کد خبر 561877
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴

تنش‌ها در شهر قامشلی با وجود وعده رهبران کُرد درحالی ادامه دارد که به نظر می‌رسد، در پس این ناآرامی‌ها سناریو جدیدی برای منطقه کردستان سوریه تدارک دیده شده است.

 به گزارش مشرق، نیروهای کُرد به خانه‌های سازمانی افسران واقع در مربع امنیتی شهر قامشلی، در استان حسکه یورش بردند، درحالی که پیشتر مناطق اطراف کوی سازمانی افسران نیز شاهد بازرسی‌های مسلحانه این نیروها بود.

این درحالی است که مقر امنیت نظامی منطقه «سیفان» و یکی از پاسگاه‌های پلیس شهر قامشلی در نزیکی مسجد «البشیر» نیز مورد حمله نیروهای کُرد قرار گرفته بود.

از سوی دیگر، منابع محلی از شنیده شدن صدای انفجار شدید از کوی کارمندان شهر قامشلی و پس از آن درگیری‌های مسلحانه و سرانجام سیطره نیروهای کُرد بر ساختمان تامین اجتماعی در کوی غربی قامشلی خبر می‌دهند.

به نظر می‌رسد، برخی از گروه‌های شبه نظامی کُرد در شهر قامشلی تلاش دارند، پس از درگیری رخ داده بین نیروی آسایش سا امنیت داخلی وابسته به کمیته‌های دفاع مردمی کُردهای سوریه، با ارتش سوریه از آتش ایجاد شده بین این دو نیرو برای تحقق اهداف و منافع خود استفاده کنند.

تنش بین نیروهای آسایش و نیروهای ارتش سوریه پس از آن رخ داد که یکی از گروه‌های وابسته به این نیرو یک سرباز ارتش سوریه در یکی از ایست‌های وابسته به ارتش هدف گرفته شد.

در ادامه تنش پیش آمده، نیروهای کُرد اقدام به منفجر کردن خودرویی در نزدیکی زندان «علایا» در شهر قامشلی کردند که موجب زخمی شدن چند نفر از نگهبانان زندان و به دنبال آن وقوع درگیری‌های شدید اطراف زندان شد.

با وجودی‌که ارتش سوریه روز گذشته (جمعه) طی نشستی با حضور فرماندهان و روسای گروه‌های کُرد و نیروهای دفاع مردمی اختلافات و تنش‌های پیش آمده را حل کند و علی‌رغم وعده فرماندهان و روسای گروه‌های کُرد با این حال تنش و ناآرامی همچنان در شهر ادامه دارد.

برخی از گروه‌های شبه نظامی وابسته به نیروهای سوریه دموکراتیک و جریان «الغد» به رهبری «احمد الجربا» تلاش دارند، مبارزه نیروهای کُرد و ارتش سوریه و نیروهای دفاع مردمی با گروه‌های تروریستی را به رویارویی این گروه‌ها با یکدیگر مبدل و زمینه اجرای سناریو جدایی مناطق کردنشین از دولت مرکزی را فراهم کنند.

منابع کُرد توضیح می‌دهند که کُردهای قامشلی به دو گروه وفادار به «عبد الله أوجلان»، رهبر حزب کارگران کردستان که در ترکیه در حبس به سرمی‌برد و «مسعود بارزانی»، رئیس حکومت فدرال کردستان عراق تقسیم می‌شوند که در این اواخر برای تحت فشار گذاشتن هواداران اوجلان اقدام به بستن گذرگاه مرزی سمیالکة کرد.

به گفته این منابع درگیری‌های رخ داده در قامشلی در خدمت طرح تشکیل دولت مستقل کردستان مورد نظر بارزانی است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    10 0
    تنش بین نیروهای آسایش و نیروهای ارتش سوریه پس از آن رخ داد که یکی از گروه‌های وابسته به این نیرو یک سرباز ارتش سوریه در یکی از ایست‌های وابسته به ارتش هدف گرفته شد!!! خوب چرا هدف گرفتن؟ ارتش سوریه بهتره مراقب رفتارهاش باشه. همی کارها رو کردن که کار در حلب و ادلب و ... به اینجا رسید.
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    اسد یک متحد داخلی اگه داشته باشه همین کردها هستن که دهن داعش و تروریست ها رو سرویس کرده حالا با دست خودش می خاد در این شرایطی که داره این دوستان رو به دشمن تبدیل کنه. در قامیشلو اقدام نیروهای دولتی تحریک امیزه واز نیروهای کردی رو اسیر می کنن .در کل آب در اسیاب دشمن ریختنه
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    27 0
    هزینه کردن بیشتر از این برای سوریه عقلانی نیست الان پوتین همه کارس و به تجزیه رای دادن
  • ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    1 1
    کردها از اب گل الود استفاده میکنن و رسما در حال پاکسازی قومی جلوی چشم جهانیان در شمال سوریه هستن
  • ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    1 0
    چرادر حلب زمینگرشدیم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس