کد خبر 571638
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰

باردیگر موضوع آبیاری مزارع کشاورزی جنوب تهران با آب فاضلاب خام در شورای شهر مطرح شد، موضوعی که مدتهاست به آن پرداخته می‌شود اما هر بار بدون اقدامی تنها سبب می‌شود تا مردم این شهر سبزیجات با طعم فاضلاب مقابل خود داشته باشند.

به گزارش مشرق، رحمت الله حافظی در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران پس از استماع گزارش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، با اشاره به اعلام آمادگی شورای شهر تهران برای حل مشکلات این مجموعه با مناطق شهرداری تهران، اظهار کرد: پیش از این نیز مشکلات شرکت آب و فاضلاب با برپایی نشست هایی با شهرداران مناطق در کمیسیون سلامت شورای شهر حل و فصل شده بود.  
 
وی با بیان اینکه در جنوب بزرگراه آزادگان، غرب اتوبان بهشت زهرا و شرق اتوبان شهید کاظمی، مجموعه مسکونی به نام رسالت وجود دارد، گفت: در این شهرک 15 هزار نفر از شهروندان زندگی می کند که به  شبکه آب شهری متصل نیستند و فاقد شبکه فاضلاب نیز هستند.
 
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه چاه های فاضلاب این محدوده جذبی هستند، تصریح کرد: آب شرب این محله از چاه های عمیق تامین می شود و این نگرانی وجود دارد که در برخی از ماه های سال میزان نیترات آب این چاه ها از حد استاندارد بیشتر شود که این موضوع تهدید کننده است.
 
حافظی با بیان اینکه بخشی از فاصلاب منازل این محله از کوچه ها جاری و در مزارع کشاورزی که در حاشیه آن قرار دارد، مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: چندین هکتار از مزارع کشاورزی توسط فاضلاب خام آبیاری می شود و این یک فاجعه زیست محیطی است.
 
وی گفت: وزارتخانه های بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، نیرو و سازمان محیط زیست در این خصوص مسئول هستند و انتظار پاسخ گویی و اقدام در این زمینه داریم.
 
**مزارع جنوب تهران با فاضلاب آبیاری می‌شوند
 
عباس رجایی با انتقاد از آلودگی آب مورد استفاده کشاورزان جنوب تهران گفت: «طی نکردن مراحل لازم برای تصفیه آب شرایط زیست‌محیطی نامناسبی را برای محصولات کشاورزی این مناطق رقم زده است.» وي از مسئولان خواست به معضل استفاده کشاورزان جنوب تهران از آبی که حاوی فلزات سنگین، و آلودگی‌های شیمیایی است توجه بیشتری داشته باشند.
 
عباس رجائی استفاده بیش از حد مجاز از سموم و آفت‌کش‌ها در کشاورزی مکانیزه را یکی دیگر از عوامل آلودگی میکروبی و شیمیایی مواد غذایی عنوان کرده است. ماندگاری سموم در سبزیجات دارای ریشه‌های غده‌ای زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها است،‌از این رو لازم است مسئولان به جای فرافکنی به فکر اندیشیدن راه چاره باشند.»
 
رئیس کمیسیون کشاورزی همچنین با اشاره به اینکه بخشی از سم و کود شیمیایی مورد استفاده کشاورزان دارای استانداردهای لازم نیستند خاطر نشان کرد: «افزایش قیمت سموم مورد تایید سازمان حفظ نباتات در کشور بهانه‌ای برای سودجویان در جهت واردات سموم غیراستاندارد از کشورهایی چون هند و چین شده است.»
 
کارشناسان معتقدند، مسئولان می‌توانند دست‌کم با نمونه‌گیری در میدان‌های تره‌بار به میزان زیادی جلوی توزیع محصولات کشاورزی آلوده را بگیرند اما به نظر می‌رسد اراده‌ای برای حل این معضل وجود ندارد.
 
به گفته رجائی ورود سم و کود شیمیایی غیر استاندارد به کشور نشان می‌دهد که مسئولان "به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند.
 
**30 درصد اراضی کشاورزی جنوب تهران با آب فاضلاب آبیاری می شود
 
محمد هادی حیدر زاده مدیر کل وقت محیط زیست استان تهران در گفت وگویی در خصوص آلودگی و بیماری زایی محصولات کشاورزی جنوب تهران گفت: در حال حاضر حداقل 30 درصد اراضی کشاورزی جنوب تهران با آب فاضلاب آبیاری می شود لذا برای جلوگیری از ورود آلودگی به اراضی کشاورزی جنوب تهران کارگروهی با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده که وظیفه محیط زیست پلمپ واحدهای آلاینده بوده و تاکنون 11 واحد قالیشویی پلمپ شده و چند واحد دیگر نیز در دست اقدام است.
 
**وزارت بهداشت محصولات کشاورزی آلوده را تائید نکند   
 
وی در خصوص اینکه چرا محصولات کشاورزی آلوده جنوب تهران وارد بازار مصرف می شود، تصریح کرد: کشاورزی در آن منطقه قدمت بالایی دارد ضمن اینکه متولی بحث امنیت غذایی وزارت بهداشت است که باید ورود پیدا کرده و این محصولات را تائید نکرده ویا اقدام به جمع آوری کند.حیدرزاده خاطرنشان کرد: محیط زیست متولی جلوگیری از ایجاد آلایندگی و ورود آن به اراضی کشاورزی است که تا کنون اقدامات لازم را انجام داده و از آلایندگی صنایع جلوگیری بعمل آورده است.
 
**حل مشکل آلودگی اراضی کشاورزی جنوب تهران تا 5 سال دیگر   
 
وی همچنین به کانال های سرخه حصار و آلاینده های بالادستی که وارد کشاورزی جنوب تهران می شوند اشاره کرد و افزود: مشکل اصلی این است که شبکه فاضلاب وصل نیست و کانال های شهر تهران هنوز انشعاب نگرفته اند.
 
مدیر کل محیط زیست استان تهران آلاینده های بالادستی را یکی از مشکلات عمده اراضی کشاورزی جنوب تهران برشمرد و اظهار داشت: تا زمانی که شبکه فاضلاب تکمیل نشود مشکل آلودگی محصولات کشاورزی جنوب تهران به قوت خود باقی است.
 
وی یادآور شد: شبکه فاضلاب شهر تهران پیشرفت خوبی داشته اما انشعابات حداقل 4 تا 5 سال طول می کشد تا وصل شود.
 
**فاضلاب تهران سالانه 850 میلیون مترمکعب پساب دارد
 
محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران نیز در این ارتباط روز گذشته در شورای شهر تهران گفت: شهرداری پساب را برای آبیاری فضای سبز از سازمان بخرد و این موضوع را طی مکاتبه‌ای به اطلاع شورای شهر رساندیم تا وضعیت فاضلاب‌ها تعیین تکلیف شود اما هنوز این مهم رخ نداده اما دقت داشته باشید که برج‌های بلندی که در تهران ساخته می‌شوند، نیازمند فاضلاب هستند و باید این سیستم فاضلاب آنها زودتر تکمیل شود.
 
وی با بیان اینکه شهرداری می‌تواند مشتری خوبی برای پساب‌ها باشد، گفت: ما می‌توانیم با جذب سرمایه‌گذاری نسبت به ایجاد تصفیه‌خانه‌ها اقدام کنیم اما شهرداری باید تضمین دهد که این پساب‌ها را از ما می‌خرد.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمبود اعتبارات در این سازمان گفت: سازمان آب و فاضلاب چندین پلاک خوب و مرغوب دارد که می‌توان با تغییر کاربری این اموال غیرموثر را به موثر تبدیل کرد و درخواست می‌شود شورای شهر نسبت به این موضوع چاره‌اندیشی کند، چراکه ما رقم قابل توجهی از شهرداری طلب داریم و می‌توانیم با تهاطر این مشکل را حل و فصل کرد.
 
پرورش با اشاره به سخنان حافظی درخصوص آبیاری مزارع با فاضلاب گفت: این مربوط به اداره آب و فاضلاب روستایی است اما این موضوع را می‌توانیم بررسی کنیم.
 
**فاضلاب جنوب تهران آلوده‌ترین آب دنیاست
 
به گفته رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی، فاضلاب جنوب شهر تهران آلوده‌ترین آب دنیاست. از این فاضلاب برای صیفی‌کاری و آبیاری زمین‌های کشاورزی این منطقه استفاده می‌شود.
 
محمداسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی در نشست خبری هفته سرطان گفت: فاضلاب جنوب تهران، آلوده‌ترین آب جهان است.
 
از فاضلاب تهران در جنوب این شهر و در مناطقی چون ورامین، پاکدشت و حسن آباد برای آبیاری مزارع کشاورزی استفاده می‌شود.
 
محمد موسوی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی حدود دو سال پیش از آبیاری ۲۱۴ هزار هکتار زمین کشاورزی با استفاده از آب نامتعارف خبر داده بود.
 
اکبری معتقد است این فاضلاب به کار گرفته شده در کشاورزی به دلیل آلوده بودن به فضولات انسانی آلوده‌ترین آب جهان است. او همچنین تاکید کرده که دلیل اصلی استزس‌زا بودن جامعه هم به همین مساله آلودگی آب باز می‌گردد. او افزوده که یک زمانی آب سد لتیان کرج (در نزدیکی تهران) از پاک‌ترین آب‌های جهان بوده است اما در حال حاضر دیگر جای پُز دادن برای این آب هم وجود ندارد.
 
محمد شاعری، رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران چندی پیش به رسانه‌ها گفته بود که بیش از نیمی از پایتخت شبکه فاضلاب ندارد و فاضلاب این شهر به مناطقی چون فرحزاد و درکه ریخته می‌شود.
 
اکبری همچنین یادآور شد: سبزیجات حاصل از این آبیاری را می‌توان میکروب‌زدایی کرد اما آلودگی سنگین آن قابل رفع و رجوع نیست.
 
عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هم چندی پیش نسبت به آبیاری زمین‌های کشاورزی جنوب تهران با فاضلاب و پساب‌های صنعتی و بیمارستانی هشدار داده بود. او هم تاکید کرده بود که محصولات کشاورزی این منطقه بیماری‌های گوناگونی را به جامعه تحمیل می‌کند.
 
حسین هاشمی، استاندار تهران چندی پیش اعلام کرد که به کشاورزان هشدار داده شده و در صورت استفاده از فاضلاب برای آبیاری محصولاتشان، زمین‌های کشاورزی آنها تخریب خواهد شد.
 
کشاورزان این منطقه در توجیه دلایل استفاده از فاضلاب شهری، بالا بودن هزینه آب و در دسترس نبودن آب برای آبیاری زمین‌های کشاورزی را عنوان می‌کنند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس