کد خبر 564216
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱

با آغاز جنگ و ممانعت رزمندگان از ورود دشمن به سرپل ذهاب در دوم اردیبهشت سال 59 ارتش عراق به دومین ناکامی خود تن داد و به طرف شهرک زراعی قره بلاغ و سپس شهرک المهدی(عج) عقب نشست.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، ارتفاعات مرزی قراویز در شمال شرقی سرپل ذهاب قرار دارد و بلندترین قله آن 816 متر است و بر سرپل ذهاب و بر جاده سرپل ذهاب قصر شیرین و خطوط مرزی تسلط دارد و ده قراویز که به ده مارگیران نیز مشهور است در جنوب غربی آن قرار دارد.

با آغاز جنگ و ممانعت رزمندگان از ورود دشمن به سرپل ذهاب در 1359/7/2، ارتش عراق به دومین ناکامی خود تن داد و به طرف شهرک زراعی قره بلاغ و سپس شهرک المهدی(عج) عقب نشست؛ اما رزمندگان به این مقدار بسنده نکرده و درصدد بودند تا فاصله متجاوزین را با شهر بیشتر نمایند و لذا به نبدر ادامه داده و ارتش بعث برای سومین بار مجبور به عقب نشینی به سمت ارتفاعات قراویز شد و تا جریان عقب نشینی سراسری از این منطقه در تیر ماه سال 1361 همچنان بر مناطق مختلف دشت ذهاب و سرپل ذهاب دید و تیر داشت.

در جریان عملیات بازی دراز 2 آزادسازی ارتفاعات قراویز یکی از اهداف عملیات بود که با ناکامی مواجه شد.

در حماسه قراویز و بازی دراز حدود 62 نفر از رزمندگان همدانی به شهادت رسیدند و پیکر مطهرشان 10 ماه بعد، پس از عقب نشینی عراق از منطقه، به زادگاهشان بازگردانده شدند. در فروردین سال 1366 و در پی انجام عملیات کربلای 9 ارتفاعات 542 و 546 در شمال قراویز به طور کامل آزاد شد.
منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس