رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با انتقاد از اینکه بستر فراهم شده در نتیجه اجرای برجام زمینه و جرات دستبردهای بین‌المللی را برای آمریکایی‌ها فراهم کرده است، تصریح کرد: به فرض اینکه آمریکائی‌ها پول آب سنگین را هم به ما بدهند، این در مقابل دارایی‌هایی که از ما گرفته‌اند رقمی نیست.

به گزارش مشرق، ابراهیم کارخانه‌ای در واکنش به قرارداد فروش ۳۲ تن آب سنگین مازاد ایران به آمریکا اظهار داشت: این معامله که با ارزش ۸.۵ میلیون دلار انجام می‌شود، هر چند در راستای اجرای برجام است، اما بیشتر جنبه نمایشی دارد و آمریکایی‌ها از آن به عنوان یک تاکتیک و خدعه برای پنهان کردن اقدامات خصمانه دیگر خود بهره می‌برند.

وی در توضیح این نکته گفت: آمریکایی‌ها با این معامله تلاش می‌کنند تا از یک طرف به جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دیگر اعلام کنند که خود آمریکا وارد معامله با ایران شده و بنابراین دیگران هم می‌توانند با ایران معامله کنند و در واقع پاسخی به گلایه‌های مسئولان ایرانی می‌دهند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس ادامه داد: از طرف دیگر، صدور آب سنگین به منزله از دست دادن یک کالای راهبردی است که نیاز آمریکایی‌ها را برطرف می‌کند و در واقع یک امتیاز به آمریکاست نه ایران.

کارخانه‌ای تصریح کرد: آنچه در سطح رسانه‌های آمریکایی و برخی رسانه‌های داخلی عنوان می‌شود که یک معامله ۸.۵ میلیون دلاری بین ایران و آمریکا در جریان است، چیزی نیست که جوسازی آمریکایی‌ها برای شرکت‌های بزرگ آمریکایی و اروپایی در مسیر معامله با ایران را پنهان کند.

تشکیل یک مثلث شوم در آمریکا برای غارت اموال ایران

وی همچنین با اشاره به احکام متوالی دادگاه‌های آمریکایی برای مصادره اموال ایران به بهانه‌های مختلف اظهار داشت: این معامله ۸.۵ میلیون دلاری می‌تواند یک پوشش برای اقدامات غارتگرانه آمریکایی‌ها باشد.

نماینده مردم همدان در مجلس توضیح داد: در حال حاضر یک برنامه هدفمند و مدیریت‌شده بین دولت، کنگره و دستگاه قضایی آمریکا وجود دارد و این مثلث شوم برای دستبرد دائمی به اموال ایران برنامه‌ریزی می‌کنند.

کارخانه‌ای خاطرنشان کرد: برداشت ۱۰.۶ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در ارتباط با حادثه ۱۱ سپتامبر که در گزارش نهایی ۵ سال پیش هیچ نامی از ایران در آن برده نشد و نیز برداشت ۲ میلیارد دلاری از اموال کشورمان به بهانه پرداخت غرامت به کشته‌شده‌های انفجار ساختمان تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت در ۳۳ سال پیش، نمونه‌هایی از این دستبردهای بزرگ است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این باید به موضوع تسخیر لانه جاسوسی و تلاش سال گذشته آمریکایی‌ها برای برداشت اموال ایران به این بهانه اشاره کرد که به ازای هر جاسوس خود، ۴۳۰ میلیون دلار غرامت از اموال ایران طلب کرده‌اند.

برجام، بستر و جرئت دستبردهای بین‌المللی به اموال ایران را فراهم کرده است

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با انتقاد از اینکه بستر فراهم شده در نتیجه اجرای برجام زمینه و جرات این دستبردهای بین‌المللی را برای آمریکایی‌ها فراهم کرده است، تصریح کرد: این معامله ۸.۵ میلیون دلاری در مقابل حجم دارایی‌های بلوکه شده ایران چیزی نیست و اصلا قابل طرح نیست و به فرض اینکه پول آب سنگین را هم به ما بدهند، در مقابل دارایی‌هایی که از ما گرفته‌اند رقمی نیست.

کارخانه‌ای با تاکید بر اینکه باید با آمریکایی‌ها از دستِ بالا و موضع اقتدار معامله کرد، گفت: آنها فقط حرف زور می‌زنند و اگر در ۳۷ سال گذشته دستِ برتر داشته‌ایم، به دلیل برخورد از موضع عزت و اقتدار بوده است.

وی با اشاره به دیدار اخیر باراک اوباما با پادشاه سعودی اظهار داشت: اوباما پس از دیدار با ملک سلمان، ایران را حامی تروریسم عنوان می‌کند و بلافاصله جان‌کری در ملاقات با ظریف، به صورت فریبکارانه عنوان می‌کند که شرکت‌های اروپایی روند مراوده تجاری خود با ایران را تسهیل کنند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با تاکید بر لزوم هوشمندی در مقابل اقدامات متناقض و فریبکارانه آمریکایی‌ها پس از برجام و پرهیز از خوش‌بینی در تعامل با آنها، خاطرنشان کرد: این‌ها نکات حداقلی در عرصه دیپلماسی است که باید درک شده و فهمیده شود.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    این مشکلات ناشی از طرز برخورد همچین افرادی در گذشته خودشان است. به جای قبول مسوولیت کارشان در گذشته، تقصیر آنرا گردن آینده می اندازند.
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    به به! جناب آقای کارخانه ای. رسیدن بخیر.
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    جالبه! یه عده کنار گود نشستند میگند لنگش کن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس