مصوبه ضدایرانی اخیر کنگره آمریکا موجی از اعتراضات نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شخصیت‌های سیاسی کشور را بدنبال داشته است؛ انتقاداتی که این عملکرد آمریکا را نقض آشکار برجام و حتی بدتر از تحریم می‌داند.

گروه سیاسی مشرق -در اولین ساعات روز پنجشنبه سایت مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار گزارشی از مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی ایران در آمریکا خبر دادند. براساس این گزارش 226 نماینده کنگره به برداشت 1.57 میلیارد دلار از حسابهای بلوکه شده بانک مرکزی رای دادند.[1]

این مصوبه که به برداشت 2 میلیارد دلاری پول های بلوکه شده ایران در آمریکا معروف شد، موجی از مخالفت نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سیاسی کشور را بدنبال داشت که خواهان لغو این قانون و همچنین اقدام مقتضی از سوی دستگاه دیپلماسی بودند.

برخی تحلیل‌گران و کارشناسان سیاسی معتقدند که اقدام اخیر آمریکا بدتر از اعمال تحریم‌ها علیه ایران است زیرا در تحریم نهایتا اموال ملت ایران بلوکه می‌شد اما در اقدام جدید ایالات متحده  اموال کشورمان رسماً توسط دولت آمریکا غارت می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز این حکم را «دستبرد به اموال جمهوری اسلامی ایران» عنوان کرد اما مسئولان این وزارتخانه همواره تاکید می‌کنند که اقدام آمریکا نقض برجام نیست.

در ادامه تعدادی از این نظرات را مشاهده می‌کنید:
ویرایش

سید محمد حسینی وزیرسابق ارشاد

دولت نگذارد غارت اموال ایران توسط آمریکا باب شود

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز چرایی بدبینی مقام معظم رهبری به آمریکا روشن شده است، گفت: بعد از گذشته بیش از 3 ماه از اجرای برجام، آمریکا نه‌تنها نقض‌عهد کرده، حتی در مواردی مسائل جدیدی را نیز مطرح کرده است که سرقت از اموال ایران به بهانه پرداخت غرامت حادثه سال 1983 از همین جنس است.

حسینی تصریح کرد: اقدام اخیر آمریکا دست‌درازی به اموال ملت ایران است. این را هم به این موضوع اضافه کنید که طبق گفته جان کری، آمریکا از 100 میلیارد دلار اموال بلوکه‌شده ما، تنها اجازه داده است3 میلیارد دلار آن به ایران برگردد. با این بهانه می‌خواهند بابی را بگشایند که بتوانند اموال ما را غارت کنند. این ظلمی آشکار به ملت ایران است.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید موضع قاطعی در مقابل اقدام اخیر آمریکا اتخاذ کند، گفت: اگر ما از موضوع ضعف حرکت کنیم، آمریکایی‌ها جلوتر می‌آیند. زیاده‌خواهی‌های آمریکا حد یقفی ندارد. آنان می‌خواهند ملت ایران را تحقیر کنند.

وی تصریح کرد: دولت نباید زیر بار این اقدام آمریکا برود، چرا که اگر این روند باب شود، دیگر اموال مردم ما در خارج از کشور از دستبرد آمریکا در امان نخواهد بود. از دولت می‌خواهیم لااقل با اتخاذ موضعی قاطع، نگذارد غارت اموال مردم ایران توسط آمریکا باب شود .[2]

ویرایش

مظهرنژاد عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری

مصادره 2 میلیارد دلار راهزنی آمریکا از اموال ایران است

وی با اشاره به مصادره دو میلیارد دلار از اموال ایران توسط دادگاه آمریکا، اظهار داشت: این اقدام راهزنی آمریکا از اموال ایران است که اقدامی بسیار زشت و ناپسند است.

این فعال سیاسی افزود: مهر تأیید حکام آمریکا بر روی این حکم، نشانه از ادامه خصومت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران دارد که گویا قرار نیست در جهت اعتمادسازی گام بردارد.

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری، گفت: راهزنی 2 میلیارد دلار از اموال ایران توسط آمریکا، ربطی به برجام ندارد، هرچند که مسئولان ما از اجرای برجام، سرعت آن و کارشکنی آمریکا ناراضی هستند، اما این دو مقوله جدا از هم است.[3]

ویرایش

سردار یدالله جوانی کارشناس مسائل سیاسی

سرقت 2 میلیارد دلاری از اموال ایران «نقض برجام» است

جوانی با تاکید بر اینکه حیله گری و خدعه کردن در ذات دولت آمریکاست تصریح کرد: آمریکا در شرایط پسابرجام که باید اموال ودارایی‌های ایران را آزاد کند در تلاش است که به بهانه‌های مختلف هم ساختار تحریم را حفظ کند و هم دست به غارت اموال بلوکه شده ایران بزند.

سردار جوانی غارت 2 میلیارد دلاری از اموال بلوکه شده کشورمان را خلاف برجام مطرح کرد و ادامه داد: این مسئله به نوعی نقض برجام محسوب می‌شود.

این کارشناس سیاسی با تاکید بر اینکه مطابق این رفتار آمریکا ما باید آنها را وادار به پرداخت غرامت به ایران کنیم تصریح کرد: نباید در مقابل این رفتار آمریکا ساکت بود و به محکوم کردن بسنده کرد.[4]

ویرایش

آیت الله عباس کعبی‌ عضو مجلس خبرگان رهبری

آمریکا با وقاحت از اموال ایران دزدی کرده است

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه آمریکا از هر روزنه‌ای برای تحقیر ملت ایران و فشار بر جمهوری اسلامی در راستای نقض برجام استفاده کرده است، افزود: زبان آنها کسب اعتماد برای تیم مذاکره‌کننده بوده اما اقدام‌شان در راستای تضعیف ملت ایران است و ما در عمل مشاهده می‌کنیم که آمریکا نه تنها از تحریم کم نکرده حتی بر آن نیز افزوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: آمریکا با وقاحت تمام و با حکم دادگاه از اموال ایران دزدی آشکار می‌کند و ما باید در قبال این مسئله واکنش نشان دهیم چرا که این اقدام دولت آمریکا نشانه سوء نیت و حقد و کینه آنهاست.[5]

ویرایش

انبارلویی مسئول سیاسی حزب موتلفه اسلامی

سرقت اموال ایران اقدامی «بدتر از تحریم» است

این فعال سیاسی با اشاره به حکم دیوان عالی آمریکا در برداشت از اموال ایران به مبلغ 2 میلیارد دلار، اظهار داشت: حکمی که دیوان عالی آمریکا صادر کرده و جرات آنها برای صدور چنین حکمی در دولت‌های پس از انقلاب بی سابقه استکه 2 میلیارد دلار از اموال ملت ایران سرقت شده باشد.انبارلویی ادامه داد: این موضوع مربوط به بیش از 33سال قبل و مسئله لبنان است اما باید پرسید که آنها چرا در حال حاضر و در این فضا دست به این کار زدند؛

وی تاکید کرد: دولت و شخص رئیس‌جمهور باید در این باره صریح صحبت کنند و بگویند چه اتفاقی افتاد که پس از بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و تروریست نامیدن حزب‌الله و متهم شدن ایران، این بار چنین حکمی از سوی دیوان عالی آمریکا که بی‌سابقه است، صادر می‌شود.

مسئول سیاسی حزب مؤتلفه تصریح کرد: آمریکا هیچ وقعی برای این اعتمادسازی‌های ما ننهاده و نه تنها تحریم‌ها رفع نشده بلکه بهانه جدیدی برای دسترسی‌های ما انجام شده که این اقدام بدتر از تحریم یکی از آثار رویکردها و مواضع دولت آمریکاست.[6]

ویرایش

قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه

مصادره اموال ایران دزدی آشکار در روز روشن است

عضو هیئت رئیسه فراکسیون رهروان مجلس با اشاره به حکم دیوان عالی‌ آمریکا مبنی بر مصادره دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران برای پرداخت خسارت به خانواده‌های قربانیان انفجار 1983 بیروت، گفت: اقدام آمریکا در مصادره اموال ایران یک دزدی آشکار در روز روشن است و آشکار است که بی‌دلیل اقدام به دستبرد دارایی‌های ایران می‌کنند.

وی افزود: انتظار داشتیم دولت و وزارت امور خارجه اقدامی را در مقابله با اینگونه رفتارهای آمریکا داشته باشد و وزیر امور خارجه به جای قدم زدن با جان کری کمی هم به فکر منافع ایرانیان باشد.[7]

ویرایش

حمیدرضا ترقی کارشناس بین‌الملل

مصادره اموال ایران نقض برجام است

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به مصادره 2 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران توسط دادگاه عالی آمریکا اظهار داشت: این اقدام نقض برجام تلقی می‌شود چرا که در برجام تاکید شده است هیج تحریم جدیدی علیه ایران نباید از سوی آمریکا یا هر کدام از کشورهای 5+1اعمال شود.

وی افزود: مصادره 2 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران توسط دادگاهی در آمریکا اقدامی جدید علیه ایران برای عدم دستیابی ایران به اموال خود است که صد البته ما اسم این اقدام را غارت اموال ایران در پسابرجام می‌گذاریم.

مسئول کمیته بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی اظهار داشت: صدور این حکم در درجه اول نشاندهنده ضعف دستگاه حقوقی وزارت امور خارجه در پیگری و رد این ادعا است که قوی برخورد نکرده است و فقط در حد گفت و حرف مسئله را محکوم کرده و کار خاصی صورت نداده است.

ترقی خاطرنشان کرد: این ادعای دادگاه آمریکایی چون مرتبط با برجام و نقض برجام تلقی می‌شود باید در مذاکرات مورد توجه و بحث بین آقایان کری و ظریف باشد.[8]

ویرایش

جعفر قادری عضو کمسیون برنامه و بودجه

غارت اموال کشورمان فرقی با اعمال تحریم‌ها ندارد

با اشاره به مصادره 2 میلیارد دلار از اموال مسدود شده ایران در آمریکا بر اساس حکم دیوان عالی این کشور اظهار داشت:آمریکایی‌ها در عناوین مختلف همان تحریم‌ها را برمی‌گردانند و به بهانه‌های مختلف از جمله دست داشتن ایران در حملات سال 1983 به پایگاه نیروهای تفنگداران آمریکایی در بیروت و یا کرسنت و ... اجازه استفاده از پول‌هایی که در خارج از کشور داریم را نمی‌دهند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: آمریکایی‌ها دنبال تضعیف اقتدار جمهوری اسلامی ایران هستند و هر چیزی که کمک به اقتدار ما کند از جمله دستیابی به منابع مالی بلوکه شده، انجام مبادلات تجاری و ... مانع خواهند شد، زیرا هدف اصلی آنها تضعیف کردن ایران است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: مصادره 2 میلیارد دلار از اموال مسدود شده کشورمان فرقی با اعمال تحریم‌ها نمی‌کند و این اقدامات هم در راستای همان تحریم‌هاست اما به شکل دیگری اعمال می‌کند. یک زمان از ابزار تحریم استفاده می‌کنند اما الان به این شکل در اموال ملت ایران دست‌اندازی می‌کنند.[9]

ویرایش

محمد آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی 

باج‌خواهی آمریکا از ملت ایران هر روز بیشتر می‌شود

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: حکم دادگاه آمریکایی عین غارت اموال ایران است، مانند دزدان ولگردی که پلیسی نیست مانع آنها شود، آمریکا حتی اجازه داشتن ناظر توسط ایران را هم نمی‌دهد، لذا اموال جمهوری اسلامی ایران را به یغما می‌برد.

آصفری تصریح کرد: متأسفانه به نظر می‌سد مسئولان دولتی و وزارت خارجه حاضر نیستند موضع محکمی علیه آمریکا بگیرند، به همین دلیل است که آمریکایی‌ها هر روز جسورتر شده و باج‌خواهی آنان از ملت ایران بیشتر می‌شود، دولت باید موضع‌گیری جدی داشته باشد و اجازه ندهد آمریکا چنین رفتارهایی را با ملت ایران داشته باشد نباید به سادگی از کنار این پرونده بگذریم، اگر بگذریم مطمئناً‌ در آینده اتفاقات دیگری را هم شاهد خواهیم بود.[10]

ویرایش

جواد کریمی قدوسی عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

برداشت اموال بلوکه‌شده ایران توسط آمریکا "دزدی بین‌المللی" است

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حکم دیوان عالی آمریکا مبنی بر برداشت دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، اظهار داشت: اقدام آمریکا عبور از خط قرمز قوانین بین‌المللی است و نام این حرکت دولت آمریکا را چیزی جز "دزدی بین‌المللی" نمی‌توان گذاشت.

کریمی‌قدوسی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه به‌خلاف قدرت نظامی، در حوزه دیپلماسی شاهد "دیپلماسی عقیم" از سوی سیاست‌گذاران دستگاه سیاست خارجی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت اقدام متناسب انجام می‌داد و پاسخ نقض عهد‌ها را می‌داد، این غارتگری اتفاق نمی‌افتاد. [11]

ویرایش

محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

برداشت غیرقانونی از دارایی‌ها، سرقت از منابع بلوکه شده ایران است

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در واکنش به حکم دادگاه عالی آمریکا مبنی بر پرداخت 2 میلیارد دلار غرامت به خانواده‌های آمریکاییان کشته شده در حملات سال 1983 از دارایی‌های بلوکه شده ایران، اظهار داشت: حکم برداشت غیرقانونی از دارایی‌ها، سرقت از منابع بلوکه شده ایران است.

وی با بیان اینکه حکم صادره خلاف روح حاکم بر برجام است، ادامه داد: انتظار ما این بود پس از اجرایی شدن برجام دارایی‌های بلوکه شده کشورمان آزاد شود نه اینکه به سرقت برود.[12]

ویرایش

جراره عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان

مصادره پول‌های بلوکه‌شده ایران نقض برجام است

نماینده مردم بندرعباس در مجلس مصادره پول‌های بلوکه شده ایران توسط دولت آمریکا را نقض برجام دانست و گفت: دولت و دستگاه دیپلماسی نسبت به حکم دادگاه عالی آمریکا واکنشی در شأن ملت ایران نشان دهد.

وی تصریح کرد: یکی از شروط اساسی برجام آزاد شدن پول‌ و اموال بلوکه شده ایران در آمریکا و نیز گشایش سوئیفت بوده است که اینها تاکنون محقق نشده است و آمریکایی‌ها هر روز در این مسیر به‌بهانه‌های واهی مانع‌تراشی می‌کنند.[13]


ویرایش

نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

 آمریکایی‌ها پس از برجام جری‌تر شده‌اند

نماینده مردم ورامین با اشاره بهمصادره 2 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران توسط دادگاه عالی آمریکا، اظهار داشت: ما همه متوجه هستیم که آمریکایی‌ها پس از برجام جری‌تر شده‌اند.

وی افزود: آمریکایی‌ها با وجود اظهاراتی که همراه با لبخندهای تصنعی پشت میز مذاکرات مطرح می‌کنند، اما هنوز هم رفتار خصمانه‌تر و به مراتب جری‌تر نسبت به گذشته با ملت ایران و منافع جمهوری اسلامی ایران دارند.

نقوی اضافه کرد: بنده از سخن شب گذشته آقای ظریف واقعاً شرمنده شدم که گفت اگر هم اموال ما برداشت کنند، بعداً‌ پشیمان خواهند شد و می‌دانند که باید بازگردانند؛ چطور ما باید اجازه دهیم الآن اموالمان دزدیده و به غارت برده شود سپس بگوییم آقادزده بعداً‌ اموال ما را بازمی‌گرداند؟!! من واقعاً شرمنده شدم وزیر امور خارجه نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گوید ما فعلاً نگاه می‌کنیم که اموالمان را به یغما ببرند، بعداً‌ آمریکا را مجبور می‌کنیم که آنها را بازگرداند، واقعاً‌ این نوع موضع‌گیری‌ها باعث شرمندگی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت و مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان چشم‌شان را به واقعیت‌ها باز کنند، آمریکا دشمن ملت ایران است، آمریکا اصلاً نمی‌خواهد جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد، آنان نمی‌خواهند ملت ایران توسعه یابد، مسئولان وزارت امور خارجه باید در این زمینه انقلابی برخورد کند تا حقوق ملت ایران حفظ شود.[14]

ویرایش محمدرضا محسنی‌ثانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

دستگاه دیپلماسی از طریق دادگاه لاهه مصادره اموال را پیگیری کند

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدامات اخیر آمریکا روز به روز دیوار بی‌اعتمادی را بلندتر می‌کند، افزود: بنده معتقدم همانطور که در گذشته ثابت شد بارها و بارها نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد، آمریکا با مصادره اموال ایران بر این موضوع صحه گذاشت.

وی مجلس ادامه داد: اقدام اخیر آمریکا در مصادره اموال ایران نشان می‌دهد هرچند ما با آمریکا بر سر موضوعاتی به نتیجه برسیم، اما بازهم آمریکایی‌ها مطلب دیگری را در راستای مبارزه با ایران دنبال خواهند کرد.

محسنی ثانی در ادامه ضمن محکوم کردن اقدام اخیر آمریکا خواستار شد تا وزارت امورخارجه و بانک مرکزی از طریق مجامع بین‌المللی و دادگاه لاهه پیگیر دست‌اندازی و دستبرد آمریکا به اموال ایران باشند.[15]

آقامحمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

تحلیلگران درباره دزدی 2میلیارد دلاری آمریکا از ایران چه گفتند؟قرار بود طبق برجام اموال بلوکه‌شده ما آزاد شود نه اینکه آن را غارت کنند

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولتمردان ما نباید این موضوع را توجیه کنند، گفت: مصادره 2 میلیارد دلار اموال بلوکه‌شده ایران نقض برجام آشکار برجام است، اینکه آمریکا هر روز بیاید و به نحوی چیزی را به ما تحمیل کند، دقیقا عین نقض برجام است، قرار بود در برجام اموال بلوکه‌شده ما را آزاد کنند نه اینکه آن را غارت کنند و به یغما ببرند.

آقامحمدی با بیان اینکه مصادره 2 میلیارد دلار اموال ایران توسط آمریکا دقیقاً یک غارت و راهزنی گستاخانه است، گفت: دولتی‌ها باید محکم در برابر این اقدام آمریکایی‌ها بایستند، سیاست دولت باید عکس‌العمل محکم در برابر این غارت باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه آمریکایی‌ها و غربی‌ها حتی حاضر نیستند برجام را اجرایی کنند، بنابراین دیگر چه تعهدی داریم که این مسیر را ادامه دهیم، تحریم‌ها که لغو نشده و سر جایشان هستند، اموال بلوکه‌شده ایران را هم که هر روز به بهانه‌های واهی مصادره می‌کنند، در موضوع 11 سپتامبر هم به جای عربستان «ایران» را محکوم کردند و امروز هم که ایران را محکوم به پرداخت 2 میلیارد دلار غرامت بابت کشته شدن تفنگداران آمریکایی در فلان مکان که ربطی به ایران ندارد، کردند؛ لابد فردا هم با همین بهانه‌ها اقدامات بدتر از پیش از اجرای برجام را انجام خواهند داد.



[1] http://www.mehrnews.com/news/3008350

[2] http://fna.ir/A4KA27

[3] http://fna.ir/WDGUVW

[4] http://fna.ir/PPD2JX

[5] http://fna.ir/C14H6A

[6] http://fna.ir/VPETGF

[7] http://fna.ir/E7B5ND

[8] http://fna.ir/FOMIG3

[9] http://fna.ir/K3EER1

[10] http://fna.ir/T41WPA

[11] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/02/04/1055541

[12] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/02/04/1055134

[13] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/02/04/1055109

[14] http://fna.ir/DH71U0

[15] http://www.yjc.ir/fa/news/5578173

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    مشرق جان تحلیل مردم کف جامعه رو بچسب مشتی
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    این هم یکی از برکات برجام خیالی است- دولت هم فرموده وقت نقد برجام دیگر تمام شده؟؟؟ جالب است زمان مذاکرات حتی به نمایندگان مجلس هم اجازه نقد نمی داند؟؟؟
  • اشتباه ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    اعتمادبه امريكااشتباه محض دولت واين رابچه هاى دبستانى هم مى دانند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس