کد خبر 567001
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه استاندارد جدید آبلیمو طی دو تا سه ماه آینده تدوین خواهد شد، گفت: استانداردهای جدید با هدف اصالت سنجی مواد اولیه موجود در فرآورده‌های غذایی تدوین می‌شوند.

 به گزارش مشرق، وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد، با بیان اینکه استاندارد آبلیمو، خرداد 93 مورد تجدید نظر قرار گرفت، گفت: معمولاً تجدید نظر در استانداردها حداقل هر 5 سال یکبار صورت می‌گیرد، اما در مورد استاندارد آبلیمو هم اکنون نیز به روزرسانی این استاندارد در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: با توجه به اشکالات موجود در اجرای استاندارد اخیر آبلیمو، به دلیل تقلب‌هایی که در بازار اتفاق افتاد، نمونه‌های آبلیموی غیرطبیعی که با مواد شیمیایی تولید شده بودند، مورد آزمون قرار گرفت که در این آزمون‌ها از نظر فرمولاسیون، تضادی با استاندارد وجود نداشت و به عنوان مثال میزان اسیدیته آبلیمو 6 بود، اما برای تولید آن از مواد اولیه مانند رنگ و اسانس تقلبی استفاده شده بود.

وی تصریح کرد: با توجه به قیمت آبلیمو و یا در بازدید از کارخانه، متوجه این تقلب‌ها شدیم و به همین دلیل، استاندارد آبلیمو مورد بازنگری قرار گرفت.

مرندی مقدم ادامه داد: برخی تولیدکنندگان آبلیمو با استفاده از افراد مسلط به علم شیمی، آبلیمو را طوری تولید کرده‌اند که از نظر مشخصات شیمیایی، با استانداردهای تعیین‌شده همخوانی دارد، اما از نظر مواد مصرفی، مورد قبول ما نیست. به همین دلیل در سال 94 طرح پژوهشی در این زمینه تعریف شد تا استانداردها بازنگری شوند.

وی با بیان اینکه یکسری ستون‌های آزمایشی جدید در تدوین استاندارد تعریف شده است، گفت: قصد داریم تولید آبلیموها را از نظر مواد اولیه مورد صحه‌گذاری قرار دهیم.

وی ادامه داد: تدوین این استاندارد جدید، مراحل پایانی را طی می‌کند و امیدواریم طی دو تا سه ماه آینده، استاندارد جدید آبلیمو نهایی و اعلام شود.

معاون رئیس سازمان استاندارد با اشاره به مدنظر قرار گرفتن نسبت اسیدسیتریک به ایزوسیتریک‌ها در استاندارد جدید آبلیمو، گفت: از این طریق می‌توانیم آبلیموهای طبیعی را شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه تدوین استاندارد با رویکرد اصالت‌سنجی در محصولاتی مانند زعفران، گوشت، چربی و فرآورده‌های حلال نیز آغاز شده است، گفت: از این طریق، شیوه استانداردسازی تغییر می‌کند و از تقلب در تولید جلوگیری خواهد شد.

مرندی توضیح داد: گاهی ممکن است در یک فرآورده غذایی از ماده دیگری به جای شکر استفاده شود که همان نتیجه آزمون شکر را به همراه داشته باشد، اما اصالت آن ماده جایگزین مهم است که بتوانیم تقلب‌های موجود در این تولید را شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: همچنین ممکن است در تولید کالباس برای تأمین پروتئین از سویا یا غلات به جای گوشت استفاده شود که با استانداردهای جدید، منشأ پروتئین مشخص خواهد شد.

مرندی مقدم با اشاره به جمع‌آوری 97 هزار بطری آبلیموی تقلبی و یا غیراستاندارد در سال گذشته، گفت: 10 پروانه تولید کارخانه در این بخش ابطال شده و 15 برند نیز به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

به گفته وی، آبلیمو فاقد استاندارد بین‌المللی است و به همین دلیل، در ایران با توجه به لیموی کشت شده در مناطق مختلف، استاندارد مشخصی تدوین شده است.

وی با بیان اینکه استاندارد جدید آبلیمو اجباری خواهد بود، گفت: با تدوین این استاندارد،‌ استاندارد قبلی باطل خواهد شد.

مرندی در واکنش به انتقادات مطرح‌شده از سوی وزارت بهداشت در مورد کم کاری سازمان استاندارد در تدوین استاندارد آبلیمو نیز گفت: وزارت بهداشت مسئول این نیست که بگوید ما در کارمان تأخیر داشتیم یا خیر، زمانی برای این کار تعیین نشده بود که حالا بگویند ما تأخیر داشته‌ایم.

معاون رئیس سازمان استاندارد افزود: کنترل و نظارت اجرای استانداردها در فرآورده‌های مشمول استانداردهای اجباری به عهده سازمان استاندارد است و در عین حال، سازمان غذا و دارو نیز کنترل‌هایی را انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: قرار بود سازمان غذا و دارو اطلاعاتی را در زمینه تدوین استاندارد آبلیمو به ما ارائه کند که تاکنون اطلاعاتی ارائه نشده و گزارش جدیدی برای ما ارسال نشده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس