کد خبر 568304
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶

جناب آقای روحانی چون موفقیت شما و دولتتان موفقیت ملت ایران است و خدای نکرده شکست شما و دولت یازدهم شکست ایران و مردم آن، لذا شایسته است اطرافیان خود را به گونه ای پالایش کنید.

تأملاتی در باب سخنانی بی تأمل!گروه سیاسی مشرق؛ دکتر محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه در یادداشتی به نقد سخنان اخیر دکتر حسن روحانی رئیس جمهور پرداخته و نوشته است:

1- اگر در طول یک سال اخیر فرمایشات ریاست محترم جمهور را جمع آوری کنیم به عبارت ها و فرازهایی خاص خواهیم رسید. عباراتی مانند: «ما کشور را از ته چاه خارج کردیم»، «الان ملت ما به خوبی برجام و ثمرات آن را لمس می کند»، «هنوز سه ماه از اجرای برجام نگذشته که برخی به دنبال نتایج آنند»، «188 کشور از اجرای برجام نفع می برند»، «الان همه تحریم ها لغو شده است»، «نباید کسی به خاطر انتقاد به زندان برود»، «کشور نباید در تقابل با دیگران باشد»، «سال 94 به یادماندنی ترین سال در تاریخ دیپلماسی جهان خواهد بود، «ما در پی اسلام انقلابی نیستیم» و...


2- بعید است نهاد ریاست جمهوری بازتاب این سخنان را به شخص رئیس جمهور منتقل کرده باشد، چرا که اگر گوینده این عبارات متوجه پی‌آمدها و بازتاب های مختلف سخنان خود شده بود دیگر شاهد تکرار چنین عباراتی نمی بودیم. آیا ریاست محترم جمهوری نمی دانند که عبارت «جای منتقد زندان نیست» آن هم از زبان ایشان چه معنا و مفهومی دارد؟ آیا این جمله اعتراف رسمی به حاکمیت استبداد در نظام جمهوری اسلامی نیست؟ آیا این سخن به معنای پذیرش ادعاهای «احمد شهید» و گروهک منافقین در خصوص وجود خفقان در جامعه ایران نخواهد بود؟


3- وقتی برخی مسئولین دولتی در سفرهای خارجی خود از عدم پایبندی آمریکا به تعهدات خود در برجام گلایه می کنند (امثال سیف، عراقچی و...)، گفتن عبارت «الان همه تحریم ها لغو شده است» چه بازتابی خواهد داشت؟ آیا گوینده این عبارت نمی داند که این جمله در فضای بین المللی دارای بار حقوقی است و اقرار صریح و رسمی به لغو تحریم هاست! اگر فردا دیپلمات های ما از عدم اجرای برجام گلایه کنند و طرف غربی به آنها بگوید رئیس جمهور ایران به صورت رسمی از لغو تحریم ها خبر داده و گلایه شما وارد نیست چه باید بکنیم؟ نکند آنجا هم باید بگوییم سخن آقای رئیس جمهور مصرف داخلی داشته است؟!

4- وقتی یک کارشناس یا اندیشمند حوزه سیاست یا دیپلماسی در خارج از ایران می شنود که رئیس جمهور ایران سال 94 را به دلیل «برجام» به یادماندنی ترین سال در تاریخ دیپلماسی جهان معرفی می کند چه احساسی نسبت به ایران و مقامات آن پیدا خواهد کرد؟ آیا به این نتیجه نخواهد رسید که لابد گوینده چیزی از دیپلماسی و تاریخ آن نمی دانسته که حادثه ای عادی و رایج مانند برجام را تا این حد بالا برده است! آن هم در جهانی که شاهد ده ها توافق مهمتر از برجام بوده است!


5- وقتی آقای رئیس جمهور به صراحت می گوید: «الان ملت به خوبی برجام را لمس می کند» واکنش مردمی که شنونده این عبارتند چه باید باشد؟ آیا حس خوبی نسبت به گوینده پیدا می کنند؟ یا هنگامی که می شنوند رئیس جمهورشان می گوید: «الان هم چرخ سانترفیوژها می چرخد و هم چرخ بانک مرکزی» چه به ذهنشان خطور می کند؟ تاجرانی که هنوز با صرافی ارز مبادله می کنند و نیروهای فعال در صنعت هسته ای که می دانند چه بر سر تأسیسات هسته ای این حوزه آمده پس از شنیدن این عبارت چه باید بگویند؟ آن هم وقتی که چند روز بعد از زبان همان رئیس جمهور می شنوند که: «سی سال که از اجرای برجام نگذشته! تازه سه ماه از اجرای برجام گذشته و هنوز اجرایی شدن آن به زمان نیاز دارد»!!


6تأملاتی در باب سخنانی بی تأمل!- وقتی مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی جمهوری اسلامی را به تقابل با جامعه جهانی متهم می کنند و می شنوند که رئیس جمهور ایران نیز ادعاهای آنها را با این عبارت تأیید کرده و می گوید: «نباید کشور در حالت تقابل با دیگران باشد» چه می کنند؟ غیر از این است که این عبارت را به عنوان سند اثبات ادعایشان ثبت و ضبط خواهند نمود و در وقت مناسب به کار خواهند بست؟


7- راستی مقصود ریاست محترم جمهور از این سخن که: «کشور را از ته چاه خارج کردیم» چیست؟ اگر کشور در ته چاه بود ، پس ایشان چگونه به مقام ریاست جمهوری رسیده اند؟ جالب اینجاست که پس از گفته شدن این عبارت وزارت خارجه آمریکا به صورت رسمی اعلام کرد: حسن روحانی در انتخاباتی غیردموکراتیک به ریاست جمهوری رسیده است! آیا ریاست محترم جمهور نذر دارند که برای مقامات آمریکایی خوراک و سوژه فراهم کنند!؟


8- وقتی ریاست محترم جمهور می فرمودند: «188 کشور جهان از اجرای برجام نفع می برند» به این نکته فکر نکردند که در چه مقامی مرتکب چنین فرمایشی شده اند! اگر فردا کشورهایی مانند بحرین، جیبوتی، سومالی، گابن، سودان و... براساس فرمایش ایشان به دنبال اثبات منافع خود از برجام بیافتند چه باید بکنیم؟ اگر فردا روزی خبرنگاری پیدا شود و از گوینده محترم این عبارت بپرسد اجرای برجام چه نفعی به حال شیلی یا گواتمالا یا موریتانی داشته است پاسخ ایشان چه خواهد بود؟ آیا ایشان خواهند گفت این جمله معرف داخلی و محلی داشته است؟ آیا مقصود ایشان آن است که قبل از برجام 188 کشور به واسطه تحریم ایران در حال ضرر کردن بوده اند؟ چگونه وقتی فقط 3 ماه از اجرای برجام می گذرد 188 کشور می توانند از اجرای برجام نفع ببرند؟ آن هم برجامی که به گفته مسئولین ارشد دولت فقط شاهد اجرای تعهدات از سوی ایران بوده است؟


9- بر اساس قانون ، ممیزی کتاب بر عهده وزارت ارشاد و کارشناسان آن است و ریاست محترم جمهور هم به تعبیر خود یک حقوقدان هستند! آیا به نظر ایشان کارمندان اداره پزشکی باید کتاب ها را ممیزی کنند؟ مقصود ایشان از عبارت: «نباید کارمند ارشاد کتاب را ممیزی کند» چه می تواند باشد؟ آیا ایشان قانون و اساسنامه و شرح وظایف وزارت ارشاد را قبول ندارند و یا از متن قانون بی خبرند؟


10- هنگامی که ایشان وقت خود و تعدادی از فرهنگیان کشور را صرف کردند تا ثابت کنند: «اسلام انقلابی» پدیده نامطلوبی است و معلمان باید نسل جوان را از خطرات «اسلام انقلابی» آگاه کنند، نمی دانستند که رهبر معظم انقلاب بارها بر مفهوم "اسلام انقلابی" و ترویج آن تأکید نموده اند!؟ آیا باید عبارت ایشان را حمل بر ندانستن کرد یا خدای ناکرده...!


11- به نظر می رسد که این عبارات و سخنان ریشه در جایی غیر از ذهن ریاست جمهور داشته باشد. آیا نباید ریشه این عبارات را در افرادی مانند «جیسون رضائیان» جستجو کرد؟ کسانی که با جمع شدن در اطراف رئیس جمهور سخنان خود را به فضای غالب ذهن ایشان تبدیل کرده اند. آیا ریاست محترم جمهور به نتایج چنین سخن گفتن هایی واقف نیستند؟ آیا از ریاست شورای عالی امنیت ملی نمی توان توقع داشت به گونه ای سخن برانند که امنیت و منافع ملی کشور آسیب نبیند؟ آیا ایشان مایلند سوابق و جایگاه خود را قربانی اطرافیانی کنند که چنین عباراتی از ذهن و زبان آنها تراوش کرده است؟ آیا مایلند از حیثیت خود و نظام اسلامی برای گفتن چنین عباراتی هزینه کنند؟ آیا فردی در مقام ایشان نباید کم بگوید و گزیده بگوید؟ آیا بیان چنین سخنانی در طول 3 سال گذشته به نفع ایشان و دوستانشان بوده یا به نفع نظام و کشور و امنیت آن؟

12- جناب آقای روحانی چون موفقیت شما و دولتتان موفقیت ملت ایران است و خدای نکرده شکست شما و دولت یازدهم شکست ایران و مردم آن، لذا شایسته است اطرافیان خود را به گونه ای پالایش کنید تا دیگر شاهد چنین عباراتی در فرمایشات جنابعالی نباشیم!


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 30
  • یاسر ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    این ها همه برای منحرف کردن افکار عمومی از بی دستاوردی برجام است,
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    آخر و عاقبت دیپلماسی لبخند چیزی جز له شدن کرامت مردم این کشور نیست
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    من یکی به شخصه کاملا ایمان آوردم که تو این دنیا سیاست قلدر مآبانه و پرخاشگرانه جواب میده.دیپلمات بازی غیر از تحقیر چیز دیگه ای نداشت برامون
  • ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    500 نفر حاجی در منا جان خود را از دست دادند، عربستانی‌ها حتی جواب تلفن شما را هم نمی‌دادند،
  • ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    هرچی مابریم عقب اونا میان جلو رفتار مسئولان سعودی برای ما عبرت نشد؟
  • ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    هر چی بگیم به ما می گویند : دلواپس! بی شناسنامه! به جهنم! شما بگویید چه جمله ای در تشکر به تدبیر بالا باید نوشت؟!!
  • ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    غرضی رای می آورد وضع مملکت خیلی بهتر از حالا بود
  • ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    حالا مونده تا فرق احمدی نژاد و روحانی را بفهمی داد اش
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    خودمون این طوری خواستیم
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    باید سعی کنیم روحانی عصبانی نشود وگرنه: بیسواد، بی شناسنامه، برو به جهنم،.........، بوووووووووووووووووووووووووووق
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    فدای سر کدخدا- شما خودتو ناراحت نکن
  • فریبرز ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    نه چرخ اقتصاد چرخید نه سانترفیوژها
  • فریبرز ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    نه چرخ اقتصاد چرخید نه سانترفیوژها
  • حسین ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    0 0
    برجام = بر یخ همه تعهدات آمریکا نوشته بر یخ بودند و کم کم ناپدید میشن
  • ناشناس ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    0 0
    کشورهایی که از برجام نفع می برند : امریکا و انگلیس و اسرائیل و فرانسه و آلمان هستند و کشورهای متضرر از برجام ایران و سوریه و لبنان و یمن بودند.
  • ناشناس ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    0 0
    به قول حاج حسین شریعتمداری مگر دستاوردهای برجام جن است که مردم نمی توانند آنرا مشاهده نمایند !
  • مسعود ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    0 0
    چه کسی مسئول خسارت محض ناشی از عدم لغو تحریمهاست ؟!
  • ناشناس ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    0 0
    برجام باعث غروب صنعت هسته ای ایران شد و دیگر هیچ !
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    اشتباهی مثبت زدم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس