کد خبر 571178
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴

سردبير روزنامه راي اليوم و تحليلگر برجسته عرب در سرمقاله روز سه شنبه خود نوشت كه حملات تروريستي، مشكلات اقتصادي و سياسي، خشم و اعتراض مردمي به واگذاري جزاير «تيران» و «صنافير» به مصر دولت عبدالفتاح السيسي را با چالش هاي جدي مواجه كرده است.

به گزارش مشرق، به نوشته عبدالباري عطوان، حمله خونين اخير كه اتوبوس حامل نيروهاي امنيتي مصر را در منطقه حلوان در جنوب قاهره پايتخت اين كشور هدف قرار داد و باعث كشته شدن هشت نظامي اين كشور شد در زماني بسيار حساس براي عبدالفتاح السيسي و دولت او روي داد چرا كه مصر هم اكنون در بحران اقتصادي و سياسي عظيمي به سر مي برد.

وي افزود: اگر حمله هاي عناصر گروه تروريستي و تكفيري داعش به قلب قاهره برسد فال شومي براي دولت مصر است كه از دو سال پيش درگير مبارزه با تروريست ها در شبه جزيره سينا است و علي رغم داشتن خسارت هاي مالي و جاني نظامي بسيار براي دولت و نيروهاي آن هنوز نتوانسته به اهدف خود در پاكسازي آنها دست يابد.

عطوان در ادامه نوشت: حمله به نيروهاي امنيتي مصر در جنوب پايتخت اين كشور از اين لحاظ حساس و نگران كننده است كه نشان دهنده آمادگي اين گروه تروريستي براي ايجاد ناامني در اين كشور است. نيروهاي امنيتي كشته شده مصر با لباس شخصي و وابسته به دستگاه اطلاعاتي و امنيتي اين كشور بودند كه چندان محبوبيت مردمي در اين كشور ندارند و خطر بعدي سلاح هايي است كه اين گروه ها در اختيار دارند. اين عناصر تروريستي توانسته اند بعد از انجام عمليات از محل متواري بشوند بدون اينكه فردي از آنها دستگير شوند.

وي افزود: دولت السيسي اكنون با چهار چالش اساسي روبرو است كه وقوع حملاتي اين چنيني بر آنها دامن مي زند اين چهار چالش عبارتند از:

اول خشم عمومي در ميان اصحاب مطبوعات مصر به دليل يورش به سنديكاي روزنامه نگاران در قاهره و دستگيري دو نفر از آنها و عدم گوش دادن به خواسته هاي آنها مبني برعذر خواهي عبدالفتاح السيسي نسبت به اين موضوع يا بركناري 'مجدي عبد الغفار' وزير كشوركه يكي از حاميان وي در سركوب اخوان المسلمين محسوب مي شود است.

دوم بحران واگذاري دو جزيره «تيران». «صنافير» به عربستان كه باعث خشم و اعتراض در ميان اقشار مردم مصر شده و السيسي متهم به فروش مصر در مقابل دريافت كمك ها مالي عربستان سعودي است و شهرهاي مختلف مصر نسبت به اين موضوع شاهد اعتراض هاي بي سابقه بود اين در حالي است كه عبدالفتاح السيسي رئيس جمهوري اين كشور در آخرين سخنراني خود سخن گفتن از اين موضوع را به طور مطلق رد كرد.

عبدالباري عطوان چالش سوم را كشته شدن دانشجوي ايتاليايي در شرايطي از ابهام اعلام كرد كه به تيره شدن روابط مصر و ايتاليا منجر شد و سفير خود را از اين كشور فراخواند و نظرات مختلف درباره قتل او و تاكيد ايتاليا بر شكنجه او پيش از كشته شدن به تيرگي اين روابط دامن مي زند.

چهارم سقوط واحد پول مصر در برابر دلار است كه كه براساس برخي گزارش هاي اقتصادي40 درصد است كه اين موضوع مشكلات اقتصادي سنگيني براي شهروندان مصري ايجاد كرده است.

سردبير رونامه راي اليوم در ادامه افزود: بسياري از تحليل هاي داخلي و خارجي مصر حاكي از آن است كه جنبش اخوان المسلمين عامل مشكلات و بحران هاي مصر نيست علي رغم اينكه دولت مصر آنها را مسئول اين چالش ها مي دانند.

اگرچه اين جنبش بزرگ ترين جريان مخالف اين كشور است و دستگاه رسانه اي آن از تحريك بر ضد نظام السيسي و تحريك به انقلاب بر ضد آن كوتاهي نمي كنند.

عطوان در ادامه نوشت حمله به منطقه حلوان باعث مي شود كه السيسي مشت آهنين دستگاه امنيتي اين كشور را تقويت كند اما اين نيرو به اندازه انتظارت عمومي و خود رئيس جمهموري اين كشور قوي نيست و ممكن است اين قبيل حملات در قاهر يا شهر هاي ديگر مصر تكرار شود كه اين مسئله دولت و دستگاه امنيتي آن را را با چالش روبرو مي كند و اعتماد ملت مصر به آنها از بين مي رود.

وي در پايان افزود: باتوجه سلب اعتماد و حمايت اصحاب رسانه با حمله به سنديكاي روزنامه نگاران و نيز از دست دان نخبگان سياسي مانند عمر موسي، حمد بن صباحي، علا اسواني، حسن نافعه، نادر الفرجاني و محمد البرادعي به سبب واگذاري جزاير تيران و صنافير به عربستان درحالي كه آنها معتقد هستند اين جزاير به مصر تعلق دارد و نيز از دست دادن اعتماد مردم به دليل ناامني و حملات تروريستي بنابراين دولت السيسي روزبه روز با چالش هاي رو به رشدي مواجه است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس