کد خبر 563718
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱

یکی از فناوری‌هایی نسبتا جدیدی که در دنیای گوشی‌های هوشمند مورد توجه قرار می‌گیرد فناوری‌های شارژ سریع هستند که در حال حاضر چندین نوع از آن تولید شده و در برخی مدل ها استفاده می‌شوند و تمامی پرچمداران 2016 از این فناوری بهره‌مند هستند.

 به گزارش مشرق، نوع و عملکرد فناوری شارژ سریع کمی با هم متفاوت است. بیشترین کمبودی که در گوشی‌های هوشمند امروزی حس می‌شود کمبود یک باطری با طول عمر چند روزه است و اکثر گوشی‌های هوشمند حداکثر دو روز کاربر را همراهی می‌کنند. به نظر میرسد سازندگان هنوز راه حلی را برای حل این مشکل پیدا نکرده‌اند اما از سوی دیگر سعی کرده اند تا توسط فناوری های شارژ سریع، باطری را در کمترین زمان ممکن شارژ کنند. مدتی پیش اوپو کمپانی نام آشنای چینی فناوری شارژ فوق سریع خود را با عنوان VOOC معرفی کرد که توجه بسیاری از کاربران را بر انگیخت. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به نحوه کار و جزئیات این فناوری منحصر به فرد بیاندازیم
 
 شارژ سریع چگونه کار می‌کند؟
 
قاعده کلی سیستم شارژ کردن ساده است. نیروی مصرفی گوشی های هوشمند توسط باطری‌ها تامین می‌شود. زمانی که باطری خالی شد نیاز به شارژ شدن دارد و این همان زمانیست که شما گوشی خود را توسط شارژر به پریز برق متصل می‌کنید و شارژر انرژی از دست رفته را به باطری بر می‌گرداند. انرژی که به باطری تزریق میشود با وات اندازه گیری می‌شود و وات بیشتر به معنای انرژی و نیروی بیشتر است و نیروی زیاد میتواند باطری را سریعتر شارژ کند. این فرآیند ساده ی سیستم شارژ کردن باطری گوشی های هوشمند است.
 
همان گونه که گفته شد نیروی برق توسط وات اندازه گیری میشود و وات توسط تکثیر لحظه ای با واحد آمپ توسط ولتاژ که با ولت اندازه گیری میشود، مورد مقیاس قرار داده میشود. این بدین معناست که وقتی شما به نوشته ی های ریز چاپ شده ی روی شارژرگوشی خود نگاه کنید با اعدادی مانند 5V – 2A یا 9V – 2A روبرو می‌شوید.
 
هر آنچه که درباره شارژ سریع موبایل باید بدانید +عکس

پورت‌های یو اس بی 2.0 معمولی با مقدار 5V و 0.5A  که به معنی 2.5 وات است کار می‌کنند. شارژری که با مقدار 5V و 2A کار می‌کند میتواند 10 وات توان تولید کند اما یک شارژر سریع با مقدار 9V و 1.67A کار می‌کند که نتیجه آن تولید 15 وات توان  است. یکی از تفاوت‌های اساسی بین فناوری شارژ فوق سریع اوپو که VOOC نام دارد با دیگر فناوری‌های شارژ سریع این است که VOOC از سطوح بیشتری نسبت به شارژر های سریع فعلی که از ولتاژ های بیشتری برخوردار هستند، بهره می‌برد. بنابراین این فناوری به جای 9V و 1.67A که 15 وات تولید میکند، از 5V و 4A استفاده می‌کند که در نتیجه میتواند 20 وات توان تولید کند.
 
نکته دیگری در مورد نحوه شارژ شدن باطری‌های گوشی‌های هوشمند وجود دارد این است این باطری‌ها در دو مرحله شارژ می‌شوند. مرحله اول با نیروی زیادی شروع به شارژ باطری می‌کند تا زمانی که شارژ آن به حدود 80 در صد برسد. سپس در مرحله دوم نیرو را کمی کاهش داده تا شارژ باطری به آرامی تکمیل شود و این دلیل همان گفته سازندگان است که به طور مثال می‌گویند باطری محصول آنها به سرعت تا 80 در صد شارژ می‌شود یا تنها با 30 دقیقه شارژ میتوانید 8 ساعت از آن استفاده کنید و ... که در اینجا منظور آن ها مرحله اول شارژ شدن باطری یعنی همان 80 در صدی است که به سرعت شارژ می‌شود و حرفی از مرحله دوم که فرآیند شارژ شدن آهسته تر صورت می‌گیرد نمی‌زنند. گاهی اوقات 20 در صد نهایی فرآیند شارژ شدن ممکن است که 50 در صد از زمان شارژ شدن را به خود اختصاص دهد.
 
  هر آنچه که درباره شارژ سریع موبایل باید بدانید +عکس
 
همان گونه که در نمودار بالا میبینید، فناوری VOOC بسیار سریع عمل میکند. Oppo F1 Plus ، گوشی هوشمندی که به فناوری VOOC مجهز شده است و از باطری 2850 میلی آمپر ساعتی برخوردار است تنها در 35 دقیقه 75 درصد شارژ شده است که بسیار خیره کننده است. زمان شارژ لازم از صفر تا 90 در این گوشی 45 دقیقه است و 1 ساعت و 9 دقیقه طول میکشد تا شارژ باطری این گوشی از صفر به صد در صد برسد که در اینجا میتوانیم اختلاف سرعت بین مرحله ی یک و دو فرآیند شارژ شدن را مشاهده کنیم.

45 دقیقه طول می‌کشد تا شارژ باطری از صفر به 90 در صد برسد اما ده در صد باقی مانده به 24 دقیقه زمان لازم دارد. اگر این امکان وجود داشت که سرعت در تمام مدت شارژ شدن ثابت و مانند مرحله ی اول باشد شاهد این بودیم که باطری  F1 Plus در 50 دقیقه از صفر به صد در صد می‌رسید که نسبت به 69 دقیقه ی فعلی اختلاف زیادی محسوب می‌شود.
 
هر آنچه که درباره شارژ سریع موبایل باید بدانید +عکسهر آنچه که درباره شارژ سریع موبایل باید بدانید +عکس
 
دما:
 
یکی از چیزهایی که در هنگام شارژ کردن باطری ناخواسته تولید میشود، گرما است. این طور به نظر میرسد که زمانی که ما از ولتاژ بالاتری بهره میبریم، گرامی تولید شده نیز بیشتر میشود و شما باید انتظار افزایش دمای 8 درجه سلسیوس یا حتی بیشتر را در زمانی که از شارژ سریع استفاده میکنید که با مقدار 9V کار میکند، داشته باشید. اما یکی از جنبه های شگفت انگیز فناوری VOOC این است که دما را بسیار خوب مدیریت میکند و سرعت سیر صعودی افزایش دما را بسیار کند میکند. در جدول ذیل میتوانید تغییرات دمای چندین تلفن هوشمند را در هنگام شارژ کردن با هم مقایسه کنید.
 
  هر آنچه که درباره شارژ سریع موبایل باید بدانید +عکس
 
همان طور که مشاهده میکنید، VOOC میتواند با نرخ شارژ شدن بسیار بالایی ( میلی آمپر ساعت بر دقیقه ) دو گوشی Oppo R7s و Oppo F1 Plus را شارژ کند و با این حال افزایش مقدار دما را در تنها 3 یا درجه ی سلسیوس حفط کند.
 
 هر آنچه که درباره شارژ سریع موبایل باید بدانید +عکس

شارژ کردن باطری هنگام تماشای ویدئو
 
مطمئنا از میان شما کسانی بوده اند که در شرایطی قرار گرفته بودند که با گوشی خود در حال تماشای یک فایل ویدئویی بوده اند و همزمان اخطار کم بودن شارژ باطری نیز برای آن ها نمایان شده است و در این لحظه اگر شما به پریز برق دسترسی داشته باشید، گوشی را به شارژر وصل میکنید و به تماشای ویدئو ادامه میدهید اما مطمئنا متوجه کم شدن سرعت شارژ به طور محسوس میشوید. دلیل این مسئله همان چیزیست که در بالا گفتیم و زمانی که شما از سیستم شارژ سریع استفاده میکنید گرمای بیشتری تولید می‌شود.

اما زمانی که شما یک فایل ویدئویی مشاهده میکنید یا بازی را انجام میدهید حرارت هم از CPU تولید میشود و هم از GPU و این به معنای این است که دو منبع همزمان در حال تولید حرارت هستند و این زمانیست که خطر اور هیتینگ یا همان داغی بیش از حد وجود دارد. در نتیجه گوشی هوشمند شما به طور اتوماتیک از سیستم شارژ سریع به سیستم شارژ معمولی سوئیچ میکند تا از بروز هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری کند. یکی دیگر از ویژگی های خوب VOOC این است که حتی هنگام تماشای ویدئو نیز شارژ کردن را با نرخ سرعت معقولانه ای ادامه میدهد.
 
طبق مقایسه ای که بین فناوری های شارژ سریع کوالکام، VOOC اوپو، PumpExpress+ مدیاتک و توربو پاور موتورلا صورت گرفته است و زمانی که دو گوشی گلکسی نوت 5 سامسونگ و اوپو R7s با هم به رقابت پرداختند، در هر دو گوشی یک ویدئو از سایت یوتوب پخش میشود.  اوپو R7s در حالت نرمال 81 دقیقه زمان برای شارژ شدن به صورت کامل نیاز دارد و گلکسی نوت 5 به 97 دقیقه برای شارژ کامل نیاز دارد. هنگام شارژ شدن و پخش فایل ویدئویی اوپو R7s دقیقا همان 81 دقیقه زمان برای شارژ شدن به صورت کامل نیاز داشت در صورتی که گلکسی نوت 5 زمانی حدود 160 دقیقه را گرفت که به معنی افزایش زمان 65 در صدی است.
 
هر آنچه که درباره شارژ سریع موبایل باید بدانید +عکسهر آنچه که درباره شارژ سریع موبایل باید بدانید +عکس

در تست دوم شارژ باطری گلکسی نوت 5، هواوی میت 8 و اوپو اف 1 پلاس را به حدود 4 یا 5 در صد رسانده و گوشی ها برای تست استریم ویدئو آماده شدند. هر سه گوشی به شارژر سریع خود متصل شدند و عملیات استریم ویدئو از یوتوب آغاز شد. پس از 30 دقیقه شارژ شدن در حالی که پخش ویدئو نیز ادامه داشت، شارژ گلکسی نوت 5 به 24 در صد میرسد و در همین حال شارژ هواوی میت 8 نیز با کمی امتیاز بهتر به 31 در صد میرسد در حالی که باطری اوپو اف 1 پلاس در این مدت 68 در صد شارژ می‌شود.
 
هر آنچه که درباره شارژ سریع موبایل باید بدانید +عکس

با توجه به ظرفیت باطری هر سه گوشی میتوان گفت باطری گلکسی نوت 5 حدود 600 میلی آمپر ساعت، هواوی میت 8 حدود 1000 میلی آمپر ساعت و باطری اوپو اف 1 پلاس نیز حدود 1824 میلی آمپر ساعت شارژ شده اند.
 
  هر آنچه که درباره شارژ سریع موبایل باید بدانید +عکس
 
چکیده  مطلب:
 
به طور خلاصه می‌توان گفت که فناوری VOOC، یک سیستم شارژ بسیار سریع است و با وجود ویژگی ها و توانایی های این فناوری مطمئنا یکی از بهترین‌‎های حال حاضر بازار گوشی‌های هوشمند است. همان‌گونه که مشاهده کردید این سیستم سرعت خود را در شارژ کردن دو گوشی اوپو R7s و F1 پلاس که هر دو از این فناوری پشتیبانی می‌کنند به رخ رقبا کشید. اما ویژگی‌های دیگری نیز در VOOC وجود دارد که باعث تمایز این فناوری با دیگر فناوری ها شده است. نتیجه تست VOOC بر روی گوشی‌های سازگار با این سیستم این بود که VOOC در هنگام شارژ گرمای زیادی تولید نمی‌کند. همچنین VOOC احتمالا تنها سیستم شارژ سریعی است که حتی هنگام تماشای فایل های ویدئویی نیز باطری گوشی را با سرعت قابل قبولی شارژ می‌کند.

منبع: مجله سخت‌افزار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس