کد خبر 570662
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱

همزمان که تروریست‌ها در جنوب حلب و جبهه «خان طومان» پیشروی داشته‌اند، نیروهای مقاومت در «غوطه شرقی» دمشق از اختلافات داخلی گروه‌های تروریستی نهایت بهره را می‌برند.

 به گزارش مشرق، این روزها تحولات میدانی در حومه جنوبی استان حلب سوریه مورد توجه رسانه‌های مختلف قرار گرفته و در حالی که افکار عمومی در انتظار شنیدن خبر آزادسازی شهرک خان طومان است، غوطه شرقی دمشق شاهد درگیری شدید گروه‌های تروریستی با یکدیگر است.

غوطه شرقی که در نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه واقع شده به طور کامل تحت محاصره ارتش سوریه قرار دارد و به دلیل تجمع هزاران تن از عناصر تروریستی «جیش الاسلام، جبهه النصره و فیلق الرحمن» از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آزادسازی آن با پاکسازی یک استان برابر است.

با وجود این که موانع بسیاری، سرعت پیشروی نیروهای سوری را در غوطه شرقی کاهش داده اما هلاکت «زهران علوش»، سرکرده گروه تروریستی جیش الاسلام توسط ارتش سوریه باعث شده تحولات میدانی در این منطقه به سود جبهه مقاومت پیش رود.

فرماندهی مناسب و حفظ اتحاد گروه‌های تروریستی از ویژگی‌های زهران علوش در غوطه شرقی به شمار می‌آمد اما با کشته شدن وی، انسجام سابق میان گروه‌های تروریستی وجود ندارد و درگیری‌های سه هفته اخیر تروریست‌ها با یکدیگر نشان می‌دهد اختلاف شدیدی بر اردوگاه تروریست ها حاکم است.

چشم‌ها به «خان‌طومان»، درگیری شدید در ریف‌ دمشق

بنا بر این گزارش، برخلاف ماه‌های گذشته درگیری‌ها در غوطه شرقی تمام نشده و این منطقه شاهد رویارویی عناصر تروریستی جیش الاسلام، فیلق الرحمن و جیش الفسطاط با یکدیگر است. در نتیجه این درگیری‌ها، خسارات مالی و تلفات جانی فراوانی به گروه‌های تروریستی وارد شده و طرفین نیز از افراد انتحاری علیه یکدیگر استفاده می‌کنند.

بتازگی گروه تروریستی فیلق الرحمن تصاویری از جلسه خصوصی سرکرده‌های غوطه شرقی منتشر کرده که نشان می دهد عربستان سعودی به طور مستقیم از این گروهک حمایت می‌کند و ریشه اختلاف ها بر سر منصفانه تقسیم نشدن حمایت های مالی این کشور میان گروه‌های حاضر در این منطقه است.

همزمان با درگیری عناصر تروریستی در غوطه شرقی، رزمندگان مقاومت و نیروهای سوری از این فرصت استفاده کردند و در حملاتی غافلگیرانه موفق به بازپسگیری شهرک «الرکابیه» شدند.

شهرک الرکابیه در نزدیکی شهر «دیرالعصافیر» قرار دارد و پاکسازی آن باعث شده محاصره عناصر تروریستی در حومه شهر و فرودگاه «مرج السلطان»، روستاهای «بالا القدیمه و بالا الجدیده» تنگ‌تر شود و شمارش معکوس برای آزادی دیرالعصافیر به صدا درآید.

گروهک تروریستی جیش الاسلام کنترل شهرک دیرالعصافیر را در اختیار دارد، اما مسیرهای ارتباطی و روستاهای حومه این شهرک که تنها راه خروج از محاصره به شمار می آید تحت کنترل تروریست‌های فیلق الرحمن است.

چشم‌ها به «خان‌طومان»، درگیری شدید در ریف‌ دمشق

درگیری‌های این دو گروهک تروریستی با یگدیگر باعث شده تروریست‌های فیلق الرحمن مانع ورود کمک‌های نظامی و امدادی جیش الاسلام به شهرک دیرالعصافیر شوند و این مسئله به سود ارتش سوریه است؛ زیرا آزادی این شهر آسان‌تر می کند.

براساس این گزارش، پاکسازی شهرک دیرالعصافیر علاوه بر افزایش ضریب امنیت فرودگاه دمشق، آرامش را نیز به حومه جنوبی دمشق باز می گرداند.

با وجود این که عناصر تروریستی در غوطه شرقی دمشق به یک توافق شکننده برای پایان درگیری‌ها رسیده‌اند، ولی تحولات میدانی در این منطقه از ادامه تنش‌ها حکایت دارد و به نظر می‌رسد جبهه مقاومت باید از شرایط به وجود آمده نهایت استفاده را ببرد تا امنیت پایتخت و حومه آن به طور قابل توجهی افزایش یابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس