کد خبر 571004
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵

سعدالحريري رئيس حزب جريان المستقبل و همپيمان اصلي خاندان سعود در لبنان با خراب شدن ديوار بي اعتمادي و انزجار بر سرش، اين روزها بدترين مراحل زندگي خود را از زمان ورودش به جهان سياست پشت سر مي گذارد، او نخستين بار است كه طرفدارانش هم اين گونه از او روي برگردانده اند.

ناكامي الحريري در انتخابات پايتخت لبنانبه گزارش مشرق، نتايج شبه نهائي انتخابات شوراي شهر بيروت پايتخت لبنان حاكي است كه « بيروتي ها» فهرست انتخاباتي متشكل از بيشتر احزاب قدرتمند و مورد حمايت خاندان الحريري اگر چه شوراي شهر پايتخت لبنان را در اختيار گرفته اما تنها 45 هزار راي يعني حدود ده درصد آراي ريخته شده به صندوق ها را كسب كرده است.

رقيبان شانه به شانه « بيروتي ها» پيش رفتند و يك فهرست جديد متشكل از هنرمندان و فعالان اجتماعي و دانشگاهيان با نام « شهر من بيروت» توانسته است حدود 30 هزار راي كسب كند كه بزرگترين ضربه به همپيمانان خاندان سعود در لبنان به شمار مي رود.

روزنامه لبناني السفير نوشت: نامزد جمعيت طرح هاي خيريه اسلامي ( الاحباش) بيش از ده هزار راي كسب كرده اما مي گويد كه براساس تفاهم با نيروهاي سياسي اين آرا را به 20 نامزد فهرست الحريري بخشيده است.

السفير تاكيد كرد: اگر اين خبر درست باشد، معناي آن اين است كه نتيجه انتخابات در پايتخت لبنان براي جريان المستقبل بسيار نااميد كننده است و اين اعداد و ارقام براي الحريري بسيار وحشت آور است.

براساس اين گزارش، سعدالحريري دوشنبه شب در سخنراني خود براي اعلام پيروزي فهرست بيروتي ها، هيچ اشاره اي به تعداد شركت كنندگان درانتخابات شوراهاي شهر و آراي اين فهرست مورد حمايت خود نكرد.

الحريري با بازگشت به بيروت و تشكيل ستاد انتخاباتي تا آخرين لحظه محله به محله بيروت رفت و خودش را به آب و آتش زد تا اعتماد از دست رفته را به خاطر زندگي در كاخ هايش در پاريس و رياض در حالي كه مردم لبنان در وحشت انفجارهاي تروريست هاي تكفيري مورد حمايت خاندان سعود به سر مي بردند، بازيابد اما نتيجه انتخابات در بيروت آب سردي بود كه بر سرش ريخته شد و ديوار بي اعتمادي هوادارانش هم بر سرش خراب شد.

روزنامه لبناني الاخبار نوشت: الحريري و تيمش براي بازگشت به حيات سياسي نيازمند انتخاب شعارها و برنامه هاي جديد است، ديگر نمي تواند مردم لبنان را با ادعاها و شعارهائي مانند اعتدال ، مناصفه، مخالفت با سلاح حزب الله و حمايت از سقوط نظام سوريه بخرد.

الحريري صلاحيت ها و اعتبارهاي سياسي و اجتماعي خود را در كنار ورشكستگي مالي كه به شدت از آن رنج مي برد، از دست داده است

براساس اين گزارش، الحريري كه تلاش داشت در ميان شيعيان شكاف ايجاد كند، يك نامزد شيعه وابسته به جنبش امل را هم در فهرست بيروتي ها قرار داد اما با اعلام عقب نشيني جنبش امل و خروج اين نامزد از فهرست، تير او براي كسب آراي شيعيان به سنگ خورد و تيم الحريري اكنون جنبش امل را در ناكامي خود مقصر مي داند.

حزب الله لبنان هم كه از ابتدا حضور در فهرست بيروتي ها را تحريم كرده بود ديروز پيروزي قاطع خود و جنبش امل همپيمانش در استان بقاع به ويژه دو شهر راهبردي و سياسي بعلبك و بريتال( كامل كرسي ها) را اعلام كرد.

حزب الله و جنبش امل در انتخابات شوراهاي شهر با فهرست معروف « توسعه و وفاداري» برگرفته از دو فراكسيون آنها در پارلمان لبنان « وفاداري به مقاومت» و « توسعه و آزادسازي» شركت كردند و الگوئي از همكاري و همبستگي را به نمايش گذاشتند.

رسانه هاي لبناني از طولاني شدن شمارش دستي آرا كه بيش از 24 ساعت طول كشيده است، انتقاد كرده اند.

انتخابات شوراهاي شهر و شهرداري ها و مختارها در لبنان در چهار مرحله و در چهار هفته متوالي به شرح زيربرگزار مي شود:

مرحله اول كه يكشنبه گذشته برگزار شد: استان هاي بيروت ،بقاع شامل بعلبك ، هرمل، بريتال و زحله و عرسال

مرحله دوم كه يكشنبه هفته آينده شروع مي شود: استان جبل لبنان

مرحله سوم كه يكشنبه دو هفته بعد شروع مي شود: استان هاي جنوب و نبطيه

مرحله چهارم كه يكشنبه سه هفته بعد شروع مي شود: استان هاي شمالي ، طرابلس و عكار
 
** ناكامي الحريري

روزنامه لبناني السفير با تاكيد به ناكامي سعد الحريري در انتخابات شوراهاي شهر در بيروت ، نوشت كه لبنان در وضعيت خوبي نيست و به عبارت بهتر لبنان در معرض خطر قرار دارد.

السفير افزود: خطر خارجي ، خطري است كه راه فراري براي آن نيست و از مرزهاي جنوبي و شرقي لبنان را تهديد مي كند اما خطر جبهه داخلي و مسئوليت همه لبناني ها در روياروئي با آن امروز يك سوال جدي است.

اين روزنامه لبناني با تاكيد به اينكه « سعدالحريري از انتخابات بيروت ناكام و شكست خورده خارج شد»، خاطرنشان كرد كه الحريري در سخنراني خود براي اعلام به اصطلاح پيروزي از اشاره به اعداد و ارقام خودداري كرد تا در مراحل بعدي اين انتخابات به ويژه در طرابلس پايتخت شمال لبنان با بحران مواجه نشود.

السفير تصريح كرد كه بحران بين الحريري و اركان شيعه لبنان آشكار است و با وجود گفت وگوهاي حزب جريان المستقبل و حزب الله كه براي فروكش كردن تنش هاي مذهبي ضروري است، دو طرف در ريل هاي مخالف يكديگر حركت مي كنند كه هر لحظه احتمال برخورد آنها وجود دارد.

اين روزنامه لبناني نوشت كه بحران در روابط بين الحريري و « وليد جنبلاط» رئيس حزب سوسياليست ترقيخواه هر روز بزرگتر مي شود دو طرف به جز در خصوص پرونده هاي فوري با هم ديدارهاي سياسي ندارند.

السفير افزود: بحران بين الحريري و اركان سياسي جامعه لبنان كم و بيش وجود دارد و برخي كشورهاي عرب حوزه خليج فارس درصدد هستند از حزب« نيروهاي لبناني» به سركردگي « سمير جعجع» استفاده كنند.

اين روزنامه لبناني اضافه كرد كه انتخابات شوراي شهر در بيروت ، بحران فزاينده بين الحريري و اركان مسيحي به ويژه جريان آزاد ملي ، «نيروهاي لبناني» و الكتائب را آشكارتر و سرسختانه تر كرده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس