کد خبر 562715
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳

از ابتدای راه اندازی(جداسازی) جشنواره جهانی فیلم فجر، مشخص بود که ادعاهای جهانی بودن جشنواره صرفا خوراک تبلیغاتی داخلی دارد و از سوی سینماگران خارجی با استقبال روبرو نمی شود.

به گزارش مشرق، جشنواره جهانی فیلم فجر روزهای میانی برگزاری اش را در پردیس چهارسو تهران پشت سر می گذارد، جشنواره ای جمع و جور در طبقات فوقانی یک پاساژ بزرگ تجاری که در چند سالن با ظرفیت صندلی کم، و البته بازدید کنندگان اندک میزبان علاقه مندان به سینما است.

این جشنواره علیرغم تبلیغات گسترده ای که درباره کیفیت و کمیت برگزاری آن انجام می گرفت، مانند یکی از چندین جشنواره فیلم که در تهران برگزار می شود، روزهای آرامی را پشت سر گذاشته است.

 

ادعاهای جهانی رفتار محلی

از ابتدای راه اندازی(جداسازی) جشنواره جهانی فیلم فجر، مشخص بود که ادعاهای جهانی بودن جشنواره صرفا  خوراک تبلیغاتی داخلی دارد و از سوی سینماگران خارجی با استقبال روبرو نمی شود، از همین رو بود که میرکریمی در اقدامی پیشدستانه گفت:«سینمای ایران را با اعتماد به نفس سینمایی جهانی می‌دانم و این یکی از مزیت‌هایی است که سینمای ما دارد و به همین دلیل نیازی به دادن باج به مهمانان ندارد.»

البته علیرضا شجاع نوری مدیر نشست های تحلیل فیلم، برای اینکه وجه مهمانان جشنواره خراب نشود، به خبرنگاران گفت: «میهمانانی از کشورهای دیگر می‌آیند که اشخاص صاحب‌نظری هستند و اگر بتوانیم شرایطی را به وجود بیاوریم که از دانسته‌های این افراد استفاده شود و یافته‌های‌شان را با یکدیگر تقسیم کنند، می‌توانیم ادعا کنیم که جشنواره خوبی برگزار کنیم. با اینکه آثار خوبی در جشنواره حضور دارد، اما تنها با نمایش فیلم‌ خوب دلیلی بر خوب بودن یک جشنواره نیست.»

شجاع نوری همچنین با حضور در تلویزیون با بیان اینکه مهمان توریست نمی خواهیم، توجیه دیگری درباره تعداد پایین مهمانان خارجی عنوان کرد: «هنر جشنواره در این است که بیشترین اطلاعات را در کوتاه ترین زمان ممکن از میهمانان بگیرد و آن را منتشر و منتقل کند. ما در همه زمینه‌ها نیازمند این دانش و اطلاعات هستیم. در جشنواره جهانی فیلم فجر نیازمند توریست و میهمان نیستیم. میهمانی نخواهیم داشت مگر حضورش برای ما دستاورد داشته باشد و به سینمای بومی ما کمک کند»

جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی از اول اردیبهشت ماه در پردیس سینمایی چهارسو تهران کار خود را آغاز کرد که این پردیس نسبت به  پردیس های بزرگ سینمایی مانند «کوروش»،«آزادی» و «ملت» از سالن های کوچک تر با تعداد صندلی کمتری برخوردار است و این اولین میزبانی «چهارسو» از یک رخداد سینمایی با این حجم فعالیت به شمار می رود. پردیسی در مرکز شهر تهران که به دلیل طرح ترافیک و واقع شدن در یکی از مراکز خرید تهران، حجم ترافیک بالایی در خیابان های اطرافش دارد اما این شلوغی باعث نشده است تا جشنواره پر جنب و جوشی را مشاهده کنیم.

حتی حضور مهمانان خارجی که پیش از این بر روی حضور آنها در جشنواره مانور داده شده بود نیز با نیامدن «امیر کاستاریکا» تحت الشعاع قرار گفت. در عوض دبیرخانه جشنواره تلاش کرد بر روی چهره الکساندر سوکورف کارگردان روش مانور دهد و حتی در علایق مارتین اسکورسیزی جستجو کنند و نام «ژوانگ ژوانگ» کارگردان چینی را در آن پیدا کنند تا حضور این کارگردان چینی را به عنوان «سینماگر برجسته چینی و سازنده فیلم محبوب اسکورسیزی در تهران» اطلاع رسانی کنند

در کنار این مانور ها بودند افرادی که هنوز جداسازی بخش بین المللی فجر را اقدامی غیر حرفه ای می دانند، علیرضا رئیسیان کارگردان سینما، معتقد است بخش جهانی و بخش ملی جشنواره فجر دو قلوهای به هم چسبیده اند که نبیاد از هم جدا شوند. این کارگردان درباره شرایط برگزاری جشنواره جهانی فجر نیز می گوید: از طرفی به دلیل مسائل متعدد از جمله محدودیت‌های نمایشی نمی‌توانیم شاهد جشنواره‌ای جهانی در بخش رقابتی و مسابقه ملی به معنای واقعی باشیم؛ چون آنهایی که نام جشنواره جهانی را به معنای اصلی آن یدک می‌کشند، اجازه پخش فیلمهایی را می‌دهند که در دنیا تراز اول و اکران اولشان باشد، در نتیجه فلسفه این نامگذاری (جهانی شدن) مورد پرسش قرار می‌گیرد و محدودیت‌های جشنواره جهانی فجر امکان ارسال فیلم های تراز اول دنیا را به وجود نمی‌آورد.

 

سالن های خالی

در بدو ورود به جشنواره فیلم فجر، اولین نکته ای که به چشم حضار می آید خلوتی و سکوت جشنواره است. گزارش های متعددی درباره سالن های خلوت و حتی خالی جشنواره  منتشر شده که با واکنش روابط عمومی جشنواره روبرو شده است. مواجه شدن با سالن خالی در زمان اکران فیلم های جشنواره، موضوعی نبود که رسانه ها از آن به راحتی عبور کنند. آغاز جشنواره فیلم فجر تنها با 20 مخاطب برای جشنواره ای که ادعای جهانی دارد، شروعی نا امید کننده به شمار می رفت

همین مسئله باعث شد تا میرکریمی در سالن سینما به سخنرانی بپردازد. به اعتقاد برخی از رسانه ها «اقبال اندک مخاطبان به جشنواره بیش از هر چیز توانایی مدیریتی میرکریمی را زیر سوال می برد و البته این واقعیت را به اثبات می رساند چهره هابی که سالها آبشخور دولتی داشته اند چقدر از برگزاری محافلی که متکی بر بدنه مخاطبان است، عاجزند».

 

رفتار عجیب دبیر

نا هماهنگی دربرگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر از پیش از آغاز جشنواره و زمان توزیع کارت های مهمانان و خبرنگاران آغاز شد اما اوج آن در برگزاری  اکران ها بود که تاخیر های متوالی برگزاری اکران ها حتی به رکورد 5 ساعته نیز رسید. فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» ساخته ابوالقاسم طالبی که در بخش بازار فیلم جشنواره حضور دارد، به دلیل مشکلات جشنواره با 5 ساعت تاخیر اکران شد.

رفتار عجیب دبیر جشنواره فیلم فجر در قبال یک برنامه تلویزیونی نیز موضوعی بود که می توان آن را به حاشیه های برگزاری جشنواره اضافه کرد. بهروز افخمی در ابتدای برنامه جمعه شب«هفت»، خبر از واکنش عجیب میرکریمی نسبت به این برنامه داد و و عدم حضور «هفت» در جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: چیزی که برای ما پیش آمد این است که در هفته گذشته به علت پخش یک آیتم شوخی و کم و بیش انتقادی درباره پوسترهای این جشنواره در قسمت قبل، مورد غضب دبیر جشنواره، سیدرضا میرکریمی قرار گرفتیم و کارت‌های عوامل برنامه «هفت» توقیف شد.

وی افزود: ایشان از من خواستند تلفن کنم و عذر بخواهم. من تماس گرفتم اما نه به قصد عذرخواهی، که منشی ایشان پاسخ داد و گفت خود ایشان با شما تماس می‌گیرند، که هیچ‌گاه نگرفتند.

 

مهمان آن ور آبی

انتشار عکس منصوره میر حسینی مجری برنامه اتاق خبر شبکه «من و تو» در جشنواره، بازتاب های زیادی پیدا کرد. البته روابط عمومی جشنواره از حضور وی ابراز بی اطلاعی کرد و در اطلاعیه ای از عدم صدور کارت برای وی خبر دارد.

جشنواره ای با ادعای جهانی و مدیریت محلی

این در حالی است که  رسانه ها از استقبال اعضای روابط عموی فجر از این مجری و گپ و گفت با وی خبر داده . نوشته اند:« استقبال و صحبت کردن دست اندرکاران روابط عمومی این جشنواره با همه هواداران عادی صورت می پذیرد و یا این اتفاق نیز کاملا تصادفی صورت پذیرفته است!». عکس های منتشر شده از میر حسینی نیر موید همین مطلب است. این در حالی است که  شبکه من و تو به دلیل موضع ضد فرهنگی علیه جمهوری اسلامی، جزو شاخص ترین شبکه های تلویزیونی ضد انقلاب شناخته می شود.

به نظر می رسد جشنواره جهانی فیلم فجر بیش از آنکه تاثیر گذاری جهانی داشته باشد، دارای مشکلات و حاشیه هایی است که از بعد ملی نیز فراتر رفته است! این رخداد سینمایی تا ششم اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.


منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس