کد خبر 560465
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۸

رئیس جمهور گفت: قفل درها امروز به همت مردم باز شده است و خود ما باید حرکت کنیم و برجام فقط درها را باز کرده است و تحرک باید از مردم باشد و همه به میدان بیایند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جمع علما، ایثارگران و برگزیدگان استان سمنان که در قالب سفر استانی دولت و در سالن هلال‌احمر سمنان برگزار شد، اظهار کرد: آثار جنگ تحمیلی همچنان باقی مانده است و از لحاظ حقوقی و سیاسی هم‌اکنون با عراق در حال آتش‌بس هستیم اما چون زمان گذشته و عراق را همسایه می‌دانیم، با دولت این کشور روابط خوب و نزدیکی داریم.

وی گفت: مسائل جنگ پس از 30 سال هنوز از لحاظ سیاسی و حقوقی تمام نشده است؛ البته ایران از خاک خود دفاع کرد و این عراقی‌ها بودند که به ما هجوم آوردند.

رئیس جمهور افزود: مردم ایران در دوران دفاع مقدس به خوبی ایستادگی کردند و در جنگی که همه دنیا پشت‌سر صدام بودند و ما تنها بودیم ملت بزرگ ایران بر دشمن پیروز شدند.

روحانی اظهار داشت: دنیا در زمان جنگ تحمیلی مقابل ایران ایستاد و در سال‌های اخیر نیز نهادهای بین‌المللی علیه ایران قطع‌نامه صادر کردند و تحریم‌های ناروایی روا داشته شد و پرونده ایران را به فصل 7 و ماده 41 کشاندند و چیزی نمانده بود که این پرونده به مرز ماده 42 یعنی جنگ برسد.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور فرانسه در سال 91 به عنوان یک کشور بزرگ اعلام کرده بود که 5 کشور قدرتمند جهان با هم به اتفاق رسیده‌اند که باید با ایران بجنگند، اما سر زمان آن بحث دارند؛ وقتی مقامی رسمی چنین چیزی را می‌گوید، یعنی تا مرز خطر پیش رفته‌ایم و مردم کار بزرگی انجام داده‌اند که هنوز شاید برخی به عظمت انتخابات سال 92 پی نبرده باشند و تمام ابعاد آن در ذهن‌شان نباشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: انتخابات 92 کار بزرگی بود که سایه شوم جنگ را از سر ایران کنار زد.

روحانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از لحاظ حقوقی و سیاسی امروز در دنیا کشوری پیروز است و تحریم‌ها زمانی قرار بود در چند مرحله به گونه‌ای هدایت شود که فروش نفت ایران را به صرف برساند اما با رهنمودهای رهبری و حمایت‌های مردمی این توطئه‌ها خنثی شد.

وی تبیین کرد: مردم اتحاد و انسجام خود را حفظ کرده‌اند و کار بزرگی صورت گرفت و امروز نخستین قدم‌های پیروزی را برداشته‌ایم و قطعنامه‌ها لغو شده است و این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که زمانی مدعی بود ایران در زیرزمین‌های مخفی بمب هسته‌ای تولید می‌کند و ما را به دروغ به چنین چیزی متهم می‌کردند، امروز می‌گویند کاری به گذشته نداریم و کل پرونده قبلی ایران تمام شده است.

رئیس جمهور تشریح کرد: کسانی که الفبای سیاست و حقوق بین‌الملل را آموخته‌اند، می‌دانند که رهبری و ملت ایران در برجام چه کار بزرگی انجام داده‌اند و امروز باید از این فرصت استفاده کرد و نگذاشت زمان از دست برود.

روحانی یادآور شد: فضای برای کار و تلاش و اتصال به دنیا فراهم شده است و امروز می‌خواهیم ایران بیش از گذشته آباد شود.

وی با اشاره به مشکل کم‌آبی در بسیاری از استان‌های کشور از جمله سمنان گفت: همه مردم و بخش خصوصی باید مشارکت کنند تا مشکل کمبود آب برطرف شود.

رئیس جمهور دولت یازدهم، دولت را دارای منابع محدود نفت، مالیات و عوارض دانست و افزود: در شرایط رکود، نمی‌توان در حوزه مالیات فشار بیشتری به مردم آورد و ابتدا باید واحدهای تولیدی رونق یابد و کارخانه‌ها فعال‌تر شوند و سپس نسبت به دریافت مالیات اقدام کرد.

روحانی، پرداخت مالیات را وظیفه دینی و شرعی مردم دانست و گفت:‌ رهبری نیز در دریافت مالیات براساس یک واجب شرعی تأکید داشته‌اند اما نمی‌توان در این زمینه در برهه کنونی فشار بیشتری وارد کرد.

وی ادامه داد: در حوزه نفت هم تا قبل از این تنها می‌توانستیم تا یک میلیون بشکه نفت فروش داشته باشیم اما در حال حاضر مسیر باز شده است تا به تولید بیشتر دست یابیم.

رئیس جمهور بیان داشت: برجام به معنای پیروزی حقوقی جمهوری اسلامی ایران بوده و معنای برجام پیروزی اخلاق ایران است.

روحانی توضیح داد: با تصویب برجام اخلاق ایران نمایش داده شد و کسانی که برابر کشور خدعه و توطئه می‌کردند و ما را به ناروا تحریم کرده بودند، به صداقت و راستگویی جمهوری اسلامی ایران پی بردند.

وی افزود: برجام نشان داد تحریم‌ها، ضد حقوق بشر و اصول انسانی بوده است و به صراحت گفته‌ایم که غربی‌ها برخلاف اصول بشری عمل کرده‌اند و امروز همه متوجه شدند که ایران اخلاق‌‌مدار است.

رئیس جمهور گفت:‌ در حوزه آب امروز باید سرمایه‌گذاری‌هایی صورت بگیرد که در گذشته با تحریم امکانش نبود و غربی‌ها ایران را تحریم دارو، تجهیزات پزشکی بانکی و ... می‌کردند که ضد حقوق بشر است، اما امروز شرایط برای رشد کشور به خوبی باز شده است.

روحانی گفت: قفل درها امروز به همت مردم باز شده است و خود ما باید حرکت کنیم و برجام فقط درها را باز کرده است و تحرک باید از مردم باشد و همه به میدان بیایند.

وی تأکید کرد:‌ طرف ما در برجام مشخص است و البته باید حواسمان را جمع کنیم، چراکه بعد از سال‌ها دشمنی قراردادی را بسته‌ایم که البته در ده‌ها مورد دیگر با آنها مشکل داریم و تنها یک مورد حل شده است.

رئیس جمهور بیان کرد: حفظ، جناح و اختلاف سلیقه در کشور اشکالی ندارد، اما امروز همه باید برای آبادانی ایران و توسعه کشور و نیز ارتقای اخلاق تلاش کنند چرا که چاره‌ای جز این نداریم.

روحانی عنوان داشت: هرجا با هم بوده‌ایم، پیروز شده‌ایم و کشور در برهه کنونی به توسعه و پیشرفت دست پیدا کند.

وی، نامگذاری سال 94 به عنوان سال همدلی و همزبانی را اقدام داهیانه و دقیق رهبری دانست و گفت: رهبری نشان دادند که بدون اقتصاد مقاومتی نمی‌توان پیشرفت و باید تولید را حرکت داد.

روحانی اضافه کرد: سال گذشته نیز در حوزه اقتصاد مقاومتی تلاش‌های خوبی صورت گرفت و برای نحوه پیاده‌سازی و اجرای این طرح همت زیادی شد و بررسی‌های دقیقی صورت گرفت و قدم‌های خوبی برداشتیم.

رئیس جمهور افزود: سال 94 برای مردم ایران بسیار سخت و مشکل بود اما سپری شد و دولت از جایی قرض نگرفت و دنبال استقراض از بانک مرکزی نیز نبود.

وی تشریح کرد: همه مردم کمک کردند و از سختی‌ها عبور کردیم و در حالیکه تورم در همه کشورها بالا رفته و ارزش پولی آنها پایین آمده بود، ارزش پول ایران به خوبی حفظ شد.

روحانی متذکر شد: امروز نوسان آنچنانی در حوزه ارز نداریم و بازار آرامش دارد و کالاهای مورد نیاز نیز به خوبی تأمین شده است اما باید تقاضای عمومی را تحریک کرد تا مردم خرید کنند.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید سرمایه‌های خود را وارد کند و در کشور از ظرفیت‌های ان استفاده شود و دولت نیز در حد توان کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: بیش از 900 میلیارد تومان برای طرح‌های استان سمنان در سفر دولت اعتبار اختصاص داده شده است که طبق برنامه زمان‌بندی در سال‌های 95 و 96 عملیاتی خواهد شد.

روحانی همچنین وحدت مسئولان استان سمنان و آرامش این استان را بسیار مهم دانست و گفت: اخلاق، دین و امنیت بسیار مهم است و باید حفظ شود؛ اما از مردم نیز می‌خواهیم فعلاً دندان روی جگر بگذارند تا کشور در مسیر توسعه و پیشرفت هدایت شود.

وی ادامه داد: تا جایی که امید وجود داشته باشد می‌توان کشور را به خوبی پیش برد و مسئولان وظیفه دارند این امید را به مردم تزریق کنند.

رئیس جمهور افزود: استان سمنان همواره مهد علما و بزرگان و افراد شاخصی بوده است و امروز نیز وزرا و معاونان رئیس جمهور به همه شهرستان‌های این استان سفر کرده‌اند تا مشکلات مردم را بررسی کنند و گزارش‌ آن را نیز ارائه خواهند داد.

روحانی همچنین به در پیش بودن ولادت باسعادت حضرت علی(ع) گفت: سراسر زندگی امیرالمؤمنین (ع) درس و برای انسان‌ها مایه افتخار است و کامیابی و سعادت انسان‌ها نیز در پیروی از حضرت علی (ع) خواهد بود و ما نیز افتخار می‌کنیم که پیرو ایشان هستیم.

وی همچنین با اشاره به رشادت‌های دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و پس از آن گفت: در سایه پیروی از راه راستین ائمه اطهار(ع) و امام علی(ع) است که می‌توان کشور را به رشد رساند.

روحانی افزود:‌از آغاز زندگی تا شهادت امیرالمؤمنین(ع) همه‌اش درس است و باید همواره از ایشان آموخت چرا که پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام، حضرت علی (ع) 25 سال صبر و سکوت اختیار کردند واین امر پیام‌هایی برای ما دارد.

وی ادامه داد: اگر انسانی بخواهد به این صبر و سکوت به سادگی نگاه کند، می‌گوید چرا امیرالمؤمنین(ع) در گوشه خانه نشسته است و حرف و فریادی نمی‌زند و حتی حضرت زهرای اطهر(س) نیز که از معصومان بود از این اقدام حضرت دچار حیرت می‌شود و تعبیر ایشان خیلی مهم است که علی‌جان، چرا در گوشه‌ای نشسته‌ای و سکوت اختیار کرده‌ای و در مقابل اتهام‌ها سر به زیر افکنده‌ای و فریاد نمی‌زنی.

 رئیس جمهور در بررسی‌های دقیق‌تر مشخص می‌شود که حضرت امیرالمؤمنین (ع) برای چه هدف والاتری این سکوت و صبر را اختیار کرده‌اند و در حقیقت آرمان پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) برای ایشان مهم‌تر بوده است.

وی گفت:‌ حضرت علی(ع) هدف اصلی را قربانی اهداف دسته دوم و دسته سوم نکردند و اگر این رفتارها نبود، اسلام باقی نمی‌ماند در حالیکه امروز همه چیز در تاریخ باقی مانده است و درخت تنومندی به نام اسلام، بیش از یک میلیارد و 700 میلیون نفر پیرو دارد.

روحانی گفت:‌ انقلاب عظیم و بزرگ امام خمینی (ره) با بهای کم و به رایگان به دست نیامده است و محصول تلاش‌های همه انقلاب‌های یک قرن گذشته از زمان میرزای شیرازی به بعد است.

رئیس جمهور گفت: کار بزرگی صورت گرفت و انقلاب به ثمر رسید و نظام جمهوری اسلامی ایران با استواری هرچه تمام‌تر شده که امروز مایه افتخار همگان است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز مدعی پیروزی از راه امیرالمؤمنین(ع) است و شخصیت بزرگی همچون امام راحل نیز چنین عمل می‌کردند؛ نظام اسلامی به واسطه تلاش‌های حضرت امام استوار شد و پس از آن با کوشش‌های خلف صالح ایشان، ادامه یافت و رهبری امروز کشور را به خوبی هدایت می‌کنند.

روحانی افزود: گرچه مشکلات زیادی از سوی قدرت‌های بزرگ و دشمنان برای کشور ما به وجود آمد اما مردم ایران یکی پس از دیگری از این مشکلات عبور کرده‌اند و در ادامه نیز اینچنین خواهد بود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس