کد خبر 571085
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸

رئیس شورای شهر زابل معضلات مدیریت شهری در زابل را ناشی از نداشتن بودجه شهرداری دانست و گفت که برای این شهر طرح جامعی وجود ندارد.

به گزارش مشرق، هادی ارباب رئیس شورای شهر زابل از مسائل مختلفی گفت که شهر زابل با آن درگیر است.

 وی به جای شهردار زابل که درباره مسائل پیش روی مدیریت شهری در زابل نبود، در دفاع از شهرداری زابل، به معضل آبگرفتگی شهر پس از هر بارندگی اشاره کرد و ضمن تکذیب معضلاتی که برای مردم پس از بارش هر بارانی ایجاد می شود، گفت: در روزهای بارندگی تا قبل از ساعت ۶ صبح هر روز، باران از سطح شهر جمع می شد مگر اینکه دوباره باران ببارد. جمع کردن آبهایی که هنوز در کانال ها جاری بود، دو روز زمان برد فقط در یکی دو خیابان مشکل وجود داشت که آن هم به دلیل انسداد مسیر لوله فاضلاب بود وگرنه مشکلی نیست.
 
این شهر بودجه و طرح جامعی ندارد +تصاویر

ارباب درباره اینکه شهر زابل فاقد مراکز تفریحی است، بیان کرد: ما اکنون در شهر بیش از چهار پارک و مرکز تفریحی بزرگ داریم ضمن اینکه در هر محله ای یک بوستان ۲۰۰ متری نیز ایجاد شده است. سینما «رسالت» یکی از سینماهای خوب شهر زابل است که ۴۰ سال پیش ساخته شده است یک سینما نیز در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شده است منتها مردم در زابل به سینما نمی روند و چون استقبالی انجام نمی شود سینمای جدیدی هم ساخته نشد.
 
این شهر بودجه و طرح جامعی ندارد +تصاویر

رئیس شورای شهر درباره میزان مراکز فرهنگی نسبت به میزان جمعیت شهر زابل گفت: یک کتابخانه با چند هزار جلد کتاب در پارک ملت داریم که تا یکی دو هفته آینده افتتاح می شود همچنین ۵ سرای محله در محله های مختلف داریم به خصوص در محله های کمتر توسعه یافته.
 
ارباب با توجه به اینکه یکی از معضلات شهر زابل کثیف شدن نمای شهر به دلیل دیوار نویسی هاست گفت: دیوارنویسی در شهر خلاف قانون است ما به شدت جلویش را می گیریم مدتی پیش شروع به رنگ کردن و پاکسازی کردیم اما دوباره نوشتند. متاسفانه این روند ادامه دارد. برای این منظور بیلبوردهایی را در سطح شهر نصب کرده ایم تا فضایی برای تبلیغات وجود داشته باشد.
 
رئیس شورای شهر با تکذیب حضور گسترده دستفروشان در سطح شهر بیان کرد: فروش دارو در سطح شهر و جلوگیری از آن مربوط به شهرداری نیست اما برای حضور دستفروشان و ساماندهی آنها مکانی در نظر گرفته شده است همچنین گشت های شهرداری مرتب در سطح شهر و بازار در حال نظارت هستند اما ممکن است گاهی افراد باز هم دستفروشی در محله های دیگر را ادامه دهند.
 
ارباب درباره اینکه وضعیت شهر زابل به درستی نشان می دهد این شهر طرح جامع مدیریتی ندارد، گفت: متاسفانه طرح جامعی برای شهر زابل نداشتیم که تحت آن عنوان ساختار مشخصی برای معماری شهر در نظر گرفته شود برنامه ای هم برای آن نداریم و فکری هم نشده است. الان معماری خانه ها براساس سلیقه مردم طراحی می شود. تنها چیزی که شهرداری روی آن اعمال نظر می کند این است که در چارچوب قانون پایان کار را زمانی می دهد که نماکاری خانه ها تمام شده باشد. اما توجهی به اینکه همه نمای خانه ها در یک محله بی ربط با یکدیگر نباشند، نمی شود.
 
این شهر بودجه و طرح جامعی ندارد +تصاویر

ارباب باز هم در تکذیب این موضوع که در خانه های شهر زابل ذبحی انجام نمی گیرد، بیان کرد: من تا به حال ندیده ام که کسی در خانه اش دام ذبح کند. کار قصابی ها مشخص است. اگر چنین چیزی باشد اندک است و از چشم شهرداری پنهان مانده است اما در حاشیه شهرها ممکن است که این اقدام را انجام دهند که آن هم از چشم ماموران شهرداری و بهداشت دور مانده است. ما در سالهای گذشته بیشترین آمار تب کنگو را داشتیم اما نزدیک به سه سال است که این بیماری کامل از بین رفته است و این موضوع نشان می دهد ذبحی خارج از نظارت مستقیم مراکز بهداشتی انجام نمی شود.
 
وی عدم برخورد با انسداد معابر توسط برخی از مغازه داران و یا مالکان خانه ها را تایید کرد و گفت: دستفروش ها و یا مغازه ها قسمت هایی از معابر را اشغال می کنند و ما هم نتواسته ایم که صنوف مزاحم را از شهر دور کنیم باید اتحادیه ها همکاری کنند اما نمی کنند. در این قضیه تنها شهرداری نیست که باید با این اقدام برخورد کند. بلکه باید صنوف و اتحادیه ها نیز اقدامی انجام دهند.
 
این شهر بودجه و طرح جامعی ندارد +تصاویر

ارباب به حاشیه نشینی های زابل اشاره ای کرد و گفت: در ورودی شهرها حاشیه نشین زیاد داریم این مشکل همه شهرهاست. به همین دلیل می خواهیم که سکونتگاه های غیرمجاز را در ۵ محله زابل به عنوان پایلوت ساماندهی کنیم. البته اگر اعتبار آن جذب شود.
 
وی درباره امکانات شهر زابل در پذیرش گردشگران شهر سوخته و کوه خواجه گفت: در شهر زابل دو هتل آرام و نیمروز وجود دارد که نمی توان گفت ستاره دارند اما درحد قابل قبولی پذیرای مسافر هستند.
 
این شهر بودجه و طرح جامعی ندارد +تصاویر

ارباب درباره اینکه شورای شهر چقدر از شهردار زابل بابت عملکردش در حوزه مدیریت شهری مطالبه می کند، گفت: از شهرداری براساس توانی که دارد مطالبه می کنیم وقتی می بینیم شهرداری زابل منابع درآمدی زیادی ندارد، که حقوق پرسنل خود را بدهد و از کارهای عمرانی نیز عقب می افتد، نمی توان انتظار زیادی داشت شهرداری ها نهادهای خودگردانی هستند که براساس منابع مختلفی مدیریت شهر را انجام می دهند از جمله عوارض سالیانه کارگاهها و کارخانه ها.

اما در زابل حتی یک کارخانه هم وجود ندارد. الان نزدیک به سه ماه است که حقوق پرسنل شهرداری عقب افتاده است چون این هزینه ها از محل درآمد شهرداری تامین می شود. این ضعف قبلا وجود نداشت چون عوارض شهرها جمع می شد و نسبت به جمعیت شهرها و نیازهایشان عوارض را تقسیم می کردند.

این شهر بودجه و طرح جامعی ندارد +تصاویر

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    سلام خدایا امیدوارم مسئولان در هر دولتی و در هر دوره ای برای برخی استانها که سالهاست محرومیت میکشند اولویت بیشتری قائل شوند. از جمله همین شهر زابل. این مردم شریف نیز هموطن ما هستند. روا نیست برای طرحهای نه چندان ضروری در کلانشهرها میلیاردها تومان هزینه شود و برخی شهرها از امکانات ضروری زندگی محروم باشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس