به فاصله یک هفته تا افتتاح بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شمار زیادی از دانشجویان که قصد دریافت بن خرید کتاب سهمیه خود را داشتند، موفق به این کار نشده‌اند.

به گزارش مشرق، آخرین مهلت ثبت نام دانشجویان متقاضی بن کتاب در حالی ساعاتی پیش به پایان رسید که پیچیدگی‌های خاص اعمال شده برای دریافت این بن‌ها، مانع از نام نویسی شمار زیادی از دانشجویان برای دریافت آن شد. پیچیدگی های عجیب و غریبی که ظاهرا در مسیر ساده سازی و افزایش سهمیه های دانشجویی این بن ها به کار بسته شد اما عملا دست بسیاری از دانشجویان متقاضی دریافت این بن ها را از دریافت آن کوتاه کرد.

ماجرا از این قرار است که ابتدا مسئولان از افزایش سهم بن دانشجویی به مبلغ 100 هزار تومان خبر دادند و بعد مشخص شد، این افزایش با افزایش سهم پرداختی دانشجویان رخ داده، نه سهم یارانه ای که دولت به این موضوع اختصاص می‌دهد؛ موضوعی که موجب رنجش بسیاری از دانشجویان شد، ولی این پایان راه نبود.

نکته قابل تأمل بعدی در تغییرات ارائه این بن ویژه به دانشجویان برای نمایشگاه کتاب امسال، حذف امکان خرید کتب لاتین با این بن ها بود؛ رویکردی که به باور برخی دانشجویان، اتخاذ آن برای نمایشگاهی که نام «بین المللی» را یدک می‌کشد، اتفاقی ناگوار به شمار خواهد آمد و دست آن دسته از دانشجویانی را که برای خرید کتاب های به روزِ مرتبط با رشته هایشان راهی نمایشگاه می‌شوند، خواهد بست.

همه این ها در حالی است که فرایند نام نویسی برای دریافت این بن ها هم دستخوش تغییراتی اساسی شده و به هفت خوانی شباهت یافته که ظاهرا طراحی آن هدفی جز محدود کردن دسترسی دانشجویان به بن های خرید نداشته است، زیرا لازمه آن استفاده از گوشی های اندرویدی و نصب یک اپلیکیشن خاص بود.

اپلیکیشینی که مالک آن شرکتی خصوصی است که به واسطه تبلیغات گسترده، به ویژه در رسانه ملی، برای بسیاری نام آشنا شده و الزام به استفاده از آن برای خرید بن کتاب دانشجویی بسیار شائبه برانگیز و ابهام آفرین به نظر می‌رسد؛ آنقدر که عجیب نیست شایعاتی در این باره بشنویم و شاهد گلایه های فراوان دانشجویانی در این خصوص باشیم.

دردناک تر اینکه اگر دانشجویی به رغم همه این موانع، باز خواهان دریافت این بن های کتاب می‌بود، ناچار بود برای دریافت آن به مراکز استان ها و برخی شعب خاص یک بانک خاص مراجعه کند. حکایتی عجیب که می‌توان برای توصیفش از ضرب المثل های معروف زبان فارسی هم کمک گرفت. بماند که با پایان یافتن مهلت ثبت نام، مسئولان از تمدید چند روزه مهلت خبر داده و در اقدامی عجیب تر، امکان دریافت بن کارت های خرید کتاب را تنها به چند شعبه خاص در سه استانِ تهران، قم و البرز محدود کردند.

گویی قصد دارند، به هر روش ممکن، هم ظاهر ماجرا را حفظ کرده و از تداوم توزیع بن خرید کتاب دانشجویی بگویند و هم از شمار متقاضیان دریافت این بن ها کاسته و موانعی بر سر راه ایشان بگذارند که ایشان را به انصراف از دریافت این سهمیه اندک ترویج کتاب خوانی سوق دهد؛ رویکردی که متولی اجرای آن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ یعنی همان نهادی که متولی ترویج کتاب خوانی و افزایش سرانه مطالعه در کشور است!
منبع: تابناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رضا ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    نباید بن کتاب رایگان حذف می شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس