باشد و این اقدام نیازمند فن آوری بسیار پیشرفته بوده که فقط نزد کشورهای بسیار پیشرفته یافت می شود.

این روزنامه لبنانی درعین حال تاکید کرده است که دستگاه امنیتی مقاومت از همان لحظه های نخست انفجار بزرگ وشهادت ذوالفقار حزب الله، همه گزینه ها و گمانه زنی ها را مورد توجه و اهتمام قرار داده است، آیا گروه های تروریستی تکفیری و یا دستگاه امنیتی مثلا رژیم صهیونیستی و یا یک کشور که بدرالدین هدف آن بوده است،پشت سر این جنایت تروریستی قرار دارد؟

الاخبار درعین حال نوشت که باید منتظر بیانیه رسمی حزب الله و مهمتر از آن باید تا روز جمعه آینده و سخنرانی « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله در مراسم هفتمین روز شهادت ذوالفقار حزب الله صبر کرد.

** روایت السفیر

درهمین حال « السفیر» دیگر روزنامه لبنانی نوشت: زمانی از رسیدن کاروان خودروئی حامل ذوالفقار به مقر و یا خانه متعلق به حزب الله در غوطه و به طور دقیق تر نزدیک فرودگاه دمشق و انبارهای سلاح و مهمات ارتش سوریه نگذشته و ساعت بین 21 تا 22:30 دقیقه بود که صدای انفجاری بزرگ شنیده شد و بعد مشخص شد که مصطفی بدرالدین به شهادت رسیده و دو یا سه تن از نگهبانان مقر و محافظان شخصی او به طور سطحی زخمی شده اند.

السفیر خاطرنشان کرد که بین مقر حزب الله و مقر گروه های تروریستی تکفیری تنها چند کیلومتر فاصله است، منطقه در مقابل پرواز هواپیماها گشوده است و شاهدان عینی گفته اند که این منطقه پیشتر توسط توپخانه گروه های تروریستی تکفیری مورد هدف قرار گرفته است.

این روزنامه لبنانی هم تصریح کرد: بعد از آنکه پیکر شهید مصطفی بدرالدین به یکی از بیمارستان های پایتخت سوریه منتقل شد ، معاینات مشخص کرد که ترکش غیرکشنده به بدنش اصابت کرده و سرانجام گزارش پزشکی علت شهادت را ناشی از فشار انفجاری قوی دانسته است.

السفیر تاکید کرد: تعدادی از افسران مقاومت و کارشناسان ویژه انفجار راهی سوریه شدند و بعداز تحقیقات میدانی گزارش خود را به فرماندهی کل حزب الله اعلام کرده اند.

برهمین اساس شیخ « نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله دیروز در مراسم تشییع پیکر ذوالفقار مقاومت گفت: به ادله و اسناد روشنی دست یافته ایم که عامل ارتکاب این جنایت تروریستی وشیوه بکار رفته در انفجار بزرگ را مشخص می کند اما بازهم نیاز به تکمیل تحقیقات هستیم تا با یقین صددرصد نتیجه را اعلام کنیم و ان شاء الله بزودی و به طور آشکار این نتیجه اعلام خواهد شد.

** واکنش های شتابزده آمریکا و اسرائیل

روزنامه السفیر نوشت که در این میان واکنش های شتابزده آمریکا و اسرائیل برای تبرئه خود جالب توجه است.

« جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفته است، هواپیماهای آمریکائی و یا وابسته به ائتلاف تحت رهبری آمریکا در منطقه ای که مصطفی بدرالدین در آنجا به شهادت رسیده است، پروازی انجام نداده اند.

السفیر تاکید کرد: این گونه واکنش آمریکائی ها بسیار نادر اتفاق می افتد تا خود را از ریخته شدن خون مردی که نامش در فهرست سیاه آمریکا قرار دارد، تبرئه کنند به ویژه اینکه او را متهم می کنند در هدف قرار داده شدن مقر نیروهای آمریکائی ( مارینز) در بیروت در سال 1983 نقش داشته است.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: موضوع قابل توجه دیگر رفتار سیاسی ، نظامی و امنیتی اسرائیلی ها است و نوعی ایجاد آرام کردن اوضاع در آن دیده می شود تا پایگاه ها و گشتی های آنها در طول مرزهای شمال فلسطین اشغالی با لبنان هدف نیروهای مقاومت قرار نگیرد و در عین حال خوشحالی و خرسندی خود را از حذف نام یکی از مهمترین اهدافشان از لیست ترورها پنهان نمی کنند.

** واکنش های رسانه ای عربی و غربی

شهادت سید مصطفی بدرالدین به دلیل نقش بزرگ او در مقاومت ضد تروریسم صهیونیستی و تکفیری و جایگاه بلندمرتبه او در بخش امنیتی و نظامی حزب الله در رسانه های عربی و غربی مورد اهتمام قرار گرفته است و هرکدام بسته به سیاست های خود و دولت هایشان آن را پوشش داده و تحلیل و تفسیر کرده اند.

رسانه های سعودی و صهیونیستی و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و غربی از شهادت ذوالفقار حزب الله ابراز خرسندی کرده اند.

برخی روزنامه ها هم ترجیح داده اند بدون موضعگیری و یا حمله مستقیم و یا تسویه حساب سیاسی با مقاومت تنها به انعکاس خبر مبادرت کنند اما اکثر آنها نتوانسته اند از کنار شخصیت بزرگ و جایگاه رفیع شهید بدرالدین مصطفی عبور کنند و به آن اعتراف نکنند.

علاوه بر رادیو بریتانیا و بی بی سی ، گاردین انگلیس هم با مقاله ای طولانی به نوشته مارتین شولوف و کریم شاهین به ترور شهید مصطفی بدرالدین پرداخته و انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفته و نوشته است« مصطفی بدرالدین هدف اصلی اسرائیل بود».

دیلی تلگراف و ایندپندنت دیگر روزنامه های انگلیسی ، «سی ان ان» آمریکا، نیویورک تایمز، واشنگتن پست در گزارشی به قلم هیو نایلور و سوزان هیدموس، دیلی بست ، رسانه های فرانسوی بیشتر رسانه های لبنانی از جمله السفیر ، الاخبار و البناء با نوشتن گزارش ها و تحلیل ها به بررسی شخصیت پیچیده ، جدی ، آرام ، خندان ، مردم دوستی و مصمم ذوالفقار حزب الله پرداخته و موفقیت های او در میدان های نظامی ، امنیتی و سیاسی و اجتماعی به ویژه مبارزاتش با تروریسم صهیونیستی و تکفیری ونقشش در آزادسازی جنوب لبنان را تشریح کرده اند.

** تعیین جانشین شهید بدرالدین

روزنامه لبنانی السفیر نوشت: نمی توان ضربه روحی ، سیاسی و امنیتی وارده به حزب الله و مقاومت را با از دست دادن یک شخصیت و الگو همچون مصطفی بدرالدین را نادیده گرفت اما ساعاتی بعداز شهادت این رادمرد ، « سید حسن نصرالله » دبیرکل حزب الله بزرگ مرد دیگری که مسئولیت فرماندهی نبرد با تروریست های تکفیری در سوریه را عهده دار خواهد بود، امضا کرد.

** ظریف وبرجسته ترین پیام به سید مقاومت

پیام « محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله و سید مقاومت بعداز اعلام خبر شهادت ذوالفقار حزب الله بازتابی گسترده در رسانه های لبنانی داشت.

روزنامه لبنانی السفیر نوشت: شخصیت های مختلف پیام های زیادی دادند اما در این میان برجسته ترین و بارزترین آنها پیام محمد جواد ظریف به سید مقاومت بود.

وزیر امور خارجه ایران در این پیام آورده است: بدون شک شهادت این مجاهد خستگی ناپذیر عزم نیروهای مقاومت علیه رژیم صهیونیستی و تروریسم را بیش از پیش تقویت می نماید.

« شهادت مجاهد بزرگ مصطفی بدرالدین که سراپا عشق و شور و حماسه در دفاع از آرمانهای حق طلبانه اسلام، مردم مقاوم لبنان و مبارزه با ظلم و ستم و تروریسم بود را به جنابعالی، خانواده محترم شهید و ملت مقاوم و فهیم لبنان که چنین مردان بزرگی را در دامان اسلام پرورده و به عرصه ی مقاومت و آزادیخواهی و مبارزه با ستم تقدیم کرده است، تبریک و تسلیت می گویم».

در پایان پیام ظریف آمده است: اینجانب برای آن شهید بزرگوار علو درجات و برای جنابعالی طول عمر با برکت و مزید توفیقات و برای خانواده آن شهید و همرزمان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

** ذوالفقار در کنار رضوان آرام گرفت

مراسم تشییع پیکر شهید بدرالدین، ذوالفقار حزب الله عصر جمعه از تالار الحوراء زینب (س) در منطقه الغبیری ضاحیه جنوبی با حضور جمع کثیری از مردم و مقامات مذهبی ، سیاسی و اجتماعی برگزار شد.

تشییع کنندگان با فریاد لبیک یا زینب ، لبیک یا حسین ، لبیک یا نصرالله و یا شهید الله ، مرگ بر اسرائیل، پیکر شهید ذوالفقار فرمانده و مجاهد بزرگ حزب الله را به سوی ماوی همیشگی اش در روضه الشهیدین و محفل شهدای مقاومت اسلامی در ضاحیه جنوبی بیروت همراهی و مشایعت کردند.

شهید بدرالدین معروف به « ذوالفقار»بعداز سال ها مبارزه و مقاومت در مقابل تروریست های صیهونیستی و تکفیری، در میان ندای « الله اکبر» و شعار « هیهات من الذله» در روضه الشهیدین درکنار دیگر شهدای مقاومت اسلامی به ویژه دوست، برادر و همرزم خود، شهید « عماد مغنیه» معروف به « حاج رضوان» آرام گرفت.

حزب الله لبنان بامداد جمعه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که فرمانده و مجاهد بزرگ « مصطفی بدرالدین» معروف به « ذوالفقار» که برای نبرد با گروه های تکفیری به سوریه رفته بود،به شهادت رسید.

در این بیانیه تصریح شده است که این فرمانده بزرگ در راس نبرد با طرح آمریکائی صهیونیستی در منطقه بود و در جهاد و رویاروئی با گروه های تکفیری در سوریه عزمی راسخ داشت.

شبکه الجدید لبنان با بیان این که « شهید مصطفی بدرالدین، جایگزین شهید مغنیه در حزب الله بوده است» اعلام کرد که این فرمانده مجاهد در حمله هوائی دشمن صهیونیستی به یک پایگاه حزب الله نزدیک فرودگاه دمشق به شهادت رسیده است.

در ادامه بیانیه حزب الله هم که ساعتی بعد صادر شد، تاکید شده است: اطلاعات دریافتی از تحقیقات اولیه حاکی از انفجاری بزرگ در یکی از مراکز حزب الله نزدیک فرودگاه بین المللی دمشق است که به شهادت فرمانده بزرگ مصطفی بدرالدین و زخمی شدن تعدادی از همراهانش منجر شده است.

در این بیانیه با بیان اینکه « تحقیقات برای مشخص شدن علت های این انفجار ادامه دارد و نتیجه را به زودی اعلام می کنیم »، خاطرنشان شده است که درصدد هستیم تا مشخص کنیم این انفجار نتیجه یک حمله هوائی ، موشکی و یا توپخانه ای بوده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس