وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: لغو شورای عالی سینما نیاز به قانون ندارد؛ زیرا از ابتدا این شورا قانونی نبوده است و نیازی به لغو مجدد آن نیست.

به گزارش مشرق، علی جنتی روز جمعه  در خصوص ادامه فعالیت شورای عالی سینما گفت: اظهارنظرهای مختلفی در دو سال و نیم گذشته از طرف سینماگران در مورد شورای عالی سینما صورت گرفته است. برخی اعتراضات این است كه چرا آقای رییس جمهور؛ شورای عالی سینما را تشكیل نمی دهند.

وی با بیان اینكه پیش از این گفته بودیم كه شورای عالی سینما جایگاه قانونی روشنی ندارد، ادامه داد: آقای رییس جمهور در دو سال اول شروع كار خود، بدلیل اشتغال فراوان كاری فرصت تشكیل این شورا نداشتند و در این زمان در صدد پرداختن به حل مشكل هسته ای كشور بوده است.

جنتی تاكید كرد: از چند ماه قبل كه مساله شورای عالی سینما را دنبال كردیم متوجه شدیم این شورا اصلا جایگاه قانونی ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح كرد معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت گذشته پیشنهاد داده بود كه شورای عالی سینما به ریاست (احمدی نژاد) تشكیل شود، سپس این شورا را به نام شورای عالی سینما در دولت تصویب كردند. اما همه مصوبات دولت باید به مجلس برسد و هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس شورای اسلامی آنها را تایید یا رد كند؛ رویه همه مصوبات اكنون همینطور است.

وی افزود: در آن زمان وقتی این مصوبه به مجلس ارسال می شود هیات تطبیق مصوبات مجلس و دولت آن را مغایر قانون تشخیص می دهد و این امر به دولت ابلاغ می شود. اما در دولت توجهی به این مساله نمی شود و بر اساس همان تصمیمی كه گرفته بودند، شورای عالی سینما دو سه جلسه در دولت دهم تشكیل می شود.

جنتی با بیان اینكه دست دولت دهم در زمینه مالی باز و دوران گشایش مالی آنها بوده است، یادآورشد: دولت گذشته منابعی را به حوزه سینما اختصاص داده بود و تصمیمات مختلفی را كه در حوزه سینما گرفتند كه در این دوره وقتی بررسی كردیم این تصمیمات هیچ مبنای قانونی نداشته است. بعضی سینماگران اظهار كرده اند شورای عالی سینما كه در آن دوران تشكیل شد معافیت گمركی تسهیلات سینمایی را تصویب كرد كه اصلا جزء اختیارات شورا نیست و جزء اختیارات دولت است و ربطی به شورای عالی سینما ندارد، در بحث بیمه تكمیلی سینماگران هم باز ربطی به شورای عالی سینما نداشته است و جزء اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. ضمن اینكه صندوق حمایت از روزنامه نگاران، نویسندگان و سینماگران به نام صندوق اعتباری هنر از مصوبه های شورای انقلاب عالی فرهنگی بوده است.

وی یادآور شد: همچنین گفته می شود معافیت مالیاتی برای سینماگران در شورای عالی سینما تصویب شده است؛ اما این امر اصلا ربطی به شورا ندارد و جزء مصوبات دولت است و اصولا معافیت مالیاتی به تصمیم دولت و مجلس برمی گردد.

جنتی گفت: در آن زمان دست دولت باز بوده و حتی از محل یارانه ها پول هایی را صرف صندوق بیمه سینماگران می كردند. اما در این دولت صندوق حمایت از نویسندگان به نام صندوق اعتباری هنر حدود 400 میلیارد ریال فقط به سازمان تامین اجتماعی بدهی داشته است و هنوز 600 میلیارد ریال بدهی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بعضی سینماگران می گویند در دولت قبل در آستانه عید نوروز بن خواروبار توزیع می كردند یا كارهایی از این دست كه این ریخت و پاش ها معلول وضعیت خوب مالی دولت دهم بوده است.

جنتی ادامه داد : سال 94 یكی از سخت ترین سال های مالی دولت ها بعد از انقلاب بوده است؛ علیرغم همه این تنگناها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از موسسه هنرمندان پیشكوست كه عموم سینماگران و هنرمندان پیشكسوت عضو آن هستند و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد به طور جدی حمایت و به مسائل هنرمندان رسیدگی كرده است. اعضای این موسسه به مسافرت های تفریحی در ایران می روند، به وضعیت مالی و بیماری آنها رسیدگی می شود و قبل از عید هدایایی برای آنها ارسال شده است؛ اما اینها ربطی به شورای عالی سینما ندارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب وظایف خود آنها را انجام می دهد.

وی تصریح كرد: ما پیشنهادی به دولت دادیم كه اگر قانونی هست، شورای عالی سینما منحل شود و دولت جواب داد این شورا از ابتدا لغو بوده است و نیازی به لغو ندارد؛ چون مغایر قانون بوده است و احتیاجی به لغو مجدد ندارد و از ابتدا لغو بوده است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه اقداماتی را كه می توانسته برای سینماگران انجام داده است و تا وقتی اعتبار در اختیارش باشد انجام خواهد داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تلاش كرده ایم بودجه بخش هنری و سینمایی را در سال 95 تقویت كنیم و امیدواریم با گشایش مالی در وضعیت دولت بتوانیم كمك بیشتری به حوزه سینما، حوزه هنرهای نمایش و تجسمی بكنیم و در زمینه رفاهی هم اقدامات مناسب تری را انجام دهیم. در دو سال گذشته هم برای كلیه كسانی كه بیماری داشتند و هنرمندان مبتلا به بیماری های خاص تدابیری اندیشیده ایم و با همكاری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی و وزارت تعاون و كار و رفاه اجماعی كه سازمان تامین اجتماعی زیر نظر آنهاست حتی هزینه بعضی بیماران سرطانی و در مواردی تا 4 میلیارد ریال هزینه دارو و درمان هنرمندان را تامین كرده و از این پس نیز تا جایی كه در توان مالی دولت باشد این كار را می كنیم.

جنتی در پایان در پاسخ به سئوالی در مورد جشنواره جهانی فجر و اینكه آیا در كاخ جشنواره حاضر خواهد شد یا خیر گفت: من سال گذشته نیز در این رویداد حاضر شدم و امسال هم حتما در جشنواره حاضر با حضور هنرمندان داخلی و خارجی حاضر می شوم.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس