کد خبر 564137
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۹

مدیر اطلاعات ملی آمریکا می‌گوید بخش‌های محرمانه گزارش مربوط به حادثه ۱۱ سپتامبر تا ماه ژوئن منتشر می‌شود.

به گزارش مشرق، نشریه هیل در گزارشی به نقل از جیمز کلاپر نوشت بخش های محرمانه گزارش مربوط به حادثه یازده سپتامبر تا ماه ژوئن منتشر می شود.
در این گزارش آمده است: 28 صفحه از تحقیقات کنگره آمریکا درباره حملات تروریستی یازدهم سپتامبر سال 2001 احتمالا تا ماه ژوئن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

جیمز کلاپر -که مسئول بررسی بخش های محرمانه این گزارش است-، در گفتگو با کریستین ساینس مانیتور اعلام کرد: «فکر می کنم این یک هدف واقع گرایانه است.»

وی همچنین گفت:‌ «ما در موقعیتی قرار داریم که بر اساس آن، در تلاش برای هماهنگ کردن موضع بینِ سازمانی در زمینه انتشار عمومی این 28 صفحه هستیم.»
انتشار این بخش از گزارش 11 سپتامبر به گمانه زنی های دیرینه درباره محتوای آن پایان خواهد داد.

برخی افراد که این صفحات را مطالعه کرده اند -که بخشی از تحقیقات مشترک کنگره در سال دو هزار و دو درباره حملات یازده سپتامبر بوده است- ادعا کرده اند این بخش ها سبب بروز مشکلاتی برای دولت عربستان سعودی خواهد شد زیرا نشان دهنده مشارکت آنها در این حملات است.

روز یکشنبه، سناتور سابق دموکرات باب گراهام -یکی از نویسندگان گزارش کنگره و از حامیان انتشار این 28 صفحه- گفت مقامات کاخ سفید به او اعلام کرده اند تا ماه ژوئن در این باره تصمیم گیری خواهند کرد.

گراهام در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی اعلام کرد: «فکر می کنم نامعقول است اگر فکر کنیم افرادی که نمی توانند انگلیسی صحبت کنند یا آن که چون هرگز قبلا در آمریکا نبوده و یا تحصیل کرده نبوده اند نمی توانستند چنین کاری انجام دهند.»

او همچنین گفت: «از این رو، چه کسی از آنها حمایت کرده است؟ و فکر می کنم همه شواهد نشان می دهد عربستان سعودی در این روند دست داشته است.»
15 تن از 19 هواپیما ربای حاضر در حادثه یازدهم سپتامبر از شهروندان سعودی بودند و برخی بر این باورند این موضوع نشان دهنده حمایت عربستان سعودی از افراط گرایان است.

در دیگر تحلیل های رسمی درباره حملات سال 2001، حمایت رسمی عربستان سعودی از تروریست های القاعده حل شده است، اما این امر سبب از بین رفتن این احتمال نمی شود که مقامات سطح پایین در دولت عربستان سعودی پول در اختیار تندروها قرار داده اند.

موشکافی های دقیق در ارتباط با نقش احتمالی عربستان سعودی درباره حادثه یازدهم سپتامبر طی روزهای اخیر و در پی انتشار خبرهایی در این باره انجام شده است که عربستان سعودی و کاخ سفید به شدت در حال لابی با کنگره علیه تصویب قانونی هستند که به خانواده های قربانیان حادثه 11 سپتامبر اجازه می دهد ریاض را به سبب هرگونه نقش در این حادثه تحت پیشگرد قضایی قرار دهند.

عربستان سعودی تهدید کرده است اگر این لایحه تصویب شود، دارایی های خود را در آمریکا به ارزش هفتصد و پنجاه میلیارد دلار به حراج خواهد گذاشت. کاخ سفید نیز هشدار داده است این اقدام ریاض سبب تضعیف مصونیت آمریکا در سراسر جهان می شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس